0

EKSKLUZIVNI TEST Rolls-Royce Cullinan: Najveći dijamant!

Cullinan je ime najvećeg ikada pronađenog dijamanta, ali i najvećeg Rolls-Royce, odnosno modela kojim proizvođač iz Goodwooda, nakon dugog isčekivanja, konačno ulazi u SUV kategoriju, naravno, onu najluksuzniju

Foto: TopSpeed

Foto: TopSpeed

Godinama unazad, na promocijama i testovima Rolls-Royce modela, imao sam priliku da sa domaćinima razgovaram na temu ulaska ove superluksuzne, ali i veoma tradicionalne marke u SUV kategoriju. Najpre su to negirali, no kako je vreme prolazilo, postalo je jasno da se stav menja i pre nešto više od tri godine, zvanično je potvrđeno da se priprema prvi veliki SUV sa statuom „Spirit of Ecstasy“.

pročitaj još

    Početkom novembra na ekskluzivnoj promociji u Budimpešti, prvoj na evropskom tlu nakon svetske premijere u SAD, bio sam jedan od šestorice novinara koji su dobili priliku da se kroz jednodnevnu test-vožnju upoznaju sa modelom Cullinan. Kažu da je zahteva za ovakvim vozilom bilo toliko, da bi jednostavno bilo veoma neodgovorno zanemariti ih.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Neki bogati i uticajni ljudi širom sveta, koji u svojim garažama imaju po nekoliko Rolls-Royce automobila, insistirali su da im se specijalno za njih, prepravi neki od modela i postane SUV. Novac im nije bio problem, pa su čak želeli to i sami da urade, a bilo je i onih koji su napravili već planove, precizne proračune, crteže i makete! Da bi okončao ovu „dramu“, ali i zadržao klijente, RR je, naprosto, morao da reaguje. Tim pre što je rivalski Bentley Bentayga već postao realnost.

    Zvanično „Projekat Cullinan“ je krenuo 18. februara 2015. da bi se potom na putevima pojavio „mazga-model“, tj. Rolls-Royce Phantom II. Ispod karoserije se nalazio novi sistem vazdušnog oslanjanja, prilagođen off-road zahtevima i pogonu na sva čeitri točka, koji je bez obzira na sve okolnosti, trebao da zadrži onaj poznati doživljaj „vožnje bez napora“ i udobnosti „letećeg ćilima“.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Zanimljivo da je tada ime budućeg automobila još uvek bilo nezvanično, jer se čekalo odobrenje porodice Cullinan u čijem rudniku u Južnoafričkoj Repuplici još 1905. pronađen najveći dijamant ikada, koji ima 3.106 karata (621,35 grama), kao i saglasnost britanske kraljevske porodice, jer se ovaj dragulj nalazi u skiptaru kraljice Elizabete II.

    Za to vreme, timovi dizajnera i inženjera su uveliko stvarali prvi SUV Rolls-Royce, u skladu sa filozofijom jednog od osnivača ove marke, Ser Henri Rolsa: „Težite perfekciji u svemu što radite. Uporebite sve ono najbolje što postoji i napravite da bude još bolje. Ako to još nije napravljeno, vi ga stvorite!”

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    I stvoren je „trozapreminski“ SUV… Da, zvuči kontradiktorono, ali je tako! Model Rolls-Royce Cullinan je prvi SUV sa prtljažnikom odvojenim od putničkog dela! Zapravo, to može, ali i ne mora da bude, već sve zavisi od želje i afiniteta budućih vlasnika. A kada smo već kod prtljažnika, njegova zapremina iznosi 560 litara ako ima spomenutu pregradu, odnosno 600 kada je nema.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Ukoliko nema tog pregradnog zida i zadnja sedišta potpuno „potonu“, što je po prvi put moguće kod jednog RR-a, ona se može povećati na 1.930 litara. Tome treba dodati i da su njegova vrata iz dva dela. Gornji sa staklom, a donji poput neke klupice na koji je čak predviđeno da sednete. Recimo, dok se pripremate za odlazak u lov ili da gađate glinene golubove. Sve ovo govori u prilog praktičnosti, mada mi je teško da zamislim nekoga ko „obara“ sedišta u Rolls-Royce da bi preneo… Ma, bilo šta!

