0

TEST Porsche 911 Carrera 4 GTS: Rapsodija u belom

Jedno od novijih izdanja čuvenog „elfera“ dolazi sa oznakom 911 Carrera GTS i trolitarskim turbo „bokserom“ od 450 KS, tako da u bogatoj sportskoj liniji zauzima mesto između običnih Carrera i vrhunskih modela kao što su 911 Turbo i 911 GT2, odnosno GT3. Na našem testu se našla verzija sa PDK automatskim menjačem i pogonom na sva četiri točka

Foto: Aleksandar Savin

Foto: Aleksandar Savin

O legendarnoj Porscheovoj 911-ici pišu se udžbenici, prepričavaju priče, raspredaju anegdote, snimaju filmovi… Bez sumnje, najprepoznatljiviji sportski automobil svih vremena nastao je daleke 1963. godine i uprkos dinamičnim i turbulentnim vremenima, opstao je sve do danas. To možda i ne bi bilo toliko neobično da se u međuvremenu menjao i prilagođavao, kao što su to činili neki drugi vremešni modeli…

pročitaj još

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ali, ne i 911 – on je sve vreme tvrdoglavo čuvao i ljubomorno negovao izvorni „oklop“ ispod kog skriva neuobičajenu koncepciju sa horizontalno postavljenim bokser motorom u samom „repu“. Sve naredne generacije čuvenog „elfera“, ukupno šest pokolenja, računajući i osnivača dinastije, nisu predstavljale ništa drugo do evolucije jedne neverovatno uspešne osnove i zbog toga bi mogle da se podvedu pod jednu reč – usavršavanje!

