0

TEST Abarth 595 Competizione: Tasmanijski đavo!

Đavo sa znakom škorpiona, glasan i prgav! To bi ukratko bio opis redizajnirane verzije Abarth 595 Competizione koja se pojavila nedugo nakon što je predstavljen osveženi FIAT 500

Foto: Aleksandar Savin

Foto: Aleksandar Savin

U našem slučaju, buka je bila dvostruko veća, jer su na zakazani sastanak došla su dva Abartha 595 Competizione, a ne jedan! Duet ili bolje reći tandem, dva okretna, živahna i glasna, mala đavola… Tasmanijska đavola! Jer, upravo na ovu životinju, a još više na lik iz poznatog crtanog filma, podseća pojava ovog automobila. Najpre ga čujete kako dolazi, a potom vidite!

pročitaj još

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Kako god da bilo, daleki predak ovih „mališana“ rođen je 1963. godine, tako što je Carlo Abarth do tada pravio posebne izduvne sisteme za FIAT, a onda na Salonu automobila u Torinu, predstavio i prvi model 595. Ova dorađena verzija „Fiće“ gotovo odmah je postigla neverovatnu popularnost, tako da ga je italijanski proizvođač odmah čvrsto „prigrlio“.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Danas ovaj hečbek, nakon najnovijih izmena osnovnog modela 500, dolazi sa nešto drugačijim svetlosnim grupama napred i pozadi i masivnim branicima. No, njegova pojava, tačnije relativno male dimenzije, nikako ne odgovaraju velikoj buci koju proizvodi i uopšte utisku agresivnosti koji ga prati. A kompletan izgled spoljašnjosti, sa svim tim spojlerima, velikim uvodnicima vazduha koji bi trebalo da za čak 18% poboljšaju hlađenje, spliterima i difuzorima, pragovima, pa velikim točkovima i širokim gumama, kao i sama kombinacija boja i šara, nesumnjivo upućuju na to da je reč o automobilu koji je povezan sa sportom.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Asocira na to i sam logo sa škorpionom, koji je prisutan na mnogo mesta kod modela 595 Competizione… Međutim, pored zvuka i pojave, na vezu sa automobilskim sportom ukazuje i enterijer. Uz nezaobilazni karbon, tu su i Sabelt sportska sedišta, obložena alkantara kožom. Ona pružaju potpuno siguran „zagrljaj“ i odlično držanje prilikom oštrih manevara za koje je 595 Competizione kao stvoren, samo što su, kao što se već može unapred zaključiti, veoma tvrda. I što, protivno očekivanjima, vozač i suvozač sede neuobičajeno visoko za jedan ovakav sportski automobil.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Zaravnjeni donji deo upravljača je svakako nezaobilazan detalj, kao i komande menjača iza njega. Instrument tabla potiče iz modela 695 Biposto, a tu je i infotejment sistem… Samo, koga još briga za to kada ovaj Abarth pruža daleko bolju zabavu u vožnji nego što je „prebiranje“ po meniju putem ekrana osetljivog na dodir!?

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Generalno posmatrano, čini mi se kao da „progovara“ duh ‘60-ih godina prošlog veka, ali jednim novim, savremenijim rečnikom. Sve podseća na ono kako je bilo nekada, mada nije to – to! Novo je i drugačije… A svakako bolje i sasvim u skladu sa akutelnim trendovima.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Četvorocilindarski motor, sa četiri ventila po cilindru, iz 1.368 ccm radne zapremine, uz pomoć turbo-punjača marke Garret, dostiže 180 KS, pri 5.500 obrtaja u minuti. To je dovoljno da Abarth 595 Competizione u verziji sa MTA trasmisijom, tzv. „robotizovanim“ sekvencijalnim petostepenim menjačem, „stotku“ dohvati za 6,9 sekundi… A to je sasvim dinamično, zar ne? I maksimalni obrtni moment od 250 Nm pri 3.000 o/min je sasvim dovoljan za utisak o dinamičnosti, i bez napomene da je maksimalna brzina 225 km/h!

