0

TEST Peugeot 508 GT 2.0 BlueHDi 180: Povratak korenima

Francuski proizvođač puca visoko sa novom generacijom Peugeota 508... To sugeriše dinamičan dizajn, specifičan digitalni kokpit, odličan kvalitet izrade, bogata oprema, ali i „jaka“ cena...

Foto: Aleksandar Savin

Foto: Aleksandar Savin

Limuzine iz D segmenta su u poslednjih nekoliko godina skrajnute u drugi plan, pre svega zbog „guranja“ na tržište velikog broja SUV vozila različitih oblika, veličina, klasne pripadnosti i cenovnih razreda. Mnogo je razloga zbog kojih su se krosoveri uvukli u takoreći sve pore automobilskog tržišta. Robusno i dinamično izgledaju, uzvišenom pozicijom daju bolju preglednost i dominantan osećaj u saobraćaju, dok ih visok klirens čini podobnim za vožnju po gradskim ulicama, kao i za povremene avanture u prirodi.

pročitaj još

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Međutim, SUV vozila nikada neće posedovati ovako elegantnu i otmenu notu, a za limuzinama zaostaju i kada je reč o komforu, voznoj dinamici i ekonomičnosti na otvorenom putu. Među proizvođače koji imaju dugu tradiciju u pravljenju limuzina, pored „nemaca“ svrstava se i francuska trojka – Pežo, Reno i Sitroen. Proslavila ih je udobnost, ali i originalan dizajnerski pristup koji nije baš uvek nailazio na razumevanje publike. I dok Sitroen tavori sa starim modelom C5, Reno je u ozbiljnom naletu sa Talismanom, a Pežo kreće u veliki „come back“ sa 508-icom.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Sedam godina je proteklo od kako nova reprezentativna limuzina nije izašla iz Sošoa, po nekima i više, jer prva generacija 508-ice nije u potpunosti ispunila očekivanja. Delom i zbog toga što nije propraćena dizajnerskim bravurama kakve su krasile prethodnike, kao što su 406 i 407. Srećom, u poslednjih nekoliko godina, Pežo se u većoj meri posvetio „tabli za crtanje“ i pristupio sa potpuno novim, agresivnijim dizajnerskim pristupom.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Vizuelni zaokret nije se zaustavio na spoljašnjosti već je zahvatio i unutrašnjost gde je implementiran inovativni iCockpit. Tako su SUV modeli 3008 i 5008, te manji 308 i 208, vratili ugled brendu sa znakom lava na nivo kakav zaslužuje. Isti genetski kod je iskorišćen i za nastanak druge generacije modela 508, automobila koji sa svojim prethodnikom ima malo dodirnih tačaka.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Prvi put smo ga videli uživo na Ženevskom salonu automobila, da bi nekoliko meseci kasnije u Nici iskoristili priliku da se upoznamo sa voznim karakteristikama, ali i mnogim novinama koje 508 donosi. Na raspolaganju nam je bila kompletna paleta verzija, od najslabije u Alure paketu sa novim 1,5-litarskim HDi agregatom od 130 KS i manuelnom 6-stepenom transmisijom, do najsnažnije GT verzije sa 1.6-litarskim turbo benzincem od 225 KS koji je uparen sa novim 8-stepenim menjačem. Mi smo za test ipak izabrali „zlatnu sredinu“ odnosno verziju sa 2.0 HDi dizel motorom od 180 konjskih snaga u najvišem GT paketu opreme.