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    A opet, imati vozača koji će da umesto vas voziti Cullinan“, možda baš i nije prava stvar. Ovo je, ipak, Sport Utility Vehicle ili skraćeno SUV! Sa druge strane posmatrano, ko će da sedi na zadnjem sedištu ili odvojena dva sedišta, pije rashlađeni šampanjac ili džin sa ledom iz frižidera između njih i zabavlja se na ekranima multimedijalnog sistema, ako ne vi?!

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    U svakom slučaju, sada vlasnici Rolls-Royce ne treba više da se boje neasfaltiranih puteva, jer ovo je „terenac“… Zapravo SUV, kao i većina njih, on nije pravo vozilo za najteže off-road aktivnosti, ali je dodatkom pogona na sva četiri točka, svakako dobio na upotrebljivosti van asfalta. No, van svake sumnje on je pravi Rolls-Royce među SUV-ovima, u pogledu luksuza i kvaliteta. Ili, on je najpre RR, pa onda SUV!

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    E sad, da li je najveći, o tome već možemo diskutovati. Veći od Ghosta svakako, a manji od Phantoma… Tačnije, kraći. Mada nikako mali, jer sa 5,3 metra dužine, 2,1 širine i 1,8 visine, Cullinan se ne može smatrati malim. Tu je međosovinsko rastojanje od gotovo 3,3 metra, koje garantuje dovoljno prostran enterijer. Pojava mu je svakako monumentalna. Tradicionalni Parthenon gril, tj. prednja maska od nerđajućeg čelika i visoko postavljena, te veoma dug poklopac motora, jer se ima šta tu i „pokriti“, budući da je ispod V12 agregat od 6,7 litara, uz laserska svetla, deluju impresivno.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

     

    Sve i da nije tu Emily, odnosno statua Spirit of Ecstasy, tako prepoznatljivi detalj Rolls-Royce!? I ona se, naravno, po potrebi može uvući kao i kod ostalih modela, ali se donekle razlikuje. Kod nekih Cullinana, ona može biti i bela, transparentna… Prvo sam pomislio da je od stakla, ali na dodir nije delovala tako! A onda su mi domaćini rekli da je to „polikarbonat“, što je zapravo samo lepše ime za termo-plastični polimer.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Razlog zbog kojeg je takva opet se krije na tržištima istoka, Bliskog i Dalekog, na koja sa ovim modelom pretenduje RR, a to su ona gde se ceni blještavilo i sjaj, te gde se ispod Emily ugradi svetlo u boji! Međutim, Rolls-Royce Cullinan nije namenjen samo tom delu sveta. Ne treba zaboraviti da je promocija bila u SAD, a Amerikanci su dobrim delom poznati kao ljubitelji ovakvih kič-detalja, jednako kao i Rusi, te ostali! Ono što je važno svima je da SUV bude velik i moćan. A ovaj je i jedno i drugo!

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Posmatran s boka, postavljen na velikim točkovima od 22 cola, Cullinan deluje jednako impresivno. Još u Arktik beloj boji karoserije sa crnim i hromiranim detaljima, pa isto takvom kombinacijom enterijera, oplemenjenog drvetom. On je ogroman, poput slona i nemoguće ga je neprimetiti na ulici, bio siv, zelen ili beo! A upravo smo takva tri Cullinana imali na raspolaganju za vožnje u Mađarskoj.

    I onda taj masivni SUV-ovski zadnji deo sa širokim D stubom… Sve to, sa tim hromiranim detaljima izgleda OK, ali su mi svetlosne grupe pozadi došle nekako male! Sitne, naspram ostalih detalja. No, kada bolje pogledam i ostale modele kuće, to je nekako deo tradicije i sasvim u duhu Rolls-Royce.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Ono što je, takođe, u RR duhu, jeste izvanredan pogon. Već spomenuti moćni V12 motor zapremine 6.749 ccm, sa 571 KS i 850 Nm maksimalnog obrtnog momenta, prosto „utiskuje telo“ u udobno sedište! Ukupna masa od 2.660 kg postaje irelevantna kada pritisnete gas! Tada imate utisak da ste u avionu na poletanju, jer je i zvuk koji, doduše, jedva dopire do vas zbog odlične izolacije, zapravo huk. „Aktivnost“ osmostepenog automatskog ZF menjača se praktično ne oseti, a Cullinan do 100 km/h stiže za 5,2 sekunde, pri čemu je maksimalna brzina morala biti elektronski ograničena na 250 kilometara na čas!

