0

TEST SEAT Arona 1.0 TSI: Nove teritorije

Svaki veliki proizvođač u svojoj gami želi i mali SUV, baziran na svom najmanjem modelu, a Arona predstavlja najnoviji iskorak kuće SEAT u tu kategoriju, koja se može nazvati i CUV...

Foto: Aleksandar Savin

Foto: Aleksandar Savin

Ulazak u SUV segment španske marke SEAT sa modelom Ateca bio je nekako neprimetan… A i samo jedno vozilo u tako popularnom segmentu, za održavanje renomea, nije dovoljno. I onda su u Martorelu odlučili da odu korak dalje, doduše, u još uvek za njih novu i nepoznatu kategoriju. Međutim, ovog puta platforma vozila je nešto manja, budući da je za osnovu poslužila Ibiza, pa je tako nastala Arona…

pročitaj još

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    SEAT Arona je, dakle, CUV (Crossover Utility Vehicle), tj. model na koji je sada pao sav teret nastupa španskog proizvođača u B segmentu malih krosovera. I očekivanja su velika, tim pre što su suparnici već dobro etablirani modeli poput Nissan Juke, Renault Captur, Suzuki Vitara, Peugeot 2008, FIAT 500X i drugih, čija je cena manja. Da situacija bude još komplikovanija, sada na teren „utrčavaju“ još i Hyundai Kona, KIA Stonic i još neki modeli. Doduše, ima i onih kao što su Audi Q2, pa i VW T-Roc koji koštaju više!

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Zato je SEAT izuzetno oprezan i kombinuje tradicionalno i moderno. Da bi cela priča od samog početka imala dobru osnovu, pored MQB A0 platforme na koju je postavljena i spomenuta Ibiza, odlučeno je da zadrži deo tradicije po kojoj se vozilima daju imena španskih gradova i regiona. Tako je Arona dobila ime po maloj opštini na Tenerifima.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Istovremeno, Arona je i pravi gradski krosover. Sa dimenzijama 4,1 metar dužine, 1,7 širine i 1,5 visine, te međuosovinskim rastojanjem od 2,5 metara, on nije velik, mada nije ni mali! Nema pogon 4×4, niti je predviđena da napušta sigurnost asfalta, ali zato dobro izgleda. I gotovo je sigurno da će se dopasti mlađim generacijama. To što je 79 mm duža od Ibize i 99 mm viša, svakako se da primetiti, no sigurno će biti još zapaženija dvobojna karoserija, sa oštrim linijama. Ta agresivnost i daje ovom malom SEAT-u dodatnu dozu privlačnosti, a oni, navodno off-road detalji, u vidu zaštita napred i pozadi, te rubovima blatobrana i pragovima, samo dodatno pojačavaju utisak robusnosti. Još kada „sinu“ LED svetslosne grupe, teško je reći nešto negativno na račun izgleda Arone.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    A sve ovo zapravo i nije pravi pravi adut ovog malog krosovera, već njegov komforan enterijer. Prostanost je mimo očekivanja i standarda klase. Čak i osobe višeg rasta neće imati problema sa „smeštajem“ u enterijeru napred, ali ni nazad. Vozačko i suvozačko sedište se mogu dovoljno udaljiti od nožnih komandi, a i mesta za glavu i ramena ima na pretek. Uz to, napred ima i dosta praktičnih mesta za odlaganje sitnica. Pozadi, iako je SEAT Arona mali SUV, tj. CUV prostanost je iznenađujuće velika. Veća nego kod većine spomenutih rivala, tako da ni oni putnici sa visnom od 180 cm neće imati problema, ali nedostaju, recimo, nasloni za ruke i držači za flaše ili čaše.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Što se tiče felksibilnosti, tu nema dodatnih komplimenata, jer su inženjeri zaboravili da ubace zadnju „klupu“ koja bi se pomerala napred nazad ili „potapala“ do određene mere. Samo je moguće naslon sedišta preklopiti u odnosu 60/40, pri čemu nema nekih posebnih „poluga“ koje bi to olakšale. Međutim, život nekome može mnogo da olakša činjenica da Arona ima prtljažnik od čitavih 400 litara u osnovnoj verziji, što sve spomenute rivale potiskuje na dole. Pri tome, tu je praktična pregrada kojom se zapremina istog može deliti, pa i izravnati, ukoliko su nasloni zadnjih sedišta preklopljeni i tada se koristi svih 1.280 litara.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Izgled i organizacija kokpita su sasvim dobri, baš kao i predglednost iz vozila. Praktično, tu ništa ne nedostaje, bilo da se radi o dizajnu ili ergonomiji. Komande su dobro i logično respoređene, instrumenti veoma pregledni i deluju izuzetno kvalitetno, baš kao ekran osetljiv na dodir, dimenzija 8 inča, koji bi, ipak, mogao biti pozicioniran malo više, budući da je poterebno dosta spustiti pogled u kokpit. I kvalitet plastike na pojedinim delovima je malo ispod očekivanja, odnosno kod Ibize zadovoljava, ali kod ovakve vrste vozila, gde je stil u osnovi svega, baš i ne.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Iako SEAT Arona ima nešto ispod 1,2 tone, benzinski motor od 115 KS bi trebao da bude sasvim adekvatan pogon. Ipak, to baš i nije slučaj, jer ovom agregatu, realno, nedostaje taj jedan cilindar. Zapremina od 999 ccm, bez obzira na turbo-punjač i TSI tehologiju, je premala za miran, uravnotežen i ekonomičan rad, pogotovo ako se želi veća vozna dinamika. I bez obzira na činjenicu da trocilindraš ima i 200 Nm maksimalnog obrtnog momenta, zvuk, a ponajviše performanse neke vozače baš neće oduševiti.

