1

TEST Porsche Cayman GT4: Rame uz rame

Van svake sumnje je da su Cayman GT4 napravili oni koji vole vožnju, upravo za ljude koji uživaju u vožnji

Foto: Sebastian Kubatz/Porsche

Foto: Sebastian Kubatz/Porsche

Složićemo se da Porsche Cayman GT4 realno nije novitet. Predstavljen je početkom 2015. godine, kao „ulaznica“ u GT familiju nemačkog proizvođača, mada je nekako odmah postao merilo za sportske osobine svih ostalih modela. U prošlom broju smo na testu imali Cayman GT4 Clubsport koji je zapravo modifikovana trkačka verzija ovog automobila, ali prikazana ove godine. I njeno „prirodno okruženje“ je trkačka staza i zabava na njoj, dok je Cayman GT4 , uslovno rečeno, “trkač” koji poseduje saobraćajnu dozvolu, što znači da se može voziti u redovnom saobraćaju, ali i na pisti.

pročitaj još

    Foto: Sebastian Kubatz/Porsche

    Foto: Sebastian Kubatz/Porsche

    Ono što Cayman GT4 još ima zajedničko sa pomenutim modelom jeste motor. U oba slučaja, to je centralno postavljeni šestocilindarski atmosferski „bokser“ zapremine 3,8 litara sa 385 konjskih snaga. Ipak, mi ovoga puta ne poredimo, jer ovo nije uporedni test, već samo pravimo neke paralele sa modelom 911 GT3, koji smo takođe vozili na istom mestu. Sa njim, Cayman GT4 može nekako da se nađe „rame uz rame“.

    Foto: Sebastian Kubatz/Porsche

    Foto: Sebastian Kubatz/Porsche

    Deoba delova
    To figurativno pomenuto „rame“, može se odnositi i na sistem oslanjanja napred, budući da je prednji „most“ i kompletan sklop preuzet direktno od 911 GT3, dok su zadnji most i oslanjanje u vidu dvostrukih poprečnih ramena, potpuno novi. I još nešto je „pozajmljeno“ od 911 „familije“, tačnije od 911 Carrera S modela.

    Foto: Sebastian Kubatz/Porsche

    Foto: Sebastian Kubatz/Porsche

    To je šestocilindarski bokser od tačno 3.800 ccm, koji oslobađa 385 KS pri povisokih 7.400 obrtaja u minutu, dok maksimalni obrtni moment iznosi sasvim solidnih 420 Nm, i to u rasponu od 4.750 pa do 6.000 o/min. U poređenju sa modelom Cayman GTS to je 45 KS i 40 Nm više. No, ono što je još bolje je odnos mase i snage koji je 3,48 kg po konjskoj snazi!

    Foto: Sebastian Kubatz/Porsche

    Foto: Sebastian Kubatz/Porsche

    Povratak korenima
    Moram priznati da je nakon dužeg vremena, ovo prvi Porsche koji me je podsetio na neke stare, trkačke dane, budući da, čak ni opciono, nije moguće dobiti moderni PDK menjač sa dvostrukim kvačilom, već se isključivo isporučuje sa šestostepenim manuelnim, nešto modifikovanim u odnosu na Cayman GTS. Ipak, da ne bude baš sve u klasičnom stilu, Porsche je kod pomenute manuelne transmisije, prilikom izbora režima rada Sport, primenio sistem automatskog dodavanja tzv. „međugasa“. Drugim rečima, ponuđena je „asistenciju“ za sve one koji ne vladaju ovom naprednom tehnikom dodavanja gasa prilikom „spuštanja“ u niži stepen prenosa.

    Foto: Sebastian Kubatz/Porsche

    Foto: Sebastian Kubatz/Porsche

    Inače, ono što je odmah uočljivo jeste zaista odličan odziv motora na „gas“, naravno, pre svega zahvaljujući činjenici da se radi o atmosferskom agregatu. Prevedeno u performanse, ubrzanje iz mesta do 100 km/h traje svega 4,4 sekunde, dok ni maksimalna brzina od 295 kilometara na čas nikako nije za potcenjivanje!

