0

TEST Mercedes-Benz G 500 Cabrio: Planinska koza

Foto: M. Todorović

Foto: M. Todorović

Pravi, „hardcore“ terenci zaista su neka posebna sorta vozila. Ne samo što se nalaze gotovo na pola puta između automobila i kamiona, već su specifični i po tome što je većina njih zapravo nadživela svoju osnovnu namenu. Pogledajte samo čuveni Land Rover Serije I! Zamišljen kasnih četrdesetih godina prošlog veka kao radna mašina za najteže terene, namenjen vojsci i spasilačkim službama, vremenom je evoluirao u model Defender, gotovo sastavni deo garaža svih iole bogatijih ljubitelja automobila, o britanskim tradicionalistima da i ne pričamo. Nije bitno što je za više od pola veka osnovni izgled ostao gotovo nepromenjen, udobnost rudimentarna, a o ekonomičnosti da i ne pričamo jer upravo sve ovo mu daje neki mačo-retro imidž, kombinaciju prestiža i snage koja je danas, očigledno na visokoj ceni.

Foto: M. Todorović

Foto: M. Todorović

Gotovo ista priča može se ispričati i o Mercedesovoj G seriji, zapravo, zajedničkom projektu nemačkog Daimler-Benza i austrijskog Steyer-Daimler-Pucha (proizvođač čuvenog terenca Pinzgauer, kojeg i danas koristi Vojska Srbije). Prvenstveno zamišljen kao klasični off-roader, namenjen vojno-policijskim potrebama još davnih ’70-ih, tokom godina se otarasio svog maslinasto-zelenog “kaputa” i gotovo neprimetno „uvukao“ u najfiniju kožnu jaknu!

Foto: M. Todorović

Foto: M. Todorović

Uprkos sve strožijim ekološkim normama, svakim danom, sve ih je više u garažama bogatih porodica, a o sinonimu G klase (sa zatamnjenim staklima, naravno!) i ljudi iz senke u zemljama iza bivše „Gvozdene zavese“, ne treba ni trošiti reči… Na stranu sve to. Mora se priznati da je popularna „cigla“, “pokretni kiosk” ili „sef na točkovima“, kako ga sve nazivaju, pre svega odličan primer germanske praktičnosti i luksuza, pokazna vežba kako realne, upotrebne vrednosti mogu da nadjačaju bilo kakve polemike o modernijem dizajnu i nekom novom vremenu.

Foto: M. Todorović

Foto: M. Todorović

Iako gotovo isto izgleda već godinama, G klasu i dan-danas krase dobro i logično raspoređene komande i pregledni i jasni instrumenti, baš kao i izuzetan kvalitet izrade i upotrebljenih materijala, što se, ruku na srce, od Mercedesa i očekuje. Ono što se možda i ne očekuje, a što Mercedes G ipak nudi jeste i sasvim solidna udobnost, čak i pozadi. Prostora ima sasvim dovoljno, ali je ulaz, pre svega kod verzije sa dvoja vrata, pomalo otežan. Nešto je bolja situacija sa „produženim“ modelom koji poseduje četvora vrata.

Foto: M. Todorović

Foto: M. Todorović

Ono što baš i nije oličenje udobnosti, bar ne one akustične, jeste platneni krov, koji pokriva i dobar deo zadnjeg dela vozila. Izgleda simpatično i retro, ali pri brzinama od preko 130 km/h, svaki razgovor u vozilu prestaje dok se pri vožnji auto-putem, stiče utisak kao da će se svakog trenutka pokidati i zauvek “poleteti”. Pri tim brzinama, ni sama stabilnost vozila nije nešto što će vam uliti veliko poverenje, bar se tako čini.

Foto: M. Todorović

Foto: M. Todorović

Kritičnih situacija, ruku na srce, nije bilo, ali visoko težište vozila, mali međuosovinski razmak, ukupna masa od čak dve i po tone, kao i klasična „karoserija na šasiji“ konstrukcija sa pratećim sistemom upravljanja, tipična za kamione, nije nešto što se lako bori sa nemilosrdnim zakonima fizike. Ipak, oslanjanje sasvim dobro „odrađuje“ svoj posao, baš kao i moćne kočnice, koje u svakom trenutku imaju dovoljno snage da „uštopuju“ ovaj „sef na točkovima“.

