0

TEST Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Univerzalni vojnik

Reputaciju „nezaustavljivog“ vozila Toyota Land Cruiser je zaslužila tokom više decenija dokazivanja u najtežim uslovima i na najsurovijim terenima, tako da nikoga i ne čudi što je nova generacija samo produžila dalje...

Foto: Aleksandar Savin

Foto: Aleksandar Savin

Kao i kod svake legende i ovde priča počinje sa „nekada davno“… U vreme kada SUV segment još nije bio izmišljen, početkom 50-ih godina prošlog veka i Korejskog rata, kako bi pomogli Južnoj Koreji da se odupre invaziji komunista sa severa, SAD su pod okriljem Ujedinjenih nacija tražile adekvatno vozilo sposobno da se izbori sa teškim uslovima eksploatacije. Amerika je, u svakom smislu bila daleko, pa je rešenje trebalo pronaći negde biliže, a tu priliku su iskoristili pragmatični Japanci. Iako su tada, još uvek, bili pod okupacijom SAD-a i bez mogućnosti da razvijaju svoju vojnu industriju, japanski proizvođači automobila su vojsci SAD ponudili kompaktno lako vozilo sa pogonom na sva četiri točka. Zapravo, iskorišćeno je iskustvo iz prethodnog perioda kada su se proizvodili kamioni za japansku vojsku, a Toyota je spremno „uskočila“ u taj posao…

pročitaj još

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    I tako je u vihoru novog rata, u januaru 1951. godine, samo pet meseci nakon što je zvanično počeo projekat, Toyota izbacila prvi prototip sa oznakom BJ. Ime je bilo kombinacija naziva šasije Type SB i benzinskog motora Type B, zapremine 3,4 litra, kao i popularnog okupatorskog modela Jeep Willys. Kako bi potvrdili sposobnosti novog vozila, u julu iste godine test vozač Ičiro Taira sa njim se popeo na čuvenu planinu Fudži, sve do mesta na 2.500 metara nadmorske visine gde se do tada stizalo samo na konjima. Ubrzo BJ ulazi u serijsku proizvodnju, a tražnja za njim u Japanu i šire je bila sve veća. Budući da je po svemu prevazišao spomenuti Willys, američka kompanija je zahtevala promenu imena, pa je 1954. sa proizvodnih traka Toyote sišao prvi model sa oznakom Land Cruiser.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Od tada prošlo je šest decenija, generacije su se smenjivale, ali Toyota Land Cruiser je ostala sinonim za robusno, pouzdano i kvalitetno vozilo sa odličnim off-road karakteristikama, koje je prodato u više od 6,5 miliona primeraka. Snalazi se ovaj terenac i na asfaltu, postao je i mnogo udobniji pogotovo od kada je japanski proizvođač u njega počeo da ugrađuje sve više i više opreme… Uostalom, da nije tako, ne bi se prodavao u više od 190 zemalja širom sveta, a u mnogima je već dugo i lider svom segmentu!

    Kako bi očuvala stečenu reputaciju Toyota redovno „održava“ ovaj model uvođenjem novih generacija, kao i restilizacijama postojećih. Prošle godine, predstavljena je ova peta generacija, koja na prvi pogled ne donosi mnogo izmena. Pogotovo ne spolja, mada je opšti utisak da Toyota Land Cruiser izgleda modernije i sofisticiranije. Više se promenila unutrašnjost, koja je sada komfornija i kvalitetnija, pa nekako i bolje dizajnirana, dok su vozne osobine potpuno u skladu sa očekivanjima. No, idemo redom…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Robusni stajling terenca je i dalje zadržan, mada on ne izleda kao pokretna „trafika“ ili „kiosk“ što je bio slučaj sa većom V8 verzijom, već deluje više „automobilski“ iako je i dalje veliko vozilo. I još je više poraslo, za 60 mm u dužinu u odnosu na prethodnu generaciju, pa sada ima ukupno 4,840 mm, ukoliko se radi o verziji sa petora vrata kao što je ovde slučaj. Ona sa troja je nešto kraća i meri 4.565 mm. Širina mu je u skladu sa očekivanjima, 1.855 mm, dok je visina i dalje impozantnih 1.845 mm, što znači da se u Land Cruiser i dalje penjete! U ovoj „dužoj“ verziji, koja ima i pet plus dva sedišta, međuosovinsko rastojanje je 2.790 mm.

