0

TEST Mazda3: Daleko iznad proseka

U Mazdi nastavljaju sa jasno zacrtanom strategijom koja za odrednicu ima premijum, a novom „trojkom“ japanska marka još „glasnije“ poručuje da ne pristaje ni na kakve kompromise. Četvrta generacija japanskog predstavnika u C segmentu nagovestila nam je svoje ambicije pre dva meseca na statičnoj prezentaciji, a sada nam je na delu, tj. u vožnji, otkrila nove adute. A njih je, zaista, mnogo...

Foto: Jefrey Van der Vaart

Foto: Jefrey Van der Vaart

Mazda je po mnogo čemu specifična marka. Nema proizvodnju u Evropi, nije se priklonila trendu „daunsajzinga“ motora pomoću turbo tehnologije, ne raspolaže naročito širokom gamom… No, japanski proizvođač u portfoliju ima sasvim dovoljno proizvoda i aduta da pokrije dobar deo tržišta, u skladu sa svojim ambicijama. Drugim rečima, Japanci se nisu rasplinuli na sve strane i drže se stanovišta da je za njih bolje ponuditi manji broj automobila, ali tako da svaki od njih odskoči kvalitetom i približi se što je više moguće premijum normama.

pročitaj još

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Najnoviji model iz Hirošime, Mazda3 zagovornik je upravo takve filozofije. Ovaj pripadnik C segmenta, tzv. „golf klase“, dizajniran je s ciljem da probudi emocije, te donosi poslednju interpretaciju Kodo jezika koji se ovde račva u dva pravca – „hečbek“ koji smo vozili ističe se dinamičnim stavom, dok sedan sa četvora vrata više polaže na eleganciju. Interesantno je pomenuti da je prvi inspirisan „kai“ konceptom, a drugi „vižn kupe“ konceptom, pa je ovo prvi slučaj da različite karoserijske verzije Mazde3 nemaju istu polaznu tačku.

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Sedanu ćemo posvetiti pažnju naknadno, kada budemo dobili automobil na test, a sada smo se fokusirali na „hečbek“ sa petora vrata koji je sa 4,46 metara među najdužim u klasi, ako ne i najduži. Isto se može reći za međuosovinski razmak od 2,72 metra.  Dinamičnu formu proizvodi nizak prednji kraj sa oštrim konturama. Napred se ističu istanjena LED svetla i veoma široka maska hladnjaka, dok je za sportski stas jednako zaslužan „napumpan“ zadnji kraj.

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Ovakvo rešenje sa masivnim C stubovima proizvodi oprečna mišljenja oko toga da li su Japanci pogodili ukus kupaca ili su preterali u nameri da automobil na oko učine maksimalno dinamičnim. Utisak je da nova Mazda3 uživo izgleda bolje nego na fotografijama. Jedno je sigurno, za razliku od nekih članova C segmenta koji liče ili bar podsećaju jedni na druge, „japanka“ se izdvaja svojim autentičnim izgledom.

    Foto: Mazda

    Foto: Mazda

    I unutrašnjost donosi autentična rešenja. Neka, kao što su nisko postavljeni ventilacioni otvori ispred suvozača, nisu nas očarala. Međutim, jeste vozačka pozicija. Ona je isprojektovana tako da se vozač, nisko smešten u udobno sedište sa podesivom dužinom sedalnog dela, oseća potpuno „ušuškano“. To je postignuto ovalnim oblikom instrument table, a da utisak bude potpun centralni ekran od 8,8 inča je blago zakrenut ka vozaču.

    Foto: Mazda

    Foto: Mazda

    Inače, u Mazdi su implementirali minimalistički pristup tako da je broj tastera sveden na minimum, a mnogo toga preseljeno u meni koji je intuitivan i pristupa mu se preko kružnog selektora. Pored navigacije, multimedijalnog sadržaja, povezanosti sa mobilnim telefonom (Apple Car i Android Auto), ovde se podešava i ambijentalno osvetljenje, isključuju pojedine sigurnosne asistencije, itd. Inače, glavni displej ima odličnu grafiku, daje kristalan prikaz kamere i nudi prečice do pojedinih funkcija, ali nije osetljiv na dodir.

