0

UPOREDNI TEST KIA Rio vs SEAT Ibiza: Preporuka za viši razred!

Najnovije generacije modela SEAT Ibiza i KIA Rio toliko su napredovale na svim poljima da u mnogim aspektima postavljaju nove standarde u B segmentu, a istovremeno smanjuju razliku u odnosu na predstavnike „za broj“ višeg C segmenta

Foto: Aleksandar Savin

Foto: Aleksandar Savin

Situacija u B segmentu prilično se zakuvala u poslednje vreme. Prinove se ređaju jedna za drugom, podižući standarde u ovoj, i dalje veoma popularnoj klasi. Reč je o takozvanim malim, porodičnim automobilima koji su prvenstveno namenjeni svakodnevnoj vožnji po gradu, ali s vremena na vreme treba i da odgovore na zahteve manjih porodica u pogledu odlazaka na duža putovanja.

pročitaj još

    Zbog toga predstavnici ovog segmenta postaju sve veći, bolje opremljeniji i prolaze nezaobilaznu tehnološku modernizaciju kako bi sve značajne aspekte korišćenja podigli na maksimalni nivo. Ovakav recept sve više postaje standard i očigledno je da su ga proizvođači prepoznali kao formulu uspeha u pogledu ispunjenja zahteva kupaca i dinamike tržišta uopšte. Drugim rečima, mnogo toga što je do skora bilo rezervisano isključivo za predstavnike više klase, sada polako postaje standard u B segmentu.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Upravo to potvrđuju testirani automobili – SEAT Ibiza i KIA Rio, i to u mnogim aspektima! Dugački su više od četiri metra, postavljeni su na nove platforme, nude kvalitet i dinamiku vožnje na visokom nivou, a ističu se i bogatom opremom, s ciljem što prijatnijeg, sadržajnijeg i sigurnijeg boravka u automobilu.

    Modeli koje smo testirali pokreću benzinski agregati koji se koncepcijski dosta razlikuju. SEAT-ov trocilindarski TSI od 95 KS predstavlja izraz moderne tehnike, dok je atmosferac od 1,25 litara sa 84 KS u modelu Rio poznat od ranije, uz napomenu da bi novi jednolitarski motor trebalo da bude uvršten u ponudu nešto kasnije na domaćem tržištu.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    SEAT Ibiza
    Decenijama unazad, Ibiza predstavlja „udarnu iglu“, odnosno volumenski model u gami španskog proizvođača. Peta generacija dolazi na platformi novog VW Pola, mada se može reći i suprotno, s obzirom na to da je prvo predstavljen „Španac“, a nedugo zatim i njegov „rođak“ iz Nemačke.

    Bilo kako bilo, Ibiza ima odlične predispozicije, jer u sebi nosi germanske gene u pogledu inžinjeringa i to je, priznaćete, ozbiljna preporuka. Sa dužinom koja premašuje četiri metra, ovo je jedan od najprostranijih automobila u svojoj klasi. U kabini ima sasvim dovoljno prostora za četiri odrasla putnika i, što je takođe važno, prtljažnik raspolaže sa 355 litara.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Testirani primerak opremljen je za sada jedinim dostupnim, ali veoma dobrim paketom opreme Style i pokreće ga trocilindarski turbomotor od 999 kubika i 95 „konja“. Poseduje, između ostalog, automatski klima uređaj, multifunkcionalni kožni volan i ručicu menjača, aluminijumske felne, LED dnevna svetla, prednja svetla za maglu sa funkcijom za skretanje, 8-inčni „tač skrin“ sa Full Link povezivanjem sa pametnim telefonom, dva USB ulaza…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Na spisku su i tempomat, sistem za detekciju zamora vozača, a naravno neizostavne bezbednosne stavke su ESP uređaj i komplet vazdušnih jastuka napred i pozadi. Sve ovo dostupno je po akcijskoj ceni od 12.996 evra, uz napomenu da je automobil dodatno opremljen Vision Plus paketom koji se doplaćuje 500 evra i sadrži prednje i zadnje parking senzore, kameru za vožnju unazad, a tu su i alu felne 16-ice (190 evra), kao i LED prednje svetlosne grupe od 565 evra.

