0

REPORTAŽA Mazda MX-5 Transfagarasan Experience: Popularnim roadsterom kroz srce Karpata! (VIDEO)

Ovih dana, Mazda je upriličila događaj pod nazivom MX-5 Transfagarasam Experience 2017, gde su specijalizovani predstavnici medija iz Centralne i Istočne Evrope imali priliku da na svojevrsnoj “maršruti snova” isprobaju mogućnosti najprodavanijeg roadstera na svetu - legendarnog modela MX-5!

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Sigurno ste već čuli za Transfagarašan? U slučaju da niste, to je jedinstven i po mnogo čemu specifičan put u Rumuniji, koji je Jeremy Clarkson, tada voditelj Top Gear, ocenio kao najbolji na svetu. Koliko je interesantan i živopisan ovaj planinski put uverili smo se prošle godine kada smo kao jedina novinarska ekipa iz Srbije prošli spektakularne predele u sklopu dinamičke prezentacije Porscheovih modela Cayenne i Macan.

pročitaj još

    mazda_mx-5_transfagarasan_action_24

    Po sličnom receptu, evropska centrala japanskog proizvođača ovih dana je upriličila događaj pod nazivom Mazda MX-5 Transfagarasam Experience 2017, gde su specijalizovani predstavnici medija iz Centralne i Istočne Evrope imali priliku da na svojevrsnoj “maršruti snova” isprobaju mogućnosti najprodavanijeg roadstera na svetu – legendarnog modela MX-5.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Transfagaršan je zapravo nacionalni put (oznaka 7C) u Rumuniji koji povezuje dve istorijski značajne oblasti – Munteniu na jugoistoku zemlje i Transilvaniju koja zahvata centralne i severne delove teritorije naših suseda. Put je dugačak 151 km, vodi kroz Fagaraš planine, prostire se u pravcu sever – jug i sadrži preko 830 manjih mostova kao i 27 serpentina. Po konfiguraciji terena i krajolicima, umnogome podseća na čuveni Stelvio Passo u Alpima koji povezuje Italiju i Švajcarsku. Dakle, reč je o savršenom “poligonu” za dinamičnu vožnju jednog lakog sportskog automobila kakav je Mazda MX-5.

    Foto: Mazda

    Foto: Mazda

    Avanturu sa Mazdom MX-5 započinjemo u mestu Sibiu, a polazna tačka je luksuzni hotel Hilton. Nakon što su nas domaćini upoznali sa itinererom dugim 124 kilometara, na parkingu ispred hotela dočekuje nas flota od nekoliko desetina atraktivnih roadstera. Kao za baksuz, kiša ne prestaje da pada dok se pred nama šepure dvosedi u dve karoserijske verzije – sa mekim platnenim i tvrdim sklopivim krovom, uz mogućnost izbora između dva atmosferska agregata.

    Foto: Mazda

    Foto: Mazda

    Osnovni benzinac od 1,5 litara raspolaže sa 130 KS, dok snažniji iz 2,0 litara oslobađa 160 “konja”. Naš izbor pada na model sa oznakom MX-5 RF sa tvrdim krovom i snažnijim motorom. Da, nedavno smo bili u prilici da se upoznamo sa ovim modelom na međunarodnoj dinamičnoj prezentaciji u Barseloni, ali smo tamo vozili verziju sa automatskom šestostepenom transmisijom. Zbog toga smo sada puta odabrali model sa ručnim menjačem.

    Foto: Mazda

    Foto: Mazda

    Vremenske prilike ne deluju obećavajuće, stoga smo osuđeni da vožnju započnemo sa zatvorenim krovom. Međutim, vrlo brzo oblake smenjuje sunce i odmah odlučujemo da spustimo krov. Pritiskom na dugme, za samo 13 sekundi, tvrdi krov gotovo nečujeno nestaje između prtljažnika i sedišta. Ovo je najbrži “striptiz” u klasi! S obzirom na to da je Mazda MX-5 svetsku slavu stekla kao ne previše snažan, ali izuzetno lak automobil, zabavan za vožnju, konstruktori su posebnu pažnju usmerili na to da novi krov i složeni mehanizam ne utiču previše na rast mase. U tome su uspeli, jer je Retractable Fastback (otuda skraćenica RF) za samo 45 kilograma teži od verzije sa platnenim “krovom”. Krov je, dakle, utonuo, ali su fiksirani nosači i dalje tu, tako da MX-5 RF pomalo podseća na Porscheove Targa modele, s tom razlikom da ovde zajedno sa krovom “nestaje” i zadnje staklo.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Izlazimo iz grada, a put nas vodi u netaknutu prirodu, prelepu zelenu oblast okruženu stenovitim planinskim vrhovima. Zaputili smo se ka jezeru Balea, udaljenom 50-ak kilometara gde ćemo napraviti kraću pauzu, a pre nego što stignemo do ovog odredišta, očekuje nas najinteresantniji deo puta sa brojnim serpentinama i prevojem na nadmorskoj visini od 2.042 metra.

