0

TEST BMW M2 Competition: Maher na stazi

Najmanji kupe iz Minhena dobio je oznaku M2 Competition i novi šestocilindarski twin-turbo motor poreklom iz M3, odnosno M4, koji oslobađa 410 KS što je za 40 KS više nego u odlazećem M2, a s mogućnostima novog modela upoznali smo se na stazi, Askari gde smo vozili verziju sa manuelnim menjačem, dok smo automatik sa dvostrukim kvačilom isprobali u vožnji regionalnim putevima na jugu Španije

Foto: TopSpeed

Foto: TopSpeed

U BMW-u su očigledno rešili da maksimalno daju gas na polju medijske promocije ultimativnih sportskih automobila. Jedno vreme M divizija kao da se pritajila, dok su se iz suparničkog AMG tabora razmahivali brojnim novitetima. U relativno kratkom vremenskom intervalu vozili smo sportske „GLA“, „G-klasu“, „C-klasu“, „C-kupe“, „E-klasu“…

pročitaj još

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    No, usledio je snažan „kontraudar“ iz Minhena – u samo dva meseca, bavarski gigant je prvo na Nirburgringu organizovao vožnju novog „BMW-a M5“ za predstavnike medija, da bi sada na stazi Askari upriličio susret sa novim „M2 kompetišn“ i „M5 kompetišn“, kao i sa limitiranom edicijom „M3 CS“. U ovom broju posvetićemo pažnju najnovijem članu M porodice u formi najmanjeg kupea, a svakako nećete ostati uskraćeni za utiske iz vožnje ostalih testiranih modela u nakim od narednih izdanja TopSpeed magazina…

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Dakle, pred nama je novi „BMW M2 kompetišn“. Odmah da razjasnimo – ovo nije snažnija, ekskluzivnija i skuplja alternativa „M dvojci“, u kakvoj su korelaciji na primer „M5“ i „M5 kompetišn“. Ne, ovde je reč o novom modelu koji je tu da odmeni odlazeći „M2“, a krase ga brojna unapređenja od kojih najveću pozornost izaziva novi motor, poreklom iz „M3“ i „M4“. Reč je o rednom šestocilindarskom motoru sa direktnim ubrizgavanjem, koji pomoću dva turbo punjača oslobađa 410 „konja“ – 40 više od prethodnika.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Ova pogonska jedinica predstavlja pravi tehnološki biser sa nekim specifičnim rešenjima koja su derivat iz motorsporta. Moćni „šestak“ dostupan je u kombinaciji sa ručnim šestostepenim menjačem ili sa M DCT automatskim sedmostepenim menjačem sa duplim kvačilom. Vozili smo obe verzije, automatik smo isprobali po regionalnim putevima na jugu Španije, dok smo za vožnju po stazi Askari odabrali model sa šestostepenim ručnim menjačem. Jeste da je sa ubrzanjem do 100 km/h za 4,4 sekunde sporiji 0,2 sekunde od verzije sa DCT menjačem, ali smo se uželeli ručnog menjača u jednom izrazitom sportskom modelu kakav je „M2 kompetišn“.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Ovo mesto je specifično po tome što je „ušuškano“ na privatnom posedu, luksuznom rizortu gde je sve podređeno uživanju ljubitelja brzine. Sama staza nema tribine, a konfiguracija je osmišljena tako da osim brojnih uspona i padova kombinuje krivine koje predstavljaju repliku nekih od najčuvenijih zavoja sa raznih autodroma. Nema šta, pravi poligon gde „nabildovani“ kupe treba da se dokaže i pokaže šta sve može…