    Dakle, nova Ibiza sustiže mnoge modele iz višeg C segmenta, kako ponudom prostora, tako i opremom. Kvalitet izrade i selekcija materijala u enterijeru takođe zaslužuju pohvalu. Sedišta su dobro oblikovana i udobna, a instrumenti jasni i pregledni. Na ergonomiju i funkcionalnost teško da će bilo ko staviti objektivan prigovor.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Do pre nekih desetak godina, SEAT-u su mnogi prigovarali kako nema ništa posebno po čemu bi se nametnuo kao interesantna alternativa u okviru matične VW grupe. Međutim, u poslednje vreme, španski proizvođač uspešno gradi reputaciju brenda sa blagom sportskom primesom, rečju, sve više stremi mladalačkoj populaciji. Da bi bio što uspešniji u toj misiji, publici mora da se nametne dopadljivim dizajnom, ali i živahnim voznim karakteristikama.

    U vožnji, novi turbo benzinac od 95 KS iskazuje dovoljno temperamenta. Iako je “uparen” sa petostepenim ručnim menjačem sa primetno dugim prenosnim odnosom, SEAT je kadar da snažno povuče kada zatreba. U međuubrzanjima mu pomaže maksimalni obrtni moment od 175 Nm, između 2.000 i 3.500 o/min.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Doduše, uvek je na početku primetna mala zadrška u odzivu na gas, ali od toga ne mogu da pobegnu ni daleko snažniji turbomotori. Sa druge strane, kada turbo punjač dostigne optimalan pritisak sa dodavanjem gasa, a to se dogodi za manje od jedne sekunde, Ibiza sasvim pristojno grabi napred i to ne isključivo pravo…

    U vožnji po krivinama je prilično neutralna što joj omogućava da oštro skreće uz blago podupravljanje koje se javlja prilikom jačeg naginjanja karoserije. Ništa neobično s obzirom da ovo, ipak, nije sportski model. I pored toga, upravljač je dosta precizan, baš kao i ručica menjača koja ima kratak hod. U vožnji je primetno da je oslanjanje čvrsto „našpanovano“, ali nije neudobno. Ono što nam se nije dopalo jeste zvuk trocilindraša, ali ta pomalo iritirajuća nota je prisutna samo prilikom snažnog ubrzavanja sa punim gasom…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Zato se maleni Volkswagenov TSI odužuje veoma umerenim apetitom. U gradu može da prevali 100 kilometara uz potrošnju koji varira između pet i šest litara, u zavisnosti od načina vožnje, dok je na otvorenom putu štedljiviji bar za jedan litar, ako ne i više. Još jedna stvar koju moramo da pohvalimo za kraj jesu fenomenalna prednja LED svetla koja značajno olakšavaju posao vozaču i vožnju u noćnim uslovima čine sigurnijom, tako da je naša preporuka da, ukoliko ste u mogućnosti, spisku opreme obavezno dodate ovu opciju koja obuhvata još dnevna LED i zadnja stop svetla.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    KIA Rio
    Zajedno sa modelima Sportage i Ceed, Rio predstavlja okosnicu KIA portfolija u Evropi. Četvrta generacija je svojim moderdnim dizajnom i voznim karakteristikama poptpuno prilagođena ukusu kupaca na Starom kontinentu.

    Odlikuje je moderan dizajn, gde je u prvom planu najnovija evolucija čuvenog „tigrovog nosa“ kako u Kiji zovu široku, ovalnu prednju masku. To je, zajedno sa skraćenim zadnjim prepustom, najupečatljiviji elemenat u nizu dizajnerskih inovacija koje su donele znatno moderniji izgled. Inače, čitav automobil je postao “oštriji” i izgleda dosta dinamičnije nego ranije. Novi model je za 15 mm duži od prethodnika tako da je dobacio čak do 4.065 mm, a istovremeno je postao 5 mm niži i ima za 10 mm veće međuosovinsko rastojanje. Dakle, po spoljnim dimenzijama novi Rio se svrstava među najveće automobile u segmentu.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Isto se može reći i za enterijer – na raspolaganju je dovoljno prostora za putnike, kako napred, tako i pozadi, a mnogobrojne ostave i pretinci svedoče da su konstruktori posebno vodili računa o funkcionalnosti u kabini. Prtljažnik nije na nivou SEAT-ovog, mada je sa 325 litara među najvećima u klasi. Tako recimo, na dnu centralne konzole ima mesta za dva mobilna telefona, središnji „tunel“ je ispresecan pregradama, a pored USB ulaza napred dostupan je još jedan za putnike na zadnjim sedištima.

