0

TEST Subaru WRX STI: Poslednji samuraj

Japanski proizvođač automobila restilizovao je najnoviju generaciju čuvenog modela koji se proslavio po tome što je „spreman za reli“. Novitet je zadržao prepoznatljiv izgled, ali je dobio agresivniju „facu“, moderniji enterijer, a tu je i nekoliko promena ispod samog „oklopa“

Foto: Aleksandar Savin

Foto: Aleksandar Savin

Od samog nastanka, Subaru Impreza WRX STi je nekako „mirisala“ na to da će ostati upamćena kao deo automobilske sportske istorije. Njena priča počinje početkom ‘90-ih godina, kada je predstavljena kao naslednik modela Legacy u svojstvu tadašnjeg kandidata za ulazak u Svetski reli šampionat. Subaruov izbor, Legacy RS, koji je za WRC pripremala čuvena engleska firma Prodrive, nije se pokazao kao idealna osnova za trkački automobil. Japanci su uvideli da im je za vrhunske domete na reli stazama širom sveta potreban kraći i lakši, drugim rečima, spretniji i okretniji automobil.

pročitaj još

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    S tom idejom, konstruktori i dizajneri Subarua osmislili su model čiji poslednji izdanak danas testiramo. Tokom više od 25 godina postojanja, japanski proizvođač predstavio je mnogobrojne verzije Impreze, a najveću pažnju privlačile su najsnažnije, sa oznakom WRX STI. Od samog starta, pored agresivnog izgleda u vidu velikog usisnika vazduha na haubi i ništa manje istaknutog spojlera na „repu“ vozila, Imprezu je krasio snažni bokser agregat i izvanredni pogon na sva četiri točka, potpomognut „šper“ diferencijalima.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    U međuvremenu, tehnologija je daleko odmakla, rivali su mahom postali sofisticiraniji, pa se otvara logično pitanje da li je sportska Impreza izgubila onu početnu prednost? Sa željom da proverimo da li su i koliko izbledele karakteristike po kojima se izdvaja u „moru“ drugih sportskih modela, iskoristili smo ekskluzivnu priliku, da testiramo prvi primerak Subaruove plave „aždaje“ koji je stigao na ove prostore.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Restilizovana izvedba WRX STI za modelnu 2018. godinu nakon prvog susreta navela nas je da zaključimo kako izgleda bolje nego ikad. Još je oštrija i agresivnija kada se povuče paralela između najnovijeg modela i prethodnih nekoliko generacija. Za razliku od prošle, koja je dolazila u dve karoserijske verzije, ona sa petora vrata je bila prevashodno namenjena Evropi, dok je sedan sa četvora bio orijentisan na kupce na matičnom tržištu u Japanu, kao i SAD.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Sada je ovaj model dostupan isključivo sa četvora vrata i „repom“. S obzirom na to da je ovo restilizacija četvrte generacije koja je predstavljena 2015. godine, prinovu krasi drugačija “faca”, unapređen enterijer, ali i par mehaničkih promena ispod „oklopa“.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Spoljašnji izgled veoma je važan za ovaj automobil, jer upravo on ističe prgavu narav „Japanca“, koji više ne nosi naziv Impreza već samo WRX STI oznaku. Tako se napred šepuri prepoznatljiv usisnik vazduha na haubi čije se linije ulivaju u redizajnirani prednji branik sa izmenjenom maskom, kao i većom donjom rešetkom. Pored nje, pozicionirani su unapređeni LED farovi koji se usmeravaju u pravcu okretanja volana, optimalno osvetljavajući krivine. Posmatrano sa boka, otvor na haubi nije toliko primetan kao kod pređašnjih generacija, ali kao i veliki zadnji spojler, on odaje namenu ovog trkača.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Iako sve to nije nesvakidašnje kada je u pitanju WRX STI, ne možemo reći isto za nove naplatke. Naime, oni su veći i sada imaju prečnik od 19 inča, a kontrastovani su novim kočionim čeljustima žute boje. „Zadnjica“ vozila ostala je nepromenjena, a pored već pomenutog spojlera, sportski karakter naglašavaju četiri izduvne cevi i difuzor sa centralno postavljenom maglenkom.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Unutrašnjost Subaru WRX STI nije poznata po luksuzu, ali su je u novoj, restilizovanoj verziji unapredili koristeći kvalitetnije materijale. Zahvaljujući tome, svi nepoželjni zvuci znatno su smanjeni. Što se tiče vizuelnih promena, postavljen je veći multifunkcionalni displej na vrhu table koji sada meri 5,9 inča, a pokazuje informacije kao što su potrošnja, pozicija pedale gasa, pritisak turbo punjača, G-sile i slično… Prethodna STARLINK multimedija od 6,2 inča, takođe je zamenjena novom i sada meri 7 inča. Još jedan mali, ali primetni detalj jesu crveni pojasevi koji dodatno akcentuju enterijer.