0

TEST Mazda CX-5 CD175 AWD: Na pravom kursu

Globalna ekspanzija SUV segmenta učinila je CX-5 najpopularnijim Mazdinim modelom koji generiše 25 odsto prodaje japanskog proizvođača. Nakon sedam godina “života” i više od 1,5 miliona prodatih primeraka širom sveta, stigao je novi model koji smo testirali u okolini Barselone

Foto: Jefrey Van der Vaart

Foto: Jefrey Van der Vaart

Komercijalizacija novih modela neretko vodi u polemiku oko toga koliko je on poboljšan odnosno u kojoj meri je zapravo nov. Poznato je da postoji nekoliko nivoa zahvata, od restilizacije tj. ulepšavanja, popularno nazvanog “fejslift”, preko temeljne modernizacije koja podrazumeva sveobuhvatna poboljšanja, pa sve do predstavljanja potpuno nove generacije automobila. Već smo se navikli na Mazdinu praksu ne toliko upadljivih, ali svakako značajnih poboljšanja koja su u poslednje vreme implementirana kod modela Mazda3, Mazda6, a delom i kod CX-5.

pročitaj još

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Međutim, kucnuo je čas da se upoznamo sa novim CX-5. Novitet je premijerno predstavljen svetskoj javnosti na Salonu automobila u Los Anđelesu, krajem prošle godine, da bi se pred evropskim novinarima pojavio na dinamičnoj međunarodnoj prezentaciji u Španiji. Uprkos činjenici da nije postavljen na novu SkyActiv šasiju, možemo reći da se radi o potpuno novom modelu – uveravali su nas naši domaćini u Barseloni.

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Ako se po jutru dan poznaje, treba im verovati jer novi CX-5 već po izgledu nagoveštava priličan otklon od prethodnog modela. Evolucija Mazdinog dizajnerskog pravca Kodo, koji je ustanovljen kod CX-5, a potom implementiran kod “šestice” i “trojke”, sada je podarila oštriji izgled popularnom kompaktnom SUV-u. Novi model je duži za 10 mm i niži za 35 mm. Utisak je da deluje oštrije i modernije vešto kombinujući sportske i elegantne finese.

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Napred preovladava nešto dominantnija maska hladnjaka sa aktivnom rešetkom, kao i obilje 3D elemenata poput novih, istanjenjih LED svetlosnih grupa sa 12 segmenata, ispupčenog logotipa kompanije i hromirane donje ivice. Sa druge strane, minimalistički pristup sugerišu jedva uočljiva LED svetla za maglu, baš kao i zadnje svetlosne grupe. Tu su i nove boje, predvođene kristalno crvenom metalik bojom (Soul Red Crystal), kao i novi aluminijumski točkovi, prečnika od 17 do 19 inča.

    Promene na karoseriji nisu sprovedene isključivo zbog estetike već i zbog poboljšanja aerodinamike. Tako su metlice brisača pomerene naniže da bi ostale skrivene uz sam poklopac prtljažnika, a i pozadi su primetni plastični dodaci na petim vratima kako bi se umanjio negativan efekat opstrujavanja vazduha. Sve to urađeno je sa namerom da CX-5 postane tiši, a samim tim i komforniji u vožnji.

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Enterijer takođe donosi brojne novine. Pre svega se ističu nova sedišta, napred i pozadi. Preoblikovana su tako da pružaju bolju ergonomsku podršku, a primetili smo i da je pozadi uvedeno podešavanje nagiba naslona, što se dodatno odražava na udobnost putnika koji sede na zadnjoj klupi. Osim toga, u centralnom naslonu za ruke ugrađena su i dva USB porta kako bi mobilni uređaji mogli da se koriste i pune istovremeno. Zgodna funkcija koja će posebno značiti mališanima prilikom dužih putovanja. Ipak, nije nam se dopalo to što su prekidači za grejanje zadnjih sedišta u središnjem naslonu za ruke postavljeni tako da se nehotice lako mogu uključiti kada je ovaj naslon spušten.

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Što se tiče vozačke pozicije, tu pronalazimo novi upravljač. Presvučen je izuzetno mekom kožom, a ima i funkciju grejanja obruča koja se, ukoliko ste zaboravni, automatski isključuje nakon 30 minuta. Kako bi svoju filozofiju unutrašnjeg dizajna podređenog čoveku uzdigli na novi nivo, u Mazdi su izvršili reviziju materijala i svih relevantnih komponenata. Recimo, ergonomija je poboljšana na taj način što je kod modela sa automatskim menjačem centralna konzola povišena za 60 mm (40 mm kod ručnog menjača), a povećanjem ove konzole dobijeno je i na funkcionalnosti.

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Isti je slučaj sa pretincem za rukavice u koji može stati tablet od 10 inča. Funkcionalnost je unapređena i opcijom električnog pokretanja petih vrata, koja ne samo da se mogu otvarati i zatvarati jednostavnim pritusom na dugme, već se može podestiti i maksimalni ugao otvaranja u skladu sa visinom korisnika.

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Kod pogonskih agregata nema toliko izmena – gamu sačinjavaju provereni četvorocilindarski benzinci i dizelaši, a izuzetak predstavlja benzinski motor od 2,5 litara koji je dobio sistem deaktivacije cilindara i dodatne četiri konjske snage, te sada oslobađa 194 KS. Mi smo se opredelili za testiranje modela sa 2.2 dizel motorom, tačnije, njegovom snažnijom verzijom od 175 KS, koji se preko šestostepenog automatskog menjača prenose na sva četiri točka (AWD).