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Kao što se da primetiti sa fotografija, prvi u nizu aduta ovog automobila je markantan izgled sa dominantnim sportskim primesama. Ovo nije klasična trozapreminska limuzina, već „fastbek“ sa petora vrata i niskom, dugom linijom krova. Nešto poput Folksvagenovog Arteona. Nova generacija je kraća od prethodne za 8 cm, šira za 3 cm i niža 5 cm, a po ovome se može naslutiti da je 508 dobio izuzetno dinamične proporcije.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Poseban kupe efekat proizvode vrata bez okvira, kao kod pomenutog Arteona i Audija A5 Sportback. Agresivnom izgledu doprinose i „lavovski“ detalji na prednjem i zadnjem kraju. Napred je akcenat na LED farovima oštrog oblika sa dnevnim svetlima koja se spuštaju duž branika aludirajući na očnjake. Sa druge strane nalazimo štop svetla koja asociraju na posekotine od kandži. Pomenuta zadnja svetla dobijaju još više na važnosti, jer smo u razgovoru sa dizajnerom Žilom Vidalom saznali da je bilo potrebno staklo debljine 7 cm kako bi se postigao željeni 3D efekat. Na pitanje koliko će zadnja svetlosna grupa koštati kao rezervni deo, ipak nismo dobili odgovor…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ljubitelji Pežoa registrovaće da se prtljažnik više ne otvara na dugme, odnosno nulu u imenu modela, kao kod prethodnika i kod 407-ice. Ovde je taster vraćen na „standardno“ mesto. Ukoliko izabere najviši GT paket opreme, koji je moguće uzeti isključivo uz najsnažniji dizel od 180 KS ili benzinac od 225 KS, dobijate naplatke promera 19 inča koje dodatno naglašavaju atraktivne linije automobila. Još jedan mali, ali efektan detalj je broj 508 na haubi kao omaž istorijskom modelu 504.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    U kokpitu je situacija utoliko slična, jer će vas najpre dizajn oboriti s nogu. A kada već klecnete, možete da se zavalite u odlična, elektropodesiva sedišta sa produžetkom sedalnog dela… Tek onda počinjete da primećujete razne detalje. Takozvani iCockpit druge generacije kombinuje nisko postavljen upravljač malog obima, interaktivni digitalni displej ispred vozača koji nudi prikaz u zavisnosti od želje vozača i veliki „hed ap“ ekran dijagonale 12,3 inča.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Pored je pozicioniran centralni displej od 10 inča, integrisan u prednji panel ispod kog se nalaze tasteri u vidu klavirskih tipki. Inače, aktivna instrument tabla vozaču prikazuje sve potrebne informacije, od navigacije do night vision funkcije koja noću može da detektuje pomeranje na razdaljini između 200 i 250 metara. Posebnu pohvalu zaslužuje odluka proizvođača da ovaj sistem uvrsti u standardnu opremu, nezavisno od paketa opreme!

