0

EKSKLUZIVNI TEST Rolls-Royce Phantom: Osvajanje vrhova! (VIDEO)

Ime Phantom je u upotrebi još od 1925. godine, kada je Rolls-Royce predstavio prvu generaciju ovog prestižnog modela, što ga čini najstarijim aktivnim nazivom jednog automobila. Danas, nakon više od devet decenija, priča se nastavlja, ali i dobija jedan sasvim drugačiji, indivudalni tok!

Foto: James Lipman/Rolls-Royce

Foto: James Lipman/Rolls-Royce

Fantom ne može da umre… Baš kao u mašti Li Falka, iz koje je 1936. godine nastao srip „Fantom“, gde jedna generacija nasleđuje drugu i nastavlja da bori se protiv zla. Slično je sa pričom o modelu Rolls-Royce Phantom, s tim da je ona potpuno stvarna i počela je još davne 1925. kada je ova luksuzna marka predstavila svoj prvi model sa ovim imenom. Od tada, pa do danas, Phantom je neprekidno prisutan na putevima širom sveta, kao etalon luksuza i prestiža. U protekle 92 godine, pojavilo se ukupno sedam generacija, a sada je tu i osma!

pročitaj još

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    Mi smo se našli među malobrojnim svetskim medijima na ekskluzivnoj prezentaciji u Švajcarskoj… Lokacija u malom mestu Vitznau, na obali jezera Lucern, nije izabrana slučajno. Naime, pomenuta zemlja odavno je sinonim za luksuzne i prestižne proizvode, dragocene materijale i „kamenje“, umetnost i posvećenost detaljima… A sve je to usko povezano sa najbogatijim ljudima iz celog sveta koji tu rado borave i spremni su da izdvoje neverovatne sume novca upravo kada su u pitanju induvidualizam, prestiž, demonstracija moći i slično.

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    Sa novom, osmom generacijom modela Phantom, Rolls-Royce otvara novo poglavlje u svojoj priči o luksuzu, stilu, lepoti, snazi, i tako dalje… Zašto? Zato što se prethodna generacija Phantoma na tržištu pojavila još, sada već daleke, 2003. A od tada je prošlo mnogo vremena i standardi su se, u nečemu tako dinamičnom kao što je automobilska industrija, značajno promenili. Ono što je nekada bio isključivo vezano za najluksuznije automobile, sada je već postalo standard u nižim klasama, a ne više prestiž.

    U takvoj situaciji, Rolls-Royce ne može više da se oslanja na tradiciju, a još manje na tvrdnju Ser Henri Rolsa iz 1925. da je Phantom najbolji automobil na svetu, budući da su od tada prošla puna 92 leta, ili ako ćete, posmatrano od poslednje, sedme generacije, tačno 14. Verovatno da je svaka nova generacija Phantoma bila najbolja, ali je vremenom ostarila. Zato je u pohodu na perfekciju, vrhunski inženjering i specifično shvatanje luksuza, ovo osveženje bilo neophodno.

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    Sa prepoznatljivim Rolls-Royce DNK „materijalom“, novi Phantom osme generacije zaista otvara novo poglavlje u kategoriji superluksuznih automobila. Jer, iako je nekada britanska marka, sada u vlasništvu BMW grupacije, tako popularne i ekonomski veoma prihvatljive „deobe platformi i delova“ ovde zvanično nema. Rolls-Royce je stanovišta da ono što jednog proizvođača čini posebnim jeste proizvodnja u malim serijama sa posebnim osvrtom na ono što bi mogli nazvati „arhitektura luksuza“…

    Ukratko, svaki kupac ovakvog automobila želi da mu se posveti pažnja, budući da svako od nas drugačije precepira pojmove luksuza, lepote, stila i slično. I svako traži neku svoju individualnu definiciju koju je spreman da plati. Zato se Rolls-Royce opredelio da u budućnosti ovu filozofiju individualnosti primeni ne samo kod novog Phantoma, kao i SUV projekata Cullinan, već i kod svakog narednog modela Ghost, Wraith, Dawn…

