0

EKSKLUZIVNI TEST Porsche 911 GT3: Trkač u duši!

Zaista ne ostavljam mesta nikakvoj dilemi oko toga da li 911 GT3 predstavlja posebnu sportsku „felu” u bogatom portfoliju Porschea!

Foto: TopSpeed

Foto: TopSpeed

Iako Porsche 911 GT3 nije najsnažniji, niti najbrži, niti najekskluzivniji, ipak, oduvek je bio koncipiran tako da bude drugačiji od mnogobrojne “braće”. I to drugačiji na pravi način, ako mene pitate… Na prvom mestu, zato što ga pokreće maksimalno „navijen” atmosferski motor, ali i zbog toga što mu je karoserija olakšana, agresivnije oblikovana i nosi prepoznatljiv masivni zadnji stabilizator. I to nije sve, jer mu je aerodnimika poboljšana, kočnice pojačane, oslanjanje unapređeno…

pročitaj još

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Drugačiji je i u unutrašnjosti – njegov enterijer nije toliko luksuzan i čak deluje pomalo spartanski u poređenju sa ostalim sportistima iz Štutgarta. Ukratko, ovde je sve podređeno vozačkom “naboju”, što je i razumljivo jer je osmišljen sa namerom da, pre svega, omogući vrhunsko uživanje u vožnji i da ostvaruje najviše domete – upravo na stazi.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Čini mi se da, od kada su uvedeni turbo agregati u sve ostale verzije 911-ice, razlika još više preteže u korist modela GT3. Sa “čistokrvnim” atmosferskim motorom, ovaj automobil kao poslednji bastion ostaje da prkosi nezaustavljivom trendu uvođenja turbo i hibridne tehnologije. Često mi postavljaju pitanje da li bih se pre odlučio za 911 GT3 ili za 911 Turbo S, dva konceptualno potpuno različita automobila sličnih performansi. Mislim da već možete da naslutite odgovor, a nakon poslednjeg susreta sa njim ovde u Lajpcigu, još više sam učvrstio svoj stav. No, o tome malo kasnije…

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Najnoviji izdanak posebno cenjene loze GT3 predstavlja restilizaciju aktuelne generacije koja je svetlost dana ugledala proletos u Ženevi. Kako i priliči jednom ovakvom modelu, dobio sam priliku da ga isprobam na dinamičnoj prezentaciji u Nemačkoj kojom je obuhvaćena vožnja u različitim uslovima, ali je glavno mesto dešavanja bilo – na stazi!

