0

POLITIČKI (NE)KOREKTAN: Koji je automobil vozio Jurij Gagarin?

Pre gotovo šest decenija, Jurij Gagarin je ušao u istoriju svojim letom u svemir, a uprkos globalnoj popularnosti, o nekim stvarima iz njegovog života i dalje se vrlo malo zna...

Foto: y4astkoviu.livejournal.com

Foto: y4astkoviu.livejournal.com

Dvanaestog aprila ove godine navršiće se čitavih 58 godina od istorijskog leta u svemir Jurija Gagarina, čime je ovaj sovjetski kosmonaut ujedno postao i prvi čovek u svemiru (zvanično). Veliku popularnost koju je Gagarin za kratko vreme stekao širom planete, želeli su da iskoriste mnogi, uključujući i proizvođače automobila.

pročitaj još

    Foto: y4astkoviu.livejournal.com

    Foto: y4astkoviu.livejournal.com

    No, kako je SSSR bio prilično zatvorena država, uz poprilično zategnute odnose sa Zapadom, jednostavno nije priličilo da jedan kosmonaut, član partije, koji dolazi iz radničke porodice, vozi neki prestižni zapadni automobil, dok se u isto vreme propagiraju drugačije vrednosti.

    Foto: y4astkoviu.livejournal.com

    Foto: y4astkoviu.livejournal.com

    Ipak, prilikom jedne posete Francuskoj i kompaniji MATRA (Mechanique Aviation Traction), koja je proizvodila delove za rakete, Gagarinu je za oko zapao jedan sportski automobil, koji je oblikom podsećao na neke prestiže modele iz Ferrarijeve „ergele“. U pitanju je bio Matra Bonnet Jet VS, kojeg je ova francuska kompanija proizvodila tokom ’60-ih.

    Foto: y4astkoviu.livejournal.com

    Foto: y4astkoviu.livejournal.com

    Primetili su to i Francuzi, koji su odlučili da Gagarinu, nakon povratka u SSSR, 1965. godine, preko francuske ambasade, poklone upravo ovaj automobil. Tu bi ovoj priči bio srećan kraj da jedan neimenovani jugoslovenski časopis (kakve li ironije!?) nije u izveštaju sa Salona aeronautike u Parizu napisao kako je Gagarin više poklanjao pažnje automobilima nego li avijaciji i raketama!

    Foto: y4astkoviu.livejournal.com

    Foto: y4astkoviu.livejournal.com

    Naravno, usledilo je „političko prekorevanje“ od strane Centralnog komiteta, ali je ipak odlučeno da u cilju očuvanja dobrih odnosa sa Francuskom, ali i što manjeg „talasanja“ na domaćoj sceni, Gagarin ostane u posedu pomenute Matre.

    Foto: y4astkoviu.livejournal.com

    Foto: y4astkoviu.livejournal.com

    Nažalost, Jurij Gagarin je tragično nastradao u trenažnom letu avionom 1968. godine, iste godine kada je i Matra prestala da proizvodi model Bonnet Jet VS. Automobil je nakon toga završio u muzeju sovjetske kosmonautike, da bi ga na kraju, jedan litvanski kolekcionar otkupio od Jurijeve supruge.

    Foto: y4astkoviu.livejournal.com

    Foto: y4astkoviu.livejournal.com

    Pomenuta Matra je bila prilično inovativan automobil za to vreme, sa karoserijom od specijalne plastike, zahvaljujući čemu je masa vozila iznosila svega 660 kilograma! Pokretao je prilično slabašan 1,1-litarski benzinski motor iz Renaulta 8 od 70 „konja“, ali je zahvaljujući maloj masi, do „stotke“ stizala za 13,2 sekunde, uz maksimalnu brzinu od 173 km/h.

    Đorđe Pavićević/TopSpeed

    chats-viber-ts

    Tagovi: bonnet jet vs, francuska, fun news, jurij gagarin, kosmos, matra