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Dakle, nije samo da se ovaj automobil čuje – budući da specijalni Rekord Monza izduvni sistem, pored dobrog izgleda i odličnog zvuka, uz onaj karakterističan „pucanj iz auspuha“ prilikom oduzimanja gasa, tako tipičan za sportske „mašine“, dodatno poboljšava i performanse. Sve to doprinosi subjektivnom utisku da ovaj automobil i ide kao tasmanijski đavo! Mada, možda on i nije toliko brz koliko se u prvi mah može učiniti, ali je svakako neverovatno zabavan za vožnju.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Mala masa od 1.090 kilograma, što znači 6,1 kilogram po konjskoj snazi, u kombinaciji sa odličnim sistemom oslanjanja, naravno i nešto tvrđim trimom koji će se dopasti samo pravim automobilskim entuzijastima, jer ipak se ovde radi o Koni amortizerima, čine da 595 Competizione grabi kroz krivine neverovatnom dinamikom. Za trenutak, čovek ima osećaj da se nalazi u nekoj ultra-realnoj video igrici. Tome značajno doprinosi i novi diferencijal, opet poreklom iz modela 695 Biposto.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Upravljač je precizan, samo možda malo previše „servo-pojačan“, odnosno, kao da je asistencija prevelika. Naprosto, nedostaje više povratnih informacija sa puta. Razumemo da je to učinjeno „za dobro vozača“, ali bi proizvođači nekada mogli da malo manje čine u tom pravcu i da ne guraju elektroniku u toj meri u prvi plan.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ukoliko preterate sa brzinom u krivini, Abarth 595 Competizione će se ponašati kao i svaki drugi automobil sa pogonom napred. Dovoljno je da „popustite gas“, čija je komanda takođe elektronska „drive-by-wire“ i ne postoji neka mehanička veza, već se sve odvija putem „potenciometra“, pa će podupravljanje prestati. Samo za napomenu, kontrola trakcije se ne može isključiti!

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Naginjanje karoserije u krivnama je neznatno, a stabilnost na kočenju odlična. Uz to je i Brembo kočioni sistem sa četvoroklipnim aluminijumskim čeljustima i ventilirajućim diskovima, prečnika 305 mm napred i perforiranim od 240 mm pozadi, izuzetno efikasan!

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    I tako… Dok motor reži, turbina zviždi, a gume škripe, teško je racionalno odlučiti se za ili protiv ovog automobila! Jer, koga jednom ovaj „škorpion“ ubode, protivotrova nema! Taj je zauvek, ako već i nije od ranije, „zaražen trkačim virusom“ i spreman da oprosti sve “grehe” koje ima Abarth 595 Competizione.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Cena od 29.850 evra bi mogla da bude jedan od njih, međutim nije, budući su ljubitelji ovakvih automobila, kao što smo već konstatovali, nepopravljivi entuzijasti, spremni da žrtvuju sve, pa i komfor, zarad ekstravagancije i performansi. Ne smeta im ni buka, ni, recimo, prtljažnik od svega 185 litara, ni to što će osetiti svaku neravninu na putu!

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Tu prosto mora da postoji još jedan glas koji sugeriše upravo nabavku ovog automobila. Konačno, taj „savetodavac“ nema ni rogove, ni rep, ali opasno navodi na greh… Ko je to… Đavo!? Ma ne, to je sam Abarth 595 Competizione čijem je glasnom zovu teško odoleti!

    Zoran Živkov/TopSpeed


    Abarth 595 Competizione 1.4 T

    Karoserija hečbek, 3 vrata, 4 sedišta; d x š x v 3.660 x 1.893 x 1.485 mm, međ. rast. 2.300 mm; zapremina prtljažnika 185 lit, masa 1.090 kg
    Motor četvorocilindarski, benzinski, 1.368 ccm, 180 KS pri 5.500 o/min; 250 Nm pri 3.000 o/min
    Transmisija petostepeni, automatski; pogon napred
    Ogibljenje napred McPherson, nazad torziona osovina
    Kočnice samoventilirajući diskovi napred 305 x 28 mm, nazad 240 x 11 mm
    Pneumatici 205/40 R17
    Performanse 0 – 100 km/h za 6,7 s; 225 km/h; 6,6 l/100 km; emisija CO2 134 g/km
    Cena 26.700 evra

    Ocena
    + atraktivna pojava, vozna dinamika, odličan zvuk motora
    -tvrdoća oslanjanja

    Utisak
    Abarth 595 Competizione je automobil samo za prave automobilske entuzijaste, spremne da se odreknu komfora, zarad uživanja u vožnji

    chats-viber-ts

    Tagovi: Abarth 595, brembo, carlo abarth, competizione, fiat 500, test, turbo