0

TEST Mazda MX-5 G184: Daje više!

Mazda MX-5 je dobila niz poboljšanja, od kojih je najznačajnije pomak od 24 KS kod atmosferskog dvolitarskog motora koji sada oslobađa 184 konjskih snaga. Unapređena je i funkcionalnost u kabini, a dosta toga je urađeno i na polju sigurnosnih sistema i asistencija

Foto: Jefrey van der Vaart

Foto: Jefrey van der Vaart

U poslednjih nekoliko godina, Mazda nam je u više navrata davala povod za druženje sa modelom MX-5. U skladu sa svojom politikom neprestanog unapređivanja game, sa manjim ili većim izmenama i dopunama, Japanci su ovoga puta osvežili četvrtu generaciju najpopularnijeg roadstera na svetu. Samo u toku prošle godine, vozlili smo je dva puta, prvi put na međunarodnoj prezentaciji nove RF karoserijske verzije sa tvrdim krovom po targa receptu, a zatim i u Rumuniji na čuvenoj Transfagarašan ruti, poznatoj kao po tome što predstavlja jednu od najatraktivnijih lokacija za vožnju u čitavom svetu.

pročitaj još

    Foto: Jefrey van der Vaart

    Foto: Jefrey van der Vaart

    Upravo na ovom mestu ponovo imamo sastanak sa MX-5. Deluje kao „deža vu“, ali zapravo nije jer je ovde reč o modelu sa nizom poboljšanja za 2019. godinu, a najveću pažnju svakako privlači pojačan dvolitarski atmosferski motor. Sa efikasnijim paljenjem i preciznijom kontrolom ubrizgavanja goriva, sada raspolaže sa 184 KS, 24 “konja” više nego ranije. Osim toga, poznatom i-Stop sistemu automatske deaktivacije motora dodat je i-Eloop sa rekuperacijom kinetičke energije prilikom kočenja. Na taj način, start-stop duže može da drži isključen pogonski agregat. Sve to je doprinelo da Mazda ispuni nove načine WLTP testiranja potrošnje i emisije u skladu s Euro6 TMP normom.

    Foto: Jefrey van der Vaart

    Foto: Jefrey van der Vaart

    I ranije je, zahvaljujući lakoj konstrukciji i niskom težištu, Mazda je nudila pregršt zabave u vožnji sportskog dvoseda sa zadnjim pogonom i to po fer ceni u rangu do 30.000 evra. Jasno je da sa injekcijom snage dolazi još bolja vozna dinamika, ali pre nego što smo se u to uverili po uzbudljivim krivudavim planinskim putevima u susednoj državi, naši domaćini su nas upoznali sa ostalim novostima.

    Foto: Jefrey van der Vaart

    Foto: Jefrey van der Vaart

    U pogledu dizajna nije urađeno previše. Atraktivan dvosed sa mekim platnenim krovom, dug 3.915 mm, širok 1.735 mm i visok 1.230 mm, dobio je nove boje aluminijumskih točkova od 16 i 17 inča. Tek toliko da se kaže da je donekle osvežena spoljašnjost, koja inače izgleda izuzetno kompaktno i u sebi nosi sportski naboj.

    Foto: Jefrey van der Vaart

    Foto: Jefrey van der Vaart

    Unutrašnjost pak donosi poboljšanu funkcionalnost. Vrata se šire otvaraju jer su umesto tri šarke sada ugrađene dve, a i volan je povećao hod po dubini za 12 mm, što olakšava vozaču pristup i pronalaženje optimalne pozicije. Naravno, sedenje je i dalje toliko nisko da oni koji nisu baš u formi neće biti raspoloženi da svaki čas ulaze, a pogotovo izlaze iz automobila. Isto će razmišljati i vozači koji naročito cene sportske karakteristike u vožnji jer uz toliko zabave za upravljačem, naravno da ćete se nerado od njega odvojiti.

    Foto: Jefrey van der Vaart

    Foto: Jefrey van der Vaart

    Takvom osećaju doprinosi tesan, ali sportski skrojen kokpit. Počevši od hromiranih detalja, kvalitetnih materijala, štepovima u željenoj boji, skladnoj ručici menjača i sportskim “kadicama” koje ne samo da izgledom „upadaju u oči“ nego i vrše svoju funkciju, čineći prijatnijom vožnju u krivinama. Ipak, odmah nakon sedanja u automobil i vezivanja sigurnosnog pojasa, primetili smo da nema dovoljno prostora da se odlože lične stvari. Takođe, problem ima suvozač jer je zbog menjača na desnoj strani od tunela, u podu, jako malo prostora za noge.

