0

EKSKLUZIVNI TEST Jeep Grand Cherokee Trackhawk: Snagom protiv svih

Sa V8 HEMI motorom od 710 KS, Grand Cherokee Trackhawk ima status najsnažnijeg SUV-a na svetu, a mi smo američki novitet, koji je nedavno stigao na evropsko tržište, ekskluzivno testirali u Austriji, u okolini Red Bull Ringa

Foto: Uroš Dedić

Foto: Uroš Dedić

To brutalno ubrzanje, taj katapult velikog SUV-a od 2,5 tone kada iz mesta „hvatate“ 100 km/h za manje od 4 sekunde dok vas sila od 1,4 g „zakiva“ za naslon sedišta, a grmljavina V8 motora od 700 i kusur konja para uši… Sve to proizvodi fascinaciju koja će vas dugo „proganjati“ i svaki put iznova oduševljavati!

pročitaj još

    Foto: Uroš Dedić

    Foto: Uroš Dedić

    U to smo se uverili prilikom nedavne posete Red Bull Ringu u okviru promocije nove generacije Jeep Wrangler, gde smo nenadano dobili mogućnost da isprobamo i sportsku perjanicu američkog proizvođača specijalizovanog za terenska vozila – Grand Cherokee Trackhawk. Ovo je najsnažniji fabrički SUV model na svetu, a zahvalnost za taj status duguje V8 HEMI motoru koji je preuzeo od Dodge Challenger Hellcat.

    Foto: Uroš Dedić

    Foto: Uroš Dedić

    Posmatrajući vizuelni nastup Trackhawka, stiče se utisak da su se enormna snaga i ekstravagantan temperament vešto pritajili. Ovaj model deluje gotovo identično kao i SRT verzija sa „samo“ 482 KS, a razlika je zapravo ogromna!

    Foto: Uroš Dedić

    Foto: Uroš Dedić

    Automobil je spušten za dodatnih 25 mm, hrom lajsne kojima su oivičene dve bočne sekcije donje rešetke hladnjaka, kao i sedam gornjih četvrtastog oblika koje su horizontalno naslagane između LED farova, drugačiji aluminijumski točkovi, dva dvostruka izduva i Brembo čeljusti žute boje – to su detalji raspoznavanja ove „ptice grabljivice“, naravno uz velike natpise Trackhawk koji se nalaze na bokovima i petim vratima. Dakle, nema ih previše. Performans haubu sa ventilacionim otvorima, zadnji difuzor i bočne pragove poseduje i SRT verzija.

    Foto: Uroš Dedić

    Foto: Uroš Dedić

    Unutrašnjost, takođe nosi neke autentične elemente poput natpisa na naslonima sedišta, logotip jastreba na sportskom upravljaču, dobrodošlica na instrument tabli gde prilikom startovanja motora zasija specifičan amblem. I upravo taj predator raširenih krila sugeriše da se ispod haube nalazi pravo remek delo američkih inženjera – V8 motor zapremine 6,1 litar, što je manje od 6,4 litra koliko ima onaj u SRT verziji, ali zahvaljujući moćnom kompresoru i još nekim zahvatima, dobijeno je 710 KS pri 6.000 o/min, uz jednako impresivan maksimalni obrtni moment od 868 Nm pri 4.800 obrtaja! Toliko nećete naći ni u jednom serijskom SUV modelu – Bentley Bentayga W12 ima stotinak „konja“ manje, BMW X5 M 575 KS, GLE 63 S 585 KS. Dakle, niko nije ni blizu!

    Foto: Uroš Dedić

    Foto: Uroš Dedić

    Da bi ovoliko odskočio u pogledu snage, motor je, pored spomenutog mehaničkog kompresora čiji se rotori vrte gotovo do 15.000 obrtaja u minutu i obezbeđuju protok od 30.000 litara vazduha u istom vremenskom intervalu, dobio i niz drugih poboljšanja. Klipovi, kao i kolenasto vrartilo odnosno „radilica“ izrađeni su kovanjem kako bi bili rezistentni na visoke temperature i velika dinamička opterećenja. Motor se budi pritiskom na taster i dok ga turirate u leru napred iz otvora na haubi javlja se piskav zvuk kompresora dok pozadi iz četiri „topa“ dopire oštar dubok zvuk. Kakva je to uvertira za zabavu? Obećavajuća!

    Foto: Uroš Dedić

    Foto: Uroš Dedić

    Nažalost, vozili smo ga samo uokolini Red Bull Ringa, a ne i na samoj stazi, tako da maksimum dinamike u Track modu nismo mogli da dosegnemo. Pored pomenutog moda, kada je kontrola trakcije isključena i ojačan osmostepni ZF menjač preko centralnog diferencijala distribuira snagu u odnosu 70% nazad – 30% napred, na raspolaganju je još nekoliko režima. Preko njih se konfiguriše rad 4WD sistema (Quadra Trac Active on Demand), menjača, elektronske kontrole stabilnosti i adaptivnog oslanjanja sa Bilstein amortizerima. U mirnoj vožnji opredelili smo se za automatski mod i tada Grand Cherokee Trackhawk skriva svoj divlji karakter.

    Foto: Uroš Dedić

    Foto: Uroš Dedić

    Menjač je nenapadan, oslanjanje udobno, a motor dovoljno tih za duža putovanja. Ukratko, ova zverka može da se vozi kao i svaki drugi SUV. Ukoliko okolnosti zahtevaju više trakcije po klizavoj i snegom pokrivenom tlu, tu je režim snow sa raspodelom 50:50, a postoji i poseban režim za vuču (Tow) kada 60% obrtnog momneta odlazi na prednje točkove i tada je Grand Cherokee kadar da povuče prikolicu od tri tone. Naravno, dostupan je i individual sa zasebnim podešavanjem ovih opcija.

