0

TEST Ford Fiesta ST Line: Veliki u malom

Naravno da je cilj svakog novog modela, u ovom slučaju automobila, da bude bolji od svoje prethodne generacije... A Ford može da odahne, jer nova "fiesta" je u tome uspela!

Foto: Stuart GW Price i Zoran Živkov

Foto: Stuart GW Price

Prvu generaciju svog čuvenog malog automobila “fiesta” Ford je na tržište poslao 1976. godine. Onda se 1983. pojavila druga, pa 1989. treća, 1995. četvrta, 2002. peta i 2008. šesta generacija. Poslednje “osvežavanje” ona je imala 2013. tako da je po kriterijumima savremene automobilske industrije već uveliko bilo vreme da se reaguje, kako se više od četiri decenije uspešne tradicije ne bi tek tako “potrošilo”…

pročitaj još

    Foto: Stuart GW Price i Zoran Živkov

    Foto: Stuart GW Price

    I tako, sada se pojavila najnovija, sedma generacija “fieste”, koja izgleda bolje nego ikada. Bar na prvi pogled i po prvim utiscima… Isto tako, na prvi pogled, bestseler Forda izgleda, ne toliko veći, koliko bolje opremljen, komforniji i tehnički napredniji. Čak toliko, da bi se mogli zapitati može li tim napretkom da ugrozi samog sebe, budući da je decenijama u nazad popularnost, između ostalog, poticala i od pristupačne cene. Naime, “fiesta” je uvek nudila mnogo, za relativno malo novca!
    Da li se sada situacija promenila sa dolaskom nove generacije?

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Dakle, “ford fiesta” nije bila interesantna za kupovinu mnogima samo zato što je bila relativno jeftina, već zato što je i zabavna za vožnju, relativno komforna, praktična i već u osnovnom paketu dolazila je sa dosta opreme. Konkurencija u B segmentu, to uglavnom nije mogla da prati iz različitih razloga…

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Ipak, sada je došlo neko drugo vreme i tehnologija i tehnika se iz viših klasa polako seli u niže. Sada neki savremeni sistemi više nisu privilegija E ili D kategorije, već redovna pojava u C, a sa novom generacijom “fieste” ulaze i u B segment. I Ford tu ponovo pravi iskorak, s tim što istovremeno na tržište uvodi različite verzije sa troja i petora vrata, širokom paletom motora i transmisija, te bogatim pakeima opreme “Trend”, “Titanium”, “ST-Line” i “Vignale”. U planu je, doduše tek naredne godine, i prava sportska varijanta “ST” sa motorom od 200 i više konjskih snaga, kao i “fiesta aktiv”, prvi krosover odnosno mali SUV Forda na platformi ovog modela.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Zato biram najsnažniju trocilindarsku verziju u ST-Line opremi sa troja vrata, jer crveni hečbek me nekako vraća u vreme kada sam i privatno vozio automobil iste marke, samo iz segmenta više. Doduše imao je sve cilindre na broju i bio je veoma zabavan za vožnju.

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    U poređenju sa prethodnom generacijom, od napred, “fiesta” izgleda veoma slično. Tek na bokovima i zadnjem delu primetne su značajnije promene i oštrije linije. I LED svetlosne grupe su prisutne kod većine modela, sve sa onim “makara” dnevnim svetlima koja ih uokvirjuju, ali ih kod “ST-Line” verzije nema. I ova varijanta “ford fieste” je za 15 mm duža od ostalih, a niža za 10, dok je iste širine i, naravno, međuosovinskog rastojanja. Međutim, nova generacija je i generalno duža od prethodne, mada su većinu tih milimetara “pojeli” branici. A što se tiče međuosovinskog rastojanja, to povećanje iznosi 4 mm, dok je povećan i trag točkova zbog novog sistema oslanjanja.

    Foto: Stuart GW Price

    Foto: Stuart GW Price

    Sve to se malo odrazilo na povećanje unutrašnjeg prostora. I dalje je ovo tipičan predstavnik B segmenta, pa zato ne treba očekivati čuda. No, to nikako ne znači da se u automobilu ne sedi dobro i da ergonomski nešto nije u redu. Ne, naprotiv!

    Foto: Stuart GW Price

    Foto: Stuart GW Price

    Za sedam godina, enterijer “fieste” se baš izmenio. On je osavremenjen i svež, sa novim izgledom kokpita i novim displejem osteljivim na dodir dijagonale 6,5 inča, koji dominira gornjim delom centralne konzole. Tu je SYNC 3 komunikaciono-zabavni sistem, koji omogućava vozaču kontrolu nad audio i navigacijskim uređajem, uz mogućnost konekcije sa “pametnim” telefonima i prihvatanje glasovnih komandi. Grafika displeja, pa i kompletnih instrumenata je veoma jasna i pregledna.