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    Dakle, „arhitektura luksuza“ bi jednostavno rečeno, bila slobodna nadgradnja ili sve ono što dolazi na potpuno novu šasiju vozila izrađenu od aluminijuma. Napušta se princip masovne proizvodnje i deobe platformi koji koriste neki proizvođači luksuznih automobila, balansirajući imeđu limuzina i SUV-a, a sve radi ušteda. Rolls-Royce će u buduće, u zavisnosti od sopstvenih potreba, odnosno veličine i mase vozila, pristupati svakoj konstrukciji individualno, birajući najadekvatniji pogon, transmisiju, kontrolne sisteme i sve prateće elemente.

    Samo 30% delova šasije će biti „deljeno“ sa drugim modelima, kao što je to sada slučaj kod Phantoma VIII u odnosu na Phantom VII. Sve ostalo je potpuno drugačije, od komfora u vožnji, udobnosti sedenja i aukustičnog doživljaja, pa i dizajna enterijera, ali i eksterijera… Prva i glavna prednost ovakvog načina izrade vozila jeste smanjena masa, a povećana čvrstoća. U odnosu na prethodnu generaciju, aluminijumska šasija novog Phantoma je za 30 % rigidnija, čime je poboljšana upravljivost, potogovo u krivinama…

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    Konačno, u to smo se i sami uverili budući da je test ruta vodila „nebu pod oblake“, krivudavim putem uz jezero, pa auto-putem i onda uskim planinskim drumom ka prevoju Oberberg u Alpima. Priznaćete, serpentine su neuobičajeno mesto za vožnju luksuzne limuzine dužine gotovo 6 metara, mada opet, to je učinjeno sa dobrim razlogom, kako bi se u praksi demonstrirala okretnost novog Phantoma i njegov novi sistem upravljanja na sva četiri točka. Pri manjim brzinama, točkovi pozadi se okreću u suprotnom smeru od onih napred, a ako brzina postane veća počinju da ih prate. No, idemo redom…

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    Novi sistem vazdušnog oslanjanja i negova kontrolna elektronika rade savršeno, dočaravajući utisak vožnje na „magičnom tepihu“. Bez i najmanjeg napora i bilo kakvih vibracija, te uticaja na komfor, Phantom „upija“ neravnine i provlači se kroz krivine precizno i žustro, kao kakav luksuzni sportski SUV. Da li je to moguće? Jeste, i uz to, još ide i činjenica da mesta u verziji sa produženim međuosovinskim rastojanjem, dakle 3,7 metara, zaista ima, ali baš ima, na pretek.

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    Međutim, ipak treba obratiti pažnju ne toliko na širinu od dva i visinu od 1,6 metara, već na masu vozila od čitavih 2.610 kilograma. Moćni V12 biturbo benzinski motor zapremine 6,75 litara sa 571 KS i čitavih 900 Nm maskimalnog obrtnog momenta, naravno, nema problema da se izbori sa težinom vozila, ali zakoni fizike su vrlo egzaktni. Mada, realno postoji veća je opasnost da centrifugalna sila pre prevrne čaše sa šampanjcem pozadi između sedišta, nego da Phantom napusti željenu putanju.

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    E sad, sam doživljaj vožnje pozadi, jer su nam organizatori omogućili da novog Phantoma isprobamo i tako, uz test vozače Rolls-Royce, jeste nekako „avionski“. Ubrzanje sa osmostepenim ZF automatskim menjačem do 100 km/h traje svega 5,4 sekunde, ali pre odgovara osećaju poletanja u mlaznom avionu, samo bez zvuka! Naime, ovaj Rolls-Royce je i zvanično najtiši automobil na svetu.

