1

TEST BMW 840d xDrive Coupe: Povratak na put

Druga generacija modela BMW Serije 8 treba da nastavi tamo gde je prva prekinuta, i to internom odlukom. Sada je samo pitanje da li nova „Osmica“ luksuzna i ekstravagantna, sa najsavremenijom tehnologijom i odličnim performansama zaista može da bude i „automobil iz snova“ kao ona nekada?!

Foto: Aleksandar Savin

Foto: Aleksandar Savin

Nekada, ne tako davno, početkom 90-ih, kada su automobili još imali „dušu“, a razlikovali se po zvuku i mirisu, BMW je na tržište uveo Seriju 8. Model sa internom oznakom E31, tj. sportski kupe sa dvoja vrata, baziran na Seriji 6, koji su pokretali moćni benzinski V8 i V12 motori. Proizvodio od 1989. do maja 1999. a onda je „zaključeno“ da ovaj model kompaniji više nije potreban…

pročitaj još

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Iako nije imao nekih značajnijih veza sa automobilskim sportom, osim što je bio omiljeni „civilni“ automobil velikog broja vozača trka, nekako je uvek bio poželjan. I to ne samo kod onih „vozača-džentlmena“ koji za svoje učešće u takmičenjima plaćaju, već i kod profesionalaca, ali i mnogih drugih, koji su želeli da se razlikuju od ostatka društva, jer su u isto vreme nešto što je dovoljno sportski, ali i praktično. Uz to, broj 8 je za BMW uvek bio nekako magičan… Pored ove „Osmice“, u gami bavarskog proizvođača pojavljuju su i Z8 i i8. Neobični, ali veoma atraktivni automobili, skoro pa oni iz snova. A nova Serija 8 bi trebala da nastavi tu tradiciju.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Prošle su gotovo dve decenije, tačnije 19 godina i u BMW-u su shvatili da im u bogatoj gami nešto, ipak, nedostaje?! Nešto čime će parirati konkurenciji, kao što je Mercedes S-klasa Coupe, Maserati Gran Turismo i Lexus LC u segmentu luksuznih, velikih kupea visokih performansi, a u BMW-u svakako ne bi imali ništa protiv da „Osmica“ donekle pomrsi račune i predstavnicima ekskluzivnijih marki kao što su Aston Martin DB11 i Bentley Continental GTC.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Serija 6 tu nije mogla da bude na visini zadatka, ali se kombinacijom Serije 5 i Serije 7 moglo još nešto uraditi. Opet, izrada BMW-ove Serije 7 u kupe verziji nije dolazila u obzir, već samo potpuno nova „Osmica“, koja menja „Šesticu“… Zvuči komplikovano, ali zapravo nije, jer ovo je automobil kojim BMW priznaje grešku i koriguje svoj razvojni put!

