0

TEST PORSCHE CAYENNE S: Univerzalni vojnik

Sa trećom generacijom popularnog SUV modela, Porsche još jednom podiže standarde i pokazuje u kojoj meri je sposoban da izvuče maksimum sportskih karakteristika iz jednog SUV modela, koji je pritom itekako osposobljen za vožnju van asfalta

Foto: Manuel Hollenbach

Foto: Manuel Hollenbach

Porscheov čarter sleteo je kasno popodne na malo poznati aerodrom po imenu Sitija, dok su gusti i tamni oblaci pretili iznad najvećeg grčkog ostrva Krit, gde je organizovana dinamična prezentacija treće generacije popularnog SUV modela nemačkog proizvođača. Među odabranim predstavnicima medija iz čitavog sveta, kao jedina redakcija iz Srbije, našao se i TopSpeed magazin, čime smo nastavili ovogodišnje „seanse“ sa vrhunskim dostignućima na četiri točka iz Štutgarta.

pročitaj još

    Foto: Manuel Hollenbach

    Foto: Manuel Hollenbach

    Nakon Porschea 911 GT3, Caymana GT4 i GT4 Clubsport, kao i Panamere Sport Turismo, velikoj ofanzivi priključuje se i novi Cayenne. Reč je o trećoj generaciji modela koji je potpuno promenio percepciju na renomirani brend iz Štutgarta, učinivši Porsche jedinim masovnim sportskim proizvođačem na svetu. I pre njegovog dolaska, „Švabama“ iz Štutgarta je išlo veoma dobro, ali je upravo „rođenje“ prvog Poršeovog SUV-a dovelo do ekspanzije neslućenih razmera.

    Foto: Manuel Hollenbach

    Foto: Manuel Hollenbach

    Prva generacija, od 2002. do 2010. godine, plasirana je u 270.000 jedinica, da bi se 2010. pojavila druga koja je prodata u bezmalo pola miliona primeraka! Malo je poznato da je inicijator čitave ideje zapravo bio Ferry Porsche, koji je još 1989. godine hrabro izjavio kako će Porše imati mnogo uspeha sa SUV modelom, pod uslovom da bude konstruisan u skladu sa standardima marke. Ispostavilo se dakle da je bio potpuno u pravu.

    Foto: Manuel Hollenbach

    Foto: Manuel Hollenbach

    Ali, vratimo se sadašnjosti… Pred nama se našao najnoviji izdanak, koji u svemu treba da nadmaši svoje prethodnike. Učiniti odličan proizvod još boljim nikada nije lak zadatak, međutim, čuveni nemački inženjering ne bi bio to što jeste da po ko zna koji put nije pokazao i dokazao da mu je samo „nebo granica“. Novi Cayenne postao je za 63 milimetra duži, a uprkos tome što je porastao i dobio više opreme, uspeo je da skine 65 kilograma.

    Foto: Manuel Hollenbach

    Foto: Manuel Hollenbach

    Ovde govorimo o srednjoj verziji Cayenne S koju smo i odabrali za prvi test. Pokreće je novi 2,9-litarski biturbo motor od 440 konjskih snaga u sadejstvu sa automatskim Tiptronic S menjačem sa osam stepeni prenosa, koji distribuira snagu na sva četiri točka. Pored Cayenne S, tu je i osnovni Cayenne sa 3.0 turbomotorom od 340 KS, dok je vrh ponude rezervisan za Cayenne Turbo sa V8 motorom od 550 „konja“.

    Foto: Manuel Hollenbach

    Foto: Manuel Hollenbach

    Naš izbor je ovoga puta pao na „zlatnu sredinu“ jer dosad nismo imali priliku da ispitamo mogućnosti novog „šestaka“, za razliku od V8 motora sa kojim smo se susretali u Panameri Turbo, odnosno Panameri Turbo Sport Turismo. Za početak, osvrnućemo se na izgled. Ne može se reći da je previše inventivan po ovom pitanju, jer je karoserija u potpunosti zadržala prepoznatljiv SUV oblik sa masivnom siluetom, ali je ipak doterana modernim detaljima koji nisu isključivo estetske prirode, već imaju i određenu funkciju.

    Foto: Manuel Hollenbach

    Foto: Manuel Hollenbach

    Agresivnija rešetka hladnjaka doprinosi efikasnijem hlađenju motora, a poboljšava i aerodinamiku. Kada govorimo o aerodinamici, uveden je i jedan aktivni element. Reč je o krovnom spojleru koji smo nedavno upoznali kod modela Panamera Turbo Sport Turismo. Osim toga, sličnost sa Panamerom, primećujemo i po načinu kako je rešen čitav zadnji deo – sa dominantnim trodimenzionalnim LED svetlosnim grupama koje su povezane prepoznatljivom „brazdom“. Posmatran od napred, Cayenne svojim svetlima dosta podseća na manjeg brata Porschea Macana.

