0

TRAVEL TEST BMW X3 xDrive 20d: American Express

Za razliku od prethodne dve generacije modela BMW X3, ova treća je mnogo bliža „petici“ nego „trojci“, a i kompletan SUV deluje više kao američki, nego evropski proizvod...

Foto: Aleksandar Savin

Foto: Aleksandar Savin

Centrala BMW-a možda jeste u Minhenu, ali novi X3 kao da više gleda u pravcu Amerike. Nekako je veći, duži i širi, pa i prostraniji unutra, čak više nego prvi X5. A opet, masa od 1.825 kg mu je ostala ista, što znači da su aluminijum i kompozitni materijali obilato korišćeni. Onu prvu generaciju X3 iz 2003. bolje da i ne pominjem, jer malo toga je ostalo zajedničko…

pročitaj još

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    To, naravno, ne znači ništa loše, jer vremenska distanca je prilično velika. I danas je opšti trend da vozila rastu, odnosno da proizvođači „balansiraju“ sa dimenzijama kako bi „otvarali“ određene subsegmente, te ih kasnije po potrebi „popunjavali“ novim modelima. U svakom slučaju, treća generacija BMW-a X3, tj. naslednik modela koji je prodat u više od milion i po primeraka, započela je svoju tržišnu misiju. Cilj je potpuno jasan – zadržati status „naj“ u familiji X, ali i odgovoriti izazovima koji donose slični, novi, modeli iz premijum segmenta kao što su Audi Q5, Jaguar F-Pace, Mercedes-Benz GLC, Volvo XC60 i Land Rover Discovery Sport.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    S obzirom da je poređenje sa prvom generacijom X3 neprikladno, treća naspram druge donosi nešto oštrije linije po pitanju izgleda. LED svetlosne grupe, napred i nazad, one trodimenzionalne, potpuno su nove, kao i svetla za maglu. Ipak, veća promena je na samom „grilu“, tj. rešetki hladnjaka, koja pored toga što je uvećana, ima i aktivnu kontrolu protoka vazduha.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Opšti utisak je da novi X3 deluje masivnije i robusnije, poput nekog američkog SUV-a, a takav utisak dodatno pojačavaju i točkovi od, u ovom slučaju, 20 cola i razdvojeni završeci izduvnog sistema. E da… u BMW-u tvrde kako je prikladniji termin SAV (Sport Activity Vehicle) nego SUV, ali kako god bilo da bilo, X3 ima odličan raspored mase od 50:50 na prednjoj i zadnjoj osovini, što je od velikog značaja za voznu dinamiku!