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    Do vozača, a pogotovo putnika pozadi, ne dopire nikakav spoljašnji šum. Dvoslojna stakla debljine 6 mm, kao i 130 kilograma zvučne izolacije kojom je obložen enterijer, to prosto ne dozvoljavaju! Čak se i proizvođač pneumatika Continental uključio u ovu akciju suzbijanja „audio-zagađenja“ te konstruisao specijalne Conti SportContact Silent pneumatike, u ovom slučaju dimenzija 22 cola, koji su tiši za 9 decibela u odnosu na konvencionalne…

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    Ono što je najbolje od svega je da motor svoj ogromni maksimalni obrtni moment postiže počev već od 1.700 obrtaja u minutu. Zato nema neke prevelike potrebe za visokim obrtajima, a istovremeno, time se i smanjuje buka, koja je u odnosu na prethodnu generaciju, pri brzini od 100 km/h, sada manja za 10%. Uz sve ovo, važno je napomenuti da ovaj Rolls-Royce ima elektronski ograničenu maksimalnu brzinu na 250 km/h, baš kao i veoma efikasne kočnice.

    Novi Rolls-Royce Phantom u svemu predstavlja spoj tradicionalnog i modernog, a ova konstatacija se odnosi i na tehnologiju, podjednako kao i na dizajn. Tako je nova „arhitektura“ donela i više elektronike nego što je to do sada bilo u vozilima ovog proizvođača. Pošto je „preuzeto“ od vlasnika, BMW Grupe, pa prilagođeno, a deo je i napravljen isključivo za novi Phantom, koji je tako postao tehnički najsavršeniji Rolls-Royce ikada napravljen…

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    „Centralni nervni sistem“ zapravo čini više sistema koji su „umreženi“ i olakšavaju život vozaču i putnicima, bilo da ih upozoravaju, asistiraju, savetuju ili zabavljaju. Tu su i četiri kamere sa panoramskim i helikopterskim „pogledom“, kamera za noćnu vožnju, aktivni tempomat, upozorenje na mogućnost sudara, kao i udara pešaka, prisutvo vozila pozadi i sa bokova, sistem zadržavanja saobraćajne trake, te upozorenja pri njenom napuštanju, hed-ap displej dimenzija 7×3 inča, WiFi, kao i nanovija generacija navigacionog i infotejment sistema, koja ipak, previše podseća na nemačkog vlasnika i ovde deluje nekako, banalno…

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    Naravno, putnici pozadi uživaju u još većem komforu koji, pored mogućnosti pretvaranja sedišta u polu-ležaj sa masažom, podrazumeva i gledanje TV programa ili drugih video sadržaja na velikim ekranima, dok im noge „do članaka“ upadaju u meke tepihe. Svi materijali su uglavnom prirodni, naravno i izuzetno luksuzni i prijatni na dodir. Ulazak i izlazak iz vozila su, tradicionalno, olakšani specifičnim načinom otvaranja vrata, odnosno izostankom B stuba. Kišobran u vratima je nešto što se kod Rolls-Royce već očekuje, pa ni novi Phantom tu nije izuzetak. I to deluje onako „retro“ baš koliko i kontrole protoka toplog i hladnog vazduha.

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    Ipak, osma generacija Phantoma donosi i novi dizajnerski pristup. Na prvi pogled automobil deluje veoma jednostavno, sa „čistim“ linijama i površinama. Nema suvišnih detalja, ali su neke forme po prvi put primenjene. Recimo, nova „Pantenon“ rešetka hladnjaka sada se izdiže više preko ivice poklopca motora, što nije bio slučaj kod Phantoma VII. Time je i zaštitni znak „Spirit of Ecstasy”, popularna Emily, sada pozicionirana nešto više. Nove su i laserske svetlosne grupe napred i pozadi, s tim da su i tehnički mnogo naprednije nego na bilo kom vozilu do sad, tako da osvetljavaju put ispred vozila u dužini od 600 metara!