    Foto: Manuel Hollenbach

    Foto: Manuel Hollenbach

    I atmosfera u kokpitu deluje poznato i ističe porodične veze sa Panamerom. Tu je instrument tabla koja kombinuje analogni merač broja obrtaja u sredini sa dva velika ekrana levo i desno, koji po želji mogu prikazivati čitav spektar informacija – od navigacije, preko G-sila, distribucije obrtnog momenta po osovinama, simulacije brojčanika analognog  časovnika, itd… Pažnu odmah privlači i drugi displej od 12,3 inča postavljen na vrhu centralnog panela, rezervisan za upravljanje navigacijom, multimedijom, kao i ostalim funkcijama Porsche Communication sistema, a preko njega se podešavaju i drugi parametri vozila između ostalog i režimi rada 4×4 sistema.

    Foto: Manuel Hollenbach

    Foto: Manuel Hollenbach

    Mnogi nemaju predstavu koliko je zapravo Cayenne ozbiljan terenac. Napredni integralni pogon omogućava off-road program za vožnju po zemlji, blatu i neravnoj stenovitoj podlozi. U tome mu pomaže i novo vazdušno oslanjanje sa tri komore i šest pozicija visine, tako da „klirens“ (udaljenost najniže tačke vozila od tla) varira od 162 mm (pri brzinama iznad 210 km/h) do zavidnih 245 mm. Napomenućemo samo to da je sposoban da pregazi vodu dubine 52,5 cm i da napadne rampu pod uglom od 21 stepen. Mi se u takve avanture ovoga puta nismo upuštali, ali smo ga isprobali po zemljanom drumu gde je do izražaja došla odlična upravljivost i visok nivo trakcije koji omogućava brzu vožnju i kada automobil pravi oblak od prašine i sitnih čestica koje ostavlja daleko iza sebe.

    Foto: Manuel Hollenbach

    Foto: Manuel Hollenbach

    Enterijer je izrađen besprekorno, iako se neće baš svakome dopasti otmeni i umireni, ali pomalo hladni tonovi. Kvalitet materijala je takav da ne ostavlja mesta bilo kakvim zamerkama, a ponuda prostora je više nego izdašna, kako napred tako i na zadnjim sedištima. Ona se pomeraju napred-nazad, a takođe nude promenljiv nagib naslona što pomaže putnicima da lakše pronađu najudobniji položaj. Da su u Porscheu ozbiljno vodili računa o komforu na zadnjim sedištima pokazuje i to što su  predvideli mogućnost zasebnog podešavanja klimatizacije.

    Foto: Manuel Hollenbach

    Foto: Manuel Hollenbach

    Osim zavidne ponude prostora u kabini, ističe se i prtljažnik koji je porastao i sa zapreminom od 770 litara može da prihvati 100 litara više nego ranije, što je veoma bitna stavka sa aspekta funkcionalnosti čitavog automobila. Ono što bi moglo da bude bolje jeste funkcionalnost u samoj kabini. Kako je veći deo središnjeg tunela prekriven taktilnim funkcijama, odnosno tasterima osetljivim na dodir, nema toliko mesta za odlaganje sitnica kao kod nekih drugih SUV modela.

    Foto: Manuel Hollenbach

    Foto: Manuel Hollenbach

    Međutim, ovaj nedostatak predstavlja pravu sitnicu spram svega onoga što automobil zapravo nudi. A najviše daruje u samoj vožnji, gde pokazuje jedan svestran karakter kroz širok spektar upotrebnih vrednosti, gde britka, sportska dinamika dolazi do izražaja. Suvereno ponašanje pri visokim brzinama na pravcima ili u dugim krivinama je nešto čime mogu da se pohvale i neki drugi snažni SUV modeli, ali agilnost kakvu servira Porsche Cayenne prevazilazi sva očekivanja.

    Foto: Manuel Hollenbach

    Foto: Manuel Hollenbach

    Laka šasija od aluminijuma, nov sistem upravljanja na sva četriri točka, novi aktivni stabilizatori koji preko elektromotora u milisekundi menjaju torzionu čvrstinu, uz PDCC sistem dinamičke kontrole šasije i PASM aktivnu suspenziju, omogućava ovom džinu da sigurno i precizno juri čak i kada se nađe na uskom, krivudavom, pa i klizavom putu. Prosto je fascinantno kako je Porscheu pošlo za rukom da usadi toliko sportskih karakteristika u jedan automobil ovako visokog težišta, koji je pritom dug gotovo 5 metara i težak više od 2 tone.

