0

TEST Dacia Duster 1.5 dCi EDC: Stari znanac sa novim adutom

Robusnim dizajnom, upotrebnom vrednošću i povoljnim odnosom uloženo – dobijeno, Duster odavno predstavlja “trn u oku” mnogim rivalima u kompaktnom SUV segmentu, a sada je rumunska perjanica postala još konkurentnija zahvaljujući automatskom sedmostepenom menjaču sa dvostrukim kvačilom koji je dostupan uz dizel agregat od 110 KS

Foto: Aleksandar Savin

Foto: Aleksandar Savin

Dacia Duster je na tržištu startovala 2010. godine, u vreme kada su mnogi proizvođači tek razmatrali kako će i kada da se uključe u danas toliko popularni SUV segment. Ovaj model postavljen na platformu Logana, sa mehanikom Renaulta i Nissanovim pogonom (kod 4×4 verzija), vrlo brzo je stekao zavidan broj poklonika.

pročitaj još

    Bez prave konkurencije, nametnuo se robusnim dizajnom, prostranom kabinom, univerzalnim karakterom i, što je čini se najznačajnije, povoljnom cenom. Uprkos naletu brojnih rivala, Duster se u kontinuitetu svrstava u Top 5 najprodavanijih modela u tzv. B SUV segmentu u Evropi. O globalnim pozicijama dovoljno je reći da se, osim u Rumuniji, proizvodi još u Brazilu, Kolumbiji, Rusiji i Indoneziji.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Nakon pet uspešnih godina usledila je uobičajena restilizacija koja mu je podarila svežiji i moderniji izgled i to zahvaljujući novoj maski hladnjaka, redizajniranim branicima i blago korigovanim svetlosnim grupama. Gotovo dve godine kasnije, na pragu otkrivanja nove generacije, koja je debitovala na Salonu automobila u Frankfurtu, „stari znanac“ je obogatio ponudu automatskim menjačem. Reč je o modernoj transmisiji sa dvostrukim kvačilom i sedam stepeni prenosa koju koriste i najnoviji modeli Renaulta. EDC menjač je kod Dustera dostupan isključivo uz 1.5 dCi motor od 110 konjskih snaga, u verziji sa pogonom na prednje točkove (2WD).

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Pored novog menjača, značajno obeležje testiranog automobila predstavlja promotivna edicija Freedom, koja se ističe paketom “Look” sa mat hromiranim ogledalima, uzdužnim krovnim nosačima, zaštitnim oblogama napred i pozadi, ukrasnim bočnim pragovima, zatamnjenim staklima… Njom je obuhvaćen i paket Allroad sa štitnicima blatobrana i bočnih vrata, a tu su i kožni upravljač i ručica menjača. Malo šminke je svakako dodatno prikrilo bore, pa testirani model sasvim pristojno i uredno izgleda.

    Nešto je ubedljiviji spolja nego unutra. Prostrani kokpit je izrađen u tamnim tonovima, a sedišta su presvučena grubljim materijalom prijatnog dezena. Sa druge strane, plastične površine bi svakako mogle biti lepše i za oko i na dodir. No, tako nešto bi sigurno uslovilo da i cena bude drugačija.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Time bi bio narušen odnos uloženo – dobijeno, koji ga čini posebno privlačnim. U skladu sa SUV atributima, Duster nudi više prostora i bolju funkcionalnost nego, recimo, automobili sličnih gabarita iz C segmenta. Volumen kabine i unutrašnje uređenje pružaju sasvim dovoljno komfora za četiri odrasla putnika, a zahvaljujući visini vozila, lako se ulazi i iz njega izlazi.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Na polju ergonomije, čini se da bi sedišta mogla da budu za nijansu udobnija, a vidno nedostaje središnji naslon za ruku. Ipak, ti detalji nikako ne umanjuju zadovoljstvo koje ovaj automobil pruža, kako u gradskoj, tako i u vožnji na putu i van njega. Jer visoka, dominantna pozicija sedenja, velike staklene površine i visok klirens, omogućuju uzuzetan pregled vozaču na saobraćajnu situaciju, što svakako doprinosi osećaju, ali i stvarnoj bezbednosti vozača i putnika.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Sa druge strane, prtljažnik sa gotovo 500 litara zapremine je veoma praktičan i itekako upotrebljiv. A takav je i čitav automobil u vožnji. Visok klirens i „mesnati“ pneumatici čine ga pogodnim za vožnju po asfaltu, ali i van njega. Čak i kada nije opremljen sistemom 4WD, Duster nam je dokazao kako je sposoban da siđe sa asfalta.

