3

TEST Audi A8 50 TDI quattro: Tehnološka ofanziva

Premijerno predstavljanje modela A8 izazvalo je pravi potres letos, na velikom Audi samit događaju u Barseloni, pa smo jedva čekali trenutak da na delu proverimo mogućnosti četvrte generacije reprezentativne poslovne limuzine iz Ingolštata

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Izlazak nove generacije premijum modela najviše klase, tzv. F segmenta, po pravilu izaziva „tektonske potrese“, praćene ogromnim interesovanjem javnosti. Tako je bilo i letos, kada je gigant iz Ingolštata premijerno predstavio novi A8 na Audi samit događaju kojem smo prisustvovali u Barseloni. Prilikom prvog susreta sa reprezentativnom limuzinom, naši domaćini su nas upoznali sa glavnim obeležjima četvrte generacije kompanijskog „flegšipa“.

pročitaj još

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Tada su nam predočili kako je ovo prvi serijski automobil sa više od 40 sistema koji asistiraju u vožnji, a u Audiju su najviše ponosni na funkcije autonomne vožnje III nivoa. Naime, pri brzinama do 60 km/h, Traffic Jam Pilot može u potpunosti preuzeti kontrolu nad vozilom kako u gradskim, tako i u gužvama na auto-putu, sve dok postoji fizička barijera između traka u suprotnim smerovima.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Drugim rečima, dok se automobil lagano kreće u režimu stani-kreni, vozač može da se bavi nekim drugim aktivnostima, da telefonira, surfuje internetom, šalje mailove ili da gleda TV. Pored navedenog, Audi AI (Artificial Intelligence) tehnologija veštačke inteligencije omogućiće i daljinsku kontrolu parkiranja (Audi AI Remote Parking Pilot) i daljinske kontrole parkiranja u garaži (Audi AI Remote Garage Pilot).

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Nažalost, ovoga puta nismo imali mogućnost da isprobamo kako u praksi funkcioniše daljinska kontrola parkiranja jer će ova opcija biti uvedena tek kada bude usklađena zakonska regulativa na evropskom nivou, ali se Traffic Jam Pilot pokazao svrsishodnim u usporenom saobraćaju.  Ali, to je samo jedna od mnogobrojnih vrlina, jer ovaj automobil krasi pregršt drugih obeležja koji ga svrstavaju u „krem de la krem“ današnje ponude.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Počev od izgleda, pa preko svega ostalog, novi A8 ostavlja prethodnika daleko iza sebe, a istovremeno ozbiljno preti najbližim konkurentima, Mercedesovoj S-klasi i BMW-ovoj Seriji 7. Izgled mu je dobrim delom proistekao iz atraktivnog koncepta Prologue iz 2014. godine. Karoserijom dominiraju ravne, izrazito oštre ivice zajedno sa autentičnim detaljima kao što su velika rešetka hladnjaka i HD Matrix LED svetlosne grupe sa laserskim osvetljenjem napred i svetlosni potpis celom širinom vozila nazad.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Upravo ravne i napregnute linije daju mu određenu sportsku primesu, iako je reč o luksuznoj limuzini. Očigledno je da u ovom segmentu kupce vizuelno sve više privlači sportska nota, o čemu svedoče i agresivnija rešenja na restilizovanoj S-klasi, dok Serija 7 već svojim bavarskim poreklom aludira na povezanost sa sportskom filzofijom. No, vratimo se Audiju…