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Da je tako, treba samo pogledati način nastanka i razvoja projekta sa internom oznakom G15. Bavarci su kao prioritetni cilj postavili, a šta drugo, nego ono u čemu su odlični – voznu dinamiku! Tu su rešenja potražli u automobilskom sportu. Zapravo, pokrenuli su program nastanka modela BMW M8 GTE sa kojim su debitovali prošle sezone u FIA Svetskom šampionatu u trkama izdržljivosti. Sve što je razvijeno za ovaj program, kao i većina iskustava, potom su preneta u „standardnu“ verziju Serije 8.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Pored toga, BMW je odlučio da se nova, druga generacija Serije 8 proizvodi u tri karoserijske verzije, kao gran-kupe sa četvora, kao kupe sa dvoja vrata i kabriolet. Kod nas se našao model BMW 840d xDrive Coupe, ali sa M paketom opreme. Izlišno je naglašavati da je dizajn ovog automobila moderan i sportski, jer je to sasvim očekivano. Međutim, utisak da je ogroman i dalje ostaje… Čitavih 4,8 metara u dužinu, skoro dva u širinu i samo 1,3 u visinu možda i ne govore toliko jasno koliko je „Osmica“ velika, pogotovo za jedan kupe, mada imajući u vidu ove proporcije, to se može naslutiti.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Još kada stanete pored nje ili s boka posmatrate nisku siluetu, sa zakošenim vetrobranom, kratkim profilisanim krovom i velikim zadnjim staklom, te točkovima od 19 cola, automobil zaista deluje impozantno. Isti takav utisak ostavlja posmatran i od napred, a i od nazad, jer novi „stilski“ jezik veoma uspešno spaja dinamične linije i eleganciju. Haubi skoro da nema kraja, no prednjim delom dominira velika, tako prepoznatljiva, maska hladnjaka i uvodnici vazduha, te nove svetlosne grupe, najtanje od svih modela u gami BMW-a. Pozadi se one prostiru i preko vrata prtljažnika, što znači da su naglašeno izdužene, kao i sve forme na automobilu.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Dizajneri su očigledno insistirali na tome da horizontalne linije na kompletnoj karoseriji budu dominantne, kako bi „veza“ sa tlom bila dodatno naglašena… Još tek kada pogledate široki trag točkova, koji je napred 1.627 mm, a nazad 1.642, međuosovinsko rastojanje od čitavih 2.822 i klirens od 121 milimetar, jasno je koliko BMW Serije 8 asocira na stabilnost.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    To nisko težište i blizina sa tlom za rezutat imaju i činjenicu da je ovo jedan od onih automobila u koji se spuštate da sednete. To samo po sebi nije neki problem, jer prag nije preširok, ali je izlazak već druga priča. Elegancije radi, stakla na vratima nemaju okvir, a i ista se, razumljivo, prilično široko otvaraju, tako da onima sa slabijom muskulaturom preostaje samo da „grebu“ po krovu, a pripadnice lepšeg pola, pa još u mini-suknjama prinuđene su da se snalaze?! No, dobro… Nije to tako strašno i na kraju krajeva, ovo je sportski kupe, a ne SUV!