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Danas je pred nama jedna upravo usavršena i po mnogo čemu specifična verzija, 911 Carrera 4 GTS. Reč je o modelu koji pravi iskorak kako bi u bogatoj gami iz Štutgarta prigrabio mesto između osnovne 911 Carrere i vrhunskih, te znatno skupljih edicija kao što su 911 Turbo, 911 GT2 i 911 GT3. A po čemu se to zapravo izdvaja najsnažnija Carrera? Ovaj model je karakterističan po ekskluzivnoj opremi, raspolaže sa 30 „konja“ više od Carrere S, dobio je spušteno oslanjanje, ali i pojedine specifičnosti na samoj karoseriji, kao i u samom enterijeru sa 2+2 sedišta…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    O izgledu 911-ice, u načelu, nije potrebno trošiti previše reči, ali je svakako red da vam skrenemo pažnju na neke autentične detalje kojima se GTS može pohvaliti. Na prvom mestu, napred se ističe preoblikovan branik sa agresivnijim usisnicima vazduha podeljenim na četiri sekcije, dok osnovni model ima „samo“ tri segmenta. Zarad poboljšane aerodinamike zamenjen je i prednji spliter, kako nazivamo element ugrađen uz samu donju ivicu.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ukoliko pažljivo posmatrate bokove primetićete da su okviri prozora na samoj karoseriji u crnoj boji, a ako vam to slučajno promakne, kočiona klješta u crvenoj boji sigurno neće, baš kao ni GTS nalepnice. U Porscheu su i na taj način želeli da sugerišu kako nije reč o običnoj, već o ekskluzivnoj Carreri. Pozadi je nešto drugačija situacija. Gotovo da nema ničeg novog što nije već viđeno, izuzev toga što je sportski izduvni sistem sa dve centralne cevi kod GTS-a standardan i specifičan po tome što dolazi u crnom „finišu“.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Pored svega navedenog, testirani primerak se vizuelno ističe i karbonskim retrovizorima od 1.100 evra, a čitav izgled kompletiraju specijalni naplaci od 20 inča, širine 9 jota, sa centralnim zavrtnjem. Ovi široki „valjci“ od legure aluminjuma, „obuveni” su u Pirelli P Zero pneumatike, dimenzija 245/35 ZR 20 napred, odnosno 305/30 ZR 20 nazad.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Slična receptura je implementirana u unutrašnjosti sa 2+2 sedišta. Dizajneri u kokpitu nisu „dirali“ poznatu arhitekturu, ali su ekskluzivnim detaljima efektno „začinili“ kokpit. Ipak, treba naglasiti da za razliku od spoljašnjosti, oplemenjivanje unutrašnjosti iziskuje doplatu. Dobrodošlicu nam je poželeo alkantara paket GTS u bordo crvenoj nijansi (3.450 evra) u kombinaciji sa posebnom opcijom kože (3.650 evra) koja podrazumeva Sport Plus sedišta od alkantara kože sa crvenim štepovima i GTS logotipima u naslonima, enterijer od alkantare kože sa crvenim štepovima, karbonske aplikacije, crvene pojaseve i crveni obrtomer sa natpisom GTS.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ulazak u automobil nas odmah „seli“ u dobro poznati svet Porschea. Nisko smešteni u savršeno oblikovanim i elektropodesivim sedištima, okretom ključa u boji karoserije (420 evra) „provociramo“ agregat da nas otpozdravi. Bokser sa šest cilindara se odmah javlja “kao oparen” uz očekivano glasne i reske tonove. Sa restilizacijom aktuelne generacije sve Carrere su podvrgnute „daunsajzingu“, zapremina je smanjena na 3,0 litara uz obavezno uvođenje turbo punjenja. U Carreri GTS natpunjenje obavljaju dva turbo kompresora što rezultuje sa maksimalnih 450 konjskih snaga pri relativno niskih 6.500 obrtaja u minutu, uz najveći obrtni moment od 550 Nm.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Kod testiranog modela snaga se prenosi na sva četiri točka putem besprekornog PDK automatskog menjača sa dvostrukim kvačilom i sedam steopeni prenosa, koji se doplaćuje 4.700 evra i vredi svaku paru. Iako će tradicionalisti uvek radije odabrati atmosferski motor, baš kao i većina zaljubljenika u rasne sportske mašine, turbo tehnologija svakako ima svoje prednosti. Niko ne može osporiti niti umanjiti njene zasluge za efikasnost (manju potrošnju) i elastičnost. Te dve karakteristike izbijaju na videlo čak i u normalnoj vožnji, pri tempu koji je daleko od onog koji se traži prilikom obaranja brzinskih rekorda.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Već u vožnji po gradu, Carrera 4 GTS pokazuje zbog čega su 911-ice toliko poželjne među poklonicima sportskih „mašina“. Jednostvano, lakoća korišćenja i svakodnevna upotrebljivost su na neprikosnovenom nivou za jednog sportistu takvog potencijala, sve pod uslovom da vam ne pada teško što ste „primorani“ da sedite „na podu“ i ustajete sa njega svaki malo. No, ovu gimnastiku mlađi neće ni osetiti, a starijima će dobro doći malo treninga kako bi ostali u formi. Jedina karakteristika koja ne bi morala baš toliko da dolazi do izražaja jeste buka u normalnoj vožnji, jer pri brzinama iznad 80 km/h u kabinu dopire nešto više decibela nego što biste želeli. Srećom, vrhunski Bose muzički uređaj to u velikoj meri neutrališe.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Da se vratimo na efikasnost – što se tiče same potrošnje, dovoljno je reći da u mešovitom ciklusu sa povremenim „izletima“ i brutalnim ubrzavanjima, bord kompjuter nije očitavao više od 14 litara, što zaista nije mnogo za jedan sportski automobil. Zadovoljni tim podatkom, fabrički deklarisani prosek od 8,5 litara nismo ni pokušavali da ostvarimo sa lakom nogom na gasu.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Umesto toga, rešili smo da damo oduška i da iz Carrere 4 GTS „iscedimo“ ono najbolje. Da biste došli do sportske esencije, potrebno je da u okviru Sport Chrono paketa, okretanjem točkića na upravljaču, odaberete Sport ili još bolje Sport Plus mod, uz napomenu da je dostupan i individual sa zasebnim podešavanjem parametara kao što su odziv na gas, rad menjača, tvrdoća oslanjanja, jačina zvuka, pa čak i položaj repnog stabilizatora…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Prelaskom na sportski režim vožnje, automobil se revanšira takoreći momentalnim odzivom na gas koji kao da preskače onaj „prazan“ trenutak kada se čeka angažovanje „turbina“. Pod ruku sa tim dolaze i impresivna međuubrzanja zahvaljujući odličnom obrtnom momentu koji je za 110 Nm jači nego ranije. Recimo, od 60 do 100 km/h u četvrtom stepenu, Carrera GTS stiže za 3,5 sekunde, dok u petom od 80 do 120 km/h potroši tek 4,4 sekunde.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Pomenuti Sport Chrono paket, koji dolazi standardno uz GTS model, sadrži tzv. Launch Control funkciju i omogućava da ubrzanje iz mesta do 100 km/h bude za svega 3,4 sekunde. Potrebno je samo okrenuti točkić u Sport Plus položaj i sa stisnutom kočnicom pritisnuti pedalu gasa do kraja. Automobil prepoznaje situaciju i ne kreće dok ne otpustite kočnicu, a zatim iz visokih obrtaja “kao iz topa” kreće napred dok se G-sila obrušava na čitavo telo!

