2

UPOREDNI TEST Jaguar XE 20d vs Alfa Romeo Giulia 2.2 MJDT: Stilom do vrha!

Modeli Jaguar XE i Alfa Romeo Giulia se obraćaju publici, prizivajući u pomoć staru slavu, dopadljiv izgled i odlične vozne odobine. Kako bi saznali ko od njih pruža veći užitak, suočili smo modele opremljene dizel motorima sa četiri cilindra, koji snagu na zadnje točkove prenose preko automatskih menjača

Foto: Aleksandar Savin

Foto: Aleksandar Savin

Kada je reč o premijum modelima iz D segmenta, obično prvo pomislimo na davno ustoličene predstavnike nemačkog trijumvirata – BMW Serije 3, Mercedes-Benz C-klasu i Audi A4. Koliko god dobri bili, kao što jesu, predstavnici velike trojke pomalo su postali „kliše“. Nema sumnje da su kvalitetni i dinamični, ali i nekako uniformisani u stroge korporativne okvire što se neće dopasti baš svakome.

pročitaj još

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Nekako se stiče utisak da im pomalo bledi karakter zarad višeg cilja gde je „lični interes“ podređen čitavom brendu. Drugim rečima, suviše smo navikli na njihovu pojavu i dizajn gde preovlađuju neznatne razlike između modela iz iste kuće. Naravno, mi ovde ne pričamo o ultimativnim sportskim M, AMG i RS “igračima”, već o svedenijim verzijama, odnosno modelima koji su podobni za svakodnevnu upotrebu i duga putovanja.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Želimo da pobegnemo iz tog tipičnog šablona biznis limuzine i zbog toga smo na ovaj uporedni test „pozvali“ dva automobila koja predstavljaju ozbiljnu alternativu pomenutim „Nemcima“ – Alfa Romeo Giulia i Jaguar XE, oba sa četvorocilindarskim dizel agregatima od 180 KS i osmostepenim automatskim menjačima koji prenose snagu na zadnje točkove.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Predstavljeni ne tako davno, Jaguar XE i Alfa Romeo Giulia imaju i mnogo drugih zajedničkih osobina. To su potpuno novi modeli, koji dolaze iz fabrika sa dugom tradicijom ispunjenom sportskim dostignućima. Zbog toga bi i najnovije interpretacije trebalo u duhu marke da se nametnu kao izrazito dinamični, „vozački“ automobili. Ipak, činjenica je da pomenuti proizvođači dugo nisu imali adekvatan odgovor, pogotovo u luksuznom D segmentu.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Srećom, kada je Jaguar kupljen od strane indijskog Tata Motorsa, britanski proizvođač krenuo je starim, poznatim putem. Tako je nastao model XE koji je globalno prikazan u Londonu 2014. godine, prvenstveno sa ciljem da se nametne kao alternativa BMW-ovoj „trojci“. Što se tiče Giulie, ona je još važnija za italijanski brend jer predstavlja temelj na kojem Alfa Romeo želi da povrati slavu i ponovo pridobije deo publike sa pasijom prema automobilima.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Naime, Italijani su uložili bezmalo pet milijardi evra kako bi uspeli u toj nameri, a prvi u nizu novih prozvoda je upravo Giulia koja je ugledala svetlost dana pre dve godine. Neki je smatraju naslednikom Alfe 75, poslednjeg Alfinog modela iz tog segmenta sa zadnjim pogonom koji je ugašen davne 1992. godine. Dakle, oba proizvođača skovala su plan kako da krenu u poteru za kupcima.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Prilikom organizovanja ovog uporednog testa, nametnula su nam se dva pitanja – da li ovi rivali imaju ono što je potrebno da se izbore sa Nemcima i koji bismo od njih radije zadržali? Za početak, krenimo od dizajna. Već od starta vidimo agresivan nastup, ali i elemente koji tradicionalno prate ove modele.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Britanski proizvođač nastavio je evoluciju pravca viđenog kod modela XF, sa prepoznatljivim prednjim delom i dugačkim „padajućim“ krovom koji se završava gotovo na samom „repu“ vozila. Nešto poput „hečbek“ forme i kupea sa četvora vrata.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Giulia, sa druge strane, u klasičnom italijanskom stilu izgleda besprekorno. Svaka linija i zakrivljenje se idealno uliva, čineći je tako jednostavnom, a opet prefinjenom, jednom rečju savršenom. Prosto, ko god je vidi, zna da je reč o Alfa Romeu, a isto se odnosi i na Jaguar. Čak i noću, zahvaljujući LED svetlosnim “potpisima” napred i pozadi, automobili „sijaju“ u prepoznatljivom stilu.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Što se ostatka eksterijera tiče, zadnja strana modela XE ukrašena je velikim svetlosnim površinama i deluje elegantno, dok Giulia sa kompaktnom „zadnjicom“ i odvojenim izduvnim cevima naglašava više sportski stav. Bočno gledano, Jaguar deluje pomalo prazno, ali stvari donekle popravljaju veliki naplaci od 18 inča i hromirani okviri prozora. Kod Alfe ima nešto više „dešavanja“ zahvaljujući liniji koja se prostire celom dužinom, a ističu se i proširenja na rubovima oko 18-inčnih naplataka.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Enterijer kod premijum limuzina predstavlja jako bitnu stavku. Ambijent mora da pleni kvalitetom, ergonomijom i komforom za sve putnike, a neretko i lukzusom. Alfina unutrašnjost u prvi plan stavlja sportsku notu, gde su svi elementi orjentisani ka vozaču kako bi se ostvarila najbolja veza sa „makinom“. Dizajn instrumenata i centralne konzole je savršeno uklopljen, a oštre, izlomljene ivice doprinose autentičnom stilu. Utisak jedino kvari ručica automatskog menjača koja kao da je „otkinuta“ sa BMW-a.