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ko se smesti u Seriju 8, naravno napred, taj je profitirao. A ko je „osuđen“ na smeštaj pozadi, e taj „kaznu neće služiti sam“ već i oni ispred njega! Iako je deklarisan kao kupe sa 2 + 2 sedišta, ovaj automobil je u suštini, kao i većina sličnih, dvosed. Pozadi mogu da stanu samo oni „sitniji i elastičniji“ putnici i to uz „podršku“, tj. značajnije pomeranje vozača i suvozača.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    No, vratimo se onima koji su se smestili… Oni mogu da uživaju u modernom i prilično minimalističkom dizajnu enterijera, te kombinaciji kože i metala, uz zaista zanemarljivu količinu plastike. Sedišta će zbog naglašenih bokova više prijati onim vitkim osobama, mada je tu ergonomski sve OK. Preglednost nije baš idealna, ali tu su kamere i sistem Parking Assistant Plus, koji značajno olakšavaju manevrisanje na parkinzima. A potrebno je i malo se protegnuti ka nazad, da bi se dohvatio pojas, budući da nema nikakvog „pomagala“ koje bi to olakšalo, ali sad šta se može?! Zato je, recimo, naslon zadnje „klupe“, deljiv u odnosu 50:50 kako bi se povećala zapremina prtljažnika od 420 litara.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Dakle, položaj za upravljačem je sasvim dobar, a u kokpitu je sve pregledno, logično raspoređeno, jasno i na dohvat ruke, što se inače i očekuje od vozila ove marke. Grafika instument table i centralnog displeja je veoma dobra i mogući su različiti vidovi personalizacije. Jedino ta „transparentna“ ručica osmostepenog automatskog menjača, koji smo već „upoznali“ kod X5… Uhh! Ma, deluje onako, na granici kiča, no, to je čisto subjektivni stav autora ovih redova. Srećom da postoje komande i iza multifunkcionalnog upravljača, koji je u „M“ paketu baš onakav kakva treba da bude.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    I nije samo da upravljač odlično „leži“ u rukama, već je to opšti utisak za ceo automobil. Bez obzira na masu od 1,9 tona ovaj granturizmo kupe odlično se ponaša u krivinama i pri brzim promenama pravca. Tome svakako doprinosi adaptivno M oslanjanje sa elektronski kontrolisanim amotrtizerima. To znači da vozač može i da bira trim opruga i amortizera, pa samim tim i komfor, ali količinu „informacija“ sa puta, putem komande Driving Experience Control. Na raspolaganju su četiri moda, dva komfornija (ECO Pro i Comfort) i dva za dinamičniju vožnju (Sport i Sport+). I ne samo to…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Odličnom ponašanju BMW-a Serije 8 u krivinama značajno doprinosti i zadnji diferencijal sa automatskom blokadom, ali i sistem upravljanja na sva četiri točka (Integral Active Steering) koji je, inače, deo standardne opreme. U praksi, to znači da se pri malim brzinama, sve do 72 km/h, zadnji točkovi zakreću u suprotnom pravcu od prednjih za 2,5 stepeni, da bi pri većim počeli da ih „prate“ i zakreću se u istom pravcu. Izuzetak su modovi Sport i Sport+ gde točkovi pozadi sve do 88 km/h „kontriraju“, da bi potom počeli da slede one napred. Time su zaokreti agilniji, a preciznost vođenja kroz krivinu, čak i pri velikim brzinama, a na relativno klizavoj podlozi je fenomenalna.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Jedino što sa „Osmicom“ nije moguće neko duže vreme driftovati, jer tu je xDrive pogon, koji kvari zabavu! Ona prva generacija imala je pogon na zadnje točkove, ali vremena su se promenila. Sada čak i novi M5 ima pogon na sva četiri točka!? No, on tamo može isključiti, a ovde, kod Serije 8 ne. Ako ćemo već lamentirati nad tom činjenicom, šta tek reći za nedostatak motora u V-konfiguraciji? Doduše, postoji verzija M850i xDrive koja ima V8, ali u našem slučaju, tu je redni šetocilindarski dizel-motor… Stop! Dizel agregat u Seriji 8…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Da ste ovo i pomislili, a ne izgovorili ili napisali pre tri decenije, BMW bi verovatno participirao u troškovima vašeg „lečenja“?! Međutim, vremena su se promenila i sada sve gledamo „zeleno“, tj. ekološki prihvatljivo. Dizel-motori su od strane „električarskog lobija“ proglašeni kao najveći zagađivači, mada se svesno i namerno prećutkuju mnoge činjenice.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ipak, to je deo jedne druge priče i da se vratimo temi, odnosno trolitarskom motoru sa šest cilindara u liniji, koji ima dva turbo-punjača, dakle koristi TwinTurbo tenologiju. Putem osmostepenog automatskog menjača, mahom na zadnju osovinu, a po potrebi i na prednju, točkovima se isporučuje 320 KS, tj. 680 Nm. Pozitivno je to, što je ovaj maksimalni obrtni moment dostupan već od niskih 1.750 o/min.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Zbog toga se „Osmica“ kreće veoma lagano, te bez napora za 4,9 sekundi dostiže 100 km/h. Pri tome, zvuk je, doduše „veštački“ pojačan, naglašeno sportski, kao da je u pitanju benzinski agregat, a ne dizel, koji veliki kupe može da „pogura“ do brzine od 250 kilometara na čas. Uz novu Steptronic Sport osmostepenu transmisiju, kojoj je masa dodatno smanjena, promena stepena prenosa je zadovoljstvo.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ono što je interesantno u vezi ovog motora je njegova efikasnost, a pogotovo ekonomičnost. U proseku BMW 840d xDrive Coupe troši 5,9 litara na pređenih 100 kilometara… Tako barem kažu podaci proizvođača, koje uvek prihvatamo sa izvesnom dozom opreza. Međutim, jednostavan sistem po kojem rezerovar napunite do vrha, pa vozite i onda ga dopunite ponovo do maksimuma, pokazuje litar i po više od deklarisane potrošnje, tj. 7,4 litra na 100 km, što opet nije mnogo imajući u vidu sve okolnosti i uslove vožnje!

