1

TRAVEL TEST FIAT 500X 1.6: Trendseter

Iako je na tržištu već nekoliko godina, FIAT-ov model 500X i dalje predstavlja primamljiv izbor u krosover segmentu, a kako se snalazi u ulozi pratioca na daljim destinacijama, odliučili smo da proverimo na proputovanju do Kotora

Foto: Aleksandar Savin

Foto: Aleksandar Savin

Sa FIAT-ovim modelom 500X susretali smo se više puta, što i ne čudi, s obzirom da se pojavio još pre četiri godine. Za to vreme, krosover SUV segment B kategorije u koji se svrstava ovaj model, postao je popularniji, te se na tržištu pojavilo dosta novih, zanimljivih vozila. Brojni noviteti i dalje uskaču u ovu kategoriju i polako potiskuju vremešne konkuente u drugi plan, ali to nužno ne znači da je 500X izgubio one atribute koji su ga učinili primamljivim urabnim krosoverom. Ovoga puta mi smo odlučili da proverimo njegove mane i vrline na jednom dužem testu do Crnogorskog primorja.

pročitaj još

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Naše putovanje otpočinjemo iz Beograda, a kao krajnju destinaciju izabrali smo najveći i najlepši zaliv Jadranskog mora, Boku Kotorsku i grad Kotor. Budući da put pred nama broji veliki broj krivina, uspona, nizbrdica, pa i asfaltnih oštećenja, kao i gusto naseljene predele, sve to predstavlja veliki izazov za jedan automobil iz kompaktnog SUV segmenta B kategorije.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Kada se sagleda trenutna ponuda, retko koji proizvođač ovde nudi toliko poseban „šmek“ kao FIAT. Tu mislimo na „lajfstajl“ notu koja proističe zapravo iz njegovih korena, jer se 500X drži starih, dobrih rešenja i „trikova“, koji će probuditi nostalgični osećaj kod starijih vozača, a mlađe generacije neće ostaviti ravnodušnim. Slične osobine poseduje i brend MINI, ali Countryman je u međuvremenu porastao, a i razlika u ceni je toliko velika da ne bi bilo opravdano reći da su ova dva automobila direktni konkurenti. No, da se vratimo FIAT-u…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Naime, 500X je krosover iz porodice 500 i baziran je na istoj platformi kao Jeep Renegade. Kao takav, trebalo bi da poseduje i određene predispozicije za silazak van asfaltnih površina. S tim u vidu, ovaj model dolazi u dve izvedbe – City Look i Off-Road Look. Razlika je u vizuelnoj pojavi, ali i pogonu. „Gradska“ varijanta poseduje nešto suptilniji doživljaj, a snagu prenosi na prednje točkove, dok „terensku“ verziju krase plastični dodaci zarad robusnijeg nastupa koji se vizuelno i funkciolano uklapa u prirodu vozila sa 4×4 pogonom.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Dizajnerski posmatrano, FIAT je uspeo da „zamaskira“ povišeni klirens sa oblim linijama i hromiranim detaljima, tako da povišena karoserija ne deluje robusno, već skladno, za razliku od njegovog rođaka Renegade. Mi smo za test izabrali City Look varijantu u Lounge paketu opreme, koji predstavlja najluksuzniji nivo, a kako bi celokupan doživljaj bio još bolji, automobil je dobio potpuno novu Donatelo bronzanu nijansu.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ulaskom u vozilo, primećujemo da ima sasvim dovoljno prostora za četiri odrasla putnika i njihov prtljag. Prtljažnik meri respektabilnih 350 litara, mesta i pregrada za sitnice, poput mobilnog telefona, flašica sa vodom i sličnih stvari ima pregršt, a tu je i dupla kaseta ispred suvozača. Blago profilisana sedišta u pomenutom Lounge paketu i udobnost istih zaslužuju pohvalu, budući da su mnogo bolja od onih u modelu 500L i malom „fići“.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Što se upravljača tiče, on na prvi pogled deluje nezgrapno, ali se vrlo brzo naviknete na to. Ipak, isto ne možemo reći za centralno postavljeni displej osetljiv na dodir od 5,4 inča. Osim što nije dovoljno veliki i samim tim ni previše čitljiv, raspored funkcija, menija i podmenija je u najmanju ruku zbunjujuć. Još jedna stvar koju zameramo je nedostatak navigacionog sistema.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    U klasičnom stilu FIAT-a, enterijer je ulepšan stilskim rešenjima poput amblema 500 ispred suvozača, tablom u boji karoserije i kružnim retro elementima u vidu kvaka na vratima, cajgera, ručice menjača i dr. Tu je i kružni „X“ logo kao detalj kod menjača, koji u Off-Road Look verziji menja taster za biranje režima vožnje. Nismo navikli da italijanski dizajn i funkcionalnost toliko idu pod ruku, ali ovaj put se u tome potpuno uspelo!

