1

TRAVEL TEST Nissan X-Trail 2.0 dCi: Gospodar visina

Za kratak put do Kopaonika, gde smo prisutvovali otvaranju zimske sezone, izabrali smo veliki SUV model Nissan X-Trail sa dvolitarskim dizelom od 177 konjskih snaga i proverenim 4WD pogonom

Foto: Aleksandar Savin

Foto: Aleksandar Savin

Sve je stvar ličnih afiniteta i ukusa, ali nekako je već uvreženo mišljenje da je vožnja na otvorenom putu po pravilu prijatnija u limuzinama nego u SUV modelima. To je tačno, mada samo donekle. Ukoliko se, recimo, odlučite za neku planinsku destinaciju i to u zimskom periodu, kao što to obično biva, jedan veliki i moderan SUV bi svakako trebalo da se pokaže kao bolja alternativa od neke limuzine.

pročitaj još

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Kako smo rešili da posetimo Kopaonik na otvaranju nove skijaške sezone, opredelili smo se da na ovo putovanje krenemo sa Nissanom X-Trail. Ovaj predvodnik krosover game japanskog proizvođača, koju još sačinjavaju omaleni Juke i kompaktni Qashqai, svrstava se u red nešto većih SUV modela.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Sa dužinom na granici 4,70 metara nudi dve konfiguracije, sa pet ili sedam sedišta, a ovaj „naš“ ima pet sedišta i najviši nivo opreme Tekna Plus. Pokreće ga dvolitarski dCi dizel motor sa 177 KS u kombinaciji sa automatskim X-tronic menjačem i pogonom koji u Nissanu klasifikuju kao All Mode-i 4×4.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    I pre nego što smo se zaputili na destinaciju, X-Trail nam je stavio do znanja koliko je zapravo „dobar domaćin“. Sa prtljažnikom zapremine 565 litara, koji se otvara pomoću elektromotora i poseduje senzor za pokret noge, dodatak od pomoći ukoliko su vam recimo ruke zauzete, zadovoljiće i one najzahtevnije sa gomilom putnih torbi i prateće opreme.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    A ukoliko nekim slučajem zatreba još prostora, obaranjem naslona zadnjih sedišta otvara se impresivni volumen od „cirka“ 2.000 litara. Nismo sa sobom nosili skije, a mogli smo, jer se širok naslon za ruke izvlači iz centralnog sedišta nazad i na taj način otvara se „rupa“ kroz koju bez problema mogu da se provuku skije. No, s obzirom da je naša ekipa brojala tri člana, mi smo se kao od šale spakovali za ovo relativno kratko putovanje od 290 kilometara, koliko iznosi distanca od prestonice do najboljeg i najpopularnijeg skijališta u Srbiji.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Do Kopaonika se može doći sa dve strane, istočne preko Kruševca i zapadne preko Kraljeva, a s obzirom na to da je itinerer preko Kruševca većim delom pokriven auto-putem, mi smo se opredelili za tu varijantu. Na samom početku – vožnja kroz grad i jutarnji špic. To nas je podsetilo da se tzv. stani – kreni režimu uvek lakše podnosi u automobilu sa automatskim menjačem.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Osim toga, visoko sedenje u X-Trailu omogućava odličnu preglednost. Kada već pominjemo sedenje, sveopštem ugođaju u kabini doprinose kvalitetni materijali, a još više velika, komforna elektropodesiva sedišta obložena bež kožom. Ako se tome doda i velikodušna ponuda prostora za noge i glave, uz impresivnu širinu kabine, doživljaj je kompletiran.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    E sad, neki će reći da je instrument tabla, a posebno multimedijalni ekran sa pratećim komandama pomalo „demode“, što nije daleko od istine. Međutim postoje i oni što smatraju da nije sve u „haj-tek“ gedžetima i daju prioritet nekim drugim obeležjima kod automobila. Klasični instrumenti sa velikim obrtomerom i brzinomerom su veoma pregledni a TFT ekran između njih nudi spektar informacija po želji vozača. Uostalom, ovaj model u „ful“ opremi poseduje i sistem kamera od 360 stepeni, navigaciju, USB konekciju, inteligentni sistem za parkiranje, LED svetla, veliki panorama krov i pojedine bezbednosne sisteme… Sve to vožnju čini sigurnijom i prijatnijom.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Mi smo prvi deo putovanja proveli u vožnji auto-putem. Sa podešenim tempomatom na 130 km/h, veliki i masivni X-Trail tiho jezdi na manje od 2.500 o/min. Povoljnu sliku o komforu ulepšava dobra zvučna izolacija, kao i uzorna udobnost. Ove karakteristike još više treba ceniti ako se zna da su na automobil postavljeni veliki aluminijumski naplaci od 19 inča, sa zimskim gumama dimenzija 225/55 R19. Jedini ozbiljan nedostatak na auto-putu krije se u odsustvu adaptivnog tempomata.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Doduše, sistem za sprečavanje sudara će vas u poslednjem trenutku „podsetiti“ da se suviše brzo približavate prepreci, a moguće je da će i započeti koćenje. To nismo proveravali, ali u svakom slučaju, nedostaje mogućnost automatskog održavanja zadate brzine i bezbedne udaljenosti kada naiđete prilazite vozilu koje se kreće manjom brzinom ispred vas. Zato su tu sistem za upozoravanje prilikom nenamernog izlaska iz trake, kao i sistem za nadzor mrtvog ugla koji upozorava lampicom sa unutrašnje strane A stuba.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Nakon pređenih 170 kilometara, završavamo s vožnjom po auto-putu uz prosečnu potrošnju od 9,2 litra. Isključujemo se kod Pojata i nastavljamo prema Kruševcu magistralnim putem. Na redu je ispitivanje nekih drugih voznih svojstava, kao što su upravljivost i među-ubrzanja. Ni ovde nas X-Trail nije razočarao. Iako ne ubrzava impresivno, niti je agilan kao kompaktni krosoveri, što je razumljivo i očekivano s obzirom na veću masu i gabarite, krivine mu ne predstavljaju začkoljicu sve dok vozite u skladu sa propisima.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Sa maksimalnim obrtnim momentom od 380 Nm pri 2.000 obrtaja, motor je u raspoloženju da povuče kada se prilikom preticanja pritisne papučica gasa. Ipak, ukoliko želite da izvučete maksimum, potrebno je ručicu menjača pomeriti ka sebi, odnosno ulevo, jer se tada kontinuirana varijabilna transmisija sa sedam stepeni prenosa prebacuje u sportski mod, menja prenosni odnos i omogućava ručno menjanje „brzina“. A kako je veoma važno voditi računa o propisanoj brzini, ukoliko slučajno propustite neko obaveštenje, dobro dođe sistem za čitanje saobraćajnih znakova koji na instrument tabli očitava ograničenje brzine.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Put nas dalje vodi prema Brusu pored jezera Ćelije, a nedugo zatim stižemo do mesta Razbojne i raskrsnice gde se pravo nastavlja za Kosovsku Mitrovicu, a desno za Brus. Odatle počinju nešto oštrije krivine, a primećujemo i da je kolovoz prsevučen novim asfaltom. Sve vreme nas je pratio suv kolovoz pa i nije bilo nužno uključivati 4WD pogon. Dakle, vozili smo sa uključenim 2WD režimom. Međutim, bilo je samo pitanje trenutka kada ćemo posegnuti za integralnim pogonom.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    To se dogodilo čim smo prošli Brzeće, selo odakle počinje pravi uspon do skijaškog centra. Put koji je do tada bio potpuno suv, bukvalno je u treptaju oka servirao potpuno drugačije uslove. Iza jedne krivine izašli smo na severnu stranu zaklonjenu visokom padinom i odjednom smo ispod točkova umesto asfalta – dobili sneg. Koliko smo bili iznenađeni, toliko smo se i obradovali jer je konačno kucnuo čas da u većoj meri uposlimo čuveni Nissanov pogon.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Za dostizanje optimalne trakcije bilo je i više nego dovoljno što smo uključili automatski mod, kada snaga većim delom odlazi do prednjih točkova, dok zadnji dobijaju ostatak po potrebi, a maksimalno 50 odsto. Sa tih desetak kilometara ozbiljnog uspona, brojnim serpentinama i klizavom podlogom, X-Trail se izborio u maniru najsposobnijih terenaca. Sa staloženim gasom i bez naglih manevara upravljačem, sve vreme nas je pratio osećaj sigurnosti, jer točkovi stameno prianjaju u 4WD modu. A za sam kraj nismo propustili da se malo poigramo…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Rešili smo da damo oduška i siđemo sa asfaltnog puta kako bismo podigli malo snega za sobom. Sa klirensom od 212 mm te „zaključanim“ diferencijalom, kada se vučna sila „na ravne časti“ deli na obe osovine, X-Trail je dokazao da mu ni sneg dubok desetak centimetara ne predstavlja nikakav problem. Dok dCi motor „meko prede“, veliki točkovi lagano i sigurno prte stazu.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Baš kako i dolikuje jednom SUV-u sa takvim pedigreom, etabliranom modelu koji je veliki krug kupaca stekao upravo na konto upotrebljivosti i proverenog 4×4 pogona, X-Trail se na ovom travel testu dokazao kao pravi višebojac. Udoban i tih na asfaltu, siguran na snegu i kadar za savladavanje terena u svim prilikama.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Sa cenom od 38.470 evra, koliko košta testirana verzija nesumnjivo se dobija kvalitetan i praktičan, a opet ne previše nametljiv automobil, koji jednako dobro može služiti porodicama i avanturistima – u gradu, na otvorenom putu, kao i van asfalta.