    Foto: Stuart GW Price

    Foto: Stuart GW Price

    Sedišta su nešto tvrđa, ali i dalje udobna, a i malo duži sedalni deo bi bio poželjan. Pronalaženje idealne pozicije za upravljačem nije teško, jer je realno više vremena potrebno naviknuti se na sve sisteme koje automobil sada nudi. On prepoznaje saobraćajne znake, automatski reguliše visinu svetlosnog snopa, ima adaptivni tempomat, upozorenje na vozla i iz tzv. “mrtvog” ulga i na “dolazeći” saobraćaj, praćenje saobraćajne trake i tako dalje i dalje…

    Foto: Stuart GW Price

    Foto: Stuart GW Price

    Ono što mi se nije dopalo jesu spoljašnja ogledala nešto manje površine, kao i kvalitet plastike . Jasno je da se pri izradi novih vozila, danas koristi dosta recikliranih sirovina, ali plastika na pojednim delovima u kokpitu već pokazuje izvesne znake habanja u vidu ogrebotina.

    Foto: Stuart GW Price

    Foto: Stuart GW Price

    Za razliku od ostalih verzija “ST-Line” ima nešto tvrđi trim oslanjanja i karoserija je nešto niža, zbog kraćih opruga. To znači da su i naginanja u krivinama nešto manja, pa samim tim i vožnja dinamičnija. Ono što posebno raduje je da “ford fiesta” doslovno sluša želje vozača “ispostavljene” preko preciznog upravljača, sa dobrim povrtnim osećajem. Manuelni menjač sa šest stepeni prenosa je, svakako, nešto što oduševljava i prosto imate želju da ga često koristite.

    Foto: Stuart GW Price

    Foto: Stuart GW Price

    Mali jednolitarski EcoBoost motor sa tri cilindra od 140 KS nema većih problema da se izbori sa vozilom mase 1.144 kilograma. Uz to, treba napomenuti da je “ford fiesta”, takoće “ST-Line” samo u verziji sa petora 19 kilograma teža. Međutim, sve to nekako nije dovoljno da se dostigne deklarisana potrošnja od 4,5 litara na 100 kilometara teško da može biti postignuta u uslovima redovnog saobraćaja. Još ako vozač odlući da se malo opusti i “opruži” desnu nogu, pa proveri ubrzanje “do stotke” od 9 sekundi ili maksimanu brzinu od 202 km/h, nivo goriva rezervoaru zapremine samo 42 litra će brže padati od naznačenog.

    Foto: Stuart GW Price

    Foto: Stuart GW Price

    Sve u svemu, nova generacija “ford fieste” zaista pruža dobar osećaj uživanja u vožnji, dok istovremeno, automobil izgleda dobro, ima mnogo savremene tehnike i zabavan je. Postoje još neki detalji koje bi svakako promenio ili prepravio, a to je uvođenje motora sa “svim cilindrima”, znači četvorocilindarskog. No, suština je da je “fiesta” ostala “fiesta” i da se vozi onako dobro kao nekad, sa željom da svaku krivinu “napadnete” punim gasom…

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    A cena? Pa, uskoro kada prodaja kod nas počne, početna bi trebala da iznosi 10.940 evra, dok za verziju sa troja vrata, u “ST-Line” paketu opreme sa jednolitarskim motorom i šestostepenim automatskim menjačem treba izdvojiti… evra.
    Ne zvuči malo, ali treba imati na umu da je “fiesta” i dalje mali, a zapravo veliki automobil u svakom pogledu!

    Zoran Živkov/TopSpeed

    Ford Fiesta 1.0 EcoBoost ST Line

    Karoserija hečbek, 3 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.065 x 1.941 x 1.766 mm, međ. rast. 2.493 mm; zapremina prtljažnika 292/1.093 lit, masa 1.144 kg
    Motor benzin, redni, 3 cilindra, 998 ccm, 140 KS pri 6.000 o/min; 180 Nm pri 1.500-4.000 o/min
    Transmisija šestostepena, manuelna; pogon napred
    Ogibljenje napred nezavisno, MacPherson, spiralne opruge, amortizeri, popr. stabilizator; nazad multi-link
    Kočnice samoventilirajući diskovi napred 262 mm x 23 i puni diskovi 252 mm x 12 nazad
    Pneumatici 205/40 R18
    Performanse 0 – 100 km/h za 9 s; 202 km/h; 4,5 l/100 km; emisija CO2 102 g/km
    Cena nema

    Ocena
    + atraktivna pojava, bogata oprema i dinamične vozne karakteristike
    – kvalitet plastike na pojedinim delovima i mali retrovizori

    Utisak
    Ford može da bude ponosan na činjenicu da nova Fiesta dolazi u pravom momentu i sa najbitnim poboljšanjima

    chats-viber-ts

     

    Tagovi: ecoboost, fiesta, ford, st-line, test