    Jasno se uočava novi poklopac motora sa uzdužnim naborima, što ima i estetsku i praktičnu funkciju, budući da onaj niži deo na sredini vozaču omogućava nešto bolji pregled situacije ispred vozila, a tu su i nova, atraktivnija, maska sa novim LED svetlosnim grupama, koje su sada pozicionirane nešto više kako bi umanjila nastanak oštećenja kao i prljanje prilikom of-roud vožnje. Prepusti napred i nazad su sada nešto kraći, tako da dolazni ugao nove generacije „lend kruzera“ u odnosu na prepreku sada iznosi 31, a odlazni 25 stepeni, dok je klirens 215 mm, čime su dodatno pobljšane karakteristike vožnje van uređenih puteva. Pozadi su nove LED svetlosne grupe i restilizovani branik…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Toyota se ovde pozabavila i funkcionalnim izmenama u enterijeru, što je dobro. Instument tabla je potpuno drugačija, a primetna je i bolja organizacija kompletnog kokpita i najvažnijih komandi. Sada su podele između onih koje se odnose na pogon, upravljanje i komfor, nekako izraženije, pa vozač nema dilemu gde se šta nalazi. I ergonomski su bolje postavljene…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Na vrhu centralne konzole je, odmah ispod ventilacionih otvora, ekran osetljiv na dodir dimenzija 8 inča. Odmah ispod su komande klima uređaja i svega sličnog, dok se skroz dole, najbliže ručici menjača nalazi deo zančajan za vožnju, ponajviše van asfalta. Tu je zapravo klaster komandi blokade diferencijala napred i nazad, regulacije brzine prilikom spuštanja, ali i penjanja, pa tzv. „puzajući“ mod i sistem polu-autonomne vožnje, budući da novi Land Cruiser ima i tu sposobnost da asistira vozaču prilikom kretanja po teško prohodnom terenu prateći i uskalđujući rad svih sistema.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Što se tiče prostranosti, tu je situacija sasvim OK. Sedišta napred su udobna, mada nekako je već postalo uobičajeno da kod Toyote, kako i kod drugih japanskih proizvođača često spominjemo, nešto kraći sedalni deo. Pozadi je situacija mnogo bolja, pogotovo u odnosu na prethodnika, tako da Land Cruiser u drugom redu uopšte ne deluje kao terenac, već poseduje komfor putničkog automobila.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Budući da je testirano vozilo došlo u gotovo najvišem paketu opreme, tu zaista ništa nije nedostajalo, tako da putnici imaju čime i da se zanimaju, ali i mogućost da se opuste. Čak je i prilaz, odnosno postavljanje trećeg reda sedišta, upotrebom električne komande, tj. posebnog prekidača koji ih izvlači odnosno uvlači, znatno olakšan…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Međutim, ako je u upotrebi sedam umesto pet sedišta, tome će se jedino radovati mala deca, koja u tom delu mogu da uživaju veći komfor. Odrasli, baš i neće uživati, a pri svemu tome računajte da imate samo jedno malo „p“ od prtljažnika čija je zapramina inače 620, a sa spuštenim naslonima drugog reda sedišta i čitavih 1.934 litara. I prtljažnom prostoru u punom kapacitetu se malo teže pristupa, budući da se njegova vrata ne otvaraju u vis, već u stranu, pa je za to potrebno osetno više manevarskog prostora iza vozila. Situaciju donekle olakšava činjenica da je zadnje staklo moguće otvoriti zasebno, te tako pristupiti delu prtljažnika.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ovaj Land Cruiser pokreće tzv. globalni dizel motor u kombinaciji sa šestostepenom automatskom transmisijom. U prvi mah čini se da je agragat zapremine 2,8 litara u proverenoj D-4D tehnologiji sa turbo-punačem varijabilne gometrije i interkulerom, sa svojih 177 KS snaga pri 3.400 o/min sasvim dovoljan. I tako je sve dok pred njega ne postavljate prevelike zahteve…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Međutim, kod agresivnije vožnje njegovih 450 njutnmetara maksimalnog obrtnog momenta dostupnih između 1.600 i 2.400 obrtaja u minuti vas neće impesionirati. Ima tu „zasluge“ i automatskog 6 Super ECT menjača koji je nešto sporiji i „balansira“ između ekonomičnosti i dinamike, mada niti jednog trenutka ne treba da zaboravite da vozilo ima masu od 3 tone!