     

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Sa druge strane, kod Jaguara XE je sve nekako tečnije i elegantnije, budući da poseduje prepoznatljive kontrole poput automatskog menjača u obliku kotura koji prilikom startovanja “izranja” iz centralne konzole. Oba modela mogu da se pohvale impresivnim dizajnom, a mi bismo u tom pogledu blagu prednost dali Giuliji zbog modernijeg i avangardnijeg enterijera. No, Jaguar XE u svoju odbranu stavlja viši nivo luksuza – materijali su kvalitetniji, a i završna obrada je nešto bolja.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ipak, moramo da istaknemo da su Italijani značajno podigli standard, ali i dalje se na pojedinim mestima može naći grublja plastika koja je u daleko većoj meri bila zastupljena u prošlosti. Sa stanovišta komfora, Giulia nudi više mesta, pogotovo za putnike na zadnjoj klupi, dok XE ima udobnija sedišta, kako napred tako i pozadi, ali ne dostiže isti nivo prostora. Slična je situacija i kada se otvori prtljažnik, jer Alfa sa svojih 480 litara nudi 25 litara više od „Engleza“.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Red je da pređemo na ono najinteresantnije, a to su, pogađate, vozne karakteristike. Iako su automobili opremljeni dizel agregatima od 180 KS, zahvaljujući laganim šasijama i modernim menjačima, serviraju respektabilne performanse. Naime, 2.0 dizel u Jaguaru XE sa maksimalnim obrtnim momentom od 430 Nm, dostiže 100 km/h iz mirovanja za 7,7 sekundi, uz maskimalnu brzinu od 225 km/h. Alfin motor je nešto veće zapremine, 2,2 litra pa je i obrtni moment nešto veći – 450 Nm. Zahvaljujući izrazito smanjenoj masi, Giulia dostiže 100 km/h za samo 7,1 sekundu, dok je krajnja brzina 230 km/h.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Svakako da ubrzanje samo po sebi ne predstavlja najveći plus već samo jednu u nizu kockica koje su tu da formiraju jaku celinu – užitak u vožnji. Na tu kartu su igrali i u Jaguaru sa modelom XE pa su ga postavili na aluminijumsku šasiju kako bi bio što lakši, ali i krući. Sličnim putem krenuli su i inženjeri Alfa Romea koji su Giuliu stavili na “rigoroznu dijetu” korišćenjem ultralakih materijala, a dovoljno je istaći podatak da su pogonska vratila, odnosno poluosovine, sačinjene od ugljeničnih vlakana. Postignuti rezultati zaslužuju najveću ocenu. Oba automobila imaju idealan raspored težine između osovina 50:50, kao i masu na kojoj mogu pozavideti i neki modeli iz C segmenta – Giulia meri 1.374 kg, XE 100 kg više. Jaguar jeste teži, ali je u vožnji i udobniji, delom i zbog toga što poseduje za 15 mm veće međuosovinsko rastojanje.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Kako sve to izgleda u praksi? Jednom rečju, fenomenalno! Zahvaljujući odličnom osmostepenom ZF automatskom menjaču koji snagu prenosi na zadnje točkove, Alfa Romeo Giulia i Jaguar XE se, u adekvatnom režimu, ponašaju kao sportski automobili. Kod Alfe su oni rešeni sistemom DNA koji predstavlja tri moda – Dynamic za sportsku, Normal za svakodnevnu i Active za ekonomičnu vožnju.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Jaguar poseduje sličan sistem, ali ima jedan režim više u ponudi koji je namenjen vožnji po snegu. U normalnim uslovima, tokom krstarenja na otvorenom putu pri brzinama od 140 do 150 km/h, voze na niskih 2.000 o/min, gde potrošnja ostaje na manje od 7 litara. Jaguar XE je za nijansu tiši, dok Giulia pruža bolji osećaj stabilnosti. Ergonomija sedenja nam je više „legla“ u britanskom modelu, dok na mestu suvozača i na zadnjoj klupi, Alfa nudi više prostora.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Oba modela imaju mnogo toga što vožnju čini lakšom i sigurnijom. Savremene tehnologije podarile su im razne sisteme i asistencije, od upozorenja na opasnost od vozila u mrtvom uglu, do autonomnog kočenja i adaptivnog tempomata. Komandovanje funkcijama, kao što su navigacija, muzika i sl. nije previše komplikovano ni kod jednog modela, ali je kod Jaguara odziv touchscreen displeja sporiji, dok u Giuliji sistem brže operiše, ali ekran nije osetljiv na dodir već se njime upravlja pomoću kružnog tastera na centralnoj konzoli.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    U dinamičnim uslovima, Alfa nas je u najmanju ruku oduševila direktnim upravljačem i sposobnošću za munjevitu promenu pravca. Odziv na komande upravljača je neverovatno brz i prevazilazi sve dosad viđeno u ovoj klasi. “Ležanje” je takođe van svakog standarda i podiže sportski osećaj na potpuno novi, viši nivo. Ipak, s obzirom da je ovo standardna dizel verzija, kontrolu proklizavanja nije moguće isključiti tako da nismo bili u mogućnosti da ispitamo koliko bi postala “divlja” kada bi se otrgla kontroli bez “elektronskih stega”.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Jaguar, sa druge strane, takođe poseduje izvanredne vozne karakteristike, agilan je, ali nije toliko briljantan kao što je slučaj sa Giuliom. Ipak, neke stvari su nam više legle u modelu XE, kao što je, recimo, mogućnost isključivanja ESP uređaja, kada želite da se zabavite na stazi, a tu su i polugice na volanu za promenu brzina, koje Alfi baš nedostaju.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Finalni zaključak koji smo stekli na kraju dana je da testirani primerci Jaguar XE u Portfolio paketu opreme i Alfa Romeo Giulia u Super paketu predstavljaju interesantne prinove. Rečju, ovo je pravo osveženje u D segmentu premijum limuzina. Zahvaljujući odličnoj voznoj dinamici i atraktivnoj pojavi, ovi automobili imaju sve elemente da pariraju nemačkim brendovima.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ipak, nije sve tako sjajno. Završna obrada ne ide baš svuda u korak sa „Nemcima“. Što se tiče pitanja sa početka teksta, odgovor na njega je u velikoj meri zasnovan na ličnim preferencijama. Nema sumnje da su oba automobila sjajna, ali svaki na svoj način. Ko više polaže na eleganciju i prestiž svojstven eminentnoj britanskoj marki, sigurno će odabrati Jaguar XE. Sa druge strane, sportski nastrojenim vozačima više će prirasti srcu italijanska „makina”.