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Glavni adut ovog “reliste” nije vidljiv na prvi pogled, odnosno krije se ispod oklopa. Ta ista osobina daje, kako entuzijasti kažu, dušu automobilu, nešto zbog čega ga prepoznajete iako ga ne vidite, nešto zbog čega ga volite, a to je u savremenom svetu automobila postala retkost. Ko god je ikad čuo zvuk Subaruovog bokser motora, svakako zna o čemu ovde pričamo. Reč je o 2,5-litarskom bokser agregatu koji je, doduše, ostao nepromenjen. Fabrika je ostala pri tradicionalnih 305 KS pri 6.000 obrtaja u minutu.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Kome sve to nije dovoljno može osvariti svoj „tjunerski san“, jer je ovaj motor podoban za ozbiljno „friziranje“. Pogonska jedinica uparena je sa ojačanom šestostepenom manuelnom transmisijom koja prenosi snagu na sva četiri točka. Velika novina koju restilizovana verzija donosi je korišćenje isključivo elektronskog šper diferencijala. Dok smo kod starog imali kombinaciju električnog i mehaničkog, kod prinove svako proklizavanje koriguje elektronika.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    U vožnji smo se vrlo lako uverili da unapređeni DCCD AWD (Driver Controlled Center Differential) sistem zajedno sa revidiranim oslanjanjem pruža bolje manevarske sposobnosti sa punim gasom, uz bolji osećaj na upravljaču. Rečju, WRX STI se lakše kontroliše na samoj granici. Kočiona klješta obojena u žuto nemaju samo novu boju, već su nove i čeljusti – sada je napred ugrađen šestoklipni Brembo Performance kočioni sistem, dok se nazad nalaze dvoklipne čeljušti, zajedno sa uvećanim diskovima sa boljim hlađenjem.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Već nakon kratkog boravka iza upravljača, smešteni u tvrda i profilisana sportska sedišta, primetili smo poboljšanje i u pogledu komfora, iako to nije primarni kvalitet kojim ovaj automobil traži put do novih kupaca. Naime, korišćenjem kvalitetnijih materijala, unutrašnjost predstavlja prijatnije mesto za boravak nego ranije. Tokom vožnje, u retrovizoru vam je stalno na oku enormni spojler, dok se kroz vetrobransko staklo primećuje usisnik na haubi. Sve to čini da se u Subaruu WRX STI osećate nekako posebno, povremeno i moćnije nego u drugim čak i bržim automobilima.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Upravljačke komande kao što su volan, menjač, pedala kvačila i slično, tvrđe su nego ranije, ali to ne znači da su teže za upravljenje već da prenose onaj sirovi sportski osećaj koji klijentela kod ovakvih automobila posebno ceni. Ručica menjača je dobila kraći hod i “šaltanje kroz brzine” sada pruža još veći užitak. Naravno, sve to ne bi bilo tako da se ispod haube ne krije pravi biser.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    U kojim god obrtajima da se nalazite, vozili pun gas ili mirno kroz grad, izduvni sistem rezonuje oštre „bokser“ note, a snage ima napretek u svakom momentu. Kada je reč o samom pogonu i novom, elektronskom diferencijalu on radi, u klasičnom „Subaru stilu“, besprekorno. Iako smo automobil testirali u redovnom saobraćaju, dakle bez mogućnosti da ispitamo granice pri visokim brzinama, osetili smo trkačke gene koji potvrđuju još bolji potencijal nego što je slučaj kod prethodnika.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Čitajući naše utiske o najnovijoj izvedbi WRX STI primetićete da nismo naveli ništa što nam eventualno smeta. Zapravo, i jeste tako! Ali, automobil ima jednu veliku, nazovimo manu. Sva tehnologija koju poseduje predstavljena je još u prošlom veku. Naravno, ona jeste blago unapređena, ali je zapravo ista. Ono što želimo da kažemo jeste da ga je vreme sustiglo.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Čak je i njegov dugogodišnji rival, Mitsubishi Lancer Evolution, “odložio oružje” i istakao „belu zastavu“. To je učinilo da WRX STI ostane bez prave konkurencije, a alternative za automobil sličnog tipa jesu Golf R, Focus RS i slični hečbeci, snage preko 300 KS sa pogonom na sva četiri točka. Tako je WRX STi ostao kao poslednji samuraj koji čuva tradiciju i prkosi savremenim tehnologijama i trendovima. Koliko će dugo izdržati, videćemo…!

    Aleksandar Savin/TopSpeed

    chats-viber-ts

    Tagovi: 4x4, awd, bokser, impreza, subaru, test, turbo, wrx sti