1

TEST BMW X5 xDrive30d: U znaku superlativa!

Četvrto koleno osnivača BMW-ove dinastije „X“ pravi najveći iskorak do sada, ponajviše zahvaljujući novim tehnologijama koje vožnju čine sigurnom, po potrebi dinamičnom odnosno uzbudljivom, a iznad svega prijatnom

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Pre dvadeset godina, uleteo je na tržište kao meteor i na velika vrata uveo čitav brend u SUV segment. Zato možemo da kažemo kako je baš model X5 označio početak jedne nove epohe u bogatoj istoriji BMW-a. I to kakve!? Danas, zahvaljujući eskalaciji SUV segmenta, ali i inventivnosti konstruktora iz Minhena, obitava čak sedam članova u „X“ postavi bavarskog proizvođača.

pročitaj još

    Svaki od njih igra izuzetno važnu ulogu, ali X5 nosi posebnu specifičnu težinu. Prvo, od njega je sve krenulo. Drugo, ovaj model je sa 2,2 miliona primeraka istinski bestseler, „volume maker“ u visokom cenovnom rangu! Dakle, prava „zlatna koka“… Veliki značaj ima i to što ujedno predstavlja i osnovu za X6 koji je, veštim ukrštanjem SUV i kupe koncepcije uneo pravu revoluciju i takođe zadobio naklonost velikog broja kupaca.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Nepuna dva meseca od svetske premijere na Salonu u Parizu, sa nama je četvrta generacija velikog i luksuznog SUV-a, predstavnika zahtevnog segmenta koji ima obavezu da se nadmeće sa respektabilnim oponentima kao što su Mercedes-Benz GLE, Audi Q7, Volvo XC90, Range Rover, Porsche Cayenne, pa i Jeep Grand Cherokee i Volkswagen Touareg…

    Atributi kao što su prostranost odnosno funkcionalnost, kvalitet izrade, opremljenost i najsavremenije tehnologije, predstavljaju standard i zajednički su imenitelj svim tim automobilima, ali svaki od njih nastoji da ponudi nešto drugačije i originalno, neki svoj specijalitet. Za BMW je sportski senzibilitet oduvek bio zvezda vodilja…

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Možda je baš zbog toga korekcija dimenzija donela nižu siluetu. Porast dužine od 36 mm i širine za čak 66 mm propraćen je redukcijom visine, tako da je automobil „spušten“ za 20-ak mm. Drugim rečima, dugačak je 4.922 mm, širok čak 2.004 mm (bez ogledala) i visok 1.745 milimetara. I dalje je to pravi gorostas – robustan, agresivan, u svakom pogledu i teško da će iko ostati imun na njegovu ekstrovertnu prirodu. Pogotovo sada, dok je sasvim svež i „pun elana“…

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Dizajneri nose velike zasluge za to, udahnuli su mu potpuno novi izgled i napravili jasnu distancu od prethodnika. Veći „bubrezi“, kraći prepusti napred i pozadi, kao i elegantnije svetlosne grupe nazad predstavljaju ključne identifikacione oznake nove generacije. E sad, ko želi još naglašeniji sportski nastup odabraće M Sport od 7.000 evra, kakvim je ukrašen testirani primerak. Pored aerodinamički oblikovanih odbojnika, sadrži M sport kočnice, LED svetla za maglu, posebne „shadow line“ krovne nosače i lajsne oko prozora, a tu su i veliki aluminjumski točkovi pormera čak 22 inča koji se posebno doplaćuju.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Inače, standardno dolaze alumijimske felne od 18 inča, odnosno 20 inča u sklopu M Sport paketa. Ako se tome doda da je testirani model stigao u upečatljivoj plavoj boji Phytonic Blue (1.209 evra), evidentno je da ova konfiguracija „pojačava“ scenski nastup ionako atraktivnog automobila. Prava uvertira za ono što sledi u unutrašnjosti vozila…

    U duhu modernih vremena i klasne pripadnosti, enterijer predstavlja pravu oazu luksuza i gedžeta. Ovo nije jeftin automobil, naprotiv, pa se takav ambijent s pravom može očekivati. Međutim, za kompletan doživljaj u kokpitu BMW se mora odati posebno priznanje. Novi X5 zaslužuje naklon, jer na jedan suptilan način sublimira spektar uticajnih aspekata kao što su selekcija materijala, kvalitet izrade i ponuđene tehnologije.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Ispred vozača je klasična instrument tabla ustupila mesto digitalnom ekranu koji su u BMW-u nazvali Live Cockpit Professional. Ovo rešenje jeste moderno, da ne kažemo futurističko, ali nekako nije BMW-ovski i zbog toga se neće dopasti svima. Tim pre jer grafika brzinomera i obrtomera nije baš čitljiva. Ipak, ovo nije jedini instrument koji servira te parametre, tu je i neobično veliki „hed-ap“ displej 7×3,5 inča, kao i očekivani centralni displej od 12,3 inča koji u sport kongiguraciji daje uvid u razvoj snage i obrtnog momenta.