    Čak ni modovi Sport i Sport S+ neće značajnije promeniti situaciju, mada je agilnost nešto veća nego kod onih Eco, Comfort ili Normal. Tada će se to odraziti na nešto veću potrošnju goriva, koja nikako ne može biti fabričkih 7,4 litra na 100 kilometara…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Sve u svemu, ovo je pravi „teškaš“, tačnije borac u teškoj kategoriji, koji igra na prodornost svojih udaraca, a ne na brzinu. On će zahvaljujući odličnom permanentnom 4×4 pogonu proći i najteži teren, polako, ali sigurno… Ubrzanje do „stotke“ traje 12,7 sekundi, dok je maksimalna brzina 175 km/h.

    No, to u vožnji van asfalta uopšte nije značajno, koliko, recimo, mogućnost podešavanja rada zadnjeg Torsen LSD (Limited Slip Differential) diferencijala. On pored popuno „otključanog“ i potpuno „zaključanog“ režima rada ima i onaj „ograničenog“ proklizavanja. Uz komandu MTS (Multi-Terrain Select) sistema, koja uz automatski mod ima i pet različitih brzina „puzanja“ vozila u zavisnosti od vrste podloge (blato i pesak, rastresit šljunak, hupseri, kamen, prašina i kamenje), Land Cruiser je sada dodatno dobio na prohodnosti.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Inače, u normalnim okolnostima obrtni moment se raspoređuje između prednje i zadnje osovine u odnosu 40 prema 60 procenata. I budući da je i oslanjanje vazdušno, putnici prilikom vožnje po bespuću imaće bolji komfor. A vozač će zahvaljujući dodatnom sistemu kamera koje prate situaciju svuda oko vozila u radijusu od 360 stepeni, pa i ispod i nisko ispred, može biti spokojniji prilikom preduzimanja određenih manevara, budući da ima kompletnu sliku na ekranu.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ovako opremljen, uz sve već poznate sisteme aktivne i pasivne bezbednosti, Land Cruiser pete generacije hrabro ide napred u susret novim izazovima tržišta. Van svake sumnje on se i dalje nalazi u samom vrhu svoje klase, sada uz neke nove kvalitete koje ga ranije nisu krasili. Pre svega, komfor u vožnji na asfaltu je unapređen, baš kao i onaj na zadnjim sedištima.

    Napred još uvek ima nekih „zaostavština“ iz prošlosti, kojih će se osloboditi, nadamo se već kod naredne restilizacije. I u normalnoj, opuštenoj vožnji ovaj džin je kao i svaki div dobrodušan. Mirno i poslušno prati zahteve vozača sve dok ovaj respektuje njegovu masu. S obzirom na dimenzije čak je lak i za okretanje, jer mu je potrebno samo 5,8 metara…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Cena ovog modela u verziji 2.8 D-4D Premium A/T je 74.400 evra. I tu imate praktično sve što je potrebno jednom luksuznom terencu, sa kojim preko dana možete u off-road avanture, a uveče, nakon „kupanja“ u operu. Ipak, imajte na umu da će se ovaj univerzalni vojnik i dalje prijatnije osećati u šumi ili kakvom bespuću, nego u gradu. Međutim, kako se tržištni rat sada sve više odvija na ulicama, Toyota je prosto morala da se prilagodi, pa je sada Land Cruiser bliži SUV-ovima nego što je ikada bio.

    Zoran Živkov/TopSpeed


    Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

    Karoserija SUV, 5 sedišta; d x š x v 4.840 x 1.855 x 1.835 mm, međ. rast. 2.790 mm; prtljažnik 620/1.934 lit, masa 2.990 kg
    Motor dizel, redni, poprečno, 4 cilindra, 2.755 ccm, 177 KS pri 3.400 o/min; 450 Nm pri 1.600–2.400 o/min
    Transmisija automatska, šestostepena; pogon 4×4
    Ogibljenje vazdušno, napred udvojena trouglasta ramena; nazad multi-link
    Kočnice samoventilirajući diskovi napred i nazad
    Pneumatici 265/55 R19
    Performanse 0 – 100 km/h za 12,7 s; 175 km/h; 7,4 l/100 km; emisija CO2 194 g/km
    Cena od 74.400 evra

    Ocene
    ▲ izuzetne off-road karakteristike, komfor pozadi i organizacija kokpita
    ▼ motor bi mogao biti snažniji, pristup prtljažniku

    Utisak
    Toyota Land Cruiser pete generacije je sada više univerzalno vozilo nego što je ikada bilo i po komforu je bliži putiničim automobilima nego terenskim

    chats-viber-ts

    Tagovi: 4x4, land cruiser, off-road, suv, test, toyota