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Celokupnom doživaljuju doprinosi opcioni Fokal audio sistem, kao i materijali visokog kvaliteta poput Nappa kože, alkantare, ali i imitacija karbona ili drveta na samoj tabli. Iako sama reč „imitacija“ ne pristaje luksuzu, uveravamo vas da se radi o odličnoj izradi i završnoj obradi koja se može naći samo kod premijum modela. Što se prostora tiče, napred ima sasvim dovoljno mesta, dok je pozadi situacija nešto drugačija. Mesta za kolena ima dovoljno, ali ukoliko ste visoki iznad 185 cm putovaćete pognute glave zbog niske linije krova. Što se prtljažnika tiče, on svakako nije mali ali sa zapreminom od 487 litara svrstava se ispod proseka klase.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Pozicija iza malog i niskog upravljača na prvi pogled deluje čudno, ali se veoma brzo naviknete zahvaljujući odličnoj ergonomiji. S obzirom da smo vožnju otpočeli uz samu obalu gde je sredinom jula špic letnje sezone i velika gužva, uputili smo se u zaleđe, ka planinama gde preovladavaju krivudavi putevi. Na samom početku primećujemo da 508 privlači dosta pažnje na ulicama, čak i u Nici, mondenskom gradu gde se na svakom koraku sreću superautomobili poput Ferarija, Meklarena, Bentlija…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ipak, posle svega nekoliko minuta izlazimo iz gradskih gužvi, kratka vožnja autoputem i pred nama se otvaraju prelepi magistralni putevi. Iako sportski GT paket uključuje i sportska, profilisana sedišta, udobnost je na visokom nivou. Zvučni komfor takođe – šum vetra jedva je primetan bez obzira što vrata nemaju ramove.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Vrlinama tu nije kraj…Pokretačkoj jedinici nema se šta zameriti. Dvolitarski HDi dizel od 180 KS nije izraziti snagator, ali sa 400 Nm obrtnog momenta poseduje sasvim dovoljno predispozicija za dinamičnu vožnju bez napora. Tome u prilog govore i podaci o ubrzanju iz mesta do 100 km/h za prihvatljivih 8,3 sekundi, dok maksimalna brzina deseže čak do 235 km/h.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    No, kada govorimo o vožnji, pored odličnog dizel motora novi 508 ima još jednog keca u rukavu. Reč je o adaptivnom oslanjanju, sa elektronskom kontrolom rada amortizera. Mi biramo Sport, a automobil se transformiše i više nego što smo očekivali. S obzirom da smo pre toga bili u Comfort režimu, promena je i više nego osetna. Osim promene u radu oslanjanja, Peugeot 508 postaje „teži“ na volanu, menjač brže reaguje, a papučica gasa daje bolji odziv. To vam daje samopouzdanje da krivine prolazite brže, a i ako preterate, 508 ostaje pitom i lako ga je iskontrolisati naravno uz pomoć ESP uređaja.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Kočnice sa druge strane nisu najsjajnije, jer se prilikom jačeg zaustavljanja stiče utisak da je masa automobila dosta veća od deklarisanih 1.535 kg. Slabiju kariku predstavlja i menjač, budući da je nešto sporiji i kao takav oduzima oštrinu voznoj dinamici. Mada, treba uzeti u obzir da Peugeot 508 nije namenjen oštroj sportskoj vožnji na limitu, već za uživanje, a pri ujednačenom tempu i tokom krstarenja visokim brzinama „francuz“ briljira.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Za kraj možemo da izvučemo zaključak da se Pežo vratio na pravi put kada je reč o limuzinama. Kvalitetna izrada i premijum karakter još više dolaze do izražaja zbog specifičnog dizajna, kako spolja tako i unutra. To ga čini kompetentnim da se uhvati u koštac ne samo sa Passatom, Insignijom Grand Sport, Mazdom 6, Renault Talismanom već i sa VW Arteonom i Audijem A5 Sportback.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Rečju, može da privuče kupce koji traže više individualnosti, za to su spremni dodatno da plate. A iako zvanična cena za domaće tržište u ovom trenutku nije poznata, već sada se zna da neće biti jeftin. Naime, u Francuskoj početna cena za model sa 1.5 HDi motorom iznosi oko 32.000 evra, a očekuje se da će u Srbiji, kada u septembru počne da se prodaje, biti nešto povoljnija.

    Aleksandar Savin/TopSpeed

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Peugeot 508 GT 2.0 BlueHDi 180

    Karoserija limuzina, 5 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.750 x 1.847 x 1.404 mm, međ. rast. 2.793, masa 1.530 kg, prtljažnik ukupno 487 l
    Motor dizel, redni, 4 cilindra; 1997 ccm; 180 KS pri 3750 o/min; 400 Nm od 2000 o/min
    Transmisija automatska; osam brzina, pogon na prednje točkovima
    Kočnice samoventilirajući diskovi napred, puni diskovi pozadi
    Oslanjanje MacPherson napred, multi-link pozadi
    Pneumatici 235/40 R19
    Performanse 0–100 km/h za 8,3 s; maksimalna brzina 235 km/h; 4,7 l/100 km, 124 g CO2/km
    Cena od 32.000 evra (u Francuskoj)

    Ocene
    ▲  Jedinstven dizajn, ergonomija, udobnost
    ▼ Navigacioni sistem, menjač

    Utisak
    Peugeot se uspešno vratio na tržište luksuznih sedana pružajući premium kvalitet uz jedinstven fancuski šarm

    chats-viber-ts

    Tagovi: hdi, peugeot 508, test