0

TEST Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid: Savršen spoj

Porsche pomera granice u segmentu sportskih limuzina, u to smo se uverili za upravljačem najsnažnije Panamere sa oznakom Turbo S E-Hybrid“koja objedinuje najbolje iz dva „suprotstavljena sveta“, a to su performanse i ekologija

Foto: KL-Photo

Foto: KL-Photo

Segment sportskih limuzina u poslednje vreme postao je veoma bogat i raznovrstan. Oni najjači proizvođači, kako bi se izdvojili na tržištu, krenuli su da nude sve veću količinu luksuza i tehnologije u automobilima vrhunskih performansi. Takvav je slučaj i sa „panamerom turbo S E-hibrid“, Poršeovom porodičnom krstaricom na hibridni pogon koju smo imali priliku da testiramo u Hrvatskoj.

pročitaj još

    Foto: KL-Photo

    Foto: KL-Photo

    Naime, reč je o verziji koja je debitovala prošle godine na Salonu u Ženevi i tada je predstavljena kao drugi hibridni model u gami „panamere“. U Štutgartu su odlučili da kada već nastavljaju sa elektrifikacijom zbog regulative koja „gura“ proizvođače automobila u tom pravcu, blagodeti hibridnog pogona iskoriste i za pomeranje granica na polju snage i performansi, a ne samo za ispunjenje ekoloških normi. I tako je nastala najjača „panamera turbo S E-hibrid“, gran turizmo sa četvora vrata i isto toliko sedišta i brutalnih 680 konjskih snaga, koji prema zvaničnim podacima može da ostvari prosečnu potrošnju manju od 3 litra na 100 km!

    Foto: KL-Photo

    Foto: KL-Photo

    Jasno je kao dan da od toga nema ništa ukoliko automobil iole poterate kao što se „porše“ inače vozi… Ali za njih je bitno da su fabrička merenja pokazala da je pomenuti prosek ostvariv u strogo kontrolisanim uslovima. I to je nešto po čemu se hibrid u velikoj meri distancira od ostalih „panamera“ sa klasičnim pogonskim agregatima.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Nasuprot tome, pojava i estetski doživljaj se ne razlikuju u tolikoj meri od standardne verzije. Ekološki pečat daju zeleni detalji u vidu bedževa, kao i kočionih čeljusti. Ostatak je nepromenjen, a dizajnom i ova „panamera“ apeluje na prepoznatljivi potpis nemačkog sportskog proizvođača gde dominira dugačka hauba i niska padajuća linija krova.

    Foto: KL-Photo

    Foto: KL-Photo

    Treba reći da su se dizajneri potrudili i da nova generacija, koja se nalazi na tržištu malo manje od dve godine, nije samo porasla nego je i postala lepša od prethodne. Doduše, kako bi ponudio što više prostora za četiri putnika automobil i dalje deluje pomalo neskladno sa boćnih strana. Srećom, zadnji kraj je izvajan kao umetničko delo, pa je još i „ulickan“ sa četiri izduvne cevi i crvenom linijom štop svetala. Odatle je, čini nam se, najlepši ugao za posmatranje vozila.