    Kvalitet materijala je dobar, a komandna tabla je, kao i u SEAT-u, blago okrenuta ka vozaču. U centralnom delu, na vrhu, nalazi se „tač skrin“ koji nije integrisan već pomalo „štrči“. Rešenje koje se mnogima, kao i nama ne dopada, no, kada „pije vodu“ u pojedinim Mercedesovim modelima, onda nije za osudu ni kod KIA vozila. Preko ovog ekrana se upravlja radom multimedijalnog i navigacionog sistema koji predstavlja deo najvišeg nivoa opreme EX Motion.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Standard u ovom paketu su i aluminijumske felne 16-ice, tempomat, parking senzori i kamera za vožnju unazad, LED dnevna svetla, elektropodizači svih prozora, a naravno tu su i kožni volan sa multifunkcijama, senzori za kišu i svetla i još mnogo toga… Naravno, već od osnovnog paketa Rio standardno dolazi sa ESC uređajem za elektronsku kontrolu stabilnosti, a tu su i šest vazdušnih jastuka, zlu ne trebalo.

    Novi Rio je u Srbiji zasad dostupan uz izbor između benzinskog 1.25 motora i 1.4 CRDi dizela, a nešto kasnije se očekuju još dve benzinske verzije – poznati 1.4 od 100 KS, kao i moderni 1.0 turbo sa tri cilindra u dva nivoa snage – od 100 i čak 120 KS. Mi smo na ovom uporednom testu imali model sa proverenim atmosferskim motorom sa četiri cilindra, kapaciteta 1,25 litara koji pri visokih 6.000 o/min oslobađa maksimalnih 84 „konja“, dok je najveći obrtni moment od 121 Nm dostupan pri 4.100 o/min.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Odlikuje ga miran i kultivisan rad i sasvim dobar odziv na gas u opsegu iznad 2.000 obrtaja. Na prvi mah, deluje čak živahnije od snažnijih malolitražnih turbomotora od “cirka 100 konja”, koji sve više preuzimaju primat u B i C segmentu. Nakon početnog ubrzanja, očekivano ne može da sakrije razliku u snazi, jer raspolaže sa 15-ak konja manje od pomenutih trocilindraša.

    Uprkos tome, Rio lepo i tečno vuče, a svakako od njega ne treba očekivati čuda po pitanju performansi. Petostepeni menjač dobro sarađuje sa motorom, jedino što je njegova ručica postavljena nešto niže pa nije na idealnom odstojanju od ruke vozača. Osim toga, pozicija za upravljačem je sasvim korektna, baš kao i sedišta.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Napor koji je razvojni tim KIA uložio pri konstruisanju kako bi uveo brojne modifikacije na šasiji novog modela Rio, nije ostao bez rezultata. Naprotiv! Vozne karakteristike su takve da se odmah može osetiti kako je Rio napravljen po modernom receptu. Upravljanje nije neprecizno, ali bi moglo da prenosi više informacija do vozača, dok je agilnost takva da ostavlja mesta za brzu i sigurnu vožnju u svim uslovima. Automobil je okretan i poslušan, a po iskazanoj voznoj dinamici, KIA s pravom pretenduje na visoku poziciju veoma konkurentnog B segmenta.