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    No, za početak dajemo smernice na dizajnerske zahvate po kojima se „kompetišn“ izdvaja od „M2“. Najuočljivije razlike su na maski hladnjaka koja je preoblikovana tako da ima oštrije i crne ivice, a umesto šest duplih vertikalnih rešetaka, sada je u svakom „bubregu“ po pet i to u mat crnom finišu. Odmah iza smešten je novi sistem hlađenja preuzet iz modela „M4“ sa kompetišn, sa jednim centralnim hladnjakom, dva bočna i dodatnim hladnjakom ulja. Kada smo se već dotakli sistema podmazivanja, moramo da naglasimo kako je karter dobio dodatnu unutrašnju pregradu koja sprečava preterano bućkanje pri naglim pormenama pravca, što je samo jedno u nizu rešenja iz motorsporta.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Napred se nalaze i novi usisinici za vazduh, prednji spliter je perforiran, kućišta retrovizora su aero dinamičnije oblikovana. Pogled otpozadi otkriva kvartet izduvnih završetaka u crnoj boji, a pažnju privlače i novi aluminijumski točkovi širine 10 jota pozadi, devet napred. Nizak „nabijen“ stav i atraktivni „mišići“ posebno dolaze do izražaja u novoj „Hokenhajm srebrnoj“ boji.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Čim smo otvorili vrata, za oko nam je zapala oznaka „M2 kompetišn“ na pragu, a preko njega „uskačemo“ u odlična opciona M sportska sedištima sa pripojenim naslonima za glavu i maksimalno naglašenom bočnom potporom. Zadebljan, sportski profilisan upravljač presvučen alkantarom savršeno „paše“ rukama, a odmah primećujemo i dva crvena tastera M1 i M2 koja poznajemo iz modela „M5“.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Ovo su prečice do dva različito konfigurisana režima vožnje, od kojih jedan može biti sportski, a drugi komforni. Inače, ova podešavanja se obavljaju preko novih tastera na centralnoj konzoli i pomoću njih se određuje temperament motora, otpor i direktnost M servotronik upravljanja, kao i rad dinamičke kontrole stabilnosti. Ona može biti uključena, isključena, ali i postavljena u M dinamični mod, što se automatski dešava kada je režim vožnje podešen na „sport plus“.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Vožnje na stazi Askari vožnje započinjemo u mini koloni od dva vozila koja „vuče“ „pejs kar“. Još bolje nego da smo stavljeni u poziciju 1 na 1 sa žustrim „M2 kompetišn“ na ovako zahtevnoj stazi sa kontra-nagibima i izraženo strmim usponima i spuštanjima, a posebnu „začkoljicu“ predstavljaju prevoji koji se nastavljaju u krivinu, kojoj se „teme“ ne vidi, pa je potrebno nekoliko krugova da se stekne osećaj kada i koliko treba zakrenuti upravljač i kojom brzinom napasti krivinu.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Vozimo u režimu sport plus i motor navijen na 410 KS maksimum oslobađa o opsegu od 5.250 do visokih 7.000 obrtaja u minutu. Ne samo da raspolaže sa 40 „konja“ više, već je kadar i da se zavrti i do 7.600 obrtaja, što je za 600 obrtaja više nego do sada. „M2 kompetišn“ poput ljute guje skače na svako dodavanje gasa, a čak i pri nižim obrtajima turbo se, takoreći, odmah „budi“ i počinje da „hrani“ motor, dok pri višim zvuk postaje toliko prodoran da samo oni najfrigidniji neće osetiti žmarke po telu.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Inače, za fenomenalan zvuk je zaslužan novi zadnji lonac sa elektronski kontrolisanim klapnama, tako da vozač određuje da li će režati svom snagom ili će malo prigušiti taj urlik motora. Motor sa menjačem odlično sarađuje, posebno jer je ručica tipično BMW-ovska i podseća na one kod rasnih M modela od pre dvadesetak i kusur godina, doba kada je manuelna transmisija predstavljala standard, a automatike nije bilo ni na vidiku u ovakvim sportskim mašinama.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Naravno, ručni rad zahteva više angažovanja i veštine u poređenju sa DCT menjačem, ali pruža i više zadovoljstva, pogotovo na stazi. Kada šaltovanjem ovladate u potpunosti, imate osećaj da bolje kontrolišete automobil u vožnji na limitu. Manje iskusnim vozačima od pomoći će biti automatski među-gas pri promenama naniže, jer bez ove funkcije, u slučaju da niste vični, možete doći u situaciju da obrtaji suviše padnu a to dovodi do kočenja zadnjih točkova, izbacivanja automobila iz balansa i na koncu – gubitka kontrole.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    A kontrola ovog automobila je fenomenalna, baš onakva kako se i očekuje od BMW-ovog sportskog kupea sa M potpisom. Idealan, jednako razdeljen balans po osovinama (50:50) čini „M2 kompetišn“ neutralnim i izuzetno upravljivim u krivinama. Doprinos tome daje i elektronski kontrolisan, aktivni M diferencijal sa zaključavanjem koje se odvija u 150 milisekundi i može biti stoprocentno. Drugim rečima, ukoliko je potebno, u esktremnim situacijama sva snaga može da se presumeri samo na jedan točak.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Zaključavanje diferencijala najčešće nastupa u zavojima kada dolazi do proklizavanja unutrašnjeg točka u podupravljanja, onda se „višak“ snage prebacuje na spoljašnji točak koji ima bolje prianjanje i automobil većom brzinom može da protutnji prema izlazu krivine. Sve to ne bi bilo moguće da naginjanje karoserije nije svedeno na minimum, za šta je zaslužno i novo oslanjanje sa petostrukom vezom pozadi sačinjenom od aluminijuma.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Napred su, ispod poklopca motora, urađena posebna ojačanja, poput šipke obrnutog V oblika koja je izrađena od specijalne plastike sa ugljeničnim vlaknima. Ona je teška svega 1,5 kilograma, nalazi u samom „nosu“ ispred motora, te povećava krutost i čini karoseriju otpornijom na uticaj jakih bočnih sila. Sa 550 njutnmetara maksimalnog obrtnog momenta u širokom rasponu od 2.350 do 5.200 o/min, jasno je da motor rado prima gas i svojski poteže kada god poželite.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Silna snaga na zadnjim točkovima predstavlja potencijalnu opasnost stoga smo zamoljeni da DSC ostavimo u sport plus modu i da ga ne isključujemo potpuno. Inače, u pomenutom režimu elektronska kontrola stabilnosti dozvoljava umereno proklizavanje zadnjeg kraja i interveniše znatno kasnije nego inače. Ovo stvara privid kod nekih vozača da smanjivanjem gasa i korekcijom volana oni vraćaju automobil u ravnotežu, a zapravo nisu svesni koliko je teško to učiniti bez pomoći elektronike.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    A još teže, odnosno neizvodljivo bi bilo dostići toliko jak i agresivan tempo u krugu bez efikasnog kočionog sistema. Zbog toga je BMW kod modela „M2 kompetišn“ kao alternativu standardnim kočnicama (prednji diskovi 380 mm sa četiri klipa, zadnji 370 mm sa dva klipa) ponudio M sport kočnice sa diskovima promera 400 mm i šest klipova napred, odnosno 380 mm i četiri klipa pozadi. Ko nema oko sokolovo da razazna razliku u prečniku diskova, snažnije kočnice može prepoznati po tome što su kočione čeljusti obojene u sivo.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Kada smo završili našu sesiju sa „M2 kompetišn“ na stazi Askari, pred očima su nam od uzbuđenja i zadovoljstva igrale sve boje, osim sive. Nema mesta sivilu kada se sa jednim ovakvim automobilom nađete na jugu Španije, u podneblju gde, žargonski rečeno, sunce nikada ne spava… Šalu na stranu, sve pohvale Bavarcima za atraktivni i snažni kupe koji voznim svojstvima i svojom pojavom ne ostavlja ravnodušnim.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Definitivno pruža više zabave i više emocija nego „hot hečevi“ od kojih doduše zaostaje po pitanju funkcionalnosti, jer gotovo svi oni u poslednje vreme dolaze sa petora vrata. Možda nije svestran poput njih i ne može poslužiti kao sportski porodični auto za svaki dan, međutim njegovi rivali su zapravo „porše 718 kajman S“ i „audi TT RS“. Bavarac se pokazao kao pravi maher na stazi i obojicu je „prešišao“ u pogledu vozne dinamike, a to je ono što se najviše ceni u ovoj klasi… 