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    Sa strane posmatrano, i ovaj Phantom baš kao i prethodne generacije, ima karakteristične proporcije 2:1 kada su u pitanju prepusti preko točkova napred i pozadi. Dvobojna karoserija, ali i hromirani dodaci u vidu lajsni i okvira prozora, razbijaju jednostavnost formi, baš kao i linija u obliku „krila“ koja se proteže od svetlosnih grupa napred i iščezava na zadnjim vratima. Ipak, još upadljvija promena je na C stubu, koji je sada nešto zakošeniji tako da „ublažava“ prelaz pogleda na zadnji deo vozila. Time Phantom VIII posmatrano sa boka više liči na model pete generacije ovog proizvođača, koji je imao tako zaobljene forme.

    Foto: Rolls-Royce

    Foto: Rolls-Royce

    Suštinska razlika kod Phantoma osme generacije u odnosu na sve prethodnike, ipak, počinje kada se vrata otvore. Naime, Rolls-Royce je uz sve nabrojano ovde uveo još jednu veliku novinu kada je u pitanju dizajn i individualizacija vozila, što je od izuzetnog značaja u segmetu luksuznih automobila… Pažljivo analizirajući kupce i njihove želje, uveden je potpuno novi koncept uređenja enterijera. Pored izbora materijala, boja i dezena unutrašnosti vozila, sada svako može da bira i izgled, tj. dizajn armaturne table u formi potpuno personalizovane „galerije“. Radi se, zapravo, o prostoru ispod stakla koji se pruža ispred vozača i suvozača, a dobro je vidljiv i sa zadnjih sedišta. I tu je granica samo mašta i eventualno po koja, tehnička, nemogućnost!

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    Inače u praksi, nama je dopao prilično „neutralno“ dizajniran model kod kojeg „galerija“ nije bila tako upadljiva, pogotovo ne da odvlači pažnju. Naprotiv! Više smo bili fokusirani na upravljač sa desne strane i vožnju velikog i moćnog automobila uskim planinskim putevima, te mimoilaženjima sa drugim vozilima… Jer, nije baš čest slučaj da neko vozi superluksuzni automobil tuda, a pogotovo ne sa upravljačem na „pogrešnoj“ strani, navikavajući se na levu ivicu vozila, onako usput!

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    Moramo da priznamo, nekako nam je fascinatnije delovala kompletna priča o „arhitekturi luksuza“ i individualizaciji, pa i sam doživljaj vožnje Phantoma, nego činjenica da je moguće napraviti sopstvenu „galeriju“ iz mašte. Uostalom, ovo je ipak Rolls-Royce i od njega su očekivanja velika, pogotovo u pogledu komfora, ali malo se ko baš nada ovakvim performansama i upravljivosti kao kod nekog sportskog kupea i takvoj lakoći sa kojom se ova limuzina vozi, kao da je u pitanju neki kompaktni SUV. Već sam podatak da prečnik okreta iznosi samo 13,77 metara dovoljno govori za sebe, bez da se u obzir uzme ukupna dužina limuzine. Potom, od Rolls-Royce se očekuje da nije bučan, mada ne i da se moćni V12 unutra ne čuje. I očekuje se da bude tenički savršen, no možda ne baš toliko…

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    Foto: James Lipman/Rolls-Royce

    A sad, da li je ovo stvarno najbolji automobil na svetu? Pa, zavisi… Zavisi od toga iz koje pozicije ga posmatrate. Kao potencijalni kupac, prodavac, inženjer ili jednostavno zaljubljenik u automobile. Ipak, jedno je sigurno – Phantom VIII jeste najnapredniji Rolls-Royce koji je do sada napravljen i na njemu je odgovoran zadatak da nastavi sa osvajanjem vrhova kao što su to činile i prethodne generacije.

    ekskluzivno iz Vitznaua,
    Zoran Živkov/TopSpeed


    Galerije

    Sama suština individualizacije Rolls-Royce Phantoma jeste mogućnost popune personalizacije dizajna svakog vozila posebno, kroz ličnu „galeriju“ u skladu sa željama kupca. Naime, ispod staklene površine na armaturnoj tabli, a iza hromom uokvirenih instrumenata na mat crnoj podlozi i centralnog displeja od 12,3 inča, uz analogni sat, čije otkucaje možete da čujete, moguće je postaviti najrazličite oblike i forme ličnog izražavanja.