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Daleko je bitnije to što je upravljač itekako osetljiv, a automobil neposredno povezan sa vozačem. U to smo se uverili testirajući verziju sa 2,0-litarskim benzinskim agregatom od 122 KS. Reč je o novoj generaciji SkyActiv-G motora koji nije mnogo dobio na snazi, ali raspolaže sa 30 odsto većim obrtnim momentom i dosta je ekonimičniji. To je posledica nove funkcije deaktivacije cilindara i tzv. „mild hibrid“ sistema sa starterom generatorom i baterijom koja skladišti energiju za napajanje pomoćnih agregata te dozvoljava ranije aktiviranje stop-start sistema, a daje i ispomoć benzinskom motoru.

    Foto: Mazda

    Foto: Mazda

    Ovo je jedan od samo dva agregata u trenutnoj ponudi, drugi je 1,8-litarski dizel od 115 KS i oba pored ručnog menjača sa šest stepeni prenosa nude šestostepenu automatsku transmisiju kao alternativu. Bitno je napomenuti da će Mazda u toku godine dopuniti pogonsku gamu još jednim, ali itekako vrednim pokretačem. Reč je o revolucionarnom Skyactive X benzinskom motoru od 2 litra i 180 „konja“, sa mehaničkim kompresorom i, što je još važnije, dvostrukim paljenjem koje se dobija preko sabijanja kao kod dizela i pomoću svećice. Time se postiže kombinacija visokog obrtnog momenta i niske potrošnje. Za razliku od ostalih motora u ponudi, ovaj će moći da se dobije i u kombimnaciji sa AWD pogonom što će biti prvi slučaj da „trojka“ nudi pogon na sve točkove.

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Motor koji smo na prvom testu isprobali ne impresionira snagom, ali i pored te činjenice Mazda3 2.0 nam se predstavila u svetlu pravog vozačkog automobila. Sa ojačanom šasijom i unapređenim sistemom G-Vectoring Control Plus, „trojka“ deluje stameno i agilno uprkos tome što je sistem oslanjanja sa krutom zadnjom osovinom degradiran u poređenju sa prethodnim modelom koji je imao multilink vezu pozadi.

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Odlična vozna dinamika posledica je direktnog upravljanja i pomenutog GVC plus sistema koji prilikom skretanja smanjuje obrtni moment motora i blago koči spoljni pogonski točak kada se započne sa „oduzimanjem“ odnosno ispravljanjem upravljača pri izlasku iz zavoja. Implementacijom ove tehnologije ne samo da je „hendling“ podignut na viši nivo, već i udobnost jer se smanjuje intenzitet G sila na putnike. Komfor, naročito akustički, bio je zaista visoko na listi prioriteta Mazdinih konstruktora, pa „mazda3“ postavlja standarde po pitanu zvučne izolacije. Vožnja u svim režimima je izuzetno tiha, pa raspoloženje putnika ne remete nikakvi spoljni zvukovi. Sve je maksimalno prigušeno – otpor kotrljanju, šum vetra i zvuk motora.

    Tek kada kazaljka obrtomera preskoči iznad 4.000 obrtaja motor nešto glasnije počinje da se čuje i to se dešava samo pri snažnim ubrzavanjima. Temperament atmosferskog motora je takav da rado prihvata gas, posebno iznad 2.500 0/min. Doduše to ne čini previše žustro, ali 122 KS je sasvim dovoljno da automobil težak manje od 1.300 kilograma solidno ubrzava kada je to potrebno. Sa obzirom na relativno malu masu, kočnice nemaju težak zadatak, pa je i zaustavljanje lako i sigurno, a pedala kočnice je dobro odmerena i izraženo progresivna.