    Foto: Uroš Dedić

    Foto: Uroš Dedić

    Mi smo najveći deo vremena proveli u Sport modu na lokalnim austrijskim putevima u kombinaciji pravaca i krivina. U ovom režimu zadnji točkovi, između kojih je diferencijal sa ograničenim proklizavanjem, dobijaju 65 odsto snage, upravljač je tvrđi, menjač menja za 50 odsto brže i aktivira poluge za promenu stepena prenosa.

    Foto: Uroš Dedić

    Foto: Uroš Dedić

    Sa svakim dodavanjem gasa, pogotovo sa snažnijim, vozilo teško 2,5 tone skače kao „opareno“ dok skazaljka obrtomera munjevito uleće u crveno polje. Priliv snage je toliko intenzivan da zahteva maksimalnu koncentraciju vozača čak i na pravcima, jer se motor „zavrti do limita“ u treptaju oka, a menjač ne prebacuje sam već čeka komandu preko poluge iza upravljača. Dovoljno je navesti podatak da od 80 do 120 km/h ubrzava za 2,4 sekunde. Inače, menjaču je u Sport modu potrebno svega 160 milisekundi za promenu stepena prenosa, a ESP uređaj dopušta zanošenje karoserije i interveniše kasnije.

    Foto: Uroš Dedić

    Foto: Uroš Dedić

    Naravno, kada oštro vozite automobil sa 710 KS, pažnja je neophodna u svakom smislu. Pogotovo ako je posredi SUV sa visokim težištem i velikom masom. Srećom, Brembo kočnice sa šest čeljusti napred „ujedaju“ diskove prečnika 400 mm napred, nazad su četiri klipa i diskovi od 350 mm. Ulivaju poverenje i koče dosta efikasno, mada je čudno da zadnji diskovi nisu ventilisani pa je pitanje kako se kočnice ponašaju na stazi odnosno koliko se brzo zagrevaju pri snažnim zaustavljanjima u kontinuitetu.

    Foto: Uroš Dedić

    Foto: Uroš Dedić

    Sam osećaj na upravljaču je dosta dobar, mada odziv na zakretanje nije toliko odsečan kao kod sportskih SUV-ova iz evropske produkcije. Isto važi i za naginjanje karoserije koje je nešto više izraženo nego kod Porsche Cayenne i BMW-a X5. No, saznanje da pod uzdama držite 710 „konja“ koji se efikasno prenose na podlogu dovoljno je da mu oprostite manjak dinamike u krivinama, osim ako niste od onih koji često posećuju stazu u nastojanju da obaraju vremena u poteri za rekordima u krugu.

    Foto: Uroš Dedić

    Foto: Uroš Dedić

    Informacije o vremenima po krugu, snazi i obrtnom mopmentu u realnom vremenu, radu svih sistema, navigaciji, multimediji i ostalom, dobijaju se preko novog UConnect sistema sa ekranom od 8,4 inča osetljivim na dodir. Da se vodilo računa o komforu i svakodnevnoj upotrebljivosti pokazuju udobna sedišta sa grejanjem i ventilacijom, portovi za USB i multimedijalne uređaje u naslonima, panorama krov, LED svetla… Ipak, kvalitet izrade u enterijeru nije na nivou evropskih rivala, što je uostalom i za očekivati, jer to nikada nije bila jača strana „Amerikanaca“ tj. vozila koja dolaze „s druge strane bare“.

    Foto: Uroš Dedić

    Foto: Uroš Dedić

    Međutim kada se sagleda šira slika, jasno je da Grand Cherokee Trackhawk predstavlja svestranog sportistu. Vrhunski je pripremljen i spreman da na semaforu stane na crtu automobilima iz „kluba 4 sekunde“, dakle onima koji do 100 km/h ubrzavaju za manje od 4 sekunde. Može da posluži kao porodični prevoz na dugim putovanjima, a naravno sa klirensom od 210 mm, napadnim uglom od 18 i odlaznim od 22 stepena, malo je reći da se dobro snalazi se van asfalta…

    Uroš Dedić/TopSpeed


    Jeep Grand Cherokee Trackhawk

    Karoserija SUV, 5 sedišta; d x š x v 4.822 x 1.943 x 1.778 mm, međ. rast. 2.915 mm; zapremina prtljažnika 495 lit, masa 2.433 kg
    Motor benzin, V8, kompresor; 6.166 ccm, 710 KS pri 6.000 o/min; 842 Nm pri 4.800 o/min
    Transmisija automatska, osam stepeni prenosa; pogon na sve točkove
    Kočnice samoventilirajući diskovi 400 mm napred, puni diskovi 350 mm nazad
    Pneumatici 295/45 ZR20
    Performanse 0 – 100 km/h za 3,7 s; 290 km/h; 16,8 l/100 km; emisija CO2 385 g/km

    Ocene
    ▲ Motor, trakcija, performanse
    ▼ Naginajnje u krivinama, visoka potrošnja

    Utisak
    Grand Cherokee Trackhawk predstavlja pravi američki „muscle car“ u SUV formi, pritom ne zapostavljajući komfor i praktičnost

    chats-viber-ts

    Tagovi: grand cherokee, hemi, jeep, srt, test, trackhawk, v8