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Foto: Jefrey Van der Vaart

     

    Iako nije dobio na snazi, testirani CX-5 je pokazao pomak na polju vozne dinamike, kao i komfora. Zasluge za to pripadaju povećanju čvrstine karoserije za čitavih 15 procenata, kao i uvođenju G-Vectoring Control sistema, koji prilikom zakretanja upravljača, odnosno ulaska u krivinu, smanjuje obrtni moment. U tim situacijama, prednji točkovi dobijaju više gripa pa se smanjuje naginjanje automobila i podupravljanje, a da je od pomoći, dokazao je i unapređeni sistem pogona na sva četiri točka.

    Koristi 27 senzora koji ne samo da blagovremeno prepoznaju kada dođe do proklizavanja prednjih točkova, već su osposobljeni da anticipiraju uslove puta i režim vožnje, tako da AWD sistem može distribuirati obrtni moment na zadnje točkove i pre nego što dođe do proklizavanja prednjih.

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Vozeči po putevima u zaleđu Barselone, nije nam trebalo mnogo vremena da primetimo koliko je novi CX-5 komforniji. Sedi se dosta bolje nego ranije, a i značajno je utišan. Osim pomenutih aerodinamičkih poboljšanja, prodor spoljašnjih zvukova do kabine smanjuju i nova, zadebljana, akustična stakla sa specijalnim žljebovima koji obezbeđuju bolje “dihtovanje”.  Motor sa čak 420 Nm obrtnog momenta odlično sarađuje sa automatskim menjačem, koji je dobio auto-hold funkciju, tako da prilikom zaustavljana nije potrebno držati nogu na pedali kočnice, a nudi i opciju ručnog menjanja “brzina”.

    Inače, automobil u svakom trenutku raspolaže sa dovoljnom rezervom snage, čak i kada vozi po uskim i krivudavim putevima na velikom usponu. Upravljač pruža solidan “feedback” za jedan SUV model, upravljanje je direktnije i daje brži odziv na komande upravljačem.

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Dopao nam se i novi “head-up” displej, čitljiviji je i nudi više korisnih informacija od prethodnog. Od bezbednosnih sistema i asistencija, Mazda je kod novog CX-5 unapredila mnogo toga. Pored radara, ugrađena je i kamera koja skenira sve što se dešava ispred vozila (prepoznaje znakove, druga vozila, pešake, itd.). Osim toga, adaptivni tempomat je dobio Stop & Go funkciju. Inače, ovaj sistem ranije je radio pri brzinama od 30 km/h i više, a sada je oprativan u opsegu od 0 do 200 km/h.

    Tu je i unapređeni Active City Brake, koji umesto od četiri do 30 km/h, funkcioniše do 80 km/h i ukoliko prepozna prepreku, prvo upozorava vozača, a zatim i počinje da koči. Takođe, prepoznaje pešake pri brzinama od 10 do 80 km/h. Tu je i Lane Assist funkcija koja pojačava otpor na servo upravljaču kako bi sprečila neželjeni izlazak iz kolovozne trake. Ipak, stavljamo zamerke na njen rad jer često reaguje ranije nego što bi trebalo, naročito prilikom dinamične vožnje. Na sreću, može se isključiti…

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Foto: Jefrey Van der Vaart

    Ukratko, sve ono što je nedostajalo na prethodnom modelu sada je našlo primenu na ovom, a ono što je postajalo i ranije, sada je unapređeno. Pedantno, proračunato i precizno, Japanci su dali novi vetar u jedra popularnoj lađi koja sa adekvatnim predispozicijama i prepoznatljivom premijum notom plovi ka novim uspesima.

    Što se tiče cena, one su neznatno više, ali je zato spisak opreme obogaćen u svim paketima. U Srbiji ulazni model sa benzinskim agregatom od 165 KS, ručnim menjačem i osnovnim paketom opreme Emotion, staje 23.290 evra, dok testirani primerak u najvišem paketu opreme staje 37.590 evra.

    Uroš Dedić/TopSpeed


    MAZDA CX-5 CD 175 AWD AT

    Karoserija SUV, petora vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.550 x 1.840 x 1.680 mm, međ. rast. 2.700 mm; masa 1.535 kg, prtljažnik 477 lit.
    Motor dizel, R4, turbo; 2.191 ccm; 175 KS pri 4.500 o/min; 420 Nm pri 2.000 o/min
    Transmisija automatska; šest stepeni, pogon na sve točkove
    Oslanjanje napred MacPherson, nazad multi-link
    Kočnice napred ventilirajući diskovi 277 mm, nazad puni diskovi 303 mm
    Pneumatici 225/55 R19
    Performanse 0-100 km/h za 9,5 s; 206 km/h; 5,8 lit/100 km, 152 g CO2/km
    Cena 37.590 evra

    Ocena
    + Balans između komfora i vozne dinamike; prostran, kvalitetan i funkcionalan enterijer
    – Automatski menjač radi “meko”, ali bi mogao da bude malo brži

    Utisak
    Nova Mazda CX-5 gravitira kupcima koji traže moderan, atraktivan i vozački nastrojen SUV, sa naglašenim premijum kvalitetom

    chats-viber-ts

    Tagovi: cd175 awd, cx-5, japan, mazda, skyactiv, suv, test