1

TEST Cupra Ateca: Nova era!

Osam meseci nakon zvanične promocije sportske marke Cupra,u Barseloni smo vozili prvi model sa ovim znakom - Ateca

Foto: TopSpeed

Foto: TopSpeed

Iz Martorela dolazi novi model – Cupra Ateca. Neko bi odmah pomislio da je u pitanju greška, te da se radi o krosoveru srednje klase SEAT Ateca Cupra… Ne! Ovaj model označava početak namere španskog proizvođača da ime Cupra uvede na tržište kao potpuno novu, sportsku sub-marku. Nešto slično kao što je FIAT uradio sa brendom Abarth. Dakle, nije u pitanju samo novi model, već i potpuno novi brend čije ime je nastalo fuzijom dve reči – „Cup“ i „Racing“.

pročitaj još

    Sve ovo počelo je još u martu na Salonu automobila u Ženevi, a sada je tu i zvanično prvi automobil, preciznije SUV ovog španskog proizvođača, Ateca. Nešto kasnije, naredne godine pojaviće se jedan potpuno novi model u gami o kojem domaćini na promociji u Španiji nisu želeli mnogo da govore, a onda 2020. Cupra Leon, pa Cupra Leon ST, itd. Sve u svemu, ideja je da karakteristični bronzani logo ubuduće stoji sam za sebe!

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    No, da vidimo koliko se Cupra, zapravo, udaljila od SEAT-a?! U suštini ovo ne bi trebalo da bude SEAT Ateca koji ima nešto snažniji motor i sportske dodatke na karoseriji u vidu spojlera, splitera, difuzora i slično. Naime, sve to Cupra Ateca ima i zahvaljujući tome, kao i manjim izmenama na karoseriji, deluje mnogo dinamičnije, poput pravog vozila visokih performansi. A to je upravo što su Španci i želeli.

    Generalno ovakoj pojavi se nema šta zameriti, mada bi još jasniji iskorak u drugom pravcu bio ubedljiviji znak da su u pitanju nova marka i model. Ovako i pored svih izmena, oštrijih linija, novih LED svetlosnih gurpa, sportskih branika sa svim aerodinamičkim dodacima, točkovima od 19 cola i ostalim, Cupra Ateca izleda kao „ultimativna“ evolucija Atece.

    Foto: Seat

    Foto: Seat

    Slična situacija je i u enterijeru… Tu je vozač u „fokusu“, što je za svaku pohvalu, ali ni komfor nije zanemaren, što je, takođe, za pohvalu. Sportska sedišta napred odlično drže vozača i suvozača, iako se i putnici pozadi neće požaliti. Prostora ima kao i kod SEAT Atece, što znači sasvim dovoljno za ljude prosečne konstitucije. Zapremina prtljažnika je, takođe, 485 litara, što znači solidna, mada ispod proseka klase. Međutim, vizuelno, ali i „pod rukom“, utisak je zaista premijum. Tu Cupra Ateca već pravi malo, mada značajno odstupanje od glavnog brenda.

    Foto: Seat

    Foto: Seat

    Koketiranje sa sportskom prirodom prisutno je na svakom koraku, odnosno u detalju. Sportska sedišta sa karakterističnim štepovima i presvučena kombinacijom „klasične“ kože i alkantare, koja se nalazi i na oblogama vrata, pa delovi od aluminijuma, uključujući i nožne komande. Sve je to upravo onako kako treba da bude. I multifunkcionalni upravljač je drugačijeg oblika, tj. profilisan u skladu sa šakama i prstima, te u donjem delu ravan, tako da ga je veoma prijatno držati.

    Foto: Seat

    Foto: Seat

    Komande su praktično na identičnim pozicijama, ali je kvalitet završne obrade i materijala bolji. Istina, ima još tu dosta plastike, no ona se nekako stopila sa enterijerom, odnosno dominatniji su sjaj sportskih detalja crnog laka kojima su uokvireni delovi komandne table i ventilacioni otvori. I kada se tome doda još i digitalni kokpit, tačnije ekran visoke rezolucije koji se nalazi na mestu instrumenata, te onaj na centralnoj konzoli od 8 inča osetljiv na dodir, oko kojeg su pozicionirane i gotovo sve značajne komande, realno ostaje malo šta za zameriti.

