0

TEST Honda Civic Type R: Kontroverzni samuraj

Honda Civic Type R privlači veliku pažnju svojim neuobičajenim izgledom, ali i činjenicom da je pokorio Nurburgring kao najbrži automobil sa pogonom na prednje točkove. Brzina na stazi i praktičnost obično ne idu ruku pod ruku, ali Honda ovde pravi izuzetak...

Foto: Aleksandar Savin

Foto: Aleksandar Savin

U „hot hatch“ klasu, Civic je ušao pre tačno 20 godina i na prečac osvojio simpatije poklonika brzih i kompaktnih automobila, naročito kod dela publike koji je naklonjen japanskoj folizofiji. Ovaj spretni samuraj sa britkom katanom uspeo je da se nametne vrhunskim performansama, a vetar u leđa mu je dao i Hondin imidž proizvođača koji mnogo polaže na sportska dostignuća i prednjači na polju maksimalno „navijenih”, visokoturažnih motora.

pročitaj još

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Prva generacija je mimoišla Stari kontinent, ali je već sledeći Civic Type R postao dostupan evropskim kupcima. Japanci od tada nisu prekidali evoluciju sportskog Civica, a pred nama se nalazi najnovija, peta generacija ovog “naoštrenog” hečbeka.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Novitet, utemeljen na 10. generaciji Civica, najpre je debitovao u formi koncepta, da bi na prethodnom Salonu u Ženevi bila predstavljena konačna, serijska verzija. Kao i kod svojih prethodnika, glavni adut bi trebalo da predstavljaju performanse, odnosno dinimična vozna svojstva. Ipak, Honda je ovoga puta otišla korak dalje i predefinisala formu „hečbeka“, odnosno automobila u C segmentu.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Tako je novi Civic Type R postao drugačiji od konkurenata, dizajnerski i konceptualno. Njegova silueta je u stilu „hečbeka“, ali se odrekao kompaktne forme zakošenim zadnjim staklom i dodavanjem “repa” na kom se nalazi veliki zadnji spojler. Da nije kompaktan potvrđuje i dužinom od čak 4.557 mm.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Prednji i zadnji deo vozila okarakterisani su oštrim linijama, LED svetlosnim potpisom i aerodinamičnim elementima u vidu prednjeg splitera i zadnjeg difuzora, kao i centralno postavljenim trima izduvnim cevima. Sve u svemu po dizajnu je krajnje originalan, ali ne može se reći i da je skladan. Svojom kontroverznom pojavom ili će vam izazvati blagu mučninu u stomaku ili neki vid divljenja…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Nasuprot tome, unutrašnjost ne izaziva oprečna mišljenja. Trkačka nota je prisutna u klasičnom Type R stilu, dominantni su crveni i crni tonovi u kombinaciji kože, štofa i alkantare, a za poseban doživljaj, tu su i plastični elementi koji imitiraju izgled ugljeničnih vlakana. Sportsko profilisana sedišta i upravljač sa tri paoka dizajnirani su tako da pruže neposredan osećaj u vožnji.

     

