0

TEST BMW M3 CS: Najbolje za kraj

Od odlazeće Serije 3 rastajemo se na najlepši način, testom najsnažnijeg BMW-a M3 koji u imenu nosi sufiks CS. Ekskluzivni sportski sedan broji svega 1.200 primeraka, a odlikuju ga specifični detalji spolja i unutra, snažniji motor, karbonske komponente, oslanjanje od kovanog aluminijuma...

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Zna se šta u automobilskom miljeu znači „bavarski specijalitet“. Rasna sportska mašina! Ugled koji danas uživa, BMW je najvećim delom izgradio praveći „vozačke“ odnosno dinamične automobile i u Minhenu se tog recepta pridržavaju bez obzira o kojoj klasi je reč. Međutim, jedno ime se već tri decenije izdvaja na pijedestalu – M3. Ovaj sportski model je svoj put započeo kao kupe iz serije E30, da bi ubrzo bio ponuđen i kao limuzina. Odlazeća generacija „trojke“ dovela je do razdvajanja u nomenklaturi i tako je M3 Coupe postao M4, dok je sedan zadržao prvobitnu oznaku.

pročitaj još

    Foto: BMW

    Foto: BMW

    Sada je pred nama specijalna, ekskluzivna edicija M3 CS. U mnogome ovaj automobil nas asocira na legendarni M3 CSL (Coupe  Sport Lightweight) koji smo svojevremeno jedini u Srbiji testirali. Uprkos činjenici da je od marta do danas „planulo“ svih 1.200 primeraka M3 CS, koliko je proizvedeno, u BMW-u su odlučili da specijalizovanim novinarima na jugu Španije prirede test vožnju najsnažnije Serije 3 svih vremena.

    Foto: BMW

    Foto: BMW

    Ispod plavog oklopa ukrašenog karbonskim „nakitom“ krije se redni šestocilindarski twin-turbo agregat pojačan na 460 KS, što je za 10 KS više nego u modelu M3 Competition. Kako bi CS sveli na 1.585 kilograma i učinili ga za 25 odsto lakšim od običnog M3, M odeljenje mu je podarilo haubu i krov od plastike ojačane ugljeničnim vlaknima. Prilikom susreta sa kompaktnim sedanom, u vazduhu smo osetili sportski naboj. Ako ostavimo po strani njegovu atraktivnu pojavu u globalu, kao autentični detalji posebnu pažnju su nam privukli prednji spliter i repni spojler od karbona, kao i specijalni kovani točkovi od lake legure, „obuveni“ u Michelin Pilot Sport Cup 2 pneumatike.

    Foto: BMW

    Foto: BMW

    Ne treba zaboraviti ni to da je veliki difuzor od karbona preuzet direktno od ultimativnog M4 GTS. No, za razliku od nešto snažnijeg kupea sa 500 KS, ovde izostaje rol-kavez i u BMW-u to objašnjavaju željom da M3 CS kao limuzina sa četvoro vrata, pa makar bila i maksimalno naoštrena, treba da bude praktična za svakodnevnu upotrebu.

    Foto: BMW

    Foto: BMW

    Unutrašnjost je tek priča za sebe. Enterijer svakog BMW-a nosi u sebi jednu karakterističnu notu koju svaki pravi vozač prepoznaje i ceni, kod sportskih M modela ona se očekivano penje na viši nivo, a kod posebnih edicija dolazimo do samog vrha ponude. Ovde nas je dočekao kokpit sa posebnim lakim M sportskim sedištima za vozača i suvozača, doduše naći ćete ih i u „M trojci“ sa Competition paketom.

    Foto: BMW

    Foto: BMW

    Savršeno oblikovana, ne samo da pružaju perfektnu potporu pri dinamičnoj vožnji, već i atraktivno izgledaju. Upravljač presvučen alkantarom je priča za sebe – savršeno leži u ruci omogućava optimalan „grip“ čak i kada vam se dlanovi oznoje. A prilikom vožnje ovog automobila mnoge će stići takva reakcija. Alkantaru pronalazimo i na prednjem panelu, a među CS identifikatore se ubrajaju i ručna kočnica od istog metarijala u kombinaciji sa štepovima od sivog konca, kao i pragovi sa potpisom M3 CS.

    Foto: BMW

    Foto: BMW

    Metalna konjica se budi pritiskom na nov taster uz prepoznatljiv zvuk rednog „šestaka“, koji je uprkos M Twin Power turbo-punjenju relativno visokoturažna mašina, uvek raspoložena da se zavrti do 7.600 obrtaja. Pomoću tzv. dvostrukog VANOS sistema varijabilnog upravljanja rada ventila i dva „mono scroll“ turbo-punjača, motor doseže „pik“ od 460 „konja“ pri 6.250 obrtaja u minutu, dok je maksimalni obrtni moment dostupan u rasponu od 4.000 do 5.380 o/min.