    Foto: Sebastian Kubatz/Porsche

    Foto: Sebastian Kubatz/Porsche

     

    Prkoseći zakonima fizike
    Ono što možda najviše karakteriše ovaj automobil, a tradicionalno je vezano za Cayman porodicu, jeste odlična vozna dinamika. To se najbolje oseti krivinama. Za to je direktno zaslužna i koncepcija vozila, sa centralno postavljenim motorom, ali i gotovo idealan raspored mase po osovinama, što omogućava „hirurški“ precizne prolaske kroz krivine, bilo da su duge i brze ili kratke i spore. Čak i u šikanama, pri brzim promenama pravca Cayman GT4 zadržava izuzetnu upravljivost, čak i kada ste „na ivici“ mogućnosti vozila. Naravno, uz pomenuti sistem oslanjanja, tu veliku ulogu igraju i Michelin Pilot Sport Cup 2 pneumatici od 20 inča, koji kao da se „lepe“ za asfalt i drže automobil u krivinama, prkoseći zakonima fizike.

    Foto: Sebastian Kubatz/Porsche

    Foto: Sebastian Kubatz/Porsche

    A u slučaju da te zakone ponekad i pređete, tu su veoma snažne kočnice, koje u serijskoj verziji dolaze sa standardnim čeličnim diskovima, prečnika 380 mm, dok se opciono mogu poručiti i karbonsko-keramički diskovi od 410 mm napred i 390 mm pozadi. Njih će najviše ceniti upravo oni vlasnici koji Cayman GT4 često voze „na limitu“, budući da nude veliku zaustavnu moć, čak i pri brojnim uzastopnim snažnim kočenjima, što znači da pojave „fejdinga“ nema ni u tragovima.

    Foto: Sebastian Kubatz/Porsche

    Foto: Sebastian Kubatz/Porsche

    Spremni za stazu
    Inače, sam izgled Caymana GT4 već šalje jasnu poruku da se ovde radi o vozilu sa performansama. Već silueta ga malo distancira od ostatka „braće predatora“. Prepust preko točkova napred je nešto duži, ne samo zbog spojlera koji je inče tu, već i uvodnika vazduha, tako da je ceo automobil dug 4.438 mm. A duže je i međuosovinsko rastojanje i to za 34 mm, koliko je i ceo automobil porastao u odnosu na Cayman GTS. Istovremeno, on je za 18 mm niži od Caymana S, pa tako ima visinu od svega 1.266 milimetara. Sve ovo ima svoju jasnu svrhu… Veći aerodinamički potisak i bolje hlađenje!

    Foto: Sebastian Kubatz/Porsche

    Foto: Sebastian Kubatz/Porsche

    Tri velika uvodnika za vazduh na prednjem delu treba da obezbede dovoljno „svežine“ za tri hladnjaka, kao i za kočnice napred. A radi boljeg odvođenja toplote, gore, na prednjem delu ispred haube, postoji i poseban otvor, tako tipičan za prave sportske automobile, koji istovremeno ima i aerodinamičku funkciju. Ipak, još delotvornije rešenje po ovom pitanju predstavlja veliki spojler čiji se mat crni rub proteže gotovo do samog tla, kako bi ubrzao strujanje vazduha oko vozila i obezbedio bolje prianjanje prednjih točkova.

    Foto: Sebastian Kubatz/Porsche

    Foto: Sebastian Kubatz/Porsche

    Najkarakterističniji detalj na spoljašnosti modela Cayman GT4 je, ipak, veliki zadnji spojler koji je pričvrščen za karoseriju preko dva aluminijumska nosača. On je izrađen od ugljeničnih vlakana i nije tu zbog dobrog izgleda, već da bi obezbedio daunfors na zadnjoj osovini u kombinaciji sa decentnim spojlerom koji se nalazi ispod. Time se značajno poboljšava stabilnost automobila u brzim krivinama. Zadnji spojler jeste fiksiran, odnosno nepomičan, ali samo tokom vožnje.

    Foto: Sebastian Kubatz/Porsche

    Foto: Sebastian Kubatz/Porsche

    Naime, po potrebi njegov ugao se može podešavati u zavisnosti od potreba za aerodinamičkim potiskom i konfiguracije staze. U tu svrhu moguće je takođe, menjati i eventualno uklanjati pojedine segmente u kanalima difuzora napred, ali samo ukoliko se ovaj automobil vozi na trkačkoj stazi, a ne u redovnom saobraćaju. Uz sve ovo navedeno, Cayman GT4 se, gledano od nazad, razlikuje od ostatka „rodbine“ po sportskom izduvnom sistemu sa dve cevi centralno pozicionirane, „prigušenim“ svetlosnim grupama, kao i difuzoru vazduha.