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Na centralnom grebenu ispod ekrana osetljivog na dodir i komandi za upravljanje ventilacijom, pozicionirana je mala, okrugla ručica menjača, kao i taster za biranje režima rada automobila, označen “+R“ logom.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    No, pored svih sportskih atributa, kabina nudi izdašan prostor za putnike napred i pozadi. Tome doprinosi i veliko međuosovinskom rastojanje od 2.699 mm. Japanci nisu zapostavili ni funkcionalnost pa su osmislili veliki broj pregrada, a ističe se i prtljažnik koji meri 420 litara.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Biser svake Honde nalazi se ispod haube. Tako je i ovde! Dvolitarska turbo pogonska jedinica predstavlja evoluciju motora iz prethodne generacije japanskog sportiste. Sada nudi 10 KS više i raspolaže sa ukupno 320 „konja“ i 400 Nm obrtnog momenta, što je dovoljno za ubrzanje iz mirovanja do 100 km/h za 5,8 sekundi, dok maksimalna brzina iznosi 272 km/h. Iako to ne izgleda kao veliki skok u odnosu na prethodnika, pravi vozači znaju da nije sve u snazi, već i u načinu na koji se ona prenosi na podlogu.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    U vožnji na stazi veoma brzo izbijaju na videlo svi kvaliteti rasnog sportiste. U ambijentu gde dominiraju crveno-beli ivičnjaci, automobil se oseća kao kod kuće. Smeštanjem iza upravljača u spotsko profilisana sedišta, nalazimo idealnu poziciju. Volan malog prečnika savršeno leži u rukama i odlično prenosi informacije sa asfalta.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Civic Type R poseduje tri režima rada koji se biraju pomenutim tasterom kod ručice menjača. Vozaču su dostupni Comfort, Sport i +R mod, koji u zavisnosti od selektovanog, prilagođavaju tvrdoću amortizera, otpor volana i odziv papučice gasa. Očekivano, pri dinamičnijoj vožnji, Civic Type R pokazuje zašto je kralj „Zelenog pakla“.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Svaki pokret volana je izrazito direktan, ručica menjača kratkog hoda odlično leži u ruci i prepoznatljivo klikće prilikom „šaltanja“, a odziv na gas je neuobičajeno odsečan za jedan turbomotor. Automobil pruža osećaj stabilnosti i sigurnosti u svakom trenutku, a važnu ulogu u tome imaju i snažne Brembo kočnice sa četiri klipa napred.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ipak, nikako nismo mogli da se navknemo na škripu koju proizvode kada se zagreju. Takođe, voleli bismo da je zvuk motora glasniji, pogotovo kada uzmemo u obzir da se limiter aktivira tek na 7.000 obrtaja u minutu! Zapravo tonalitet nije loš, ali je nekako prigušen, tih, kao da je pomalo stidljiv i to se uopšte ne uklapa u kompletan nastup hrabro dizajniranog Civic Type R.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Kada ga provozate oštro, agresivno do krajnjih granica, shvatite kako nijedan od naglašenih elemenata nije postavljen radi ukrasa, već da služi svrsi. Čak je i sama šasija Civica od početka projektovana da odgovori na zahteve Type R verzije, odnosno za postizanje dominantnih voznih karakteristika u veoma konkurentnom segmentu. Tako je automobil postao za čak 38 procenata krući od prethodnika, dok je težište spušteno za 34 milimetara.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Prednje MekPherson ogibljenje dobilo je unapređenu geometriju kako bi se dodatno smanjilo „otimanje“ volana prilikom ubrzanja, takozvani “torque steer“. Pomenuti aerodinamični elementi koji krase ili narušavaju eksterijer, kako vam volja, čine da Civic Type R ostaje prilepljen za asfalt pri savladavanju krivina velikom brzinom. Tome doprinose i veliki naplaci od 20 inča oko kojih se nalaze pneumatici Continental Sport Contact 6.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Zahvaljujući skraćenim prenosnim odnosima u menjaču, snaga je optimalnije raspoređena, a to znači bolje ubrzanje iz stanja mirovanja, snažnija međuubrzanja i bolji izlaz iz krivina. Između ručnog šestostepenog menjača i pogonskih točkova napred, nalazi se elektronski kontrolisan diferencijal, što je danas uobičajeno u C segmentu kod automobila sa preko 250 KS, ali ono što nije uobičajeno jeste automatsko dodavanje međugasa prilikom biranja nižeg stepena prenosa.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Sve to je pomoglo da Civic Type R postane najbrži automobil sa pogonom na prednje točkove na stazi Nurburgring, gde je sa vremenom od 7 minuta i 43,8 sekundi skinuo sa trona Golfa GTI Clubsport S. Međutim, jednako je važno da Civic Type R, pored svih sportskih vrlina, zapravo predstavlja praktičan porodičan automobil koji je moguće voziti svaki dan.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Zahvaljujući adaptivnom oslanjanju nije neudoban, ima petora vrata i obezbeđuje lak pristup kabini, a prtljažnik je dovoljan da četiri osobe ponesu sa sobom sve neophodne stvari prilikom odlaska na put. Inače, u Srbiji je dostupan izbor između dva paketa opreme – Type R i Type R GT.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Testirani primerak bio je u “jačoj” GT opremi koja uključuje opcije kao što su bežično punjenje telefona, parking senzore napred i pozadi, dvozonsku klimu, navigaciju i slične funkcije koje olakšavaju svakodnevni boravak u vozilu. Veća kabina, bogatija oprema i unapređene performanse učinile su ga najboljim Civicom do sada. Ipak, sve ima svoju cenu, a ona u slučaju Civic Type R startuje od 42.990 evra što zaista nije malo…

    Aleksandar Savin/TopSpeed


    Honda Civic Type R

    Karoserija hečbek, 5 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.557 x 1.877 x 1.434 mm, međ. rast. 2.699, masa 1.305 kg, prtljažnik 420 l
    Motor benzin, R4; turbo; 1.996 ccm; 320 KS pri 6.500 o/min; 400 Nm od 2.500 do 4500 o/min
    Transmisija manuelna; šest brzina, pogon na prednje točkove
    Kočnice napred samoventilirajući diskovi 350 mm, nazad puni diskovi 300 mm
    Oslanjanje napred MekFerson, nazad multilink
    Pneumatici 245/30 R20
    Performanse 0–100 km/h za 5,8 s; 272 km/h; 7,7 l/100 km, 176 g CO2/km
    Cena od 42.990 evra

    Ocene
    ▲  Performanse, kočnice, praktičnost
    ▼  Škripa kočnica, nedovoljno glasan izduvni sistem

    Utisak
    Honda je sa modelom Civic Type R uspešno nastavila sportsku tradiciju u C segmentu, postavljajući nove standarde koji su se odrazili na kontroverzan dizajn

    chats-viber-ts

    Tagovi: civic, honda, Nurburgring, test, turbo, type r, vtec