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    I tako, malo po malo, dolazimo i do cene ovog automobila, koji pruža zaista veliko zadovoljstvo u vožnji… I ne samo to. On je elegantan i ekstravagantan, prepun sistema i raznih dodataka koji komfor podižu izuetno visoko, počev od standardne opreme kao što je nova generacija iDrive infotainment sistema i Live Cockpit Professional displeja od 12,3 inča, pa preko dodatne, recimo, ključa sa displejem (BMW Display Key), Harman Kardon audio sistema, do laserskih svetala i dalje…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Međutim, sve ovo navedeno, ali i mnogo toga još, što ovaj model ima, osnovnu cenu od 98.990 evra podiže za još 24.324 evra. Tako onda dolazimo do sume od 123.314 evra, a to, priznaćete, nije malo! A onda, sve i da novac nije problem, kreće ono klasično preispitivanje vredi li ovaj automobil zaista toliko?! Jer u ovom cenovnom rangu više rivali nisu samo oni tradicionalni, nemački, iz Štutgarta i Ingolštata, već se krug proširio i na one ekskluzivnije koji imaju, takođe, šta da ponude po toj ceni.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Zato BMW sada mora mnogo više da se potrudi da u klasi granturizmo, pogotovo ovakvih luksuznih sportskih kupea, ima nešto zanimljivo i po prihvatljivoj ceni. I u to treba ubediti kupce. Konačno, prva generacija Serije 8 imala je daleko manju konkurenciju i sve je bilo mnogo jednostavnije. No, jedno je sigurno… U Minhenu su napravili automobil koji bi mogao biti onaj „iz snova“ i onaj kojim se vraćaju na pravi put, jer „Osmica“ je ponikla na stazi i pruža zaista veliko zadovoljstvo u vožnji. A kakav trag je ostavila gotovo dvadesetogodišnja pauza između dve generacije, to ćemo tek videti?!

    Zoran Živkov/TopSpeed


    BMW 840d xDrive Coupe

    Karoserija kupe, 2 vrata, 4 sedišta; d x š x v 4.843 x 1.902 x 1.341 mm, međ. rast. 2.822 mm; zapremina prtljažnika 420 lit, masa 1.905 kg
    Motor dizel, redni, šestocilindarski, twin-turbo, 2.993 ccm, 320 KS pri 4.400 o/min; 680 Nm pri 1.750 – 2.250 o/min
    Transmisija automatska, osmostepena, Steptronic; pogon 4×4, xDrive
    Ogibljenje MacPherson, napred udvojena aluminijumska trouglasta ramena; nazad multi-link
    Kočnice samoventilirajući diskovi napred i nazad
    Pneumatici napred 245/40 R19, nazad 275/35 R19
    Performanse 0 – 100 km/h za 4,9 s; 250 km/h; 6,2 l/100 km; emisija CO2 164 g/km
    Cena od 98.990 evra

    Ocene
    ▲ odlična vozna dinamika, agilan i ekonomičan motor, elegantna pojava
    ▼ prostor pozadi, cena

    Utisak
    BMW 8 Series Coupe ima dovoljno aduta da bi se bavarski proizvođač u sjajnom svetlu vratio u klasu velikih luksuznih kupea visokih performansi

    chats-viber-ts

    Tagovi: 840d xdrive coupe, bmw, kupe, serija 8, test
    Popularni komentari
    • N
      NR

      Najjaca palica menjaca ikad. Bmw tu dominira godinama. Voleo bih da posedujem ovu zver.