    Bez bojazni da ćete zakačiti „pod“ automobila, možete da vozite po džombama, zemljanom ili makadamskom putu. Penjanje na brežuljak ili silazak u livadu takođe mu neće teško pasti. Sve dok zemlja nije vlažna, a tlo klizavo, pogon na prednje točkove je dovoljan. Ipak, ukoliko vam je potreban automobil za takvu eksploataciju tokom sva četiri godišnja doba, preporuka je verzija sa 4WD pogonom i zaključavanjem centralnog diferencijala.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    No i bez toga, dizel motor od 110 KS i 250 Nm i automatski menjač sjajno sarađuju. Promene stepena se odvijaju meko i gotovo neprimetno, a opet dovoljno brzo. U laganoj vožnji prebacuje naviše nešto pre 2.000 obrtaja, a u zavisnosti od toga koliko je stisnuta papučica gasa, progresivno se povećava broj obrtaja kada nastupa „šaltanje“. U najkraćem, menjač radi kao „švajcarski sat“, a nudi i ručni režim prebacivanja gde vozač pomeranjem ručice napred – nazad bira sledeći stepen prenosa. Sve to ga čini odličnim izborom, a naročito koristi onima koji provode mnogo vremena za upravljačem u urbanom okruženju.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Još jedna pohvala može se uputiti Renaultovom dizel agregatu zapremine 1,5 litrara. Radi se o najnovijem dizelu sa obrtnim momentom od 250 Nm, koji lako vuče u svim režimima obrtaja, veoma je tih i elastičan, tako da se čini kao da ima više od 110 KS. Uz to, izuzetno je tih, smiren, bez ikakvih vibracija, ne pravi veću buku u unutrašnjosti, ni pri brzinama iznad 120 km/h i pravo ga je zadovoljstvo „gaziti“ na semaforu. Normalno, ukoliko ste zavisnik te vrste, odnosno ukoliko niste prevazišli taj mladalački manir.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    U vožnji se odličnim pokazalo i meko oslanjanje, pa putnici neće previše ispaštati, čak ni na putevima lošijeg kvaliteta. Zbog ovakve konfiguracije, Duster se nešto više naginje u krivinama, ali od njega ni ne treba očekivati da se ponaša kao “karting na klocnama”. Što se potrošnje tiče, u gradskoj vožnji, koja uslovljava promenljivu voznu dinamiku i dosta zaustavljanja na semaforima, potrošnja se kreće između 6 i 7 litara. Napominjemo da je tokom testa, klima-uređaj gotovo non-stop bio uključen. U eko režimu, koji se aktivira pritiskom na taster, i bez klime, prema bord-kompjuteru u gradu je za 100 km dovoljno oko 5 litara dizela. Na otvorenom je još ekonomičniji, te smo 200 kilometara prešli sa manje od 10 litara, što znači da na putovanju možete da računate na autonomiju od 1.000 km, pa i više.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Naravno, model koji sve pomenuto pruža nije jeftin. Sa cenom od 17.500 evra „daster 1.5 dCi EDC fridom“ nalazi se na drugom kraju skale u odnosu na klot verziju bez klima uređaja ali sa 4WD pogonom, koja otvara ponudu za 11.940 evra.

    Uroš Dedić/TopSpeed

    Dacia Duster 1.5 dCi EDC
    Karoserija SUV, 5 vrata, 5 sedišta; DxŠxV 4.315 x 1.821 x 1.625 mm, međ. rast. 2.674 mm; masa 1.349 kg, prtljažnik 500 lit.
    Motor dizel, R4, turbo; 1.451 ccm, 110 KS pri 4.000 o/min, 250 Nm pri 1.750 o/min
    Transmisija automatska, 7 stepeni; pogon na prednje točkove
    Oslanjanje napred MacPherson; nazad torziona osovina
    Kočnice napred ventilirajući diskovi, nazad doboši
    Pneumatici 215/65 R16
    Performanse 0–100 km/h za 11,9 s; 169 km/h; 4,5 lit/100 km, 116 g CO2/km
    Cena 17.500 evra

    Ocene
    + Motor, menjač, robusna karoserija, prostor u kabini
    – Primetna štednja na detaljima i materijalu u unutrašnjosti

    Utisak
    Duster sa automatskim menjačem, uz proverene atribute, podiže kvalitet vožnje. Nije jeftin, ali se i dalje ističe povoljnim odnosom uloženo-dobijeno

    chats-viber-ts

    Tagovi: 1.5 dci, 2wd, dacia, duster, edc, suv, test