0

TEST MINI Countryman Cooper D: Veličina je bitna!

MINI Countryman druge generacije po mnogo čemu se razlikuje od prethodne... Prešao je na novu platformu koju deli sa BMW-om X1 što ga je „poguralo“ da poraste u dužinu čak 20 centimetara i da postane daleko veći i funkcionalniji automobil koji sada zalazi u višu SUV klasu i izaziva interesovanje porodičnih kupaca, a pored kvantitativnih promena, u enterijeru je primetno značajno unapređenje kvaliteta

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

MINI je munjevitom brzinom učvrstio reputaciju malog premijum automobila sa „lajfstajl“ etiketom nakon prelaska u ruke BMW grupe početkom milenijuma. Zbog beskrajnih mogućnosti personalizacije modeli britanskog proizvođača neretko predstavljaju pravi magnet za poglede, a uz to su itekako zabavni za vožnju. Njihova popularnost je konstantno u porastu, a sa njom su rasle i ambicije tako da je gama dobijala sve veći broj članova.

pročitaj još

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Spremni da pregaze tradiciju i iznedre nove trendove, u MINI-ju se nisu libili da rizikuju i to im se gotovo uvek isplatilo. Doduše, negde su se i malo „zabrojali“ pa su u međuvremenu odlučili da ugase neke modele poput MINI Roadster i MINI Coupe. Ipak, sa MINI hečbekom kako nazivaju verziju sa troja vrata u kojoj je utemeljen uspeh čitavog brenda, kao i sa Countryman, greške nije bilo.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Kao prvi model sa petora vrata, Countryman je stekao veliki broj poklonika time što je ponudio klasične MINI atribute u perspektivnom SUV segmentu koji je i dan, danas u neviđenoj ekspanziji. Dugo je ovaj model bio priča za sebe, bez ijednog pravog premijum rivala i tako je ostalo sve do pojave Audija Q2. U najkraćem, Countryman se nametnuo kao automobil za individualiste koji traže mali i dinamičan SUV.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Nakon sedam berićetnih sezona i više od pola miliona kupaca, naslednik izlazi na scenu početkom prošle godine i pravi ozbiljan iskorak, ili zaokret, kako vam volja. Prelazi na platformu BMW-a X1 i kreće u sasvim novu misiju gde treba da se dodvori porodičnim kupcima. Sa 4,3 metra dužine, novitet je porastao za ozbiljnih 20 centimetara. Ovde je u dobroj meri napušten čuveni minimalizam – Countryman se odrekao izrazito kompaktne forme, a sve zarad toga da uskoči u višu klasu i postane „egal“ sa Mercedesom GLA, Audijem Q3 i pomenutim X1. Nešto je dakle izgubio, ali je na drugoj strani dosta toga dobio.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Porast gabarita i 7,5 cm duži međuosovinski razmak rezultirali su veoma komfornom kabinom za pet putnika. Enterijer je čak i prostraniji nego što biste naslutili na osnovu spoljnih dimenzija, pritom je i osetno kvalitetnije izrađen. Svi materijali su lepi na oko i prijatni na dodir, u opcionom Carbon Black pakovanju dominiraju tamni tonovi i površine sa piano lak glazurom kao deo dodatne opreme.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    No, sa ili bez dodatne opreme ergonomija je unapređena, baš kao i funkcionalnost. Uvedena je električna parking kočnica, sada ima više mesta za odlaganje sitnica, a tu je i klizna zadnja klupa koja, u zavisnosti od pozicije, omogućava više mesta za noge putnika ili za prtljag u gepeku. Inače, prtljažnik sa 450 litara prihvata čak 100 litara više nego što je slučaj kod prethodnika, dok se obaranjem naslona (40:20:40) može osloboditi više od 1.300 litara.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Sve to predstavlja niz pokazatelja da je Countryman prerastao u pravi porodični automobil i ozbiljan te sveobuhvatan prevoz, ne samo za „švrćkanje“ po gradu i eventualno na kraćim relacijama, već i za duža putovanja. Za tako nešto je poželjno imati na usluzi i adekvatnu pokretačku snagu, a ona, ruku na srce, obično ne nedostaje MINI-jevim modelima.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Novu generaciju popularnog SUV-a upoznali smo pre tačno godinu dana kada smo na testu imali Cooper S Countryman sa snažnim benzinskim motorom od 192 „konja“, a sada smo se družili sa Cooper D Countryman. Reč je o modelu sa novim dvolitarskim dizel agregatom od 150 KS u kombinaciji sa odličnim automatskim osmostepenim menjačem i pogonom na prednje točkove. Inače, dostupna je i verzija sa ručnim šestostepenim menjačem kao i sa ALL 4 pogonom na sve točkove.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Na prvom mestu ovaj dizel odlikuje tih i miran rad, kao i odlična elastičnost. Uprkos težini od 1,5 tona, Cooper D Countryman sa 330 Nm maksimalnog obrtnog momenta i dobrim prenosnim odnosima u menjaču odlično poteže u rasponu od 1.800 do 4.000 o/min. Iako podatak o ubrzanju do 100 km/h za 8,8 sekundi ne zvuči naročito ubedljivo, lakoća ubrzavanja odnosno priliv snage daju daleko bolji subjektivni osećaj. Tim pre jer su i ostali aspekti vozne dinamike na visokom nivou, baš kao što se i očekuje od jednog MINI-ja. Preciznost na volanu i stabilnost u zavojima ulivaju poverenje, baš kao i efikasne kočnice. Sve to je doduše nudio i prethodni Countryman, tako da su pomenute karakteristike nekako došle u skladu s očekivanjima…

