0

TEST Mazda CX-5 G 192 AWD: Adut za neka druga tržišta

Mazda CX-5 je svakako funkcionalan i kvalitetan SUV, koji sa najsnažnijim agregatom u gami predstavlja jedinstevnu ponudu u klasi, ali zbog nerazumnih poreskih opterećenja, motor velike radne zapremine teško da će steći značajan broj poklonika u Srbiji

Foto: Aleksandar Savin

Foto: Aleksandar Savin

Mazda ne odustaje od svoje filozofije, te nastavlja da prkosi popularnim trendovima kojima nisu odoleli drugi masovni proizvođači. Recimo, jedina nema fabriku u Evropi, pa njeni njeni automobili na „Stari kontinent“ i dalje stižu iz Japana ili Meksika. I to nije sve…

pročitaj još

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Samo se Mazda nije priklonila takozvanom „daunsajzingu“, kako se u žargonu naziva kombinacija uvođenja turbo tehnologije uz smanjenje radne zapremine motora. Umesto toga, Japanci igraju na kartu SkyActiv tehnologije. Ovu formulu primenjuju na polju motora, menjača, šasije i ona podrazumeva korišćenje lakih materijala i specijalnih tehnoloških rešenja zarad bolje efikasnosti i smanjenja mase.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Konkretno, kod benzinskih agregata, Mazdini inženjeri su usmerili pažnju na precizno odmereno direktno ubrizgavanje goriva i postizanje izuzetno visokog stepena kompresije, u ovom sličaju dostignuta je vrednost od 13,2:1 čime je poboljšana efikasnost sagorevanja i smanjena potrošnja goriva. Kako sve to izgleda uverili smo se u više navrata, testirajući modele Mazda3 i Mazda6 sa dvolitarskim benzincima, a sada je na red došla Mazda CX-5 sa još većim „srcem”, kapaciteta 2,5 litra. Ovaj četvorocilindraš je kod druge generacija dobio sistem deaktivacije cilindara, kao i nekoliko konjskih snaga i sada raspolaže sa 192 KS.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    No, nevezano od motora, ovaj kompaktni SUV skreće pažnju kao najpopularniji Mazdin model koji na svojim plećima nosi četvrtinu prodaje japanskog proizvođača. Pred nama je druga generacija koju smo upoznali prošle godine na međunarodnoj prezentaciji u Barseloni. Reč je o sledbeniku istoimenog modela koji je za sedam godina stekao više od 1,5 miliona poklonika. Novi model je zadržao identičnu platformu, ali je promenio, odnosno usavršio sve ostale značajne elemente i sa tom činjenicom nestaje dilema da li je zaista reč o novoj generaciji.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Evolucija Mazdinog dizajnerskog pravca Kodo, podarila je CX-5 oštriji i dinamičniji izgled. Naročito se ističu britki farovi napred i ogromna maska hladnjaka, a pažnju privlače i minijaturne svetlosne grupe. Profil automobila ostao je naizgled nepromenjen, dok su pozadi takođe nove svetlosne grupe. Naravno, redizajnirani su i odbojnici ali ne toliko da bi i oni mogli da se podvedu pod upadljive znake raspoznavanja novog modela.

