0

TEST BMW 320d xDrive Steptronic: Najdinamičnija limuzina

Gotovo četiri decenije, Serija 3 predstavlja sinonim za limuzinu koja iznad svega pruža uživanje u voznoj dinamici, a sedma generacija sa novim dizel agregatom i jedinstvenim sistemom oslanjanja podiže lestvicu još više

Foto: Aleksandar Savin

Foto: Aleksandar Savin

Niko ne može da opovrgne tvrdnju da BMW predstavlja oličenje vozačkog automobila, a posebne zasluge za takav imidž ima Serija 3, model koji je možda u najvećoj meri trasirao kurs i oblikovao principe kojima se bavarski proizvođač i danas vodi. Predstavljena sada već daleke 1975. godine, „trojka“ decenijama unazad sedi na pijedestalu kao najprodavaniji BMW. Protekle jeseni na Salonu automobila u Parizu zablistala je sedma generacija sa internom oznakom G20, nagovestivši ogroman iskorak u odnosu na prethodnu i evoluciju kakva dosad nije viđena u njenim okvirima. To potkrepljuju mnogi fakti…

pročitaj još

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Za početak, značajno je porasla. Sada prebacuje 4,70 metara, što je za osam centimetara više od prethodne i čak 35 cm od prve generacije, a jednako je važnan podatak da je razmak između prednjih i zadnjih točkova „razvučen“ do 2,85 metara. Toliko, da je veći nego, recimo, kod Serije 5 (E39) koja je bila aktuelna do 2003. godine.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Da je namera odgovornih u Minhenu bila da novu „trojku“ primaknu „petici“ može da se zaključi i po tome što dve limuzine liče jedna na drugu više nego ikada ranije. Nekima se možda to i neće dopasti, posebno posebno protivnicima korporativnog unificiranja portfolija, ali tu pomoći nema. Danas su takvi trendovi dominantni i isto to uveliko rade i večiti rivali iz Mercedes i Audi, pa zašto onda ne bi i BMW?

