0

TRAVEL TEST SEAT Ateca FR: Lavlje srce

Sa najbržim modelom SEAT Ateca, verzijom FR koju pokreće provereni 2.0 TDI motor čijih se 190 KS prenosi na sva četiri točka putem fantastičnog sedmostepenog DSG menjača, otišli smo na trku „Najbržeg cirkusa“

Foto: TopSpeed

Foto: TopSpeed

Odmah, već na samom početku, moram priznati da me je Ateca nekako zaobišla tokom ove dve godine od kako je na tržištu. Ovaj, prvi SUV iz kuće SEAT tokom prethodna dva „gostovanja“ u našoj redakciji, samo sam „okrznuo krajičkom oka“, ali nisam vozio… Niti seo u isti, izuzimajući prezentaciju, ako se to može računati u nešto bitno i zato sam sa nestrpljenjem očekivao susret sa ovim, bar kako se meni u prvi mah učinilo „naduvanim Leonom“?!

pročitaj još

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Ipak, ovo nije jednostavno „naduvani lav“… Ili? Pardon, ovaj jeste „naduvan“ i to u onom najpozitivnijem smislu, jer radi se o sportskoj verziji FR, koja ne samo da ima motor sa svim cilindrima na broju, pa još provereni TDI, već je taj model i najsnažniji i najagilniji u kompletnoj familiji Ateca. Ukratko… Ne može biti bolje, pogotovo kada se uzme u obzir da je tu i fantastični DSG menjač koji je uvek oduševi!

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Ovo je, dakle, pravo vozilo za put, duži ili kraći, a pogotovo na jedan sportski događaj kakav je trka F1! Njime prkosite pomodnim trendovima i ponosno možete da se pohvalite da nemate baterije ili vam nije potreban produžni kabel za punjenje!? I onda još ta, crvena… Velvet Red boja. Ma, sve je na mestu! Sad, nekome zasmeta to što, realno, ovo nije previše originalan SUV, jer španski proizvođač se u ovaj segment uključio tek nedavno.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    I onda je, u skladu sa sveopštim trendovima, malo kombinovao, odnosno SEAT ga je „podigao“ na dobro poznatoj modlularnoj MQB platformi iz VW koncerna, na kojoj su i Volkswagen Tiguan, ali i Škoda Kodiaq, ali to zaista nema veze. Čak nije ni bitno što Ateca možda nije toliko praktična kao spomenuti rođaci, no kada je u pitanju dinamičnost, agilnost i uživanje u vožnji, tu ih uveliko prevazilazi! I ne samo njih, već i ostalo društvo u ovom segmentu.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    No, zbog toga tu plaća danak udobnosti. Oslanjanje je prilično tvrdo, a naginjanje karoserije u krivinama minimalno, uzimajući u obzir visninu od 1,6 metara. Zapravo, rekao bih da je samo buka nešto veća i da se „rad“ ogibljenja pre čuje, nego što se oseti prilikom vožnje po neravninama. Kod ove verzije sa pogonom na sva četiri točka, multilink na zadnjoj osovini to dosta i priguši, tako da veći deo „zvuka“ potiče od točkova napred. To možda nekome deluje zbunjujuće, mada Ateca u svakom momentu ostaje u odličnom kontaktu sa podlogom. Realno komfor vožnje nije ugrožen, pogotovo ako se izuzme taj „šum“ koji dolazi spolja!

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Naravno, ovde značajnu ulogu igra i dimenzija točkova i guma, pa je tako sa 18 cola i nešto debljim bokovima pneumatika, kako što je bilo u ovom slučaju, situacija bolja. Ovaj krosover srednje klase, jer dug je 4,3 i širok tek preko 2 metra, računajući i, meni lično veoma simpatične retrovizore, veoma poslušno izvršava sve zadatke koje mu vozač „izda“ upravljačem. Ma ne poslušno, već za primer svima ostalima!

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    E sad, ukolko preterate sa brzinom, što je u slučaju Atece FR veoma lako, prvo sledi podupravljanje, koje je lako „kontrolisati“ uz blago oduzimanje gasa, a potom će peta generacija Haldex spojnice preneti dovoljno snage zadnjim točkovima da ovaj SUV ostane u balnasu.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Mada, iskreno, ovaj SEAT nije pravljen za ovakav „napadački“ stil vožnje, ali nešto vas prosto navodi na to?! Možda činjenica da izgleda veoma dobro. Agresivan i dinamičan dizajn spoljašnjosti, sa tim naglašenim oštrim linijama i formama, na primer dosta izražen kod LED svetlosnih grupa napred i nazad, prenet je i u enterijer. Čak i da zanemarite oznaku FR, već samo letimičan pogled dovoljan je da shvatite kako ova Ateca koketira sa sportom, a onda je teško ostati hladnokrvan!

