0

TEST Range Rover Sport: Na svom terenu

Model Sport je verovatno najdinamičniji Range Rover do sada napravljen, sa odličnim komforom i off-road karakteristikama, ali u poređenju sa novijim rivalima iz luksuznog SUV segmenta, pomalo pokazuje „starost“ i pored ovogodišnjeg podmlađivanja...

Foto: Aleksandar Savin

Foto: Aleksandar Savin

Ako slušate ljude iz Land Rovera, onda je ovo najdinamičniji Range Rover koji je do sada napravljen…. I to je zaista tačno. Međutim, kada se u obzir uzme i konkurencija, koja je u međuvremenu u segmentu premijum SUV-ova sve brojnija i snažnija, imajući u vidu, recimo, samo novitete kao što su Audi Q8 i BMW X5, pa i već poznate modele Mercedes-Benz GLE i Volvo XC90 ili pak asfaltu više orijentisani Porsche Cayenne, onda je Range Rover Sport tu na ozbiljnim mukama. Čak i sada, ovako restilizovan u 2018. godini, a u drugoj svojoj generaciji koja je na scenu stupila još 2014. protok vremena je učinio svoje…

pročitaj još

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Realno, Range Rover Sport jeste dinamičan, ali u poređenju sa većinom svojih rivala, pa još na asfaltu, neće mu biti lako. No, ako put postane manje prohodan, a teren zahtevniji, njemu je sve lakše! I da je komforan i prostran, to jeste. Upotrebljeni materijali su zaista premijum kvaliteta, baš kao i završna obrada. I to je tačno, baš kao i tvrdnja da je fleksibilan, jer sada Range Rover Sport ima opciju 5 + 2 sedišta. Ipak, krenimo redom…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Restilizovni Sport je dizajniran tako da privlači pažnju. U tome mu, svakako, pomažu nove LED svetlosne grupe sa inkoporiranim pokazivačima pravca, te izmenjeni branici napred i nazad, pogotovo onaj deo sa četvrtastim završecima izduvnog sistema. Sve to, uz relativno nisku siluetu vozila, daje onako moderan i dinamičan izgled.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Sa 4,9 metara dužine, 2,2 širine i 1,8 visine, te međuosovinskim rastojanjem od 2,9 metara Range Rover Sport je manji od velikog Range Rovera, a veći od Velara i Discovery. I izgleda „opasnije“ od njih, ali što je još važnije „postavljen“ je na novou auminijumsku platformu, što znači da je značajno lakši, recimo, nekih 400 kg u odnosu na „velikog brata“.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ono što se u enterijeru zapazi, pogotovo ukoliko u ovaj SUV uđete po mraku, je novo i drugačije ambijentalno osvetljenje. Sada deluje nekako diskretnije i elegantnije, naravno pod uslovom da izaberete neku od mogućih 10 boja koje će to „podržati“?! No, ono što ćete svakako prvo primetiti po pokretanju motora su tri velika ekrana, od kojih je jedan zapravo digitalna instrument tabla od 12,3 inča, a druga dva su osetljiva na dodir i postavljena na masivnoj centralnoj konzoli.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ovo je, praktično, „nasledženi“ interfejs od „velara“, samo prilagođen novom okruženju, a izgleda sasvim dobro. I ta dva kristalno jasna displeja od kojih je gornji veličine 12,3 inča, a donji 10 su deo „tač pro duo“ sistema, te predstavljaju glavni „komandni centar“ vozila.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Međutim, Rendž Rover je ipak zadržao neke od „klasičnih“ prekidača i rotacionih komandi, učinivši ih istovremeno multifunkcionalnim, tako da je napravio „udvajanje“… Donekle to nije loše, mada ponekad deluje malo zbunjujuće, jer na primer jednoj jednostavnoj funkciji možete „pristupiti“ na dva ili tri načina, ukoliko u sve umešate i glasovne komande, te one na multifuncionalnom upravljaču.

