0

TEST MINI Cooper S: Vožnja sa osmehom

Restlizacija treće generacije popularnom mališanu je podarila blago osvežen izgled, a osim kozmetičkih izmena, važnu promenu donosi novi automatski menjač sa dvostrukim kvačilom

Foto: Aleksandar Savin

Foto: Aleksandar Savin

Jedna od najupečatljivijih kreacija u svetu automobila, pogotovo onih malih, gotovo šest decenija osvaja srca poklonika širom planete. Zamišljen kao mali „zvrk“, potekao je sa Ostrva i veoma brzo stekao svetsku slavu u svetu sporta. Bilo je to na reli trkama u Monte Karlu, gde je triput osvojao prvo mesto – 1964, 1965. i 1967 godine. Po osvajanju vrha, nastavio je „punim gasom“ i postao sinonim za gradski automobil sportskog duha.

pročitaj još

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    U originalnom izdanju je izgurao sve do 2000. godine, kada je usledio prelazak pod okrilje BMW grupe koji je označio novi početak, modernog MINI-ja. U nastavku života rastao je i razvijao se, ali je ipak zadržao prepoznatljiv izgled i imidž automobila obojenog emocijama. Da je zaista tako, uverili smo se i ovoga puta testirajući restlizovanu treću generaciju savremenog MINI-ja, i to u snažnoj Cooper S verziji.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Da se vratimo unazad četiri godine, na sam početak treće generacije. Nju su obeležile tri velike promene. Najpre, značajno je porastao. Duži je za 98 mm, širi za 44 mm i viši za 7 mm, a povećan je i prtljažni prostor za čak 51 litar. Međutim, međuosovinsko rastojanje je protegnuto za svega 28 mm pa se nove mere i osećaj u kabini ne podudaraju. Prostor je gotovo isti kakav je bio i pre „rasta“.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Drugu novost predstavlja to što je prvi put ponudio komapaktni model sa petora vrata, a došlo je i do temeljne revizije pogonske game. Tako je Cooper S, umesto 1,6-litarskog dobio 2,0-litarski motor. Oba su sa turbo punjenjem, a povećanje zapremine podiglo je snagu za 8 KS na 192 „konja“.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Inače, MINI je kod novog motora bio u potrazi za efikasnijom potrošnjom goriva i zbog toga je turbo punjač napravljen od novog materijala, a sistem za ubrizgavanje goriva radi pod većim pritiskom.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Već po tradiciji, Cooper S na prvi pogled dosta toga poručuje – u gradskom je fazonu, sportski skrojen i deluje kao jedan veseli dizajnerski kolaž. Kada tome dodamo i saznanje da pruža „beskrajan“ izbor personalizacije kroz odabir boja karoserije i detalja kao što su krov, retrovizori, točkovi, pa se na to još dovežu i razne „šare“ – njegova atraktivnost se duplira.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Sa restilizacijom paleta boja se povećala, u opciji su Starlight Blue, Emerald Gray, ova Solaris Orange. Čar je u tome što i bez prepoznatljivog znaka koji nosi na dnu haube, možemo „na kilometar“ znati da je to MINI. Novi detalji su „flat logo“, nova prednja LED svetla i kao najupečatljiviji deo, zadnja LED svetla sa motivom britanske zastave koji jasno signalizira ostrvsko poreklo. Što se tiče spoljašnosti, možemo sa sigurnošću konstatovati kako MINI pali maštu, budi adrenalin i izaziva osmeh na licu. Da li isto tako zavodi kada sednete za upravljač?