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    U odnosu na prethodnu generaciju „osmice“, novi model je porastao za 37 mm i sada se u dužinu prostire gotovo 5,2 metra u standardnoj verziji, a treba naglasiti da je pored testirane, u ponudi i Long varijanta sa produženim međosovinskim rastojanjem koja u dužinu zahvata čak 5,3 metra. A8 ne samo da je postao duži, već je i viši, dok je širina smanjena za 4 mm, što je pomalo neuobičajeno. Nasuprot tome, ogromno međuosovinsko rastojanje od gotovo 3 metra je tipično za ovu klasu.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Još kada se svemu tome dodaju dugi prepusti, automobil deluje izuzetno masivno i moćno. Ponuda prostora je odlična, kako napred tako i pozadi, a pomak na polju komfora je napravljen i time što je kabina postala za 32 mm duža nego ranije. Audi je oduvek polagao posebnu pažnju na selekciju materijala i završnu obradu u enterijeru, čak i kod najmanjih modela. Šta onda očekivati od „osmice“? U najkraćem, sve najbolje… U njoj „vladaju“ vrhunski, kvalitetni materijali. Sve je lepo na oko, meko na dodir i oseća se prijatan miris kože.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Osim komfora i luksuza, putnicima je na usluzi i svesrdna pomoć digitalizacije. Instrument tabla je rešena kao virtuelni kokpit od 12,3 inča i po izboru vozača može menjati grafiku. Drugim rečima, na vama je da odaberete da li želite prikaz velikog brzinomera i obrtomera sa još nekim parametrima između, možete se odlučiti za manje instrumente i veći prikaz navigacije, a ukoliko želite, navigacioni uređaj može zauzeti čitav displej.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Desno od virtuelnog kokpita posluje unapređeni MMI sistem sa dva odvojena displeja. Gornji je dijagonale 10,1 inča i služi za podešavanje navigacije, multimedijalnog sadržaja, ali i mnogobrojnih funkcija automobila, među kojima je i panoramski pogled oko vozila preko sistema kamera. Ipak, režimi vožnje se svrstavaju među najvažnije – A8 preko Dynamic Select sistema nudi izbor između pet modova…

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Tu su štedljivi Efficiency, relaksirani Comfort, sportski Dynamic, Auto kada automobil sam u zavisnosti od načina vožnje kalibriše rad motora, vazdušnog oslanjanja i sistema upravljanja, te Individual gde vozač sve to može zasebno podešavati. Tu je i nešto manji donji displej od 8,6 inča, rezervisan za klimatizaciju i još neke komande. Posebno se ističe to što svi ekrani i podloge osetljive na dodir proizvode diksretan zvuk i daju osećaj „ulegnuća“ kao da ste pritisnuli klasičnu komandu.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    A kada kod modela A8 50 TDI quattro pritisnete dugme za pokretanje agregata, zapravo startujete trolitarski V6 dizel od 286 „konja“ i 600 Nm maksimalnog obrtnog momenta. Kao i prethodne „osmice“, najnovija dolazi isključivo sa quattro pogonom, a snaga se u ovom slučaju prenosi na sva četiri točka preko osmostepenog Tiptronic menjača. Motor je na „leru“ iznenađujuće glasan! Srećom, samo spolja, ne i unutra, gde je akustični komfor doveden na očekivani nivo zahvaljujući opcionoj dodatnoj zvučnoj izolaciji, koja se doplaćuje 1.773 evra.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Smešteni u nestvarno udobna tzv. komforna sedišta (1.729 evra), lako pronalazimo idealnu poziciju dok nas specijalni naslon za glavu (300 evra) „miluje“. Inače, u A8 se sedi dosta nisko i to je karakteristika svih nemačkih limuzina iz premijum segmenta. Uprkos, da tako kažemo, „mamutskim“ dimenzijama, A8 se relativno lako vozi u urbanim sredinama, a na manevarske sposobnosti utiče dobar krug okretanja u kombinaciji sa sistemom kamera i pogledom od 360 stepeni koji se doplaćuje 1.350 evra.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Pri niskim brzinama vožnja je nečujna i veoma udobna, jer vazdušno oslanjanje nudi pet različitih visina karoserije i savršeno odrađuje svoj deo posla. Boravak pozadi, takođe je prijatan, ali bi mogao biti obogaćen nekim „dodacima“ kao što su ekran u pozadini naslona prednjih sedišta i podešavanje položaja zadnjih sedišta, a jedino je na raspolaganju mini-tablet preko kog možete birati muzički sadržaj, podešavati temperaturu ili menjati kanale na televiziji, pod uslovom da za TV prijem doplatite 1.950 evra.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Međutim, mnogima je još uvek važnije kako se savremene tehnologije odražavaju na sam kvalitet vožnje nego na propratni sadržaj. I upravo na tom polju Audi A8 briljira. „Satkan“ od ultralakih materijala, sa adaptivnim vazdušnim oslanjanjem i čuvenim quattro pogonom na sva četiri točka, kao i novim sistemom upravljanja na sva četiri točka (2.160 evra), limuzina duža od 5 metara i teška više od 2 tone vozi kao po šinama kada se jače „potera“.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Naročito impresivno deluje oslanjanje, koje nam je sve vrline prikazalo prilikom dinamične vožnje po neravnom drumu. Niti jednog trenutka nismo osetili da su udobnost ili stabilnost dovedeni u pitanje, čak ni u situacijama kada su opruge spuštene, a amortizeri maksimalno utegnuti. Vozač i putnici sve vreme nekako ostaju izolovani od realnosti, kao da lebde na vazdušnom ćilimu…