    Generalno sve ovo u prvi mah deluje prilično konfuzno i komplikovano, ali nakon određenog vremena privikavanja, te podešavanja i prilagođavanja potrebama i afinitetima vozača, „rendž rover sport“ postaje prijatelj. Zapravo, već smo se navikli da su moderna vozila kao i „pametni“ telefoni i drugi uređaji, pa ih treba „konfigurisati“ u skladu sa ličnim željama.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Zato je bitno upamtiti da su na gornjem displeju, u njegovom dnu, zapravo, pozicionirane sve najvažnije komande od osnovne „postavke“ i podešavanja, preko navigacije, komunikacije, zabave i povezivanja, do upotrebe kamera i parking senzora, te izbora modova vožnje i sl. Donji se odnosi više na podešavanja klimatizacije, ali i „razradu pojedinosti“ sa gornjeg ekrana… Sve u svemu, zvuči komplikovano, što u prvi mah i jeste!

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ima i onih korisnika kojima su od svih ovih komandi najvažnije one koje se odnose na izbor moda šasije, pogona i rada motora, a to su „sport“, „comfort“, „eco“ i „off road“, koji nudi i podmodove (Terrain Response) „snow”, „sand“, „mud“, „rock“ ili opciono „crawling“ (Terrain Response 2) koji nije imao testirani primerak. Svaki od njh prati odgovarajuća ilustracija na ekranu, ali i mogućnost dodatnog podešavanja zahvaljujući sistemu vazdušnog oslanjanja.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    I opet sve ovo zvuči komplikovano i u kranjem slučaju i jeste, ali upravo ta „konfigurabilna dinamika“ i mogućnost izbora određenih funkcija i njihova podešavanja, kao što su mapiranje komande gasa, te rada motora i menjača, te postavke oslanjanja i ostalo čine vožnju dinamičnom. I to je ono što „rendž rover sport“ odvaja od ostatka društva, odnosno omogućava da u segmentu vožnje van uređenih puteva bude toliko dominantan! No, o tome malo kasnije…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Sada, još samo kratak osvrt na poziciju sedenja, koja je… Odlična! Sedišta su veoma udobna i pružaju zaista visok nivo komfora, bilo da ste napred ili pozadi. Prostora ima više nego dovoljno i za glavu i ramena i noge. A prostora u enterijeru ima i za odlaganje sitnica, ali i krupnijih stvari, sasvim dovoljno.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ako tome dodamo i prtljažnik zapremine 780 litara kada je u upotrebi pet sedišta, a 221 ukoliko su angažovana i ona dodatna dva, pa „rendž rover sport“ postaje sedmosed, onda je ovo sasvim funkcionalan i praktičan SUV. Sad samo ostaje pitanje da li se i ta dva putnika iz trećeg reda osećaju komforno, a ne putnicima „trećeg reda“?! To nismo mogli da proverimo jer je „naš” model imao „samo” pet sedišta.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Da je luksuzan, svakako jeste. Jer, kvalitet završne odbrade i upotrebljenih materijala, a to su koža, drvo, metal i plastika, je veoma dobar. Ovaj proizvođač, inače, ima jednostavnu filozofiju koja pogađa suštinu stvari – „ako izgleda kao drvo, onda to treba da je drvo”… I tačka!