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Za kočenje je zadužen i obogaćeni i-Active Sense paket sigunosnih asistencija. Automobil pomoću radara skenira put ispred  i dijagonalno, pa ukoliko dođe do opasnosti od kolizije sa drugim vozilom, a izostane reakcija vozača, sistem koji radi pri brzianma iznad 10 km/hr automatski će aktivirati kočnicu. Na taj način se smanjuje rizik ne samo od naletanja na vozilo ispred već i u tzv. T raskrsnicama kada druga vozila dolaze bočno. Osim što motri na put, Mazda3 prepoznaje i znakove umora vozača te upozorava kada je vreme za pauzu i odmor.

    Kada je reč o bezbednosnoj opremi, pod okriljem i-Active Sens sistema posluje i adaptivni tempomat sa funkcijom za vožnju u stani kreni gradskom režimu vožnje. Tu je i asistencija upravljanja, tako da sa uključenim tempomatom na auto-putu osim što  vas drži na bezbednom odstojanju od vozila asistencija sprečava i izlazak iz trake, ali to čini samo jednom, nakon čega morate da izvršite korekciju upravljačem. U suprotonom vratiće vas u suprotnu stranu i tada postoji opasnost od nekontrolisanog prelaska u drugu traku ukoliko ne prihvatite upravljač.

    Foto: Mazda

    Foto: Mazda

    Pohvalu zaslužuje i head-up displej, pregledan je i dovoljno veliki da pruža uvid u sve relevantne informacije kao što su brzina kretanja, ograničenje brzine i putokaz navigacije. Ovaj „dodatak“ u Mazdi3 zapravo to i nije jer dolazi u standardnoj opremi zajedno sa adaptivnim LED svetlima, adaptivnim tempomatom, navigacionim uređajem… Osnovna oprema je dakle veoma bogata, a sa njom dolazi i nešto jača ulazna cena od 20.590 evra, što sugeriše da Mazda cilja posebnu publiku, one koji traže više od proseka klase i spremni su to i da plate.

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Na osnovnu opremu nadovezuje se nekoliko paketa, gde već prvi „plus“ daje reprezentativnu opremu sa alu-felnama od 18 inča, dvozonskim automatskim klima-uređajem, pametnim ključem, kamerom za voćnju unazad, grejanim upravljačem i prednjim sedištima, odleđivačima brisača i samozatamnjujućim retrovizorima spolja i unutra. Ovako opremljena Mazda3 staje tačno 22.090 evra, što i nije mnogo ako se uzmu u obzir  količina opreme i svi ostali kvaliteti nove „trojke“.

    Uroš Dedić/TopSpeed


    Mazda3 Skyactive-G 2.0

    Karoserija hečbek, 5 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.460 x 1.795 x 1.435 mm, međ. rast. 2.725 mm; zapremina prtljažnika 358 lit., masa 1.275 kg
    Motor benzin, redni; 4 cilindra, 1.998 ccm; 122 KS pri 6.000 o/min; 213 Nm pri 4.000 o/min
    Transmisija ručna, šestostepena; pogon na prednje točkove
    Oslanjanje napred MacPherson, nazad torziona osovina
    Kočnice samoventilirajući diskovi napred, puni diskovi nazad
    Pneumatici 215/45 R18
    Performanse 0-100 km/h za 10,4 s; 194 km/h; 6,0 lit/100 km; emisija CO2 139 g/km
    Cena od 20.590 evra

    Ocene
    + Agilnost u vožnji, zvučna izolacija, kvalitetan enterijer, bogata osnovna oprema
    – Prtljažnik ispod proseka klase, skroman izbor motora

    Utisak
    Mazda3 je agilna iako se ne razmeće snagom, a kvalitetom izrade, vrhunskom zvučnom izolacijom te bogatom osnovnom opremom „puca“ visoko

    chats-viber-ts

    Tagovi: mazda3, skyactiv, test, trojka