    Za sve to u opticaju je naravno „bezbroj“ podešavanja, te je potrebno proći pravi mali kurs kako bi upravljanje svim funkcijama išlo željenim tokom. Stvari olakšava to što su u Minhenu predvideli nekoliko alternativa – pomoću iDrive kružnog selektora, „tač skrin“ displeja, a uveden je i tzv. „Geasture Control“ kao svojevrsno prepoznavanje pokreta, kao i glasovne komande.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Centralni displej ima kristalnu grafiku i daje odličan odziv na taktilne komande, možete preko celog ekrana pratiti navigaciju, ili pak rad stereo sistema, a možete ga i podeliti na dve ili tri celine po želji. OK, to smo već upoznali kod „serije 5“, ali zato je postavka centralnog grebena potpuno drugačija, sa minimalističkim, elegantnim komandama za klimatizaciju smeštenim između centralnih ventilacionih otvora.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Jednu od „pikanterija“ predstavljaju i specijalni držači za čaše. Pijete kafu ili neki drugi topli napitak, a vaš suvozač sok? Nema problema, dok jedan držač greje, drugi može da hladi i obrnuto. Grejanje i hlađenje ćete imati i u sedištima, ukoliko se opredelite za komforna prednja sedišta sa električnim podešavanjem. Koštaju 1.560 evra, ali vrede svaku paru i oko njihovog izbora ne bi smelo da bude dileme, ona su jednostavno „must have“. Veoma su raskošna odnosno udobna i potpuno menjaju percepciju boravka u kabini, u šta smo se uverili tokom višednevnog testa i nekoliko stotina pređenih kilometara u različitim uslovima kroz nekoliko etapa.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Ono što nam se nije toliko dopalo jeste prostranost na zadnjoj klupi. Nije da je tesna, na njoj se može sedeti udobno, ali recimo na dužim putovanjima neće baš komotno sedeti jedna iza druge dve osobe visoke preko 185 cm. Ruku na srce, za očekivati je više od jednog SUV-a ovakve veličine.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    BMW je za novi X5 za početak pripremio tri agregata – svi su redni, sa šest cilindara zapremine 3,0 litara. Benzinac sa oznakom 40i oslobađa 340 KS, dok dizeli nude izbor između osnovne verzije od 265 KS i snažnog quad turbo motora sa 400 KS koji je rezervisan za verziju X5 M50d. Mi smo se ovoga puta družili sa modelom koji nosi oznaku X5 30d. Jeste najslabiji u ponudi, ali daleko od toga da je slab.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Motor jeste poznat odranije, ali je zato dosta toga unapređeno u pogonskom sklopu – osmostepeni automatski Steptronic menjač je dobio finije podešene odnose, a prekalibrisan je i xDrive sistem pogona na sva četiri točka. Inače, svi modeli dolaze u kombinaciji sa automatskom transmisijom i integralnim pogonom.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Sa maksimalnih 265 KS i golemim obrtnim momentom od 620 Nm u opsegu od 2.000 do 2.500 obrtaja u minutu, dok uživate u „milovanju“ prelepo oblikovanog sportskog upravljača nijednog trenutka nećete osetiti neku letargiju ili gubitak elana kod motora. Karoseriju tešku 2,5 tone redni „šestak“ pokreće veoma revnosno kada je u Sport režimu, uz prijatno rezske note, koje doduše do kabine dolaze i preko veštačkih pokačivača u zvučnicima.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Kod preticanja i dinamične vožnje je za preporuku pomenuti režim, kao i ručica menjača u Sport položaju, u suprotnom suočavaćete se sa tzv. „turbo-rupom“. A koliko je ovaj veliki SUV brz, ilustruju i fabrički podaci o performansama – ubrzanje od 0 do 100 km/h koje traje 6,5 sekundi, dok maksimalna brzina završava na 230 km/h. Inače, pored sportskog režima, dostupni su i Eco Pro, Comfort i Adaptive koji automatski prilagođava rad motora, upravljanja i oslanjanja su skladu sa načinom vožnje. Drugim rečima, ako jače stiskate pedalu gasa i žustrije skrećete, Adaptive će prebaciti na sportski „set-ap“, a ako ležernije vozite, udobno ćete „ploviti“ u Comfort modu.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Upravo je udobnost jedna od disciplina gde je BMW napravio ozbiljan pomak. To je učinjeno implementacijom vazdušnog oslanjanja koje sada prvi put dolazi na obe osovine. Sa njim stiže i elektronska kontrola rada amortizera kao i kontrola regulacije visine vozila sa promenljivim klirensom. Na taj način su značajno unapređene vozna svojstva na drumu, ali i van asfalta. I ne samo time, jer novost predstavlja i integralno aktivno upravljanje.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Ovaj sistem radi tako što pri brzinama do 60 km/h zadnji točkvi zakreću u suprotnom smeru od prednjih, a iznad toga u istom. Time se dobija na agilnosti i voznoj dinamici pri promenama pravca, a svojevrstan doprinos daje i varijabilan xDrive pogon. U normalnoj vožnji šalje 60 odsto snage na zadnje točkove, ali je potpuno adaptibilan. Da je X5 upravljiviji nego ranije demonstrirao nam je na uskom krivudavom drumu, najzahtevnijem poligonu za jedno veliko i teško vozilo sa visokim težištem.