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Da bi to proverio u praksi, kao i svake godine u decembru, uputio sam se u planine. Tačnije, ka Staroj planini. Uz adekvatne zimske pneumatike i provereni xDrive pogon, trenutno najmlađi član „porodice X” ne bi trebalo da ima bilo kakvih poteškoća na snegu i ledu, tj. na klizavim podlogama u koju se ubraja i ona silna „rizla“ na putevima u planinskim krajevima koja nekad zna da bude klizavija od samog asfalta.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Što se ostalih „priprema“ za zimske uslove tiče, rezervoar zapremine 60 litara napunio sam adekvatnim gorivom. To je novi zimski dizel kompanije Lukoil, koji se može naći u prodaji na svim benzinskim stanicama širom Srbije. Zapravo, reč je o efikasnom gorivu iz porodice ECTO proizvoda, koje pored toga što ima sniženu tačku zgušnjavanja na niskim temperaturama i olakšava startovanje, istovremeno poboljšava sagorevanje i omogućava maksimalno iskorišćenje potencijala motora. Ovaj zimski ECTO dizel čisti sistem za ubrizgavanje i smanjuje potrošnju, a odgovara svim savremenim motorima, uključujući i ovaj 20d ili dvolitarski twin-turbo, redni, četvorocilindarski od 190 KS koji je bio u modelu X3 sa kojim sam se i zaputio iz Beograda u pravcu juga.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    U skladu sa novom „politikom“, BMW sada tri nivoa opremljenosti klasifikuje kao xLine, M Sport i Luxury Line, ne računajući opciju Individual u kojoj su sve kombinacije dodatne opreme moguće. Ovaj X3 bio je, po tom pitanju, ono što se kaže „zlatna sredina“…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Pozicija za upravljačem je, kao i kod većine vozila ove vrste, odlična. Odgovarajući položaj se lako pronalazi i memoriše. Sedišta su udobna, ali bi još malo izraženija, tj. više tesna bočna podrška bila dobrodošla. Mislim, mršaviji Evropljani više preferiraju „uži kroj“, no to tada više ne bi bilo po ukusu prosečno gojaznih Amerikanaca. Novi multifunkcionalni upravljač mi nije onako prijao kao kod modela koji sam prethodno vozio, a taj je bio u već pomenutom M Sport paketu, nešto deblji, mada je i ovaj sasvim korektan.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Nova je i instrument tabla, koja je u stvari digitalni displej od 12,3 inča, dok se na vrhu centralne konzole nalazi ekran osetljiv na dodir, ali i pokrete, dijagonale 10,2 inča. Sve ostale komande su uglavnom slične kao kod prethodne generacije, ali su zato, recimo, pregrade za odlaganje sitnica na centralnoj konzoli, kao i one u vratima, veće. Različite mogućnosti podešavanja ambijentalnog, kao i spoljašnjeg osvetljenja, kao i mnogih drugih opcija i ne pominjem, jer „igra“ sa njima trajala je gotovo do Niša…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Preglednost iz kokpita u svim pravcima je sasvim korektna, budući da stubovi nisu previše masivni. Uostalom, pri manjm brzinama, uvek je moguće potražiti i pomoć… Ne prijatelja, već kamera sa vidokrugom od 360 stepeni, kao i senzora. Što se tiče infotejment sistema, iDrive je u vozilima BMW-a prisutan već godinama, pa ko se nije navikao do sada, verovatno neće nikada. U suštini, upravljanje je jednostavno, mada i dalje tvrdim da svaki ovaj sistem dosta odvlači pažnju vozača, odnosno potrebno je izvesno vreme da se čovek navikne za „prečice“ prilikom upotrebe.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Visok kvalitet materijala i izrade je nesporan, jednako koliko i prostranost napred i pozadi. Vrata se otvaraju dovoljno, čak možda i previše široko, tako da nije uvek lako dohvatiti ih iz kokpita. Pozadi je situacija, što se tiče komfora, podjednako dobra, uz činjenicu da je i fleksibilnost izražena, jer je zadnja „klupa“ podeljena u odnosu 40:20:40, te pomična u smeru napred-nazad. Uz to, prtljažnik u osnovnoj konfiguraciji ima čitavih 550 litara, a njegovo proširenje na uštrb unutrašnjeg prostora moguće je do granice od 1.600 litara.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Komfor u vožnji, pogotovo na auto-putu, čak i našem, na najvišem je nivou. Zvučna izolacija je zahvaljujući novim akustičnim staklima poboljšana. Uz malo „igre“ sa Driving Experience Control i modovima Eco Pro, Comfort i Sport, kojima se kontroliše odziv vozila na komandu gasa, upravljača, promene stepena prenosa menjača itd., vreme brže prođe. A kao i kod ostalih novih modela i kod novog X3 tu je i režim Adaptive, koji u zavisnosti od načina vožnje automatski bira odgovarajući mod.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Pomenuta raspodela težine „pola-pola“ uz inteligentni sistem pogona na sva četiri točka, koji je uveden još kod prve generacije BMW-a X3, pre 14 godina, nudi više nego dobro prijanjanje na svim podlogama. Upravljač je precizan, sa dovoljno povratnih informacija sa puta, a stabilnost u krivinama izuzetno dobra. Iako je ove godine bilo nešto manje snega nego prethodnih, u podnožju Babinog zuba, ipak sam uspeo da pronađem dovoljno zahtevnu podlogu.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Bilo je tu i snega i leda, ali i vode i suvog asfalta… Ukratko, različite kombinacije za koje je upravo xDrive „stručan“. Još kada se malo „popuste“ neke „elektronske stege”, eto zimskih radosti! U dubokom snegu, ipak, treba imati na umu da je klirens novog X3 204 mm, a da su dolazni i odlazni uglovi u odnosu na prepreku 25,7 odnosno 22,6 stepena. Vodenih prepreka u ovom slučaju nije bilo, mada će ih ovaj BMW bez poteškoća savladati sve do dubine od pola metra.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Dvolitarski dizel, kao i svaki dizel agregat, trenutno u svetu nije omiljen, ali to je predrasuda koju nameće „električni lobi“. A realno, sa 190 KS i 400 Nm maksimalnog obrtnog momenta dobijenih u rasponu od 1.750 do 2.500 obrtaja u minutu, sasvim efikasno pokreće X3 u sadejstvu sa odličnim osmostepenim Steptronic automatskim menjačem. Tu i tamo ćete ga čuti, pogotovo ako baš insistrate na ubrzanju do „stotke“ za 8 sekundi ili postizanju maksimalnih 213 km/h.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Inače, to nije ništa dramatično, baš kao ni njegova potrošnja. Sa najnovijim zimskim ECT diesel gorivom kompanije Luikoil, BMW X3 xDrajv20d trošio je u proseku 7,9 litara na putu od Beograda do Stare planine i nazad. I to uz sve usputne „igre na snegu“… U praksi to znači da je jedan rezervoar goriva sasvim dovoljan za ovakvo putovanje!