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Tu su i nešto tvrđa, ali opet dovoljno udobna, gotovo sportska prednja sedišta sa izraženim bokovima i mogućnošću podešavanja lumbalnog dela. Ona su kao i zadnja „klupa“, svakako sa preklapanjem naslona u odnosu 60:40 presvučena kombinacijom tekstila i alkantare, i naravno, štepana crvenim koncem! Mutlifunkcionalni upravljač, takođe… Uz to, ruke ga odlično „hvataju“ i raspored komandi na njemu, ali i generalno u kokpitu je sasvim logičan i ergonomičan.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Grafika displeja koji je tu umesto instrument table je dobra, baš kao i centralnog ekrana od 8 inča osetljivog na dodir, mada se, recimo, zapaža razlika da je ovo prethodna generacija istih imajući u vidu one koje sam susreo kod novijeg i manjeg modela Arona. Kao i kod svih modernih automobila, ovaj multifunkcionalni displej postao je značajniji od mnogih drugih delova. Povezivanje sa „pametnim“ telefonom moguće je i putem Apple play i Android aplikacija, a tu su i svi ostale informacije počev od onih sa putnog računara, pa preko podešavanja raznih parametara na vozilu, sve do prikaza sa kamere za vožnju unazad! Srećom, i tu je sve jasno, pedantno i logično. I uopšte posmatrano, kvalitet izrade ovog SEAT-a je mnogo odudara od onog srereotipa o španskoj „opuštenosti“.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Ipak, ono što je najvažnije od svega jeste činjenica da SEAT ovde nije pokušavao da pobegne od sebe i svoje „sportske prošlosti“. I dobro je što mu u VW Grupi nisu „uvalili“ neki hibridni ili, ne daj Bože, električni pogon, već je tu „stari, dobri i provereni“ agregat sa tri dobro znana slova – TDI. Redni turbo-dizel motor, srećom, sa sva četiri cilindra i „normalnom“ zapreminom od dve litre je zapravo pravo „lavlje srce“ ovog nešto preko 1,5 tone teškog krosovera. Konačno ovo je Ateca FR, najsnažnja u familiji, koja po performansama i bolja od verzije sa TSI, tj. benzinskim motorm.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Odmah čim se oglasi, malo dubljim „glasom“, agilni dizel odmah i povuče. I to do 80 km/h za manje od 5, tačnije za 4,7 sekundi! To i ne čudi, jer svih 190 KS je aktivno u području između 3.500 i 4.000 obrtaja u minuti, a maksimalni obrtni moment od 400 Nm dostupan je već od 1.750 do 3.250 o/min. Tako Ateca FR sa 2.0 TDI motorom, te izuzetnim DSG sedmostepenim menjačem „stotku“ dostiže za 7,5 sekundi, a maksimalna brzina mu je 212 km/h. I na sve to treba dodati i 4Drive tj. pogon na sva četiri točka!

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Tiptronik komande automatskog menjača, smeštene iza upravljača, čine vožnju ovog SUV još zabavnijom i prosto mame vozača da se sa njima „igra“. Za one još ambicioznije, tu je i mogućnost izbora profila vožnje (Driving Profile Selection) kod koje je mogća personalizacija određenog moda, uz već standardni izbor različitih opcija (Eco, Normal, Sport, Individual, Offroad i Snow). Sve to moguće je izabrati putem rotacione komande smeštene na centralnom grebenu, ali i na samom displeju.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    U ovom, najvišem, paketu opreme Ateca dolazi i sa mnogim sisitemima aktivne i pasivne bezbednosti. Putnici su „ušuškani“ gomilom vazdušnih jastuka i zavesa, a vozaču su na raspolaganju i sistemi kojima se preventivno deluje ili samo pomaže. To znači da ovaj SEAT ima i aktiviranja dodatnih svetala prilikom skretanja, aktivni tempomat sa funkcijom zaustavljanja, detekciju vozila u tzv. mrtvom uglu, prepoznavanje saobraćajnih znakova i tako dalje.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Međutim, meni je nekako najdraže što je ovaj „naduvani lav“ ili bolje „Leon većeg volumena“, zahvaljujući „lavljem srcu“, zadržao onu dozu nephodne „oštrine“, bez obzira što je u pitanju SUV. On je „hrabar“ i sposoban da se upusti u oštriju borbu sa konkurencijom, pri čemu je rođake iz koncerna već nadvladao.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    I na kraju, Ateca FR je uz sve navedeno i sasvim ekonomična. Tokom putovanja do Budimpešte i nazad, te višednevne vožnje ulicama glavnog grada Mađarske, prosečna potrošnja nije prešla 7,3 litre na 100 kilometara. Dobro, to je dve litre više od onog što je deklarisano, ali u obzir treba uzeti i nešto veću količinu prtljaga, gužve i naravno konstante provere agilnosti.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    To su realni uslovi vožnje koje je ovaj SEAT sa svojim „lavljim srcem“ podneo „lavovski“ i ostavio izuzetno povoljan utisak, koji čak ni cena od 34.825 evra ne može da pokvari!

    Zoran Živkov/TopSpeed

    chats-viber-ts

    Tagovi: krosover, seat ateca fr, suv, tdi, test, travel test