Foto: M. Todorović

Foto: M. Todorović

A „uštopovati“ ga treba, jer se ispod haube ovog modela krije moćni V8 benzinac, zapremine 5,5 litara, koji oslobađa 388 „konja“ pri 6000 obrtaja, kao i 530 Nm već od 2800 pa do 4800 o/min. U kombinaciji sa sedmostepenom 7G-Tronic Plus transmisijom, to je više nego dovoljno da čak i superteška G serija, iz mirovanja do 100 km/h, stigne za neverovatnih 6 sekundi! No, ono što je bitnije jeste maksimalni obrtni moment dostupan od relativno malog broja obrtaja (za benzinac) i raspoloživ u širokom spektru.

Foto: M. Todorović

Foto: M. Todorović

To je dobro pri off-road vožnji gde više nije potrebno motor konstantno držati u uskom dijapazonu rada, što ne samo da poboljšava terenske sposobnosti, već i daleko manje umara vozača. Ono na šta se mora navići jeste i pomalo „naporna“ pedala gasa, koja se čini „mrtvom“, sa prevelikim hodom. Tajna je, međutim, u tome da je ona optimizovana za vožnju van asfalta, kako mnogobrojni vlasnici ne bi slučajno lansirali svoje „čedo“ preko neželjenih prepreka usled previše osetljive papučice, tj. „neosetljive“ desne noge.

Foto: M. Todorović

Foto: M. Todorović

A vožnja van asfalta, priča je za sebe! Zaista treba uživo iskusiti za šta je sve G klasa sposobna jer je prvobitni utisak više nego varljiv. Taman kada pomislite da će off-road vožnja proteći u stilu „guranja sefa kroz blato“, G 500 Cabrio se, poput tenka, isčupa iz svih situacija, i kao planinska koza, odskakuće preko najstrmijih terena tamo gde ni neka prestižna imena u svetu terenaca ne pomišljaju da krenu. Kratko međuosovinsko rastojanje kao idealno je za off-road vožnju i gotovo da je nemoguće „nasaditi“ ga, dok su kratki prepusti takođe kao izmišljeni za velike napadne/odlazne uglove, odnosno strmo penjanje i spuštanje!

Foto: M. Todorović

Foto: M. Todorović

Ipak, glavna tajna je u samoj konstrukciji donjeg postroja vozila i transmisije. Gotovo nezamislivo za 21. vek, G klasa i dalje koristi krutu prednju i zadnju osovinu, koje su „okačene“ na spiralne opruge, a omogućavaju prelazak i preko najnepristupačnijeg terena. Pogon je stalan na sva četiri točka, sa modernim sistemima poput kontrole trakcije i stabilnosti, koji je više nego adekvatan pri svakodnevnoj vožnji i u većini lakših off-road avantura. Ipak, za najteže terene, G klasa vozaču pruža i mogućnost individualne blokade sva tri diferencijala – prednjeg, centralnog i zadnjeg. Ako se čak i tada G klasa ne isčupa iz nevolje, kao bonus, tu je i redukcija prenosa, koju čak ni najteži tereni ne uspevaju da pokolebaju.

Foto: M. Todorović

Foto: M. Todorović

Bilo da ga smatrate „planinskom kozom“,„sefom na točkovima“ ili jednostavno „ciglom“, Mercedesova G klasa i dan-danas, skoro 35 godina nakon početka proizvodnje, predstavlja ne samo „automobil-želju“ mnogih kupaca, već i „automobil-uzor“ mnogim proizvođačima. A kada vam kažemo da se od prošle godine, kupcima nude i dve nove AMG verzije – G63 i G65, sa suludo snažnim twin-turbo V8 i V12 motorima, od 544 i 612 „konja“, kreće li vam voda na usta? Ah, da… G65 može da se pohvali i maksimalnim obrtnim momentom od 1000 Nm, koji je, zapravo, limitiran na tu vrednost jer postojeća AMG Speedshift Plus 7G-Tronic transmisija iole veći ne bi izdržala… Mislite o tome!

Zoran Živkov/TST

Tagovi: mercedes