    Foto: Rolls-Royce

    Foto: Rolls-Royce

    Slike, crteže, intarzije i sl, izrađene od različitih materijala (metal, drvo, kamen, porcelan, koža, perje, itd.) tako da svaki enterijer predstavlja priču za sebe. I svaki kupac može da predstavi neku svoju privatnu kolekciju, tim pre što je poznato da su vlasnici automobila marke Rolls-Royce uglavnom poznati kao ljubitelji umetnosti i autentičnih, minijaturnih, umetničkih dela.

    Foto: Rolls-Royce

    Foto: Rolls-Royce

    Ovakav oblik umetničkog izražavanja u minijaturama bio je naročito popularan u 18. veku i tada su mnogi bogati ljudi sa sobom nosli svoje „kolekcije“ i na putovanjima. Sada je Rolls-Royce ponudio sličnu mogućnost, naravno, uz izvesna odstupanja u pogledu pojedinih materijala. Recimo, manji je problem napraviti trodimenzionalnu mapu određenog dela sveta u zlatu ili neki duborez u drvetu, intarziju u koži, postaviti figurice od porcelana i slično, ali nije jednostavno obložiti armaturnu tablu perjem azijske prepelice!

    Foto: Rolls-Royce

    Foto: Rolls-Royce

    Najveći problem u tom slučaju predstavlja prašina, što znači da je perje prethodno potrebno temeljno očistiti… A budući da se sve radi ručno, ovaj postupak traje prilčno dugo. Isto tako, majstori u Rolls-Royce koji se bave izradom „galerija“ neće savetovati ni oslikavanje uljanim bojama, budući da se iza stakla vazduh ne izvlači, odnosno nema vakuma, već se samo hermetički zatvara, a vremenom dolazi do isparavanja što može zamutiti sliku.

    Foto: Rolls-Royce

    Foto: Rolls-Royce

    Ipak, ova specifičnost Phantoma VIII otvara sasvim nove mogućnosti personalizacije automobila i ličnog izražavanja, čineći ga baš posebnim i jedinstvenim!


    Rolls-Royce Phantom VIII

    Karoserija limuzina, 4 vrata, 4 sedišta; d x š x v 5.982 x 2.018 x 1.656 mm, međ. rast. 3.772 mm; zapremina prtljažnika 490 lit, masa 2.610 kg
    Motor benzinski sa direktnim ubrizgavanjem, V12, 6.750 ccm, 571 KS pri 5.000 o/min; 900 Nm pri 1.700 o/min
    Transmisija osmostepeni automatski; pogon nazad
    Ogibljenje vazdušno, napred udvojena trouglasta ramena, nazad multi-link
    Kočnice samoventilirajući diskovi napred i nazad
    Pneumatici napred 255/45 R22, nazad 285/40 R22
    Performanse 0 – 100 km/h za 5,4 s; 250 km/h; 13,9 l/100 km; emisija CO2 319 g/km

    Ocene
    ▲  Fascinantan komfor vožnje, agilnost, mogućnost personalizacije
    ▼  Kvalitet plastike na vratima, mala spoljna ogledala

    Utisak
    Phantom VIII je superluksuzna limuzina kojom se Rolls-Royce zaista približio idealu najboljeg automobila na svetu

    chats-viber-ts

    Tagovi: bmw grupa, ekskluzivno, fantom, phantom, rolls-royce, rr, test, topspeed