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Prvi utisak je bliska veza između vozača i automobila, za šta je zaslužna odlična pozicija sedenja. Nameštanje sedišta u odgovarajući položaj je lako i veliki je pokazatelj da je MINI uspešno obavio svoj zadatak povezanosti na relaciji vozač – automobil. Nisko postavljena, sportska sedišta, ovom slučaju tamne boje, ulepšava beli dupli štep po ivicama “kadica” koje čvrsto drže svog “gazdu“. Upravljač takođe odlično leži u rukama, zadebljan i profilisan baš kako treba. Generalno, kvalitet materijala je još ranije značajno podignut u odnosu na prethodnu generaciju.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Vožnja Coopera S najlepše protiče kada je u znaku brzine, jer šta će vam gotovo 200 konjskih snaga u jednom ovakvom automobilu ako ih ne koristite? Ali, „višak snage“ uvek poziva na oprez, pogotovo kada je u „malom pakovanju“. Srećom, Cooper S sa točkovima “skrajnutim” prema “ćoškovima”, odlično leži i bez poteškoća izvodi “sitan vez”, odnosno nagle promene pravca na malom prostoru. Posebno je vešt u nameštanju za ulazak u krivinu i izlazak i nje. Kada prilazite temenu i oduzmete gas, dolazi do kontrolisanog zanošenja zadnjeg kraja tako da se automobil sam ispravlja u optimalnu poziciju za pun gas.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Sa 194 konja i 280 Nm koji do prednjih točkova stižu preko novog, sedmostepenog menjača sa dvostrukim kvačilom, performanse ne treba dovoditi u pitanje. Ubrzanje do 100 km/h traje samo 6,7 sekundi i brzina se tada zaista oseća. Pri promenama stepena sa punim gasom, fenomenalan zvuk motora preseca efektno pucketanje.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Inače, menjač, pored D (Drive) moda i S sportskog, nudi i manuelnu promenu pomeranjem ručice napred – nazad, a u slučaju testiranog automobila, mnogo su nedostajale opcione pedale pri upravljaču. Sigurni smo da će se 90 odsto kupaca koji se opredele za automatski prenos kod Coopera S doplatiti za ovu opciju. Koliko je bitno ubrzanje, toliko su važne i kočnice.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ovde je potreban veći pritisak na pedalu da bi automobil počeo da se „ukopava“. To će možda iznenaditi neiskusnije vozače, ali stvar je u tome da se na taj način omogućava preciznije doziranje kočione sile. Pored vozne dimanike, prijatno nas je iznenadila i potrošnja. U gradskom režimu, bez problema prolazi sa 10-ak litara, dok na otvorenom spušta prosek na ispod 6 litara na 100 km.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Cena za MINI Cooper S počinje od 24.990 evra za model sa osnovnom opremom. Uz njega dobijate šestostepeni manuelni menjač, sportski kožni upravljač, multifunkcionalni volan, dinamično kočiono svetlo, hromirane okvire farova i zadnjih svetala, itd.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Međutim, ukoliko želite da vašeg malog pobednika unapredite sa još detalja i još tehnike, kao što je naš testirani primerak sa „čili“ paketom (LED prednja svetla i maglenke, automatska klima, tempomat…) i kamerom za vožnju unazad, grejanjem sedišta, navigacionim sistemom, parking senzorima napred i pozadi, alu felnama od 17 inča i pomenutom oranž bojom – cena skače na ozbiljnih 35.651 evra.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Tada ćete definitivno osetiti veću dozu luskuza i stila u malom pakovanju. Jedina stvar koja ga razdvaja od reči luksuz je udobnost i to je danak koji uzima vozna dinamika. Ali, kako je MINI Cooper S napravljen za oštriji način vožnje i automobil koji se vozi kao karting, teško da će na konto toga izgubiti deo ciljne grupe, a to su mladi vozači željni zabave, kao i oni stariji kojima je mladost možda iščezla iz krštenice, ali je ostala u srcu.

    Tijana Stefanović/TopSpeed


    MINI Cooper S

    Karoserija kompakt, 3 vrata, 4 sedišta; d x š x v 3.850 x 1.727 x 1.414 mm, međ. rast. 2.495 mm; zapremina prtljažnika 211 lit, masa 1195 kg
    Motor benzin, redni, četiri cilindra, turbo, 1.998 ccm; 192 KS, pri 5.000–6.000 o/min; 280 Nm
    Transmisija automatska, sedmostepena, pogon na prednje točkove
    Ogibljenje napred Mac Paerson,              nazad multi-link
    Kočnice napred ventilisani diskovi, nazad puni diskovi
    Pneumatici 205/40 R17
    Performanse 0 – 100 km/h za 6,7 s; maksimalna brzina 235 km/h; potrošnja goriva 5,7 lit/100 km; EURO 6, 119–138g/km
    Cena od 24.990 evra

    Ocene
    ▲  zabava u vožnji, atraktivna pojava, kvalitetan enterijer, imidž
    ▼  tvrdo oslanjanje, malo prostora nazad, mali prtljažnik

    Utisak
    Restilizovani Cooper S sa novim automatskim menjačem unapredio je voznu dinamiku

    chats-viber-ts

    Tagovi: bmw, Cooper S, mini, test, turbo