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Vratimo se sada na onaj deo priče o vožnji… Iako restilizovani Range Rover Sport ima manju masu nego prethodnik, on je i dalje SUV od preko dve tone. Tačnije 2.134 kilograma! A to na asfatnom putu se oseti. U verziji sa trolitarskim V6 dizel motorom od 258 KS i osmostepenim automatskim menjačem ubrzanje do „stotke“ traje 7,7 sekundi.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Maksimalna brzina je „samo“ 209 km/h. Ko želi više za model „rendž rover sport SE“ treba da se odluči ili za snažniju verziju trolitarskog dizela od 306 KS ili dvolitarski benzinski od 300 KS ili pak verziju sa hibridnim pogonom od 404 KS. A za one koje žele još više sporta tu je, recimo, top model u ponudi „Sport SVR“ sa petolitarskim V8 turbo motorom od 575 KS.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Kod nas na testu se našla ova prva spomenuta, tako da utisci sa asfalta nisu baš impresivni u pogledu dinamike. Ovaj Rendž Rover deluje masivno i ponekad reaguje upravo tako… Tromo i teško. Komfor vožnje je odličan, ali po pitanju upravljivosti i agilnosti teško hvata priključak sa rivalima. Ponekad zna i neprijatno da proklizne na asfaltu delimično pokrivenom snegom, mada se sa pogonom na sve četiri točka to lako rešava.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Međutim, u of-roud vožnji ovaj luksuzni SUV ima prohodnost traktora! Zaista mu nije važno kakva je prepreka ispred njega i da li je sneg dubok 50, a voda 85 cm. Ukoliko je vodena prepreka dublja, senzori u spoljašnim retrovizorima (Wade Sensing) će vozača na to upozoriti blagovremeno, budući da informacije dolaze u realnom vremenu.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Inače, klirens je 213 mm, ali se u skladu sa funkcijom automatskog podešavanja visine može menjati. Tako je „rendž rover sport“ moguće podići za 40 mm (Off-Road Ride Hight 1) ili opciono 75 mm (Off-Road Ride Hight 2), ali i spustiti za 50 mm, zahvaljujući 4-Corner vazdušnom oslanjanju. U prvom i drugom slučaju će visina vozila biti zadržana do brzine od 80, a u trećem do 40 km/h. Uz to, elektronika će ukoliko je brzina konstantno preko 105 km/h karoseriju vozila spustiti za 15 mm radi smanjenja otpora vazduha i potrošnje goriva…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Prilazni ugao prepreci je 29,1 stepeni, a odlazni 28,5 tako da su of-roud karakteristike odlične. A svemu tome doprinosi i provereni pogon 4×4, pri čemu centralni diferencijal deli 600 njutnmetara maksimalnog obrtnog momenta u skladu sa informacijama o trakciji svakog točka. U svakom slučaju, Range Rover Sport i kroz blato, ali i dubok sneg probijao se bez značajnijeg napora. I tu je on na „svom terenu“, u prirodnom ambijentu…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Prilikom sporije vožnje taj „višak kilograma“ od kojeg pati ne dolazi toliko do izražaja i on suvereno vlada situacijom, u uslovima gde bi mnogi njegovi rivali iz segmenta luksuznih SUV-ova već posustali. No, kada vozač poželi malo više dinamike, e onda treba da bude pažljiv, jer „sport“ ima izuzetno malu toleranciju na greške…

    Ovim „osvežavanjem“ novi Rendž Rover je svakako dobio na atraktivnosti, komforu i tehičkim unapređenjima. Jedini problem je što je time samo sustigao, a ne i prestigao konkurenciju, koja naravno „ne spava“. A da bi ostao u igri i dominantan na svom terenu, treba još više dinamike, što znači ubedljiviji motor od TDV6, te još bolje performanse na asfaltu i svakako više savremene elektronike…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Uostalom, to su uslovi koje diktira savremeno tržište, budući da je ovde reč o luksuznom SUV-u. Ipak, u ovoj verziji kod nas testirani primerak ima akcijsku cenu 75.990 evra, što je u ovom trenutku daleko povoljnije od većine rivala. Sa druge strane opet ima i onih kojima će zbog toga upravo ovaj model odgovarati, budući da ima imidž Rendž Rovera, a i najdniamičniji je u svojoj familiji!

    Uroš Dedić/TopSpeed


    Range Rover Sport SE 3.0 TDV6

    Karoserija SUV, 5 sedišta; d x š x v 4.879 x 2.220 x 1.803 mm, međ. rast. 2.923 mm; zapremina prtljažnika 780/1.686 lit, masa 2.134 kg
    Motor dizel, TDV6, 2.993 ccm, 258 KS; 600 Nm
    Transmisija automatska, osmostepena; pogon 4×4
    Ogibljenje vazdušno, napred MacPherson; nazad multi-link
    Kočnice samoventilirajući diskovi napred 349 mm i nazad 325 mm
    Pneumatici 255/40 R20
    Performanse 0 – 100 km/h za 7,7 s; maksimalna brzina 209 km/h; potrošnja goriva 6,9 lit/100 km; emisija 182 g/km
    Cena 75.990 evra

    Ocene
    ▲ izvanredne off-road mogućnosti, komfor enterijera, kvalitet materijala i izrade, cena
    ▼ nedovoljno dinamičan zbog velike mase, adaptivni tempomat se doplaćuje

    Utisak
    Iako pripada kategoriji luksuznih SUV-a, Range Rover Sport se bolje snalazi van uređenih puteva, na teškom terenu, nego na asfaltu

    chats-viber-ts

    Tagovi: off-road, range rover sport, suv, test