0

TEST MINI Cooper S Cabrio: Dobre vibracije

Postoje automobili čiji izbor pri kupovini ne određuje razum, već emocije, a jedan od takvih je upravo treća generacija Minijevog kabrioleta. Šarmantan, kvalitetan i dinamičan, Cooper S sa mekim platnenim krovom mami osmeh na lice svaki put kada startujete agregat od gotovo 200 KS i spustite krov

Foto: Aleksandar Savin

Foto: Aleksandar Savin

Svaka epoha promoviše određene trendove u raznim sferama života, pa tako i u automobilskoj industriji. Drugim rečima, vremena se menjaju i svako vreme nosi svoje breme, a eklatantan primer te teze daje nam glavni protagonista ove priče. Britanski original nastao šezdesetih godina deluje kao patuljak spram nove generacije savremenog Minija koja je, poput prethodne dve, nastala pod patronatom BMW grupe.

pročitaj još

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ali, kao što neki odbijaju da odrastu, ma koliko im krštenica to sugerisala, tako i MINI nastoji da ostane mlad i harizmatičan, uprkos kompromisu tj. ozbiljnom rastu novog modela. Prošlogodišnje predstavljanje treće generacije donelo je još neke bitne izmene u gami britanskog proizvođača, koji je sredinom devedesetih, zajedno sa „pokojnom“ Rover grupom, prešao u vlasništvo bavarskog koncerna. Tako su izvršene određene „rokade“ u postavi – modeli sa dva sedišta, MINI Cooper i MINI Roadster su ukinuti, a kao pojačanje, prvi put je predstavljen MINI sa petora vrata (ne računajući Countryman).

