0

TEST Range Rover Velar R-Dynamic HSE 3.0: Spoj nespojivog

Novi Range Rover Velar je prefinjeni sportski terenac srednjih dimenzija napravljen da pomera granice. No, već iz ovoga naslućuje se lagana kontradikcija!

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Šezdesetih godina prošlog veka, kada su inženjeri Land Rovera radili na razvoju tada nove marke Range Rover, ceo projekat je trebalo da ostane pod velom tajne, baš kao i konstruisani prototip. Tako se od latinskog „Velare“, što znači sakriti ili pokriti nešto, došlo do engleskog „to veil“ sa istim značenjem prikrivanja ili vela, da bi na kraju nastalo ime Velar.

pročitaj još

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Danas, mnogo godina kasnije, prikrivanja više nema. Range Rover je ponovo aktivirao Velar, ali kao raskošni SUV srednje veličine, koji ima zadatak da popuni prazninu između „ulaznog“ modela Evoque i najjeftinije Sporta, ako se uopšte može govoriti o jeftinom kada je ovaj proizvođač u pitanju. Dakle, Velar je Range Rover veći od Evoque, a manji od Sporta, kojem nekako više pristaje asfalt, nego neuređen teren, te se može smatrati vozilom koje spaja nespojivo, baš koliko i rivali kao što su Audi Q5, BMW X4, Mercedes GLC Coupe, Porsche Macan, Volvo XC60 i ostali.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Sa 4,8 metara dužine, 2,1 širine i 1,6 visine, Velar u suštini nije mali SUV, ali zahvaljući zaobljenim formama i elegatnim linijama, deluje nekako skladno i manji nego što jeste. Ipak, teško je oteti se utisku da je njegova pojava impresivna, pogotovo u verziji R-dinamik HSE. Sve sa onim visoko postavljenim Matrix LED svetlima i maskom hladnjaka u obliku saća, te neuobičajenom srebrnom bojom karoserije na kojoj se nalaze bakarni detalji. Profil vozila već više liči na familiju Range Rovera, jer velika vrata i istaknuti bokovi su nešto već viđeno, ali točkovi od 22 cola pojačavaju utisak ekskluzivnosti.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    I krov, baš kao i stubovi, u cnoj boji, koji se lagano spušta ka zadnjem delu, deluju skladno i prefinjeno, tako da je krovni spojler skoro pa neprimetan. No, zato su lako uočljive velike izdužene svetlosne grupe, kao i hromirani završeci izduvnog sistema. Tu je sve na svom mestu i odlično uklopljeno. Međutim, ima i nešto što je dobro uklopljeno, ali… To su kvake ili rukohvati za otvaranje vrata, koji se „utapaju“ u ista kada je Velar zaključan ili se kreće. Ta „caka“ izgleda super, sve dok pod rukom ne osetite „dodir plastike“ i onda sva ta „čarolija“ nekako nestane!

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    A kada se vrata otvore, utisak vrhunskog luksuza i sklada ponovo se vraća. Minimalistički dizajn dolazi do izražaja u punom smilsu, jer dok Velar stoji, odnosno dok motor nije pokrenut, enterijer deluje čak previše jednostavno. Kombinacije bež i crne kože, sa tek po kojim aluminijumskim ili bakarnim detaljem prosto prija očima. Opet, ono što ne prija prstima su neki delovi od prilično jeftine plastike u vratima i pozadi, kojima prosto tu nije mesto!