    Foto: Seat

    Foto: Seat

    Lako povezivanje sa mobilnim uređajima je nešto što je odavno već usvojeni standard, a Cupra se generalno, kao i SEAT, vodi u skladu sa tri osnovna principa u pogledu opremljenosti vozila: tehnologija, dizajn i bezbednost. S tim u vezi da dodamo da Ateca ima gotovo sve sisteme aktivne i pasivne bezbednosti, uključujući i osam kamera koje pokrivaju 360 stepeni dešavanja oko vozila.

    1540543242466_cupra-ateca119h

    Ipak, malo je onih koji će se za Cupru Atecu odlučiti zbog infotejmenta i konekcije, pa i ostalih sistema ma koliko oni doprinosili bezbednosti. Ova marka privlači uglavnom sportski nastrojene vozače. Zato, uostalom, ovaj SUV i ima četvorocilindarski 2.0 TSI motor od čitavih 300 KS! Da, radi se o jednom od najsavremenijih turbo-benzinskih agregat iz VW Grupe sa internom oznakom EA888, koji maksimalnu snagu postiže u rasponu između 5.300 i 6.500 obrtaja u minuti.

    Foto: Seat

    Foto: Seat

    Kada tome dodamo i impozantnih 400 njutnmetara maksimalnog obrtnog momenta, raspoloživog već od niskih 2.000 pa do 5.200 o/min, semostestepeni automatski, tj. DSG menjač, kao i 4Drive, tj. pogon na sva četiri točka, jasno je kome se Cupra obraća… I to veoma razgovetno, budući da su tu i četiri izduvne cevi, naravno prave, iz kojih dopire karakterističan zvuk!

    Pored toga što se čuje, sportski SUV ima i Launch Control sistem uz pomoć kojeg do 100 km/h stiže za 5,2 sekunde. E sad, tu je malo u koliziji sa onim da bi Cupra Ateca mogla da bude i porodični krosover… Tj. može, ali teško je zamisliti da bi, recimo, deca pozadi bila oduševljena, a pogotovo njihova majka na mestu suvozača, da otac startuje kao na trkama ili reliju?!

    Foto: Seat

    Foto: Seat

    Mi smo na prvoj vožnji Atece u Španiji, tačnije južno od Barselone, upravo u području gde se nedavno održao reli za Šampionat sveta bili u prilici da sve ovo isprobamo u praksi. Naime, ljubazni organizatori su nam priredili pravi, čak ne ni mali, specijalni ispit, budući da je deonica puta zatvorenog za saobraćaj, a uz sve sudije sa pratećom signalizacijom i medicinske ekipe, bila duga nešto preko 6 kilometara. I tu smo mogli, bez ikakvih ogračničenja da upoznamo performanse i ponašanje modela Cupra Ateca.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Start je, dakle, uz upotrebu sistema kontrole silovit, tako da vozač i svi ostali u početku ostaju „utisnuti“ u sedišta. Komande sedmostepenog automatskog menjača smeštene iza upravljača prosto mame da budu upotrebljene, jer ako se već ne može dohvatiti maksimalnih 247 km/h, bar da se uživa u ostalim aspektima sportske vožnje. DSG transmisija to svakako omogućava, verno prateći svaki zahtev vozača. Poseban doživljaj predstavljaju promene stepena na niže i „oduzimanje gasa“ uz karakteristično sportsko „pucanje“ iz auspuha! Kada se tome dodaju i mogućnosti koje pružaju Brembo kočnice, te odlično prianjanje Pirelli pneumatika nije ni čudo da su samo vozači bili ti koji su uživali?!