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Jedan od modela koji su ostali na svome je i MINI Cabrio. Doduše, samo delimično. Novi model zadržao je proverenu formulu koja glasi – dvoja vrata i četiri sedišta pokrivena mekim platnenim krovom, ali je od prethodnika duži za gotovo 10 centimetara i širi za 4,5 cm kako bi „prihvatio“ trag točkova koji je proširen za 42 mm napred, odnosno za 34 mm pozadi.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Dizajnerski posmatrano, novi kabrio ne nudi ništa revolucionarno. Dominiraju zaobljene i „čiste“ linije uz prepoznatljive detalje koje imamo i kod običnog modela. Zato je tu čitava paleta opcionala koja nudi beskrajne mogućnosti za personalizaciju, od boja i oblika točkova, preko različitih motiva na krovu, „kapica“ retrovizora, do raznih šara za ukrašavanje pojedinih delova karoserije.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Doduše, nama se MINI Cabrio predstavio u nešto svedenijem, ali ništa manje dopadljivom izdanju – u nemetalik „peper“ beloj boji sa prijatno mekom kapućino nijansom na koju se savršeno nadovezuju tzv. „propeler“ alu felne od 17 inča (doplata) i braon kožni enterijer. Sportska sedišta se posebno doplaćuju, baš kao i kožne presvlake, odnosno trokraki John Cooper Works upravljač koji savršeno leži u rukama.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Kada već pominjemo sedišta, moramo da istaknemo kako prednja zaslužuju svaku pohvalu jer su dovoljno prostana i udobna, a daju i pristojnu bočnu podršku. Veoma lepo deluju i zadnja, ali samo na oko. Mi nismo uspeli u njih da se smestimo, toliko je malo prostora za noge da u drugom redu mogu sedeti samo mala deca. Nema ni previše mesta za odlaganje sitnica, ali ovakva disfunkcinalnost ne zaslužuje preoštru osudu, jer ipak je ovde reč o lajfstajl kabrioletu, a ne o porodičnom automobilu. Inače, kokpit je izuzetno izrađen, svi materijali i detalji su kvalitetni, a i završna obrada je na adekvatnom nivou za jedan premijum automobil.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Prednji panel i centralna konzola su rešeni u prepoznatljivom stilu, sa velikim okruglim ekranom na vrhu i mnogobrijnim tasterima ispod. Centralni, crvene boje je najvažniji jer se pomoću njega startuje pogonski agregat. Cooper S verzija ispod haube skriva BMW-ov TwinPower turbo zapremine 2,0 litara sa 194 konjske snage i 280 Nm maksimalnog obrtnog momenta, koji je dostupan već od 1.250 o/min. Prenos snage je standardno šestostepeni ručni, dok je testirani primerak stigao sa sportskim automatskim menjačem, takođe sa šest brzina i polugama za ručnu promenu stepena prenosa koje su smeštene tik uz obruč upravljača.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Druženje sa harizmatičnim mališanom započeli smo sa podignutim krovom u gradskoj vožnji i odmah smo primetili da je zvučna izolacija sasvim solidna, ali da zatvoreni krov proizvodi pomalo čudan osećaj. Naime, platnena „kapuljača“ je postavljena neuobičajeno visoko iznad glava putnika, a osim toga zbog karakterističnog uspravnog vetrobranskog stakla završava daleko ispred vozača i suvozača. Ništa strašno, ali pomalo neobično rešenje koje traži kraći period privikavanja.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Automatizovani krov zapravo nudi tri položaja – zatvoreni, poluotvoreni, gde se poput šibera otvara samo deo iznad prednjih sedišta i potpuno otvoreni. Pritiskom na dugme potrebno mu je tek nešto više od 15 sekundi da izvede „striptiz“, a to može učiniti i u pokretu pri brzini do 30 km/h. Krov operiše savršeno tiho bez ikakvih nus pojava poput klaparanja ili škripuckanja. Kada smo spustili krov primetili smo i jedan paradoks, preglednost pozadi je tada slabija zbog krova koji sklopljen poput harmonike zaklanja pogled unazad. Ocenjujući ergonomiju, nije nam se dopalo ni to što u vratima sa unutrašnje strane nema odgovarajućih rukohvata, što ostavlja „na cedilu“ suvozača, posebno prilikom dinamične vožnje po krivinama.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    S obzirom da na kontu broji gotovo 200 KS, od MINI Cooper S Cabrio bi trebalo očekivati vrhunske performanse, uz prepoznatljiv vozački osećaj nalik onome u kartingu. I zaista, zahvaljujući širokom tragu točkova i koncepciji sa kratkim prepustima, gde su sva četiri točka pomerena do samih ćoškova, ovaj Mini se vozi fantastično. Automobil stameno „leži“ i precizan je na volanu, rečju, spreman je da se povinuje komandama vozača, naročito u sport režimu.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Inače, opcioni Drive Performance sistem nudi tri parametra – „zeleni“ koji u prvi plan stavlja ekonomičnost, srednji i sportski. Razumljivo, najviše vremena smo koristili ovaj poslednji. Kada je aktiviran, odziv na gas je bolji, a upravljač direktniji. Ukoliko iz menjača želite da izvučete maksimum potrebno je da ga prebacite u sportski mod i da ručno menjate stepene prenosa. Inače, menjač odlično radi i izuzetno brzo „šalta“, kako naviše, tako i naniže.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    U vožnji sa otvorenim krovom vetar ne predstavlja problem čak ni kada brzina premaši 100 km/h, a sa stisnutom pedalom gasa to se dešava očas posla, čim iz drugog stepena prebacite u treći pri 6.500 obrtaja, dok u trećem može da povuče i do 140 km/h. Dakle, da je brz – jeste, ali ipak nije onako žustar kao što bi mnogi pomislili. Da se razumemo, daleko od toga da ubzanje od 0 do 100 km/h za 7,1 sekundu predstavlja loš rezultat, ali kada želite da „iscedite“ maksimum performansi, na videlo izbija pozamašna masa. Verovali ili ne MINI Cooper S Cabrio je težak 1.370 kg, ako tome dodamo pun rezervoar i dva putnika prosečne težine, dolazimo do težine od gotovo 1,6 tona! To se oseća i na kočenju, pa je za odsečno zaustavljanje potrebno da čeljusti baš snažno „zagrizu“ diskove.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    I pored toga, MINI se jednostavno uvlači pod kožu i zavodi nekim drugim atributima. Recimo, „cool“ faktor koji ima svaki MINI kod kabrioleta je još izraženiji. Isto važi i za zvuk. „Pesma“ iz izduvnog sistema prija ušima, uz karakteristično pucketanje prilikom oduzimanja gasa u Sport modu. Krivine prosto obožava, lako i suvereno ih napada, bez panike i naginjanja.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Čak i kada se pretera sa gasom dolazi do kontrolisanog podupravljanja koje se efikasno neutrališe popuštanjem gasa i tada dolazi do blagog proklizavanja zadnjeg kraja, čime se zapravo automobil savršeno namešta za izlaz iz krivine. S obzirom da je reč o kabrioletu, možemo da konstatujemo kako nije previše izgubio na čvrstini u odnosu na model sa čvrstim krovom. Agilnost unapređuje i električni diferencijal sa zatvaračem, koji blagim kočenjem točka koji proklizava, šalje obrtni moment na drugi koji ostvaruje bolje prijanjanje prilikom skretanja. Sve to daje izvanredan, neposredan vozački osećaj uprkos tome što smo očekivali da nam Cooper S Cabrio pokaže malo više temperamenta. Ruku na srce, i ovakav kakav jeste, zadovoljiće zahtevnije vozače, a za one koji žele više – opcija je MINI John Cooper Works Cabrio sa 230 „konja“.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Sve u svemu, MINI Cooper S je savršen pratilac za svaku priliku, uz opasku da je vožnja pod vedrim nebom daleko prijatnija na otvorenom putu nego u zagušljivoj gradskoj sredini kakva je naša prestonica. Zbog toga i neće steći toliko poklonika kod nas, za razliku od nekih drugih zemalja sa prelepim magistralama uz obalu mora gde je uživanje u vožnji jednog ovakvog automobila na višem nivou nego ovde.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Da je namenjen klijenteli sa dubokim džepom pokazuje i podatak da MINI Cooper S Cabrio počinje od 28.990 evra, dok u slučaju testiranog automobila sa „čili“ paketom i dosta dodatne opreme, uključujuči LED farove, kameru za vožnju unazad, adaptivni tempomat, savršeno Harman-Kardon ozvučenje, itd, cena završava na 39.440 evra.

    Uroš Dedić/TopSpeed

    chats-viber-ts

    Tagovi: bmw, cabrio, Cooper S, john cooper works, kabriolet, mini, test, turbo