0

TEST KIA Stinger 3.3 GT: Prva violina

KIA je predstavljanjem atraktivnog Stingera zašla u potpuno novu klasu i najviše kupaca očekuje u Americi i Aziji, dok će novi model na Starom kontinentu prvenstveno poslužiti za jačanje imidža. Koliko atraktivni novitet pruža u sportskoj vožnji, proverili smo za upravljačem najsnažnijeg modela sa 3,3 V6 biturbo motorom od 370 KS i opcionim pogonom na sve točkove

Foto: Petar Marković

Foto: Petar Marković

Sa sigurnošću se može reći da je KIA odavno prevazišla reputaciju jeftine korejske alternative evropskim i japanskim markama. Pokazatelj su sve ubedljiviji prodajni rezultati, ali i sve više cenovno pozicioniranje. Kako vreme prolazi, Korejci prave sve bolje i sve skuplje automobile. U situaciji kada su se već etablirali kao ozbiljna marka kako u Americi i Aziji, tako i u Evropi, sada su otišli korak dalje.

pročitaj još

    Foto: Petar Marković

    Foto: Petar Marković

    Zapravo, napravili su jedan veoma krupan korak. Stinger je atraktivno dizajnirana porodična sportska limuzina, sa kupe izgledom i pogonom na zadnje točkove u standardnoj kongiguraciji. Pokušaj pariranja etabliranim „Nemcima“ poput BMW Serije 4 Gran Coupe, Audija A5 Sportback, pa i Mercedsovoj C-klasi u izvesnom smislu, nije nimalo lak. Čak i ako ostavimo rezultat uloženih napora po strani, hrabar i ambiciozan potez marke KIA svakako zaslužuje aplauz. Jednostavno, ovakve automobile volimo! Oni izlaze iz klišea, sugerišu individualnost i zbog toga skreću pažnju na sebe.

    Foto: Petar Marković

    Foto: Petar Marković

    Samim tim, pojava ovog automobila je usko povezana sa komplimentom „atraktivan“. Kombinacija elegantnog prednjeg dela, niske te aerodinamične siluete i sportskog zadnjeg kraja, čini Stinger izuzetnim. Sa dužinom od 4.830 milimetara, smešten je između A5 i A7 Sportbacka, širok je 1.870 mm i visok 1.400 mm. Karakteristična prednja maska u obliku tigrovog nosa ponosno stoji između LED prednjih svetala i ona takođe doprinosi atraktivnom izgledu.

    Foto: Petar Marković

    Foto: Petar Marković

    Sa četiri metalne izduvne cevi kod Stingera 3,3 sportski izgled je efektno zaokružen. Najsnažniji model može se pohvaliti i hromiranim rubovima motorne maske i donje maske za dovod zraka, hromiranim bočnim otvorima na braniku, hromiranim kućišima bočnih ogledala i zadnjim difuzorom u crnoj sjajnoj boji. Karakteristične detalje predstavlajju i ful LED svetla, aluminijumski 19-inčni naplaci i Brembo kočnice sa crvebm čeljustima.

    Foto: Petar Marković

    Foto: Petar Marković

    Gran turizmo dimenzije govore da je omogućena raskošna prostrana kabina u šta smo se i sami uverili. Unutrašnjost automobila treba da ide u korak sa ekserijerom, ali ovde po pitanju kvaliteta materijala i završne obrade KIA ne uspeva da sakrije raskorak. Neki elementi su zaista od hroma, ali oni drugi koji imitiraju metal odaju plastični sastav.

    Foto: Petar Marković

    Foto: Petar Marković

    Središnja konzola je lepo diajznirana i podeljena je na dva dela: komande infotejnmenta nalaze se ispod velikog displeja osetljivog na dodir, dok su prekidači klima uređaja postavljeni još niže. Ispred vozača je kožom obloženi upravljač sa funkcijim grejanja koji bi mogao i malo bolje da leži u rukama.

    Foto: Petar Marković

    Foto: Petar Marković

    Veliki brojači zaokruženi su metalnim okvirima i ukrašeni crvenim šavovima. Kolor TFT ekran između merača prikazuje podatke o performansama, recimo G-sila u krivini i vreme kruga, pored pomoćnih informacija kao što su putni računar, mnogobrojne vozačke postavke i navigacija.

    Foto: Petar Marković

    Foto: Petar Marković

    Sto se tiče udobnosti sedišta, veoma brzo smo zapazili da su nemački proizvođači ipak još uvek daleko ispred. Ono što nam je privuklo pažnju jesu, nasloni za glavu sa ušivenim logotipom koji u kombinaciji sa kožnim trimom daju odraz luksuza nalik rasnim sportskim automobilima. Ako već zaostaje za „Nemcima“ u domenu prednjih sedišta, Stinger nudi više prostora pozadi, međutim prtljažnik raspolaže zapreminom od svega 408 litara. Ako je za utehu, kod GT verzije poklopac se podiže i spušta električnim putem.

    Foto: Petar Marković

    Foto: Petar Marković

    Dakle, Stinger 3,3 GT ne samo da je najsnažniji već i najopremljeniji model u ponudi. A što se tiče pogonske game, pored testiranog 3,3 litarskog V6 biturbo agregata koji nudi izbor između zadnjeg i pogona na sve točkove, u ponudi su još dve verzije sa pogonom na zadnje točkove – 2,2 dizel od 200 KS i 2,0 turbo benzinac koji oslobađa 255 KS. Osmostepeni automatski menjač je standardan prenos kod svih modela.