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Osim samih performansi, jednako oduševljava i kombinacija britkog, filigranski preciznog upravljanja i stabilnosti u zavojima. Zasluge za to pripadaju kombinaciji niskog težišta, standardnog Torque Vectoring sistema sa raspodelom pokretačke snage po točkovima i zadnjeg diferencijala sa ograničenim proklizavanjem. Ako se svemu tome priključi i opcioni sistem upravljanja zadnjim točkovima (2.358 evra), uz pogon na sva četiri točka granice se dodatno pomeraju. Skretanje je toliko ubedljivo i oštro da napadanje krivina predstavlja pravu poslasticu, baš kao i preciznost vođenja i izlaženja iz njih.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Nalet adrenalina pri svojevrsnom „rolerkousteru“ sve vreme verno prati oštar prodoran zvuk koji naglo pojačava tonus negde iznad 4.000 obrtaja. Baš tada i motor daje sve od sebe kako bi angažovao svih 450 „konja“ u punom galopu, a sve se to odigrava krajnje žustro. Zahvaljujući integralnom pogonu preupravljanje se teže izaziva tako da je “rep” dosta mirniji i lakše vas gura u pravcu u koji ciljate. Ozbiljnu dozu samopuzdanja daju i snažne, efikasne i rezistentne kočnice. Sistem sa šest klipova napred i četiri pozadi je vrlo postojan. Dopada nam se i to što je pedala kočnice tipično sportski trimovana, tvrda i bez suvišne servo asistencije.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Kao takva, preciznije dozira kočionu silu čime se omogućava tečnija vožnja i postiže bolji nivo vozne dinamike. Isto važi i za sedmostepeni automatski menjač koji dolazi kao alternativa ručnom menjaču sa sedam stepeni prenosa. PDK radi precizno i pouzdano kao švajcarski sat, a kada je u manuelnom modu bez ikakvog premišljanja ili zadrške sledi inpute vozača preko leptira iza upravljača.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    A da biste se našli iza upravljača jednog ovako dobrog, u izvesnoj meri eksluzivnog i nadasve kompletnog sportskog automobila, potrebno je da izdvojite minimum 134.400 evra, koliko iznosi početna cena za Carreru 4 GTS. Testirani model sa obiljem dodatne opreme je kudikamo skuplji i staje 158.064 evra. To je ipak manje od Porschea 911 Turbo koji jeste za 50 KS snažniji, ali je i dosta skuplji.

    Uroš Dedić/TopSpeed


    Porsche 911 Carrera 4 GTS

    Karoserija kupe, 2 vrata, 2+2 sedišta; d x š x v 4.528 x 1.852 x 1.284 mm, međ. rast. 2.450, masa 1.590 kg, prtljažnik 125 l
    Motor benzin, bokser 6 cilindara, turbo; 2.981 ccm; 450 KS pri 6.500 o/min; 550 Nm pri 2.150–5.000 o/min
    Transmisija PDK automatska, sedam stepeni prenosa; pogon na sve točkove
    Kočnice ventilirajući diskovi; napred 350 mm, nazad 330 mm
    Oslanjanje napred MacPherson, nazad multilink
    Pneumatici napred 245/35 ZR20, nazad 305/30 ZR20
    Ubrzanje 0–100 km/h za 3,6 sek; 308 km/h; 8,5 l/100 km; 216 g CO2/km
    Cena od 134.400 evra

    Ocene
    ▲ Performanse, upravljanje, stabilnost, ekskluzivna oprema
    ▼ Nešto izraženija buka u normalnoj vožnji

    Utisak
    Porsche je modelom Carerra 4 GTS po ko zna koji put pokazao kako se u osnovi dobar koncept relativno lako može usavršiti

    chats-viber-ts

    Tagovi: 911, carrera 4 gts, porsche, test