    Foto: Mazda

    Foto: Mazda

    Mazda MX-5 sa 160 KS nije previše snažna, ali je izuzetno zabavna za vožnju. Kombinacija male mase i pogona na zadnje točkove pruža vrhunsku stabilnost i preciznost u zavojima. Napadamo krivine, jednu za drugom i dok automobil vozi kao na šinama, mi ostajemo čvrsto i izrazito nisko smešteni u odličnim Recaro sedištima sa naglašenom bočnom potporom.

     

    Foto: Mazda

    Foto: Mazda

    Sa porastom brzine na pravcima, šum vetra postaje izraženiji, ali su se u Mazdi potrudili da ga, koliko-toliko, neutrališu ugradnjom zvučnika u samim sedištima, negde u visini vrata. Inače, enterijer je dosta skučen što doprinosi osećaju povezanosti vozača i automobila, ali moramo da pomenemo da je zbog menjača na desnoj strani od tunela, u podu suvozaču ostavljeno jako malo mesta za noge.

    Foto: Mazda

    Foto: Mazda

    Motor bez problema nosi karoseriju tešku oko 1.100 kg i oslobađa veoma prijatan i “čist” atmosferski zvuk. Rado se vrti i sa lakoćom zalazi u visoke obrtaje, a crveno polje na obrtomeru počinje tek 7000 o/min. Od 0 do 100 km/h ubrzava za 7,5 sekundi i “hvata” maksimalnu brzinu od 215 km/h. Ipak, MX-5 najviše zadovoljstva pruža u opsegu između 60 i 120 km/h.  Neposrednom vozačkom osećaju doprinosi i kratka i precizna ručica menjača, koja sa međugasom bez problema ulazi u prvi stepen, kada se za to ukaže potreba, na uzbrdicama pri ulascima u serpentine.

    Foto: Mazda

    Foto: Mazda

    Baš u trenucima kada smo krenuli da se penjemo, približavajući se serpentinama, vremenske prilike su se promenile doslovce u nekoliko minuta. Sunce su smenili oblaci koji su doneli smanjenu vidljivost i jaku kišu. Bili smo prinuđeni da ponovo podignemo krov, i dok je kiša dobovala po “metalnoj kapuljači”, mi smo umerenijim tempom nastavili ka prevoju i jezeru Balea, ali smo se zato više zabavili “zabacivanjem” zadnjeg dela automobila po klizavom asfaltu.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Kako su brzo i neočekivano došli kiša i oblaci, tako su i nestali. Na obali jezera nas je opet ogrejalo sunce, a mi smo, nastavljajući putovanje ka hotelu Valea cu Pešti dobro zagrejali kočnice prilikom spuštanja jačim tempom. Kada smo kod kočnica, treba reći da one  dobro obavljaju zadatak i dugo ostaju rezistentne. Ne gube na efikasnosti sve dok se ne zaređa sa silovitim uzastopnim kočenjima bez predaha. Tada je potrebno “smanjiti doživljaj” kako bi se diskovi ohladili. Skrećemo vam pažnju da ukoliko dođete u situaciju da vam se pregreju kočnice, nipošto nemojte da zaustavljate automobil već nastavite da vozite lagano kako bi opstrujavanje vazduha poboljšalo hlađenje.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Mi produžavamo ka pomenutom hotelu gde su nam domaćini priredili ručak, a nakon bogate zakuske, krećemo nazad ka Sibiu. U predvečerje stižemo do ovog starijeg, ali lepo uređenog grada koji svojom arhitekturom, ali i vencima Karpata koji ga okružuju, podseća na alpska mestašca u Austriji i Italiji.

    Foto: Mazda

    Foto: Mazda

    Ako izuzmemo ograničen prostor za noge suvozača i malo mesta za odlaganje sitnica u kabini, kao i prtljaga (prtljažnik zapremine 127 litara), Mazda je potvrdila da je na visini zadatka u svemu ostalom. Čak nije ni neudobna, a ni “žedna”. Prosečna potrošnja u kombinaciji brže i sporije vožnje iznosi oko 8,5 litara na otvorenom putu što, ruku na srce, nije mnogo za zadovoljstvo koje pruža.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Za kraj, red je da se osvrnemo i na cene ovog legenrdarnog roadstera sa Dalekog istoka. Ulazni model Mazda MX-5 130 Emotion košta 20.990 evra, dok model kakav smo vozili,  sa “ful” opremom u Revolution Top paketu, staje oko 32.000 evra, uključujući i specijalnu Machine Gray boju.

    Top Speed Team

    chats-viber-ts

    Tagovi: mazda, mx-5, roadster, rumunija, skyactiv, test, transfagarasan