    Foto: Petar Marković

    Foto: Petar Marković

    Kako se na stazi ponaša najbrža serijska KIA sa maksimalnom brzinom od 270 km/h. Prebacujemo na sport režim i tek posle nekoliko pokušaja konačno uspevamo da „probudimo“ Launch Control. Stižemo do 100 km/h za respektabilnih 4,9 sekundi, iznenađujuće dobar rezultat s obzirom na (pre)veliku masu od 1.900 kg. Ako ovako dobro uspeva da sakrije „višak kilograma“ i veličinu u vožnji, onda joj treba skinuti kapu za dinamična svojstva.

    Foto: Petar Marković

    Foto: Petar Marković

    Da bismo to proverili, najveći deo vremena za upravljačem proveli smo u Sport modu, koji daje intenzivan odziv na gas, amortizere postavlja u tvrđi „set-ap“ i omogućava čvršći osećaj i veću preciznost na volanu koji ujedno postaje direktniji zahvaljujući varijabilnom sistemu upravljanja. Naravno, i menjač smo stavili u sportski odnosno manuelni režim.

    Foto: Petar Marković

    Foto: Petar Marković

    Što se tiče modova vožnje, dostupni su još i Sport Plus koji je isti kao i sport, ali isključuje elektronsku kontrolu stabilnosti i trakcije, Eco i Smart koji bi trebalo da prepoznaje stil vozača i da automatski prilagođava rad svih parametara, ali se u praksi pokazalo da ne iskazuje zavidan nivo anticipacije. Ni menjač ne radi preterano ažurno, čak i u manuelnom režimu povremeno zastane na trenutak, kao da se premišlja da li da posluša komandu. Takođe, bez saglasnosti vozača prelazi u viši stepen kada kazaljka obrtomera dosegne crvenu liniju na 6.500 o/min.

    Foto: Petar Marković

    Foto: Petar Marković

    Manjkavosti menjača donekle bacaju senku na vozački doživljaj, ali on itekako postoji. Stinger 3,3 GT je, uprkos gabaritima, veoma agilan i siguran pri skretanju, dobro koči i žustro ubrzava na izlascima iz krivina. Testirani primerak sa 4×4 pogonom poseduje i opcionom mehaničku blokadu diferencijala.

    Foto: Petar Marković

    Foto: Petar Marković

    Takozvani Dynamic Torque Vectoring Control prati vozačeve inpute i uslove vožnje te automatski distribuira snagu do odgovarajućih točkova kako bi održao željeni smer u zahtevnim voznim uslovima. Ipak, što se tiče same preciznosti upravljača, možemo reći da je dobra, ali i da smo očekivali malo više. Ni zvuk nije preterano uzbudljiv, jak intenzitet dolazi kao posledica „veštačkog“ akustičkog pojačivača.

    Foto: Petar Marković

    Foto: Petar Marković

    No, kada se saberu svi utisci ovo nije „veštačka“ sportska limuzina već ona prava. U nekim aspektima zaostaje za renomiranim konkurentima, ali u generalno ostavlja veoma dobar utisak. Ipak, cena od 59.990 evra deluje kao kost u grlu za jedan automobil marke KIA, pa makar to bio i Stinger 3,3 GT, ali zato je bar spisak standardne opreme izuzetno izdašan, pored svega pomenutog treba istaći kožna elektropokretana sedišta sa grejanjem, ventilacijom i memorijom položaja za vozača, navigacioni uređaj, Harman Kardon audio sistem, širok spisak bezbednosnih asistencija, itd.

    Foto: Petar Marković

    Foto: Petar Marković

    Cena testiranog modela iznosi tačno 61.740 evra, što je, imajući u vidu opremljenost automobila, manje od ostalih rivala u segmentu. Na strani Kije je i garantni rok od punih sedam godina, međutim, ni to neće pomoći Stingeru da zadrži rezidualnu vrednost u meri u kojoj to čine „Evropljani“.

    Foto: Petar Marković

    Foto: Petar Marković

    U svakom slučaju, Korejcima treba odati priznanje na ovom odvažnom poduhvatu jer su pokazali da umeju i smeju da napadnu i teritotrije rezervisane isključivo za premijum marke, gde se na prste jedne ruke mogu izbrojati modeli koji nude više od 350 KS, a za Stinger 3,3 GT se zaista može reći da je trenutno „prva violina“ u orkestru ovog južnokojejskog proizvođača!

    Tijana Stefanović/TopSpeed

     

    KIA Stinger 3.3

    Karoserija liftback, 5 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.830 x 1.870 x 1.400 mm, međ. rast. 2.905, masa 1.909 kg, prtljažnik 406 l
    Motor benzinski, V6 bi-turbo; 3.342 ccm; 370 KS pri 6.000 o/min; 510 Nm od 1.300–4.500 o/min
    Transmisija automatska; osam brzina, pogon na sve točkove
    Kočnice samoventilirajući diskovi napred, samoventilirajući diskovi pozadi
    Oslanjanje MacPherson napred, multi-link pozadi
    Pneumatici 225/45 R18 napred, 225/40 R19 pozadi
    Performanse 0–100 km/h za 4,9 s; maksimalna brzina 270 km/h; 9,9 l/100 km, 225 g CO2/km
    Cena od 59.990 evra

    Ocene
    ▲  Atraktivan izged, snažan motor, trakcija
    ▼  prtljažnik , menjač, cena

    Utisak
    KIA je modelom Stinger prevazišla sebe, ali još uvek nije dostigla konkurente sa dugom tradicijom u pravljenju sportskih limuzina

    chats-viber-ts

    Tagovi: biturbo, gran turismo, kia, limuzina, stinger, test, v6