    Aleksandar Savin/TopSpeed


    Alfa Romeo Giulia 2.2 MJDT 180 KS AT
    Karoserija
    limuzina, 4 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.643 x 1.873 x 1.426 mm, međ. rast. 2.820, masa 1.374 kg, prtljažnik 480 l
    Motor dizel, R4, turbo; 2.143 ccm; 180 KS pri 3.750 o/min; 450 Nm pri 1.750 o/min
    Transmisija automatska; osam brzina, pogon na zadnje točkove
    Kočnice samoventilirajući diskovi napred i nazad
    Oslanjanje napred MacPherson, nazad multi-link
    Pneumatici 225/45 R18 napred, 255/45 R18 nazad
    Performanse 0–100 km/h za 7.1 s; 230 km/h; 4,2 l/100 km, 109 g CO2/km
    Cena od 35.750 evra

    Ocene
    ▲  Performanse, vozna dinamika, dizajn enterijera
    ▼  Kvalitet materijala, veća zapremina agregata

    Utisak
    Alfa Romeo Giulia donosi fenomenalan dizajn prepun sportskog naboja i pravi veliki iskorak u pogledu vozne dinamike


    Jaguar XE 20d 180 KS A8
    Karoserija
    limuzina, 4 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.672 x 1.850 x 1.416 mm, međ. rast. 2.835, masa 1.474 kg, prtljažnik 455 l
    Motor dizel, R4, turbo; 1,999 ccm; 180 KS pri 4.000 o/min; 430 Nm pri 1.750–2500 o/min
    Transmisija automatska; osam brzina, pogon na zadnje točkove
    Kočnice samoventilirajući diskovi napred i nazad
    Oslanjanje napred dvostruka ramena, nazad multi-link
    Pneumatici 225/45 R18
    Performanse 0–100 km/h za 7.7 s; 225 km/h; 4,2 l/100 km, 109 g CO2/km
    Cena od 39.300 evra

    Ocene
    ▲  Pozicija sedenja, udobno oslanjanje, elegantna nota
    ▼  Manje prostora za putnike pozadi, skromniji prtljažnik

    Utisak
    Jaguar XE neće nikog ostaviti ravnodušnim zahvaljujući elegantnom dizajnu, lukzusnom enterijeru i odličnoj udobnosti

    chats-viber-ts

    Tagovi: alfa romeo, dizel, giulia, jaguar xe, premijum, uporedni test
    Popularni komentari
    • l
      ljubisa

      Previse pominjete nemacku premijum trojku ako se njima klanjate,nastavite sa klanjanjem.pozdrav redakciji.

    • h
      hercegovac

      Kada se vec pominje njemacka premijum trojka, korektno je pomenuti i Lexus koji je takodje svjetski premijum brend.