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    No, kada se svetla upale, odnosno motor startuje, do tada tamne površine, zasijaju punim sjajem… Kristalno jasnom grafikom! Odjednom bivate zbunjeni raskošnom slikom ispred očiju. Ne znate gde pre da pogledate… OK, instrument tabla i grafički displej od 12,3 inča je nešto uobičajeno, skoro kao i onaj od 10 inča na centralnoj konzoli, koji je još moguće zakretati pod uglom od 30 stepeni, mada je on već deo novog Touch Pro Duo infotejment sistema. A to znači da ispod njega, na centralnom grebenu postoji još jedan, takođe od 10 inča, koji predstavlja sam „komandni centar“ vozila.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Osim dve velike rotacione komande i jedne male za intenzitet zvuka, kao i one, opet kružne, postavljene nešto niže – koja predstavlja zapravo menjač – kombinacijom dodira i pokreta kao i kod „pametnih“ telefona, obavlja se „kretanje kroz meni“ sistema. Između ostalog, na gornjem ekranu se upravlja, recimo, audio-informaciono-navigacionim sistemom i još mnogo čime, dok se na donjem bira mod vožnje u zavisnosti od terena, jer je tu smeštena komanda Terrain Response, ali upravljanje klimatizacijom, grejanjem/provetravanjem sedišta, masažom, itd.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Sve u svemu, potreban je izvestan period privikavanja i proučavanja svih ovih opcija koje Velar nudi. A to „izučavanje“ nije preporučljivo obavljati u vožnji, jer odvlači previše pažnje. Samo dok pogledate snimke sa različitih kamera koje pokrivaju prostor od 360 stepeni oko vozila i naviknete se na načine njihovog korišćenja, potrebno je neko vreme. Zato se bolje udobno smestite u sedišta koja dobro obuhvataju telo i uživate u laganoj masaži dok se „u mestu“ upoznajete sa mogućnostima ovog SUV-a.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Začuđujuće je, međutim, da pozadi takvog komfora baš i nema. Sedi se dobro, ali nedostaje malo više prostora za noge. To je veoma čudno, jer imajući u vidu ukupnu dužinu, pa i 2,8 metara međuosovinskog rastojanja, nešto se tu ne slaže! Odgovor je opet prilično jasan – inženjeri Land Rovera su Velaru podarili veoma prostran prtljažnik od 673 litra. Time je on postao lider u klasi…

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Već smo napomenuli da Velaru najbolje pristaje asfalt, budući da je on nekako najdinamičniji u gami Range Rovera. U ovoj verziji koju smo mi vozili, sa sa trolitarskim V6 biturbo dizel motorom od 300 KS, to itekako dolazi do izražaja. Ne samo zato što motor potiče iz Jaguara i što ima čitavih 700 Nm maksimalnog obrtnog momenta, pa tako „stotku“ dostiže za 6,5 sekundi, pri čemu mu je maksimalna brzina 241 kilometar na čas, već što je i u vožnji kroz krivine izuzetno agilan. Uprkos masi od gotovo dve tone, ovaj SUV se u nekim momentima ponaša kao putnički automobil.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Naravno, tada Terrain Response treba prebaciti u mod Dynamic, a elektronski kontrolisano vazdušno oslanjanje će za 10 mm dodatno spustiti karoseriju kada brzina dostigne 105 km/h, kako bi otpor vazduha bio manji, a dinamika vožnje bolja. Vozač na raspolaganju, pored ovog dinamičnog, ima još pet modova, od Comfort, pa onog za „travu/šljunak/sneg“, „blato“, „pesak“ i Eco. Svi oni utiču na ponašanje motora, menjača, diferencijala i šasije…