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Pored zavidne stabilnosti, raduje i neposredniji odziv na komande upravljača. A8 je konačno postao agilniji, što nije baš moglo da se kaže za prethodnu generaciju koja je nekako delovala teže i tromije. O performansama ne treba trošiti previše reči – dovoljno je reći da iz mesta do 100 km/h ubrzava za manje od 6 sekundi i dostiže maksimalnu brzinu od 250 km/h. Rekli bismo i više nego dovoljno, jer nije namenjen obaranju rekorda na stazama već dugim putovanjima bez zamora, ili poslovnim relacijama…

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Ono što svakako treba pomenuti jesu neki drugi uređaji i asistencije koje vožnju čine lakšom i sigurnijom. Opremljen sistemom ultrazvučnih senzora, radara i kamera, novi A8 vodi računa i trudi se da predupredi potencijalno opasne i rizične situacije sa svih strana. Kada se iz prve ruke sagleda koliko toga i na koji način „servira“ ova reprezentativna poslovna limuzina, postaje jasno da u Ingolštatu svakako imaju pokriće da samouvereno nastupe po pitanju cene.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Ona kreće od 92.900 evra za A8 50 TDI quattro, dok u slučaju testiranog modela stiže do 125.970 evra. A s obzirom na prirodu ovog automobila koji je zamišljen kao poslovna limuzina, jednako privlačna da je vozite i da vas drugi u njoj voze, naša preporuka svakako bi glasila da izdvojite dodatnih 4.000 evra za produženu A8 L verziju. To i nije neki preveliki izdatak imajući u vidu da se baš jednako doplaćuju atraktivni točkovi od 20 inča u rotor stilu…

    Uroš Dedić/TopSpeed


    Audi A8 50 TDI quattro Tiptronic

    Karoserija limuzina, 4 vrata, 5 sedišta; d x š x v 5.172 x 1.945 x 1.473 mm, međ. rast. 2.967 mm; masa 2.050 kg, prtljažnik 505 lit.
    Motor dizel, V6, turbo; 2.967 ccm; 286 KS pri 3.750–4.000 o/min; 600 Nm pri 1.250–3.250 o/min
    Transmisija automatska, Tiptronic 8 stepeni; pogon na sve točkove
    Oslanjanje napred petostruka veza, nazad petostruka veza
    Kočnice samoventilirajući diskovi napred i nazad
    Pneumatici 265/40 R20
    Performanse 0–100 km/h za 5,9 s; 250 km/h; 5,8 lit/100 km, 152 g CO2/km
    Cena od 92.900 evra

    Ocene
    ▲  Dinamične vozne karakteristike, komfor sedenja i oslanjanjanja, kvalitet izrade
    ▼  Nedostatak gedžeta za putnike pozadi, preskupi pojedini opcionali

    Utisak
    Nova generacija modela Audi A8 unosi tehnološku revoluciju u segment i pomera granice po pitanju voznih svojstava

    chats-viber-ts

    Tagovi: a8, audi, limuzina, premijum, quattro, tdi, test
    Popularni komentari
    • g
      gqserb

      Ruzan

    • d
      dule

      Dobar ali mercedes s klasa ispred svih …