    Foto: KL-Photo

    Foto: KL-Photo

    Ulaskom u kokpit dobrodošlicu servira luksuzan i kvalitetan enterijer sa četiri sedišta, a odmah se primećuje i veliki broj tastera za mnogobrojne opcije. Instrument tabla je kompletno promenjena, ali je zadržan analogni obrtomer u sredini, pored kog se sada nalaze dva displeja koje vozač može da konfiguriše po sopstevnim afinitetima.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Tu je i centralno postavljen ekran osetljiv na dodir promera 12,3 inča koji prikazuje multimedijalne funkcije infotejment sistema, navigacionog uređaja, režim rada u hibrid modu, kao i podešavanja mnogoborojnih propratnih sistema i uređaja na ovom, tehnološki sofisticiranom automobilu. Putnici na zadnjoj klupi nisu zapostavljeni po pitanju ekrana, jer se tamo opciono nalaze dva 10-inčna „tačskrin“ displeja visoke rezolucije, a ugrađeni su u naslone prednjih sedišta. Preko njih se mogu pratiti parametri vozila, konektovati pametni telefon, gledati filmove preko USB ulaza ili CD/DVD čitača. Za dodatni komfor tu je i četvorozonski sistem klimatizacije, masaža sedišta za sve putnike, kao i napredni 3D audio sistem.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Očigledno da u Poršeu ništa nisu prepuštali slučaju kada je reč o ugođaju prilikom boravka u kabini. Testirani primerak je izuzetno opremljen, ali mnoge opcije dolaze sa spiska dodatne opremu koja dosta podiže ionako visoki osnovnu cenu od bezmalo 200.000 evra! Pored svega toga, Porše nudi raznovrsnu personalizaciju, gde se klijenti „pitaju“ i za boje štepova na sedištima, oko izbora materijala uključujući recimo i specijalne patosnica i neke posebne elemente dodatne opeme kao što je vreća za skije itd.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Glavni adut ove verzije ipak predstavlja hibridni pogonski sistem. U pitanju je benzinski 4,0-litarski V8 bi-turbo motor koji oslobađa 550 konjskih snaga, a uparen je sa elektromotorom snage 100 kW, što znači da u kombinaciji „panamera turbo S E-hibrid“ raspolaže sa 680 KS i 850 njutnmetara maksimalnog obrtnog momenta, koji se javlja već od 1400 obrtaja u minuti.

    Foto: KL-Photo

    Foto: KL-Photo

    Kao što je slučaj i sa ostalim „plag-in“ hibridima i ovaj je moguće voziti isključivo na struju i to do brzine od 140 km/h, dok autonomija u električnom režimu iznosi 50 kilometara. Za punjenje baterije kapaciteta 14,1 kWh potrebno je od dva i po do šest časova, zavisno od tipa punjača i električne mreže. Zbog toga, Porše nudi i izbor kablova, odnosno punjača u zavisnosti od raspoložive utičnice koju bi koristili.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Dakle, zamisao konstruktora je jasna. Automobil možete koristiti svaki dan po gradu u električnom režimu i spavaćete mirno jer ne zagađujete okolinu. A kada se zasitite dosadne i sterilne tišine, uvek možete prizvati najbolje iz ove „panamere“. Tu se vraćamo na snagu, a kako kažu u stripovima super junaka, sa velikom snagom dolazi i velika odgovornost, a ovde je ona i više nego potrebna, jer držanjem pedale gasa nešto više od 11 sekundi, „panamera turbo S E-hibrid“ dostiže čak 200 km/h, a pre toga „stotku“ hvata 3,4 sekunde nakon lansiranja. Maksimalna brzina jednako je atraktivna jer dostiže 310 km/h, pogotovo kada uzmemo u obzir da masa iznosi 2.310 kg. Za odlične performanse zaslužna je i nepogrešiva automatska PDK 8-brzinska transmisija koja snagu prenosi na sva četiri točka.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Kako se „porše panamera turbo S E-hibrid“ ponaša u saobraćaju? Mi smo našu test vožnju otpočeli na autoputu. Odmah na videlo izbija neverovatan priliv snage u najagresivnijem režimu vožnje „sport+”, kada zaigraju V8 bi-turbo i elektromotor. Nekima teško dopire do glave da automobil teži od dve i po tone (sa vozačem, punim rezervoarom i putnicima) kreće tako razigrano i lako pri ubrzanjima. Iako snaga fascinira, „panameri“ kao porodičnom sportskom automobilu više „leži“ kruziranje visokim brzinama spram naglih i naizmeničnih ubrzanja proptaćenih G silama koje „pomeraju bubrege“. Kada je već tako, hajde da ispitamo mogućnosti elektromotora…