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Bilo kako bilo, nova Serija 3 izgleda baš onako kako treba! Moderno, dinamično, moćno, istovremeno luksuzno, pa i elegantno… Posebno u Luxury paketu opreme sa karakterističnim hrom dodacima koji kod testiranog modela daju efektan kontrast metalik crnoj boji. Jedino što baca senku na sveukupni vizuleni doživljaj su aluminijumski točkovi od 17 inča, oni su deo zimskog seta i nisu baš naočiti…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Suprotno važi za unutrašnjost. Tu nas je sačekao zaista reprezentativan prostor, ambijent koji kombinuje izvorne vrednosti i najsavremenija rešenja, kao da time daje nagoveštaj da je zapravo čitav automobil koncipiran po toj formuli. U tradicionalne odlike svakako se svrstava niska pozicija sedenja u kombinaciji sa odličnom ergonomijom i to je ono što svaki ljubitelj BMW-a posebno ceni. Ako se tome doda i da je kompaktna limuzina prilično niska (1.450 mm), svi preduslovi za osećaj povezanosti između vozača, automobila i druma su tu.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ruku na srce, od sedišta smo očekivali više… Pored standardnih, u ponudi su i sportska koja sigurno daju bolju potporu, uz napomenu da čuvena BMW-ova komforna sedišta nisu predviđena ni kod nove generacije „trojke“. Zato smo utehu pronašli u visokotehnološkim rešenjima, a kokpit testiranog automobila pleni čitavim spektrom „gedžeta“.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Najpre, tu je tzv. BMW Live Cockpit (2.956 evra) koji sadrži digitalnu instrument tablu od 12,3 inča u kombinaciji sa centralnim displejom od 10,25 inča sa navigacijom i hard diskom. Osim glasovnih komandi i prilagodljivog interfejsa sedme generacije, ističe se i veliki „hed-ap“ displej od 1.053 evra. Dakle, vozač je okružen svim relevatnim informacijama, pa i više od toga, a čitav centralni greben noću svetli kao avionski kokpit.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Što se tiče ponude prostora, tu je napravljen pomak, a kako i ne bi kada je međuosovinsko rastojanje poraslo za 41 mm. Inače, kod Serije 3 prostor na zadnjoj klupi nikada nije bio ispraćen u skladu sa spoljašnjim dimenzijama. Sada je to sve dosta bolje, pozadi nije tesno, jedino što mogućnost spuštanja prednjih sedišta do samog poda može ograničiti putnike pozadi tako da ne mogu podvući stopala ispod sedalnog dela. Inače, ergonomija zadnje klupe je besprekorna i na njoj se sedi „zavaljeno“ i udobno.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Kako je Serija 3 već četiri decenije sinonim za uživanje u vožnji, ubedljivo najbolje mesto je ono iza upravljača. Testirajući model sa oznakom 320d xDrive upoznali smo se sa novim dvolitarskim dizel agregatom u kombinaciji sa osmostepenim automatskim menjačem i xDrive pogonom na sve točkove. Četvorociliondraš oslobađa identičnih 190 KS kao i prethodnik, međutim, dobio je još jedan, manji turbo-kompresor i promenjena mu je mapa rada. Veća turbina je elektronski kontrolisana, dok je manja sa fiksnom geometrijom, ali joj varijabilan rad obezbeđuju eksterne klapne.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ko god je vozio stari model (F30) odmah će osetiti razliku u perfomansama – vreme ubrzanja od 0 do 100 km/h je skraćeno na 6,9 sekundi! Koliko je to brzo, oslikava podatak da Golf GTI prethodne generacije, sa motorom od 210 KS, postiže isti rezultat! Naravno, kod BMW-a se dinamika ne svodi isključivo na osećaj brzine i ubrzanja već na kompletno ponašanje automobila.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    „Trojka“ je vazda bila upravljiva i uzbudljiva za vožnju, a sada je još dominantnija u krivinama. Postavljena na novu platformu, „smršala” je oko 50 kilograma, a ističe se i novom, jedinstvenom koncepcijom amortizera. U BMW-u to zovu hydraulic stop dampers, rešenje koje praktično predstavlja amortizer unutar amortizera koji daje različitu tvrdoću u zavisnosti od hoda.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    U kombinaciji sa čvrstim oslanjanjem i direktnim upravljačem „trojka“ se u svakom trenutku vodi namerom da ispuni očekivanja vozača. Izjednačen raposred mase po osovinama obezbeđuje neutralno ponašanje, pa prolazi krivine kao po šinama. Da tako bude i na neravnoj podlozi brinu pomenuti amortizeri koji eliminišu efekat „ribaundinga“ tj. odskoka koji se mogu javiti kod brzih prolazaka kroz krivine kada je podloga neravna.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Međutim, ceh za dominantnu voznu dinamiku plaća udobnost. Srećom to se odnosi samo na one baš lošije drumove i takvih „problema“ nema kod onih sa prosečnim kvalitetom podloge čak i za naše standarde. Naravno, pričamo o modelu sa Luxury paketom, a ne o recimo Seriji 3 sa M sport paketom, spuštenim oslanjanjem i točkovima od 19 inča…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Osim zavidnih sposobnosti u krivinama, nova „trojka“ jednako oduševljava na dužim turama po auto-putu. Osim što je brza i ekonomična (pri 130 km/h potrošnja je manja od 6 litara), veoma je i tiha. Akustičkom komforu doprinosi poboljšana aerodinamika (koeficijennt smanjen sa 0,26 na 0,23 Cd), ali i specijalna zvučna izolacija vetrobrana koja je standard, s tim da je testirani automobil imao i dodatnu opciju sa debljim prednjim bočnim staklima.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Jedna od opcija koje su posebno interesantne je i unapređeni “parking asistent” (1.236 evra) sa prednjim i zadnjim parking senzorima i kamerom za vožnju unazad. Pored autonomnog paralelnog i uporedog parkiranja, daje rešenje ukoliko se zaglavite na parkingu ili uskoj krivudavoj ulici, tako što ovaj sofisticirani sistem pamti pređeni put u dužini od 50 metara i sposoban je da upravlja automobilom u kontra smeru, a na vozaču je samo da aktivira funkciju pritiskom na dugme, a zatim kontroliše gas i kočnicu.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Od ostalih novotarija koje kao kuriozitet u klasi izdvojili bismo i odlična laser svetla (2.139 evra) koja predstavljaju vrh ponude i alternativu običnim LED-ovima koji su standard, odnosno adaptibilnim koji se takođe doplaćuju ali svakako manje od lasera. Kada je reč o ostalim sistemima i asistencijama, koje su nas pratile tokom ovog tedsta, tu je i „drajving asistent“ od 1.956 evra, zadužen za upozorenje o napuštanju kolovozne trake uz korekciju upravljanja i vibracije na upravljaču, upozorenje na vozila u „mrtvom uglu“, kao i sprečavanje sudara pri brzinama do 85 km/h, odnosno naletanja na pešake do 65 km/h.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Sa obiljem najnovije tehnologije koja, srećom, „ne guši“ zadovoljstvo u vožnji, nova Serija 3 je na pravi način otvorila sedmo poglavlje zakoračivši u novo doba. Bavarska limuzina ostaje etalon u klasi kada je reč o voznoj dinamici, ali sve to ima i svoju cenu koja nije mala… Naprotiv! Testirani model sa svom opremom staje 61.319 evra, dok u BMW 320d xDrive luxury sa sportskom osmostepenom automatskom transmisijom, kožnim enterijerom, aluminijumskim felnama od 18 inča, itd. startuje od 42.990 evra.

    Uroš Dedić/TopSpeed


    BMW 320d xDrive Steptronic

    Karoserija limuzina, 4 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.709 x 1.827 x 1.445 mm, međ. rast. 2.851 mm; zapremina prtljažnika 480 lit., masa 1.540 kg
    Motor dizel, redni; 4 cilindra, TwinPower Turbo; 1.995 ccm; 190 KS pri 4.000 o/min; 320 Nm pri 1.500 o/min
    Transmisija Steptronic, osmostepena automatska; pogon na sve točkove
    Oslanjanje udvojena trouglasta ramena, nazad multilink
    Kočnice samoventilirajući diskovi napred, puni diskovi nazad
    Pneumatici 225/50 R 17
    Performanse 0-100 km/h za 6,9 s; 233 km/h; 4,8 l/100 km; emisija CO2 125 g/km
    Cena od 42.990 evra

    Ocene
    ▲ Upravljivost, preciznost vođenja kroz krivine, trakcija, zvučna izolacija
    ▼ Tvrdo oslanjanje, mali prtljažnik

    Utisak
    BMW 320d xDrive je izuzetno dinamična kompaktna limuzina sa najnovijim tehnologijama koje podižu ionako visoku cenu ovog automobila

    chats-viber-ts

    Tagovi: 320d, bmw, limuzina, serija 3, test, xdrive