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Napokon, dolazimo i do same vožnje, gde se pred urbanim 500X našao put od 520 km, koliko iznosi rastojanje od Beograda do Kotora. Pre svega, da se upoznamo sa pogonskom jedinicom. Reč je o benzinskom 1,6-litarskom agregatu od 110 KS i 152 Nm, koji je uparen sa petostepenom manuelnom transmisijom. Pomenuti motor predstavlja baznu jedinicu i nije najidealnija opcija za ovu karoseriju. Ukoliko se odlučite za 500X razmotrite snažniji agregat ili bar šestostepeni menjač, jer pomenuta konfiguracija nema dovoljno elastičnosti za komotnu vožnju.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Recimo, da biste pretekli kamion ili savladali uspon ka Cetinju, potrebno je da izaberete dva stepena niže kako biste motor zavrteli na preko 4000 o/min, jer tek tada 500X može da “potegne” snažnije. Sve to nije prijatno za uši putnika, a ne ide u prilog ni potrošnji goriva. Iako smo vozili pažljivo i ekonomično, bez previše preticanja i svuda u skladu sa ograničenjjima brzine, prosek je iznosio 8,5 litara. To je ipak previše za magistralni put i prosečnu brzinu od 52 km/h. Srećom, u ponudi je 1,4-litarski turbo benzinac od 140 KS, koji je svakako snažniji i ekonomičniji od atmosferskog 1,6-litarskog benzinca.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Prolasci kroz duge, kao i kroz uske i neravne krivine, pokazali smo da FIAT 500X poseduje odlično oslanjanje, budući da se automobil lepo i predvidivo ponaša. Rečju, stabilan je i ne naginje se previše dok udubljenja savladava bez muke posledica po putnike. Nema, dakle, neprijatnih udaraca niti nekontrolisanih poskakivanja. Upravljač prenosi sasvim dovoljno informacija, a i kočnice su takođe veoma dobre. „Italijan“ je opremljen ventilirajućim diskovima napred, odnosno punim pozadi, tako bez poteškoća zaustavlja masu od 1.320 kilograma.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Što se same ergonomije tiče, primedbu izneli putnici na zadnjem sedištu zbog nešto uspravnijeg ugla sedenja. Međutim, na to su se brzo navikli. Sama ergonomija i pozicija za volanom je zadovoljavajuća, gde „debeo“ upravljač zahteva navikavanje. Kontrole za ventilaciju, muziku i menjanje prikaza ispred vozača su jednostavne i intuitivne, a prava je šteta što pomenuti centralni displej nije veći.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    U skladu sa savremenim trendovima, prisutne su i sigurnosne tehnologije, u vidu autonomnog kočenja i sprečavanje napuštanja saobraćajne trake bez migavca. Ova elektronska ispomoć recimo sprečava da naglo pređete u suprotnu traku, što može predstavljati razliku između života i smrti na ovako opasnom dvosmernom putu.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Dolaskom na primorje, FIAT se idealno uklopio sa ambijentom. Bronzana boja, fasada starog grada i plava nijansa jadranskog mora doprinela je jedinstvenom doživljaju. Sa time i završavamo naše putovanje, a nakon višednevnog druženja sa šarmantnim 500X u prvom planu ostaju njegova svestranost i takozvani X faktor koji nikoga neće ostaviti ravnodušnim.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Za kraj, red je da se osvrnemo i na cenu. Testirani primerak sa pojedinim dodatnim opcionalima u Lounge paketu opreme košta 16.900 evra, što predstavlja primamljivu ponudu za vrlo dobro opremljen krosover sa „lajfstajl“ notom.

    Uroš Dedić/TopSpeed


    FIAT 500X 1.6

    Karoserija krosover, 5 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.248 x 1.796 x 1.600 mm, međ. rast. 2.570, masa 1.320 kg, prtljažnik 350 l
    Motor benzin, R4; 1,598 ccm; 110 KS pri 5.500 o/min; 152 Nm od 4.550 o/min
    Transmisija  manuelna; pet brzina, pogon na prednje točkove
    Kočnice ventilisani diskovi napred, puni diskovi pozadi
    Oslanjanje napred i nazad MacPherson
    Pneumatici 215/55 R17
    Performanse 0–100 km/h za 11,5 s; maks. brzina 180 km/h; 6,4 l/100 km, 147 g CO2/km
    Cena od 16.990 evra (u Lounge paketu opreme)

    Ocene
    ▲  Dopadljiva pojava, funkcionalna karoserija, oslanjanje, kočnice
    ▼   Elastičnost motora, petostepeni menjač, mali displej

    Utisak
    FIAT je sa modelom 500X uspešno spojio duh tradicionalnog Fiće sa modernim SUV segmentom

    chats-viber-ts

    Tagovi: 500l, 500x, crossover, fiat, jeep renegade, suv, test
    Popularni komentari
    • N
      Nebojsa

      “Respektabilnih” 350 litara prtljažnika imam u automobilu starom 15 godina, toliko. Sedeo sam u Fiat-u 500X, lepo izgleda, čini mi se da je kvalitet izrade na visokom nivou, lep auto. Mesta nema za 4 odrasle osobe, ima za par sa dvoje male dece. Sa boljim motorom( turbo benzinac ili JTD) cena odlazi u nebesa, i tu prestaje svaka prednost kupovine tog automobila.
      Ali to je samo moje mišljenje.
      Pozdrav