     

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Dakle, BMW je i ovoga puta uspeo… Napravio je novu generaciju porodičnog SUV-a, sličnu prethodnoj, a opet dovoljno drugačiju i tehnički savršeniju, upravo toliko da ponovo zaintrigira publiku. Cena, koja u ovom slučaju iznosi 63.990 evra, onim pravim zaljubljenicima u “familiju X” i BMW verovatno neće biti problem. Uostalom, uz sve nabrojane adute, novi X3 ima i po koji skriveni. Njih u još većoj meri, bar tako računaju u Minhenu, treba da otkriju kupci s one strane Atlanskog okeana, koji jedva čekaju jedan ovakav SUV iz premijum segmenta, koji uz sve kvalitete ima i zvučno ime. I tradiciju, naravno! Tako će započeta misija biti zaista uspešna…

    Zoran Živkov/TopSpeed


    BMW X3 xDrive 20d

    Karoserija SUV, 5 sedišta; d x š x v 4.708 x 1.891 x 1.676 mm, međ. rast. 2.864 mm; zapremina prtljažnika 550/1.600 lit, masa 1.825 kg
    Motor dizel, redni, twin-turbo, 4 cilindra, 1.995 ccm, 190 KS pri 4.000 o/min; 400 Nm pri 1.750–2.500 o/min
    Transmisija automatska, osmostepena, Steptronic; pogon 4×4
    Ogibljenje napred MacPherson, spiralne opruge, amortizeri, popr. stabilizator; nazad multi-link
    Kočnice samoventilirajući diskovi napred i nazad
    Pneumatici 225/60 R18
    Performanse 0 – 100 km/h za 8 s; 213 km/h; 5,4 l/100 km; emisija CO2 142 g/km
    Cena 63.990 evra

    Ocene
    ▲  osećaj u vožnji i „odgovor“ na komande, prostranost
    ▼  zvuk motora, cena

    Utisak
    BMW X3 xDrive20d nudi zadovoljstvo u vožnji uz praktičnost i visok kvalitet, kao i off-road karakteristike koje prevazilaze potrebe porodičnog čoveka

    chats-viber-ts

    Tagovi: bmw, suv, travel test, x3