    Uroš Dedić/TopSpeed


    Nissan X-Trail 2.0 dCi CVT 4WD TEKNA

    Karoserija SUV, 5 sedišta; d x š x v 4.690 x 1.830 x 1.710 mm, međ. rast. 2.705 mm; zapremina prtljažnika 565/1.996 lit, masa 1.770 kg
    Motor dizel, redni, četvorocilindarski; 1.995 ccm, 177 KS pri 3.750 o/min; 380 Nm pri 2.000 o/min
    Transmisija automatska, VCT X-Tronic, kontinuirani prenos; pogon na prednje ili na sva četiri točka
    Ogibljenje napred MacPherson, spiralne opruge, gasni amortizeri, popr. stabilizator; nazad multi-link sa gasnim amortizerima
    Kočnice samoventilirajući diskovi napred i diskovi nazad
    Pneumatici 225/55 R19
    Performanse 0 – 100 km/h za 10,0 s; maksimalna brzina 196 km/h; potrošnja goriva 4,5 lit/100 km; emisija 149 g/km
    Cena 38.470 evra

    Rejting
    ▲   Pogon, prostran, funkcionalan i kvalitetan enterijer, cena
    ▼   Performanse

    Utisak
    Nissan X-Trail je pravi višebojac, nije usko specijalizovan za neku posebnu disciplinu ali se odlično snalazi na svim poljima

    chats-viber-ts

    Tagovi: 4wd, cvt, dci, kopaonik, Nissan X-Trail, suv, travel test
    Popularni komentari
    • M
      Milan 2

      Potrosnja od 9,2 litre 2.0 dizel? Toliko trosi Mazda CX5 2.5 benzinac.