    Što se tiče potrošnje, ni tu nije omanuo – sa prosekom od 6,5 do 7 litara u gradu, „pije“ tek za jedan litra više u poređenju sa mnogobrojnim trocilindrašima s kojima smo se u poslednje vreme susretali, uz opasku da je na otvorenom, ta razlika još manja, jer Rio pažljivom vožnjom i mirnim tempom, dakle bez čestih i naglih ubrzavanja, troši manje od 5 litara.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Veoma ujednačena borba od samog početka pa sve do kraja, a ovakav odnos snaga zaista predstavlja iznenađenje. Prednost SEAT-a svakako jeste nov i moderan turbomotor, koji nudi bolje performanse i pritom je za nijansu ekonomičniji od KIA atmosferca. Imidž je takođe na strani „Španca“, a tu su i pojedini opcionali poput odličnih i veoma korisnih LED svetala koje Rio uopšte nema u ponudi. „Korejac“, sa druge strane, ima za dve godine dužu fabričku garanciju – 7 godina, spram SEAT-ove petogodišnje (3 godine fabričke + dodatne 2 godine od strane uvoznika) i to je nešto što nam je bilo poznato i pre nego što smo automobile preuzeli na test.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Međutim, ono što nismo očekivali je da će KIA toliko malo zaostajati za SEAT-om u pogledu voznih karakteristika. Ako zanemarimo razliku u snazi kod testiranih motora, po svemu ostalom, Rio i Ibiza stoje rame uz rame, te se zajedno sa Fiestom i Polom, svrstavaju u predvodnike novog talasa malih porodičnih automobila poslednje generacije koji se opasno približavaju višem segmentu.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ibiza 1.0 TSI u paketu opreme Style, sa akcijskom cenom od 12.990 evra, skuplja je tek za 200 evra od Kije u najvišem paketu opreme i to je nešto što takođe može da se okarakteriše kao iznenađenje. Ono ne predstavlja problem samo za Kiju, već i za sve ostale, jer u ovom trenutku, Ibiza kao potpuno nov i bogato opremljen model predstavlja „bestbuy“ kada se posmatra odnos uloženo-dobijeno u vrhu ponude B segmenta. Ipak, KIA sa modelom Rio ima šta da ponudi i kupcima koji su budžetom ograničeni na desetak hiljada evra jer početna cena ovog modela iznosi 9.990 evra.

    Uroš Dedić/TopSpeed

     

    SEAT Ibiza 1.0 TSI

    Karoserija kompakt, 5 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.053 x 1.751 x 1.461 mm, međ. rast.  2.548 mm, masa 1.145 kg; prtljažnik 355 l
    Motor benzinski, turbo, 3 cilindra; 999 ccm; 95 KS pri 5.000–5.500 o/min; 175 Nm pri 2.000–3.500 o/min
    Transmisija ručna; pet stepeni prenosa, pogon na prednje točkove
    Kočnice samoventilirajući diskovi napred, doboši pozadi
    Oslanjanje napred MacPherson, nazad torziona osovina
    Pneumatici 205/55 R16
    Performanse 0–100 km/h 10,8 s; 197 km/h; 4,7 l/100 km 108g CO2/km
    Cena 12.990 evra

    Ocene
    ▲ Kompromis između performansi i ekonomičnosti, sedišta, LED svetla, prtljažnik
    ▼ Grublji rad trocilindarskog motora

    Utisak
    Nova Ibiza sa TSI morotom i Style paketom pruža zaista mnogo za uloženi novac

     

    KIA Rio 1.25 MPI

    Karoserija kompakt, 5 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.065 x 1.725 x 1.450 mm, međ. rast.   2.580 mm, masa 1.110 kg; prtljažnik 325 l
    Motor benzinski, 4 cilindra; 1.248 ccm; 84 KS pri 6.000 o/min;  121 Nm pri 4.000 o/min
    Transmisija ručna; pet stepeni prenosa, pogon na prednje točkove
    Kočnice                samoventilirajući diskovi napred, doboši nazad
    Oslanjanje napred MacPherson, nazad torziona osovina
    Pneumatici 195/55 R16
    Performanse 0–100 km/h 12,9 s; 173 km/h; 4,8 l/100 km 109 g CO2/km
    Cena 12.790 evra

    Ocene
    ▲ Uglađen agregat, funkcionalna kabina, garancija
    ▼ Upravljanje

    Utisak
    Rio predstavlja savršen primer koliko je KIA napredovala u poslednjih nekoliko godina

    chats-viber-ts

    Tagovi: ex motion, kia rio, seat ibiza, style, tsi, uporedni test