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Međutim, pored toga što je zadržao živahnost i agilnost, novi model pruža dosta kvalitetniju vožnju. Osim komoditeta, veliki pomak je ostvaren i na polju udobnosti. Ranije ste se u Countryman truckali i osećali svaku neravninu, sada sve to potpuno drugačije. Zahvaljujući dužem međuosovinskom razmaku, vožnja po lošem kolovozu nije onako neprijatna i pored toga što je u osnovi zadržana nešto tvrđa suspenzija. I dobro je da je tako, jer bi u suprotnom Countryman izgubio na „spretnosti“ u situacijama kada rešite da date oduška i stavite na brzinske ispite.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Što se tiče ekonomičnosti, ona se kreće u očekivanim granicama – nama je u gradskom ciklusu Cooper D Countryman trošio između 7–8 litara, dok smo na otvorenom ostvarili prosek od oko 5,5 litara. Sasvim prihvatljivo, mada treba reći da su te vrednosti dosta više od fabrički deklarisanih. Doživljaj u vožnji posebno pojačavaju elementi dodatne opreme kao što su ambijentalno osvetljenje koje predstavlja deo Pepper paketa, zajedno sa sportskim kožnim volanom, komfornim pristupom vozila, naslonom za ruke napred i automatskim klima-uređajem. Sa podužeg spiska dodatne opreme ističu se i panoramski krov, kamera za vožnju unazad, „ful“ LED prednja svetla uključujući i svetla za maglu, kao i navigacioni uređaj.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Sve to je uticalo da Countryman Cooper D, sa početnih 28.190 evra u testiranom izdanju završi na 40.838 evra! Da li nešto nedostaje? Pa, možda bi trebalo razmisliti o ALL4 pogonu. Ne zbog toga što bi 4×4 pogon učinio Countryman mnogo sposobnijim terencem, jer sa skromnim klirensom od 165 mm, on to baš i nije. Radi se o tome da integralni pogon poboljšava trakciju, a samim tim i stabilnost na mokroj i klizavoj podlozi.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Ako se već kod nekih jeftinijih SUV-ova, odnosno krosovera, recimo u cenovnom razredu do 20.000 evra, opravdano postavlja pitanje svrsishodnosti 4×4 pogona jer zida cenu za nekoliko hiljada, kod skupljih odnosno premijum modela kao što je Countryman, ova investicija procentualno mnogo manje utiče na cenu i zbog toga ne bi trebalo da predstavlja kamen spoticanja za potencijalne kupce. No, sa ili bez ALL4 pogona, novi Countryman ima i više nego dovoljno aduta da se okrene novoj ciljnoj grupi porodičnih kupaca.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Sa druge strane, premda je porastao „kantrimen“ u neku ruku nije odrastao. I dalje je originalan i dovoljno „nestašan“ da pleni zabavnim karakterom koji je svojstven i ostalim Mini modelima.

    Uroš Dedić/TopSpeed


    MINI Countryman Cooper D

    Karoserija SUV, 5 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.299 x 1.822 x 1.557 mm, međ. rast. 2.670, masa 1.500 kg, prtljažnik 450 l
    Motor dizel, turbo, R4; 1.995 ccm; 150 KS pri 4.000 o/min; 330 Nm pri 1.750–2.500 o/min
    Transmisija automatska; osam stepeni, pogon na prednje točkove
    Kočnice napred ventilirajući diskovi, nazad puni diskovi
    Oslanjanje napred MacPherson, nazad multilink
    Pneumatici 225/40 R18
    Ubrzanje 0–100 km/h za 8,8 sek.; 208 km/h; 4,6 l/100 km; 141 g CO2/km
    Cena od 28.190 evra

    Ocene
    ▲  Funkcionalan i kvalitetan enterijer, motor, zabavan karakter
    ▼ Viša potrošnja u gradu, pomalo nezgrapan izgled

    Utisak
    MINI Countryman Cooper D je toliko sazreo na svim poljima da će se bez poteškoća nadmetati sa u višoj klasi koju sačinjavaju porodični SUV modeli

    chats-viber-ts

    Tagovi: all4, cooper d, countryman, mini, test