    Navedena snaga postiše se pri visokih 5.000–5.500 o/min, a maksimalni obrtni moment u rasponu između 2.000 i 3.500 obrtaja u minuti. Opet, ima i onih kojima su ubrzanje do 100 km/h u vremenu od 9,8 sekundi i maskimana brzna od 182 kilometra na čas sasvim prihvatljivi, uz nešto veću buku, vibracije i potoršnju koja nikako ne može biti prosečnih 4,9 litara kako navodi proizvođač! I ponovo se treba vratiti na osnovnu misiju SEAT Arone i teren na kojem se kreće, a to je grad. Stoga, ovakav motor ima smisla i u kombinaciji sa šestostepenim manuelnim menačem, kao što je ovde bio slučaj, mada sedmostepeni DSG je uvek, bolji izbor.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Visina vozila i klirens od 19 cm zahvaljujući dobro odmerenom trimu oslanjanja nisu problem. Naime, ako je veća Ateca zabavna za vožnju i pored toga što je SUV, Arona koja ima manju masu sigurno neće razočarati. SEAT tu nije pravio kompromise i ovaj krosover nema poteškoća prilikom vožnje u krivininama. Preciznost upravljača i mogućnost praćenja željene putanje su prosto iznenađujući!

    U osnovi, ako posmatramo samo kategoriju gradskih krosovera, Aroni je teško pronaći neke veće nedostatke u poređenju sa konkurencijom. SEAT je tu obavio dobar posao, jer od prostranosti do tehnike i opremljenosti, a pogotovo komfora, nema mesta većim zamerkama. E sad, možda je sam dizajn enterijera mogao malo više da odudara od onog viđenog kod Ibize, jer ovo je, ipak, sasvim drugi automobil. Sa samo nekoliko sitnih detalja, Arona bi se mogla još dodatno distancirati po pitanju izgleda od ostatka familije, što bi dodatno opravdalo ulaganja kupaca koja počinju od 15.584 evra pa naviše.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    To znači i da je SEAT Arona od nekih rivala skuplja više ili manje, a za to i postoji sasvim dobar i opravdan razlog… Ona je, prosto, bolji krosover. A bolja je i od nekih skupljih. Tu se, međutim, postavlja jedna mnogo veća dilema pred svakog kupca, a koja se odnosi na realnu potrebu za malim gradskim krosoverom?! Jer, nema ništa lakše nego sebe slagati… Povišena pozicija sedenja i još neke prednosti su OK, ali zar nije bolje kupiti veći automobil istog proizvođača, u ovom slučaju, recimo, Leon? Doduše, tada nema onog slatkog osećaja „posebnosti“ i ulaska na neke nove teritorije…

    TopSpeed Team


    SEAT ARONA 1.0 TSI

    Karoserija CUV, 5 sedišta; d x š x v 4.138 x 1.543 x 1.942 mm, međ. rast. 2.566 mm; zapremina prtljažnika 400 lit, masa 1.187 kg
    Motor benzinski, redni, poprečno, 3 cilindra, 999 ccm, 115 KS pri 5.000 – 5.500 o/min; 200 Nm pri 2.000 – 3.500 o/min
    Transmisija manuelna, šestostepena, pogon napred
    Ogibljenje napred MacPherson, spiralne opruge, amortizeri, popr. stabilizator; nazad multi-link
    Kočnice diskovi napred 276 mm, nazad 230 mm
    Pneumatici 215/45 R18
    Performanse 0 – 100 km/h za 9,8 s; 182 km/h; 4,9 l/100 km; emisija CO2 113 g/km
    Cena od 15.584 evra

    Ocene
    ▲  simpatična i moderna pojava, prostranost i precizno upravljanje
    ▼ kvalitet plastike u enterijeru i cena

    Utisak
    Najmanji SEAT u SUV segmentu, simpatični model Arona, izgleda moderno i nudi iznenađujuće mnogo prostora

    chats-viber-ts

    Tagovi: arona, crossover, cuv, ibiza, krosover, seat, suv, test