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Odstupanje od standardnog klirensa koji iznosi 213 mm moguće je i dobrodošlo u vožnji van asfalta. Tako se po komandi vozača karoserija podiže na 251 mm, a samim tim se i poboljšavaju off-road karakteristike. Prilazni ugao povećava se na 28,9 stepeni, odlazni na 29,5 stepeni dok Velar može da savlada „rampu“ pod uglom od 23,5 stepena i vodenu prepreku dubine 650 mm.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Svakako da ovim izuzetnim on i of roud sposobnostima doprinosi i inteligentni sistem pogona na sva četiri točka. Jer, osmostepeni automatski menjač radi odlično, ali ta snaga treba da bude preneta na podlogu, a tu u pomoć priskače, ponovo, elektronika. Pored standardnog AWD pogona na sva četiri točka, Velar je opremljen Intelligent Driveline Dynamics (IDD) sistemom. To znači da kada je trakcija dobra, snaga se u najvećem procentu, čak i do 100 %, prenosi na točkove pozadi. No, kada podloga postane klizava, snaga se isporučuje svim točkovima, i to u odnosu 50:50 %, a po potrebi i potpuno, dakle do 100% napred.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Pri svemu tome, za stabilnost vozila se brine Torque Vectoring by Braking. Ovo je sistem koji smanjuje opasnost od podupravljanja, tako što elektronika usporava točkove koji se nalaze sa unutrašnje strane krivine, dok se veći obrtni moment isporučuje onim na spoljašnoj strani, tako da se vozilo praktično lakše „uvodi“ u zaokret. A kada situacija na terenu postane zaista dramatična, tu je i aktivni diferencijal. Po potrebi, Active Locking Rear Differential ima mogućnost da „zaključa“ jedan od točkova pozadi, kako bi se maksimalna snaga prenela na onaj koji ima dobru trakciju.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Sve u svemu, Range Rover Velar se u krivnama, na asfatu, čak i u modu Comfort, naginje minimalno, skoro kao i u režimu Dynamic. Izuzetno je „lak na upravljaču“, skoro do te mere da počinje da zbunjuje vozača, ali nije neprecizan. Na neravnom putu se ponaša sasvim dobro, iako još jednom treba napomenuti da točkovi od 22 cola nisu nešto što je kod nas baš najbolje poželeti!

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Pohvale, svakako, zaslužuje zvučna izolacija koja je odlična, pri čemu ne treba zaboraviti da je ovaj Velar imao i panoramski, tj. delom stakleni krov. To znači da vozač može da se prepusti uživanju u odličnom zvuku Meridian audio sistema od 825 W sa čak 19 zvučnika!

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Po svemu ovome što je prethodno navedeno, ali mnogim drugim detaljima koji nisu spomenuti, ovaj SUV uspeva da spoji nespojivo. Time istovremeno još više produbljuje dilemu o svojoj pravoj nameni. Naime, on je luksuzni terenac iz kuće Range Rover koji je najmanje od svih modela u gami namenjen off-road izazovima, a opet, u nekim situacijama, može da se snađe. Samo i tada ostaje pitanje ko je spreman da izdvoji ukupno 116.291 evro, koliko ovaj model košta sa svom opremom i da onda siđe sa uređenog puta? A opet imati „terenca“ i to još sa takvim sposobnostima, pa voziti se samo po asfaltu… i to je greh! Zato će odgovori na ova pitanja i dalje ostati pod velom tajne…

    Zoran Živkov/TopSpeed


    Range Rover Velar R-Dynamic HSE 3.0 4WD 300

    Karoserija SUV, 4 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.803 x 2.145 x 1.665 mm, međ. rast. 2.874 mm; prtljažnik 673/1.731 lit, rezervoar 66 lit, masa 1.959 kg
    Motor dizel, V6, bi-turbo, 2.993 ccm, 300 KS pri 4.000 o/min; 700 Nm pri 1.500–1.750 o/min
    Transmisija osmostepena, automatska; pogon 4×4
    Ogibljenje Electronic Air Suspension, napred MacPherson, spiralne opruge, amortizeri, popr. stabilizator; nazad multilink
    Kočnice samoventilirajući diskovi napred 350 mm i nazad 325 mm
    Pneumatici 275/40 R22
    Performanse 0 – 100 km/h za 6,5 s; 241 km/h; 6,4 l/100 km; emisija CO2 167 g/km
    Cena od 116.290 evra

    Ocena 
    + impresivna pojava, dizajn enterijera, vozna dinamika
    – cena, prostranost pozadi

    Utisak
    Velar je najbolji model koji je Range Rover do sada napravio, kako po pitanju dizajna, tako i vozne dinamike

    chats-viber-ts

    Tagovi: dizel, hse, land rover, range rover, suv, test, turbo, velar