    TopSpeed Team

    BMW M2 COMPETITION

    Karoserija kupe, 2+2 sedišta; d x š x v 4.461 x 1.854 x 1.410 mm, međ. rast. 2.693 mm; zapremina prtljažnika 390 lit, masa 1.600 kg
    Motor benzinski, redni, uzdužno, 6 cilindra, twin-turbo; 2.996 ccm; 410 KS pri 5.250 – 7.000 o/min; 550 Nm pri 2.350 – 5.200 o/min
    Transmisija manuelna, šestostepena, pogon na zadnje točkove
    Ogibljenje aluminijumsko, napred MacPherson, nazad petostruka veza
    Kočnice ventilisani diskovi; napred 410 mm, nazad 380 mm
    Pneumatici napred 245/35 ZR19, nazad 265/35 ZR19
    Performanse 0 – 100 km/h za 4,4 s; 250 km/h; 10,0 l/100 km; emisija CO2 227 g/km
    Cena 62.990 evra

    Ocene
    ▲ Motor, menjač, kočnice, oštrina u vožnji
    ▼ Nije svestran u meri kao što su to „hot heč“ modeli

    Utisak
    BMW M2 Competition predstavlja vrhunsku „igračku“ za svaki dan, namenjenu individualistima, ne i porodičnom uživanju

    chats-viber-ts

    Tagovi: bmw, m2 competition, test, turbo