    Foto: Jefrey van der Vaart

    Foto: Jefrey van der Vaart

    Baš u krivinama, Mazda je na svome i tu pokazuje ono što radi najbolje. Naravno, zna se koja je ideja ovog automobila, za koje svrhe je pravljen i koja mu je ciljna grupa. To podrazumeva da Mazda MX-5 nije namenjena za duža putovanja već onima koji vole specifičan osećaj sportske vožnje kakav daje niski dvosedm sa otvorenim krovom. Mi smo uživali tokom itinerera dugačkog 151 km koji vodi kroz Fagaraš planine. Sam pogled na visine poziva na vožnju, krivine koje se prepliću, zelenilo, mnoštvo turista koji od pogleda prave slike i naravno, naša Mazda sa spuštenim krovom i “raspevanim” motorom.

    Foto: Jefrey van der Vaart

    Foto: Jefrey van der Vaart

    Ne previše jak, ali svakako živahan atmosferac sa primetnom dozom oštrine, gura automobil u krivine i dalje, iz njih. Dok se poigravate sa direktnim upravljačem i kratkom, preciznom ručicom manuelnog menjača (u ponudi je i automatski), automobil sa lakoćom ulazi u krivine, a sa još većom iz njih izlazi. Ukoliko preterate sa gasom pa ga naglo oduzmete, dolazi do kontrolisanog proklizavanja zadnjeg kraja i MX-5 se tada fino namešta za hvatanje idealne putanje u drugom delu krivine.

    Foto: Jefrey van der Vaart

    Foto: Jefrey van der Vaart

    Sa dodatnih 24 KS, popularna Miata je sa lakoćom dostizala brzine koje je diktirao put i niz krivina. Zahvaljujući izmenama na izduvnoj grani i posebnim prigušenjima visokih tonova, dobila je i skladniji, ne tako napadan zvuk. Ranije je buka nakon duže vožnje umela da umara, sada je to u izvesnoj meri popravljeno. Takođe, sa porastom brzine na pravcima, šum vetra sve jače postaje prisutan, ali su se u Mazdi potrudili da ga minimalizuju pomoću zvučnika koji su ugrađeni u sedišta, negde u visini vrata.

    Foto: Jefrey van der Vaart

    Foto: Jefrey van der Vaart

    Veliki pomak načinjen je i u domenu asistencija u vožnji. Zahvaljujući prednjoj kameri, ovaj roadster je sada osposobljen za prepoznavanje prepreka, drugih vozila i pešaka pri brzinama od 10 do 80 km/h. Takođe sam koči ako se brzinom uzmeđu 2 i 8 km/h previše naglo približite prepreci, što je čest slučaj prilikom parkiranja. Uveden je i sistem detekcije zamora vozača, a takođe je unapređen i infotejnment sistem sa ekranom od 7 inča.

    Foto: Jefrey van der Vaart

    Foto: Jefrey van der Vaart

    Sve u svemu, paket poboljšanja je i više nego dovoljan da Mazda MX-5 privuče publicitet i otvori put do novih kupaca. Naravno, osim testirane verzije, Mazda nudi i MX-5 RF model sa tvrdim sklopivim krovom, kao i nešto slabiji 1,5-litarski agregat od 131 KS. Pa sad, ko šta voli…

    Tijana Stefanović/TopSpeed

    Mazda MX-5 G184

    Karoserija roadster, 2 vrata, 2 sedišta; d x š x v 3.915 x 1.735 x 1.230 mm, međ. rast. 2.310, masa 1.080 kg, prtljažnik 127 l
    Motor benzinski, redni, 4 cilindra; 1.998 ccm; 184 KS pri 7.000 o/min; 205 Nm od 4,000 o/min
    Transmisija ručna; šestostepeni pogon na zadnje točkove
    Kočnice napred samoventilirajući diskovi, nazad puni diskovi
    Oslanjanje napred dvostruka ramena, nazad multilink
    Pneumatici 205/45 R17
    Performanse 0–100 km/h za 6,5 s; maksimalna brzina 219 km/h; 6,9 l/100 km, 156 g CO2/km
    Cena 29.900 evra

    Ocene
    ▲  Direktan volan, precizan menjač, zabava u vožnji, cena
    ▼  Mali prostor za suvozača, malo mesta za lične stvari

    Utisak
    Atraktivan automobil u kom je sve podređeno zabavi i uživanju u vožnji, posebno pod vedrim nebom

    chats-viber-ts

    Tagovi: g184, mazda, miata, mx-5, roadster, test