    Foto: BMW

    Foto: BMW

    U vožnji po putevima na jugu Španije isprobali smo razne mogućnosti ovog „sportiste“. A ima ih zaista mnogo… Zbog savršene pozicija za upravljačem, intenzivan osećaj povezanosti sa drumom nije nas nijednog trenutka napustio. Ne samo zbog nisko postavljenih sedišta, što je odlika svih BMW-a, a naročito sportskih, već i zbog toga što M3 CS u visinu doseže tek 1.422 mm i prosto je slepljen za asfalt.

    Foto: BMW

    Foto: BMW

    Adaptivno M oslanajnje je deo standardne opreme i nudi tri režima koji određuju tvrdoću amortizera – Comfort, Sport i Sport plus. Najviše vremena smo posvetili vožnji u „najoštrijem“ režimu… On kod M Servotronic upravljanja daje najbrži odziv na komande upravljačem za filigranski precizne manevre, dok DSC dinamička kontrola stabilnosti u M Dynamic Modu (MDM) omogućava proklizavanje zadnjih pogonskih točkova i „blagi“ drift. Inače, distribucija snage na zadnje točke odvija se u režiji M aktivnog diferencijala sa ograničenim proklizavanjem.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Sa ubrzanjem od 0 do 100 km/h za svega 3,9 sekundi, na krivudavim putevima Pirinejskog ostrva kočnice su (pre)često angažovane. Iako smo na trenutke žalili, jer nismo mogli da idemo dalje prema limitu performansi, testni automobil, sa keramičkim kočnicama od šest klipova napred i četiri nazad, svaki put nas je oduševljavao suverenim kroćenjem brzine.

    Foto: BMW

    Foto: BMW

    Isto važi i za besprekoran „hendling“ – M3 CS sa primetnom lakoćom ulazi u krivine i kada ste u optimalnom tempu, „nos“ automobila svaki put cilja željenu putanju. Uživanju u vožnji doprinosi i oštar zvuk motora, kao i odličan M Drivelogic menjač. Gotovo da smo zaboravili da sedmostepni sistem sportske transmisije može sam da bira „brzine“ – gotovo sve vreme smo ga vozili u manuelnom modu, igrajući se sa pedalama iza upravljača.

    Da smo mogli da idemo do samog kraja, kazaljka na brzinomeru bi se zaustavila tek na 280 km/h, budući da kod M3 CS, takozvani “M vozački paket” dolazi standardno. Rastajući se od M3 CS, kompeltirali smo utisak o ekskuzivnom BMW-ovom sportisti koji u neku ruku predstavlja odgovor na Mercedesov AMG C 63 S i Alfu Giuliu Quadrifoglio.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Iako raspolaže sa manje snage od Alfe (510 KS), kao i od Mercedesa koji se nakon restilizacije izjednačio sa „Italijankom“, BMW svojim prepoznatljivim sportskim šmekom pokazuje da su nemački inženjeri na pravi način pretočili iskustvo iz DTM-a, gde nastupa M4 GTS, u jednu luksuznu sportsku limuzinu za svakodnevno uživanje. Jedina mana ovog automobila je što više ne može da se kupi nov primerak izašao iz fabrike u Regensburgu.

    TopSpeed Team

    BMW M3 CS

    Karoserija sedan, 4 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.671 x 1.877 x 1.424 mm, međ. rast. 2.812 mm; zapremina prtljažnika 445 lit, masa 1.585 kg
    Motor benzin, 6 cilindara, twin-turbo; 2.979 ccm, 460 KS pri 6.250 o/min; 600 Nm pri 4.000–5.380 o/min
    Transmisija automatska, M DCT sedam stepeni prenosa; pogon na zadnje točkove
    Oslanjanje adaptivno, napred MacPherson, nazad petostruka veza
    Kočnice Karbon-keramički diskovi, napred šest klipova, nazad četiri
    Pneumatici 265/35 ZR19 napred, 285/30 ZR20 nazad
    Performanse 0 – 100 km/h za 3,9 s; 280 km/h; 8,5 l/100 km; emisija CO2 198 g/km

    Ocene
    ▲    Sedišta, kočnice, ekskluzivni detalji
    ▼    Udobnost u vožnji

    Utisak
    BMW je kod M3 CS na efektan način preneo iskustvo iz Motorsporta u sportsku limuzinu za svaki dan

    chats-viber-ts

    Tagovi: bmw, m3 cs, serija 3, test, turbo