    Foto: Manuel Hollenbach

    Foto: Manuel Hollenbach

    U najkraćem, asocira na veliki strateški bombarder koji nosi teško naoružanje, a ima manevarske sposobnosti lovca presretača. „Borbena gotovost“ naročito dolazi do izražaja kada se aktivira Sport Plus mod. Tada su amortizeri maksimalno zategnuti, upravljač je direktniji, krovni spojler se izvlači za 40 mm, a odziv na gas postaje primetno odsečniji, uz brži rad osmostepenog Tiptronic S menjača koji nudi mogućnost menjanja brzina preko leptira iza upravljača. Naročito impresivno se pokazao na uskom krivudavom drumu, gde ne otkazuje poslušnost čak ni pri izuzetno oštrom tempu.

    Foto: Manuel Hollenbach

    Foto: Manuel Hollenbach

    Besprekorno je stabilan i krajnje neutralan, a kada se u zavoju pretera sa brzinom dolazi do blagog proklizavanja i tada automobil celom dužinom počinje da „beži“ ka spolja, ali bez bez tendencije da suviše povuče „preko nosa“ ili da se nekontrolisano okrene oko svoje ose. Sve vreme indikator na instrument tabli nam je davao uvid kako se distribuira snaga po osovinama. U normalnoj vožnji, oko 80 procenata ide nazad, da bi kod oštrijih skretanja i prilikom ubrzavanja i do 50 odsto odlazilo na prednje točkove.

    Foto: Manuel Hollenbach

    Foto: Manuel Hollenbach

    Sa svojih 440 KS, Cayenne S itekako ume da pokaže zube, iako V6 biturbo agregat raspolaže relativno malom zapreminom. Maksimalni obrtni moment od 550 Nm ne raspamećuje, ali je odlična stvar to što je dostupan u širokom opsegu – od niskih 1.800 pa sve do 5.500 o/min. Opremljen Sport Chrono paketom i funkcijom Launch Control, Cayenne S ispaljuje do „stotke“ za manje od 5 sekundi, dok mu je za ubrzanje od 0 do 200 km/h potrebno 18,6 sekundi, što je rezultat vredan poštovanja. Prilikom snažnih ubrzavanja do kabine stiže i rezak zvuk, ne previše napadan ali dovoljno prodoran i efektan da još jedno čulo uživa. Inače, kao i udobnost, zvučna izolacija je na izuzetno visokom nivou, delom i zbog novih laminiranih stakala, koja ujedno štite i od štetnog UV zračenja.

    Foto: Manuel Hollenbach

    Foto: Manuel Hollenbach

    Zamišljen kao jedna univerzalna „hi-tech“ mašina, osposobljena za vrhunske domete na raznim poljima, Porsche Cayenne S sa jedne strane ostaje veran tradiciji, dok sa druge pokazuje značajan tehnološki iskorak u skladu s vremenom. I to potvrđuje ne samo suverenom dinamikom i zavidnim off-roadsposobnostima već i najmodernijom opremom i svim sistemima bezbednosti, uključujući prepoznavanje pešaka, saobraćajnih znakova, aktivni tempomat koji prilagođava brzinu u skladu sa topografskim podacima sa navigacionog sistema i još mnogo toga. Dakle, Porsche je uložio svo svoje znanje i trud da još jednom podigne lestvicu kako bi zadržao prednost u odnosu na malobrojne konkurente…

    Uroš Dedić/TopSpeed


    Porsche Cayenne S

    Karoserija SUV, 5 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.918 x 1.983 x 1.696 mm, međ. rast. 2.895 mm; masa 2.020 kg, prtljažnik 770 lit.
    Motor benzin, V6, bi-turbo; 2.894 ccm; 440 KS pri 5.700-6.600 o/min; 550 Nm pri 1.800-5.500 o/min
    Transmisija automatska; Tiptronic S 8 stepeni, pogon na sve točkove
    Oslanjanje napred multi-link, nazad multi-link
    Kočnice napred ventilisani diskovi 390 mm, nazad ventilisani diskovi 330 mm
    Pneumatici napred 255/50 ZR 19, nazad 275/50 ZR 19
    Performanse 0-100 km/h za 4,9 s; 265 km/h; 9,4 lit/100 km, 213 g CO2/km
    Cena od 78.950 evra

    Utisak
    Porsche kod modela Cayenne S izvlači maksimum sportskih karakteristika od jednog SUV-a, a pritom ne zapostavlja komfor putnika, kao ni off-road sposobnosti

    Ocena
    +   vozna svojstva, imidž, kvalitet, komfor
    –  malo mesta za odlaganje sitnica

     

    chats-viber-ts

    Tagovi: Cayenne S, porsche, sport chrono, suv, test, turbo, v6