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Za sve to vreme imate osećaj kao da lebdite, ali to nije onaj neprijatan utisak da je vozilo van kontrole. Ne! Vi prelazite preko neravnina sa takvom lakoćom i komforom, da ih opažate uglavnom sluhom, a manje telom. Novi sistem oslanjanja, koji podrazumeva vazdušno ogibljenje i elektronski kontrolisane amotrizere čini Magic Carpet doživljaj potpunim. Pri tome, neprijatnog naginjanja u krivinama nema, uprkos značajnoj visini i činjenici da se Cullinan još dodatno podigne za 40 mm onog trentuka kada startujete motor. Iako je upravljač nešto tanji, pogotovo imajući u vidu njegove dimenzije, on je sasvim usklađen sa tradicijom marke i veoma je precizan.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Jedino što nikada nikada ne smete zaboraviti je masa ovog SUV-a. Bez obzira što je Cullinan drugi Rolls-Royce koji je postavljen na novu aluminijumsku platformu poznatu kao Architecture of Luxury i što je tehnički veoma napredan, težina mu ostaje. Čak i kada upotrebite dugme „svuda“ (Everywhere), što je sinonim za kretanje bez napora (Effortless) i van uređenih puteva, zakone fizike treba poštovati. A Cullinan će se već izboriti sa situacijom i terenom, bio to šljunak, mokra trava, blato, pesak ili sneg. Uz to, ovaj superluksuzni SUV će savladati i vodenu prepreku dubine 540 mm.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Onih 850 Nm biće pravilno raspoređeni na sva četiri točka, što znači da je ovo prvi Rolls-Royce u istoriji koji ima pogon i napred. Tačnije, odnos raspodele snage između osovina je u nekim situacijama 50:50 %. Ovaj SUV ima i sistem upravljanja na sva četri točka, sa zakretanjem do 3 stepena, što obezbeđuje bolje manevarske sposobnosti pri malim brzinama, te bolju upravljivost pri većim.

    Ima još dosta toga interesantnog u vezi sa ovim prvim SUV-om Rolls-Royce. Naravno da su tu i svi najnapredniji sistemi aktivne i pasivne bezbednosti, te asistencije vozaču i sve ono što komfor, kao i luksuz podiže do neslućenih granica, ali o tome drugom prilikom. Ovo je bilo tek kratko upoznavanje na prvom susretu uživo…

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Inače, Cullinan ili „najveći dijamant“ kuće iz Goodwooda kupcima je dostupan od januara 2019. Po kojoj ceni? E, pa to je već delikatna stvar, pogotovo kada su u pitanju dragulji. Dovoljan je samo podatak da početna iznosi 330.000 dolara.

    Zoran Živkov/TopSpeed


    Rolls-Royce Cullinan

    Karoserija SUV, 4/5 vrata/sedišta; d x š x v 5.341 x 2.000 x 1.835 mm, međ. rast. 3.295 mm; zapremina prtljažnika 560/1.930 lit, masa 2.660 kg
    Motor benzin, V12, twin-turbo, 6.749 ccm; 571 KS pri 5.000 o/min, 850 Nm pri 1.600 o/min
    Transmisija automatska, osmostepena; pogon 4×4
    Ogibljenje vazdušno, napred udvojena trouglasta ramena; nazad multi-link
    Kočnice samoventilirajući diskovi napred i nazad
    Pneumatici napred 255/45 R22, nazad 285/40 R22
    Performanse 0 – 100 km/h za 5,2 s; 250 km/h; 15,0 l/100 km; emisija CO2 341 g/km
    Cena od 330.000 dolara

    Ocene
    ▲ Izuzetan kvalitet izrade, udobnost u vožnji, impresivna pojava
    ▼ Velika masa, potrošnja

    Utisak
    Cullinan je najpraktičniji Rolls-Royce u gami, jer može biti i porodični superluksuzni SUV i interesantan za vožnju

    chats-viber-ts

    Tagovi: cullinan, rolls-royce, suv, test