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    U odnosu na prethodnika, novi model je zadržao prepoznatljivo ruho i pored osveženog izgleda. Svakako su najznačajnije one skrivene, tehničke izmene. U repu se sada nalazi „bokser” sa šest cilindara povećane zapremine – sa 3,8 litara, kapacitet je proširen na 4,0 litara. Povećanje zapremine, uvođenje još nekih  komponenata, poput olakšane „radilice” i nove uljne pumpe, kao i smanjenje trenja, omogućilo je da snaga dostigne 500 KS, što predstavlja pomak od gotovo 30 KS spram prethodnog modela koji sam vozio u više navrata i svaki put me je jednako oduševio.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Zbog svega toga, jasno je da su u Porscheu vanserijski dobar automobil sada učinili još boljim. Smešten u čvrsta, mnogi bi rekli preterano tvrda, ali svakako perfektno oblikovana sportska sedišta, okretom ključa budim „zver” koja se javlja glasno kao da želi da pokaže da nikad nije pospana. Dok čekam da se podigne pritisak ulja, uživam u poznatom ambijentu gde dominira fina, meka alkantara, a poseban efekat daju i detalji sa karbonskim motivima.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Nakon nekoliko minuta, sve je spremno za šou – pritiskam taster koji automatski PDK menjač „baca” u sportski režim rada, amortizere takođe setujem u sportski mod i isključujem elektronsku kontrolu stabilnosti, kao i kontrolu proklizavanja pogonskih točkova. Dakle, šaljem u „sleep” mod sva elektronska pomagala kako bih ostao sam sa ovim vrhunskim automobilom.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Odmah prelazim na stvar i punim gasom krećem u akciju, a Launch Control ga izbacuje kao iz praćke, dok „bokser” motor munjevito grabi ka limitu koji je postavljen na izuzetno visokih 9.000 obrtaja. Kakvo samo zadovoljstvo pruža rezonanca, odnosno zvuk koji proizvodi atmosferski motor! Bukvalno mami da se pedala gasa pritisne do kraja svaki put kada je to moguće, a kada ste na stazi, to je veoma često moguće raditi.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Izlišno je govoriti koliko dobro i ovde radi Porscheov menjač sa duplim kvačilom. Ovaj sistem transmisije je bukvalno doveden do perfekcije, stoga me i ne čudi podatak da većina kupaca bira upravo PDK, uprkos odluci Porschea da kod ovog modela vrati u ponudu manuelni menjač koji svaki entuzijasta posebno ceni i žali zbog toga što ova vrsta sve više izumire na sportskim automobilima.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Zahvaljujući filigranski preciznom upravljanju i brutalno snažnim kočnicama sa diskovima prečnika 410 mm napred i 390 mm nazad, automobil prosto obožava da agresivno napada krivine, stavljajući u prvi plan “neprirodan”, ali odličan balans, gde je zbog motora u samom “repu”, velika težina prebačena na zadnje točkove. To mu omogućava neverovatan „grip”, posebno na suvom, ali čak i na mokroj podlozi, „rep“ se ne „otkačinje“ tako lako.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Masivan spojler i veliki zadnji točkovi, debeli poput valjaka, pojačavaju prianjanje, baš kao i raspored mase koji iznosi 40:60 u korist zadnje osovine. Oseća se da su načinjene promene na polju aerodinamike poboljšale  prianjanje automobila i ono je sada za 20% jače u odnosu na prethodnika. Čak me je iznenadilo koliko je teško driftovati s njim zbog velike snage na zadnjoj osovini, pa je malo komplikovano, ali ne i nemoguće, pronaći balans između doziranja gasa i okretanja upravljača.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Ako ovaj vid zabave ostavimo po strani, najveće uživanje pruža njegova sposobnost da bude ekstremno brz u krugu na stazi. Naročito je ubedljiv pri ubrzanjima na pravcima gde sa punim gasom prilikom “šaltovanja”, obrtaji padaju sa maksimlanih 9.000 na 7.500 o/min. Jednako oduševljava ogromna sigurnost i samopouzdanje prilikom ulaska u krivine i izlaska iz njih.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Veliki doprinos agilnom skretanju daje kruto oslanjanje, za 25 milimetara niže nego kod obične 911-ice, kao i upravljanje na sva četiri točka, gde zadnji, pri manjim brzinama zakreću u pravcu prednjih, dok iznad 80 km/h to čine u istom smeru kao i prednji. Na taj način se virtuelno menja međuosovinski razmak, te automobil postaje okretniji u sporim krivinama, odnosno brži u dugim. A kada se nađe na pravcu, Porsche 911 GT3 sa punim gasom lako probija granicu od 300 km/h i sposoban je da dosegne 318 kilometara na čas.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Na osnovu svega, postaje jasno da tek kada se 911 GT3 provoza u ovakvim uslovima, na videlo izbija kako lako pokorava stazu. Sa druge strane, ako zanemarim izuzetno tvrdo oslanjanje koje se odražava na udobnost i to što prilikom kretanja, diferencijal nakratko „zazviždi”, ovo jeste automobil koji bi bez problema mogao da vozim svaki dan. Dakle, 911 GT3 predstavlja pravi izbor za one koji žele da kupe, da tako kažem, jedan Porsch za sva vremena.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Dajem mu prednost u odnosu na siroviji GT3 RS, koji se doduše još nije pojavio u najnovijem izdanju nakon restilizacije aktuelne generacije 911 sa internom oznakom 991.2. Razlog je taj što, po mom mišljenju, pruža bolji kompromis. Sa njim možete da odete na stazu i da fenomenalno provedete tzv. Track Day, možete da uživate u svakodnevnoj vožnji, a možete i da ga čuvate u garaži kao istinski raritet, a emocije će vas, siguran sam, preplaviti svaki put kada ga ugledate. I zbog svega toga, sada sam još sigurniji da bih pre izabrao 911 GT3 nego 911 Turbo S!

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Andrej Kulundžić/TopSpeed


    Porsche 911 GT3
    Karoserija
    kupe, 2 vrata, 2 sedišta; d x š x v 4.562 x 1.852 x 1.271 mm, međ. rast. 2.457, masa 1.505 kg
    Motor benzinski, bokser 6 cilindara; 3.996 ccm; 500 KS pri 8.250 o/min; 460 Nm pri 6.000 o/min
    Transmisija automatska, PDK sedmostepena, pogon na zadnje točkove
    Ogibljenje napred MacPherson, udvojena trouglasta ramena, spiralne opruge, uporne spone, poprečni stabilizator, nazad multilink
    Kočnice samoventilirajući diskovi; napred 410 mm / 6 klipova, nazad 390 mm / 4 klipa
    Pneumatici Michelin Pilot Sport Cup 2 dimenzija napred 245/35 ZR 20, nazad 315/35 ZR 20
    Performanse 0-100 km/h 3,4 s, maksimalna brzina 318 km/h, potrošnja 12,7 lit/100 km, emisija CO2 288 g/km

    Ocena
    + Zvuk atmosferskog motora, performanse, upravljivost i stabilnost
    – Tvrdo oslanjanje

    chats-viber-ts

     

    Tagovi: 911 GT3, eksluzivno, Nurburgring, porsche, test