    Međutim, upravo zahvaljujući svim poboljšanjima, ali i opcionom M Sport diferencijalu, koji po potrebi usmerava snagu između zadnjih točkova, X5 ide kao po šinama i guta krivine kao od šale, tako da se podupravljanje javlja dosta kasno. Ipak, prisutan je i osećaj „plivanja“ karoserije prouzrokovan vazdušnim oslanjanjem, čime se gubi neposredan osećaj povezanosti između automobila i vozača.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    A da je izuzetno spretan i poletan i van asfalta, osetili smo čim smo ga jače poterali po zemljanom putu. Tu je do izražaja došla odlična trakcija uprkos nešto mekšoj i rastresitoj podlozi. Inače, testirani model je opremljen i off-road paketom sa četiri moda, za vožnju po šljunku, kamenju, pesku i snegu, mada ovoga puta nije ni bilo neke preke potrebe da zalazimo u sve to kroz meni. A da vožnja bude lakša i sigurna, brine se sistem kamera sa projekcijom svakog točka ponaosob, a ovaj dodatak, takođe, pomaže pri isparkiravanju uparkiravanju i manevrisanju na sukom prostoru.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Od ostalih sigurnosnih asistencija treba pomenuti Driving Assistant Professional koji objedinjuje nadzor mrtvih uglova, kolovozne trake, korekciju upravljanja i adaptivni tempomat. Jedina zamerka može se staviti na to što adaptivni tempomat ne može da se poruči zasebno već dolazi isključivo kao deo ovog tehnološkog paketa od 3.000 evra.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    A koliko je napredovala svetlosna tehnologija uverili su nas laserski farovi sa asistencijom dugih svetala, koji noć pretvaraju u dan, bez zaslepljivanja drugih vozača jer filigranski precizno bacaju snop svetlosti izuzetne jačine. Za svaki slučaj tu je i Night Vision uređaj koji u smanjenim uslovima vidljivosti pomoću sofisticrane kamere lakše detektuje objekte na putu od ljudskog oka, a sliku prenosi na displej.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Kada se sumiraju utisci i podvuče crta, dobija se kompletna slika o ovom sjajnom automobilu. BMW je na prepoznatljiv način sažeo luskuz i sportski doživljaj, komfor i voznu dinamiku, „on-road“ i „off-road“ mogućnosti. Sve to je odlično uklopljeno u jednu fenomenalnu celinu i stavljeno pod oznaku X5. Isto tako, sve to ima i svoju cenu, a ona u slučaju testiranog automobila, sa početnih 73.990 evra, završava na čak 118.470 evra. Očigledno je da automobili postaju sve bolji, ali i sve skuplji!

    Uroš Dedić/TopSpeed


    BMW X5 xDrive 30d

    Karoserija SUV, 5 sedišta; d x š x v 4.922 x 2.004 x 1.745 mm, međ. rast. 2.975 mm; zapremina prtljažnika 645/1.860 lit, masa 2.185 kg
    Motor dizel, redni, šest cilindara, 2.993 ccm, 265 KS pri 4.000 o/min; 620 Nm pri 2.000–2.500 o/min
    Transmisija automatska, Steptronic, osmostepena; pogon na sve točkove
    Ogibljenje napred dvostruka ramena, nazad dvostruka ramena
    Kočnice samoventilirajući diskovi napred, samoventilirajući diskovi nazad
    Pneumatici 275/35 R22
    Performanse 0 – 100 km/h za 6,5 s; maksimalna brzina 230 km/h
    Cena od 73.990 evra

    Ocene
    ▲ vozna svojstva na putu i van asfalta, kvalitet izrade enterijera, visoke tehnologije
    ▼ na zadnjoj klupi nema previše mesta, vazdušno oslanjanje umanjuje neposredan sportski osećaj

    Utisak
    BMW je sa novom generacijom X5, od odličnog automobila, napravio korak ka savršenom

    chats-viber-ts

    Tagovi: bmw, suv, test, x5, xdrive30d
    Popularni komentari
    • Z
      Zijad Žigić

      54.000 evra dodatne opreme!?
      Kao ozbiljna kuća u unutrašnjosti Srbije ili stanče u Beogradu.