    Foto: Sebastian Kubatz/Porsche

    Foto: Sebastian Kubatz/Porsche

    Polutrkački kokpit
    Još jedna od karakteristika modela Porsche Cayman GT4 je njegov crni enterijer sa platinastim dekoracijama, detajima od karbona i brušenog aluminijuma, te kožom obloženim delovima. A u svemu tome najupadljiviji je upravljač velikog prečnika od čitavih 360 mm. I samo Cayman GTS ima za 10 milimetara veći volan…

    Foto: Sebastian Kubatz/Porsche

    Foto: Sebastian Kubatz/Porsche

    Oba sedišta su obložena alkantarom u sredini, kao veći deo enterijera, ali korišćena je i obična koža na bokovima. Opciono, moguće je nabaviti Adaptive Sport sedišta sa mogućnošću podešavanja 18 parametara, a za one baš, ali baš sportski nastrojene vozače Porše nudi i prave sportske „kadice“ iz modela 918 Spyder izrađene od ugljeničnih vlakana i obložena kožom. I po želji, u paketu Club Sport može se dobiti i zaštitni „kavez“, sistem za gašenje požara, kao i pojas sa šest tačaka vezivanja. Sve izrađeno u odeljenju Porsche Motorsport.

    Foto: Sebastian Kubatz/Porsche

    Foto: Sebastian Kubatz/Porsche

    Na centralnoj konzoli je ekran od 7 inča osetljiv na dodir, kao i sve uobičajene komande navigacije, audio sistema, mobilnog telefona, itd. Uglavnom, sve što je uobičajeno… Ono manje uobičajeno je da Porsche u paketu Sport Chrono nudi i posebnu Track Precision aplikaciju za vlasnike GT sportskih automobila. Ona omogućava praćenje različitih podataka u vezi sa vožnjom na stazi, od postignutih vremena po krugu ili po sektorima, pa do video snimaka, kao i grafičku i video analizu svega.

    Foto: Sebastian Kubatz/Porsche

    Foto: Sebastian Kubatz/Porsche

    I na kraju, pitam se šta zameriti ovom automobilu?! OK, sigurno da ponešto uvek može da se pronađe, ali trenutno moja najveća zamerka je to što nije moj! A Porše verovatno najviše zamera samom sebi ili već nekim ljudima koji planiraju prodaju, to što nisu dobro procenili tržište, pa tako mnogi i dalje nestrpljivo čekaju svoj Cayman GT4.

    Andrej Kulundžić/TopSpeed


    Porsche Cayman GT4
    Karoserija
    kupe, 2 vrata, 2 sedišta; d x š x v 4.438 x 1.817 x 1.266 mm, međ. rast. 2.484, masa 1.340 kg
    Motor benzinski, bokser 6 cilindara; 3.800 ccm; 385 KS pri 7.400 o/min; 420 Nm pri 4.750 -6.000 o/min
    Transmisija manuelna, šestostepena, pogon na zadnje točkove
    Ogibljenje napred MacPherson, udvojena trouglasta ramena, spiralne opruge, uporne spone, poprečni stabilizator, nazad nezavisno multilink
    Kočnice samoventilirajući diskovi; napred 380 mm / 6 klipova, nazad 380 mm / 4 klipa
    Pneumatici Michelin Pilot Sport Cup 2 dimenzija napred 245/35 ZR 20, nazad 295/30 ZR 20
    Performanse 0-100 km/h 4,4 s, maksimalna brzina 295 km/h, potrošnja 10,3 lit/100 km, emisija CO2 238 g/km

    Ocena
    + vrhunske vozne karakteristike, upravljivost, balans
    – ništa što bi posebno istakli

    Utisak
    Porsche Cayman GT4 je moćan automobil i na stazi, ali i u svakodnevnoj upotrebi sa kojim se u svakom trenutku uživa u vožnji

    chats-viber-ts

     

     

    Tagovi:
    Popularni komentari
    • l
      luj

      Top!