    Upravo su preoblikovani branici omogućili novom modelu da „poraste“ za 10 mm, a ujedno je postao i niži za 35 mm. Sve u svemu, ovaj SUV ostavlja stamen utisak kada ga posmatrate istovremeno izgleda dinamično čak i u stanju mirovanja.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Mazda se opredelila da krene u premijum pravcu još prilikom lansiranja prethodnog CX-5 i „šestice“, a da bi pridobili kupce koji cene takve vrednosti Japanci su znali da je neophodno, između ostalog, ponuditi u svakom smislu uzoran enterijer. I upravo na polju kvaliteta Mazda ovde pravi primetan iskorak. Svi materijali su pažljivo odabrani, prijatni su na dodir i oko, a završna obrada je besprekorna. Blago redizajnirani instrumenti su pregledni, a sada je dostupan i head-up displej.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Kabina je, inače, očekivano prostrana, a posebno nam se dopalo što se sva vrata široko otvaraju. Uz visoku poziciju sedenja time je omogućen veoma lak ulazak u vozilo i izlazak iz njega. Funkcionalnost je unapređena i električnim otvaranjem prtljažnika čiji se ugao otvaranja može podesiti u skladu sa visinom korisnika kako bi lakše emogao da dohvati prekidač na unutrašnjoj stranici petih vrata. Inače, prtljažnik raspolaže solidnom zapreminom od oko 500 litara. Dakle, ni mnogobrojne porodice ne bi trebalo da imaju poteškoće oko pakovanja stvari prilikom odlaska na duži put.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    A kako se u ovoj Mazdi putuje? Tiho i prilično udobno, čak i kada vozi na točkovima od 19 inča kakav je slučaj sa testiranim automobilom. Motor sa četiri cilindra, zapremine 2,5 litara, u kombinaciji sa šestostepenim automatskim menjačem pokazao se kao dosta tih i elastičan, čemu doprinosi i dobar obrtni moment koji doseže maksimalnih 258 Nm pri relativno visokih 4.000 o/min. Ipak, „veliki benzinac“ u leru baš i ne radi mirno kao što bi trebalo. Moguće je da blago podrhtavanje izaziva gorivo koje se, kao što je poznato, u našoj zemlji ne ističe baš po kvalitetu.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Što se tiče performansi, testirani CX-5 je spososban da ubrza od 0 do 100 km/h za 9,2 sekunde i da dosegne 195 km/h. Kada želite da izvučete maksimum dinamike, potrebno je aktivirati taster Sport koji se nalazi odmah do ručice automatskog menjača pomoću koje je, inače, moguće i ručno menjati stepene prenosa.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Posebno nam se dopalo kako rade sistemi asistencija. Sve pohvale zaslužuju Front Assist sa prepoznavanjem pešaka i automatskim kočenjem, adaptivni tempomat, asistencija održavanja kolovozne trake, kao i skeniranje saobraćaja bočno pozadi. Recimo, ako se isparkiravate unazad i ne primetite da nailazi vozilo, sistem će vas najpre upozoriti a zatim i sam ukočiti i tako sprečiti da iskočite ispred vozila. A ako se ispostavi da nekome prilikom parkiranja nije dovoljna slika sa kamere kao i parking senzori koji zvučno signaliziraju prepreku, dodat je sistem koji će zakočiti ukoliko zakasnite sa reakcijom kada dođe trenutak da prebacite nogu sa gasa na kočnicu. Na raspolaganju je i head-up displej, a sve pomenuto osim adaptivnog tempomata uvedeno je kod druge generacije CX-5.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Međutim, Japanci su propustili da isprave neke propuste kao što je sliučaj sa komandama otvaranja prozora. Ukoliko zaključate prozore kako se deca ne bi igrala sa podizačima pozadi, nećete biti u mogućnosti da ih pokrećete ni sa vozačke komande, što se pokazalo kao nefunkcionalno rešenje. Kratkom spisku zamerki moramo da dodamo i potrošnju, jer u gradskim uslovima sa uključenim klima uređajem CX-5 2.5 nije uspevao da spusti prosek na manje od 11,5 litara. Na otvorenom je nešto umerenija potrošnja i može da se svede na nekih 8 litara.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ako se svemu tome doda i činjenica da je naš sistem oporezivanja rigorozan prema vozilima sa motorima velike zapremine, gde registracija Mazde CX-5 sa 2.5 motorom košta gotovo 400 evra više u poređenju sa verzijom sa benzinskim 2.0 motorom, nije teško zaključiti šta je bolji izbor. Čini se da je najsnažniji benzinac namenjen nekim drugim tržištima, pre svega američkom i ruskom, a svakako da će imati bolju prođu i u drugim evropskim državama nego u Srbiji, jer se jedino još kod nas porez na motorna vozila određuje na osnovu radne zapremine motora… Nažalost!

    Uroš Dedić/TopSpeed


    MAZDA CX-5 G 192 AWD AT

    Karoserija SUV, petora vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.550 x 1.840 x 1.680 mm, međ. rast. 2.700 mm; masa 1.535 kg, prtljažnik 477 l
    Motor benzin, R4; 2.488 ccm; 192 KS pri 6.000 o/min; 258 Nm pri 4.000 o/min
    Transmisija automatska; šest stepeni, pogon na sve točkove
    Oslanjanje napred MacPherson, nazad multi-link
    Kočnice                napred ventilirajući diskovi 277 mm, nazad puni diskovi 303 mm
    Pneumatici 225/55 R19
    Performanse 0–100 km/h za 9,2 s; 194 km/h; 7,1 lit/100 km, 162 g CO2/km
    Cena 35.790 evra

    Ocene
    ▲ Komforan, funkcionalan i kvalitetan enterijer, bezbednosni sistemi
    ▼ Visoka potrošnja

    Utisak
    Mazda CX-5 sa premijum manirima predstavlja interesantnu ponudu u kompaktnom SUV segmentu, ali veliki benzinac nije za preporuku na našem tržištu

    chats-viber-ts

    Tagovi: awd, cx-5, g 192, mazda, skyactiv, suv, test