    Foto: KL-Photo

    Foto: KL-Photo

    Na kružnom tasteru, koji je pozicioniran na upravljaču, biramo „E-Power“ mod, koji koristi isključivo snagu iz električnog motora. Sa njim smo bez muke mogli da dostignemo maksimalnih 140 km/h i da pretičemo sporije učesnike u saobraćaju. Autonomija u ovom režimu iznosi 50 km kada je baterija punog kapaciteta, ali mi smo već posle kratkog vremena prešli na sledeći, odnsono „Hibrid“ režim. On nudi najbolje iz oba sveta i bez razmišljanja možete da se prepustite i da se skoncentrišete na sam put i uživanje, jer predeli po kojima smo se vozili su zaista predivni.

    Foto: KL-Photo

    Foto: KL-Photo

    Oslanjanje na automobilu radi vrlo dobro, najviše zahvaljujući adaptivnom vazdužnom vešanju koje daje odličnu podršku dinamičnoj, ali i komfornoj vožnji, budući da PASM sistem omogućava elektronsku kontrolu tvrdoće amortizera. Kako bi se smanjilo naginjanje u krivinama tu su aktivni poprečni stabilizatori, odnosno sistem dinamične kontrole šasije (PDCC). Ipak, kada smo došli do malo oštrijih krivina na magistrali, jednostavno zbog velike mase vozila, osećaj iza volana nije najprijatniji, te treba usporiti. Usporavanje srećom nije teško, jer su na raspolaganju ogromne karbon keramičke kočnice promera 420 mm napred i 410 mm pozadi.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Na kraju, možemo da zaključimo da „porše panamera turbo S E-hibrid“ nudi zavidne performanse na putu, kao i veliki nivo luksuza koji nikoga neće ostaviti ravnodušnim. Ipak, mane postoje, a to se primećuje u prtljažnom prostoru, gde gepek nudi svega 405 litara, najviše zbog baterije koja je takođe tu smeštena. Druga stvar je potrošnja, koju je Porše deklarisao na 2,9 litara na 100km. Nama na bordu nije sišla ispod 15 litara, ali kod ovog automobila, uzevši u obzir da vredi više od 200.000 evra, nije nešto zbog čega će se vlasnici potresti.

    Foto: KL-Photo

    Foto: KL-Photo

    Sve u svemu, „panamera turbo S E-hibrid“ je jedan sjajan automobil, koji predstavlja pravi primer kako hibridna tehnologija može da se iskoristi u smislu ekologije, a da performanse ne plate danak.

    TopSpeed Team


    Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid

    Karoserija limuzina, 5 vrata, 4 sedišta; d x š x v 5049 x 1937 x 1427 mm, međ. rast. 2950, masa 2310 kg, prtljažnik ukupno 405 l
    Motor benzin, V8; 3.996 ccm; 550 KS pri 5,750-6,000 o/min; 770 Nm od 1,960-4,500 o/min, elektromotor 100 kW pri 2,800 o/min; 400 Nm pri 100-2,300 o/min
    Transmisija automatska PDK; osam brzina, pogon na sve točkove
    Kočnice karbon keramik napred i pozadi
    Oslanjanje adaptivno vazdušno, napred dvostruka ramena,nazad multilink
    Pneumatici 275/35 R21 napred, 325/30 R21 pozadi
    Performanse 0-100 km/h za 3,4 s; 0-200 km/h za 11,7 s; maksimalna brzina 310 km/h; 2,9 l/100 km, 66 g CO2/km
    Cena od 195.300 evra

    Ocene
    ▲ Komfor, performanse, menjač
    ▼ Raspored komandi, mali prtljažnik

    Utisak
    Nova Panamera Turbo S E-Hybrid pleni luksuzom i perfomansama, a zahvaljujući  “plug-in” funkciji može da bude i veoma ekonomična čineći savršen spoj

    chats-viber-ts

    Tagovi: E-Hybrid, panamera, plug-in, porsche, test, turbo s