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Iako se u krivinama ne ponaša baš kao hot hatch, pre svega zbog dimenzija i visine karoserije, bez obzira što je za 10 mm niži od standardnog modela Ateca, Cupra Ateca je dosta agilna. Podupravljanje se javlja tek ako je „pritisnete malo jače“, jer ovo je SUV koji ima 1.615 kilograma mase. Zamislite, recimo, Golf R koji je nešto viši i više se naginje, a manje dinamičan jer ima nekih 130 kg viška zbog pogona na sva četiri točka. E, pa to bi moglo da bude to…

    U vezi sa tim, utisak je da reakcija na komandu upravljačem za delić sekunde kasni, tj. da postoji razlika u odnosu na njeno „izvršenje“, iako to neće pokvariti realno pozitivne utiske iz vožnje. Manji broj vozača će ovo primetiti, baš kao i činjenicu da veći deo vremena snaga se prenosi na točkove napred, pogotovo kada je podloga suva.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Ukoliko je klizava ili pak vozač ima veće zahteve, tada se snaga prenosi i na zadnju osovinu. Vozač ima i mogućnost dinamičke kontrole šasije (Dynamic Chassis Control), te izbor jednog od šest modova: Comfort, Sport, Individual, Snow, Off-Road i Cupra. U ovom poslednje navedenom „profilu“ reakcija motora na komandu gasa je gotovo trenutna, zvuk je najbolji i ponašanje vozila nekako najviše sportski i „najoštrije“.

    Foto: Seat

    Foto: Seat

    U svakom slučaju, Cupra Ateca je zabavan kompaktni sportski krosover, koji nije jeftin, ali je sa cenom od oko 40.000 evra opet ispod sličnih rivala. Kod nas očekuje da će koštati i manje, no za preciznije informacije ćemo morati da sačekamo 2019. kada zvanično i počinje prodaja širom sveta. Ako je pak posmatramo u okviru „šire porodice“, tj. VW Grupe, možemo konstatovati da donekle, sportskim žargonom rečeno, „podsea“ premijum SUV-ove Porsche Macan i Audi SQ5. Iako je mnogi kupci ovih vozila neće uopšte shvatiti kao rivala, Cupra Ateca je svakako impresivna… Barem toliko da se oni bliži konkurenti, kao što su „VW T-Roc R i novi Audi SQ2 koji tek treba da se pojavi naredne godine, malo zabrinu!?

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    A do tada, važno je zapamtiti… Nova era za SEAT je počela i Cupra je sada marka za sebe, jedinstvena, sofisticirana i sa izuzetnim performansama. Namera je da bude pozicionirana između velikoserijskih i premijum proizvođača. Trenutno širom sveta postoji svega 277 ovlašćenih prodvaca ovog brenda, koji pored vozila nudi i ono što bi nazvali lifestyle pratećim detaljima. No, to je već deo jedne druge priče…

    Zoran Živkov/TopSpeed


    CUPRA Ateca 2.0 TSI 300 DSG 4Drive

    Karoserija SUV, 5 sedišta; d x š x v 4.376 x 1.841 x 1.611 mm, međ. rast. 2.631 mm; zapremina prtljažnika 485 lit, masa 1.615 kg
    Motor benzinski, četvorocilindarski, redni, TSI, 1.984 ccm, 300 KS pri 5.300–6.500 o/min; 400 Nm pri 2.000–5.200 o/min
    Transmisija automatska, DSG, sedmostepena; pogon na sve točkove
    Ogibljenje napred MacPherson, spiralne opruge, amortizeri, popr. stabilizator; nazad multi-link
    Kočnice samoventilirajući diskovi napred 340×30 mm i nazad 310×22 mm
    Pneumatici 245/40 R19
    Performanse 0 – 100 km/h za 5,2 s; maksimalna brzina 247 km/h; potrošnja goriva 8,5 lit/100 km; emisija 192 g/km

    Ocene
    ▲  dinamična i atraktivna pojava, zabavna za vožnju sa odličnim performansama
    ▼  nedovoljno personalizovana

    Utisak
    CUPRA Ateca je dobra polazna osnova za novi sportski subbrend, ali modeli koji je budu sledili, moraju još više da se distanciraju od SEAT-a

    chats-viber-ts

    Tagovi: ateca, crossover, cupra, seat, suv, test
    Popularni komentari
    • B
      Branislav

      Mnogo me podseca na Skodin suv Kodiaq.