0

TEST MINI Cooper SD: Zabava bez oktana!

Sada sa novim, pojačanim dizel motorom iz BMW asortimana i 170 KS i 340 Nm obrtnog momenta, MINI “povlači” iz mesta do „stotke“ za zavidne 7,2 sekunde, a dostiže maksimalnih 225 km/č, uz potrošnju koja ni pod kakvim uslovima vožnje neće preći deset litara!

Foto: Aleksandar Savin

Foto: Aleksandar Savin

MINI je jedna od onih marki koje se po mnogo čemu ističu u moru drugih proizvođača. Čuveni britanski brend, podsetićemo, prešao je pod okrilje BMW Grupe početkom milenijuma, ali je zadržao originalnu filozofiju, ostavši imun na mnoge tektonske promene koje su zadesile autmobilsku industriju i šire. Ipak, najnovija, treća generacija savremenog MINI-ja nije u potpunosti odolela modernim trendovima, pa je u određenoj meri napravila otklon od minimalističkog koncepta.

pročitaj još

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Drugim rečima, značajno je porasla u odnosu na prethodnika. Međutim, iako za gotovo 10 centimetara duži, novi MINI je zadržao izrazito kompaktan oblik sa nadaleko prepoznatljivom siluetom. U Minhenu vrlo dobro znaju da se tajna njegovog uspeha krije u originalnom dizajnu, bogatoj ponudi personalizacije i nenadmašnom faktoru zabave u vožnji. Da li je novi model kadar da sve to sublimira na pravi način?

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Odgovor na ovo pitanje potražili smo testirajući krajnje interesantnu verziju Cooper SD. Radoznalost prilikom susreta pojačavala je i činjenica da je ovo jedan od malobrojnih modela MINI-ja koji dosad nismo imali prilike da isprobamo, a vozili smo mnoge, od osnovnog One, preko Coopera, Coopera D, Coopera S pa sve do nasjnažnijeg John Cooper Works. Doduše, upoznali smo prethodnu generaciju Countryman SD, ali nikada nam nije dopao šaka Cooper SD. E, sada je došao i taj trenutak!

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Za početak, osvrnućemo se na generalije. Ovaj sportski mališan dugačak je 3,85 metara, širok 1,8 i visok ili bolje rečeno nizak 1,41 m, a pokreće ga snažan dizel agregat. Otuda i oznaka SD. Ona je krasila i prethodnu generaciju, podarivši joj dvolitarski dizel od 143 KS, a dolaskom nove, ulog je podignut na 170 „konja“. Reč je o dizelu koji dolazi sa BMW-ovih polica, što je odlika i ostalih pogonskih jedinica u MINI-jevoj ponudi.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Standardno je za prenos snage predviđen šestostepeni ručni menjač, a testirani primerak opremljen je sportskom automatskom transmisijom sa šest stepeni prenosa. Sa bogatog spiska dodatne opreme već na prvi pogled se ističu stavke kao što su aluminijumski naplaci od 18 inča (standard su 16-ice), Electric Blue metalik boja, zadnji spojler, bele pruge na haubi, kao i krov i kućišta retrovizora u beloj boji.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ulazak u automobil otkriva sportski skrojen i nadasve kvalitetan kokpit. Jedan od najvećih pomaka nova generacija je napravila upravo na polju kvaliteta u unutrašnjosti. Preovlađuju tamni tonovi na sportskim sedištima, u istom duhu je dizajniran i prednji panel, a čak je i obloga krova presvučena antracit crnim štofom.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Osim što je postao prostraniji, novi Cooper SD je poput ostalih članova brojne MINI porodice dobio potpuno novu arhitekturu enterijera. Sada su ispred vozača smešteni i brzinomer i obrtomer, dok je veliki centralni displej rezervisan za prikaz multimedijalnog sadržaja i raznih parametara vezanih za podešavanja brojnih funkcija na automobilu. Svakako pozdravljamo odluku da se merač broja obrtaja premesti na svoje prirodno mesto, ali nam je zasmetalo to što izgleda kao da je „nakalemljen“ sa leve strane. Ovakvo rešenje dovelo je do toga da bude polukružno oblikovan, pa zbog smanjene površine, nije baš čitljiv.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ipak, kada se smestite u veoma dobro oblikovana sedišta, vrlo brzo ćete zanemariti ovaj „nedostatak“. Pozicija sedenja je izvrsna, sedi se dosta nisko i udobno, tako da smo odmah stekli onaj poželjan osećaj povezanosti sa automobilom. Tome doprinosi vrhunsko upravljanje, odnosno direktan i precizan upravljač. Odlično upravljanje dolazi do izražaja bukvalno sa svakim skretanjem, baš kao i stabilnost, jer Cooper SD po pravilu skreće “kao po šinama” – oštro i gotovo bez naginjanja karoserije.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Sa 170 konjskih snaga i čak 360 Nm obrtnog momenta, automobil težak oko 1.200 kg snažno “poteže” sa dodavanjem “gasa”. Motor je vrlo elastičan i ne traži visoke obrtaje kako bi se predstavio u najboljem izdanju. Dovoljno je odabrati sportsku opciju kao jedan od tri ponuđena režima vožnje u sklopu dodatne opreme i MINI je spreman da ispolji nadaleko čuvena svojstva kojim asocira na vožnju kartinga.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Tada odziv na gas postaje oštriji, menjač „šaltuje“ brže i pri višim obrtajima, uz mogućnost biranja stepena prenosa putem poluga na upravljaču, a DSC elektronska kontrola stabilnosti pomera granicu kada će intervenisati usled zanošenja. A upravo zanošenje predstavlja jedan od njegovih najjačih aduta, jer u situacijama kada se krivina napadne prebrzo, a zatim blago oduzme gas, dolazi do kontrolisanog proklizavanja zadnjih točkova, odnosno „repa“. Na taj način automobil se savršeno “namešta” za izlazak iz krivine, spreman da prihvati pun “gas” bez gubitka trakcije.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    A sa papučicom pritisnutom do kraja, „stotku“ iz mesta dostiže za 7,2 sekunde, što je više nego dobar rezultat, baš kao i maksimalna brzina od 225 kilometara na čas. A u slučaju Coopera SD, zabavu ne kvari ni potrošnja, jer je dizel agregat izuzetno štedljiv. Čak ni pri maksimalno forsiranom režimu neće „popiti“ više od 10 litara, dok u normalnoj vožnji po gradu troši oko sedam, a na otvorenom oko pet litara. Doduše, na auto-putu, pri višim brzinama, bio bi štedljiviji i tiši da je uparen sa novim osmostepenim menjačem koji je dosta rasterećeniji od ovog sa šest „brzina“.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Kada govorimo o stvarima koje nam se nisu dopale, moramo da pomenemo i udobnost koja nije na nekom naročitom nivou kada se naiđe na loš kolovoz. Ipak, to mu nećemo uzeti za zlo, jer gotovo da je nemoguće pronaći automobil male ili srednje veličine koji će na 18-icama biti udoban na problematičnim deonicama kakvih je nebrojeno mnogo na našim putevima. Mnogo je važnije to da u pogledu vozne dinamike Cooper SD nije razočarao, naprotiv. Iako je postao osetno veći, uspeo je da zadrži specifične vozne karakteristike koje su ga uostalom i proslavile među poklonicima brze, dinamične i nadasve zabavne vožnje. Rečju, i dalje ga krasi prepoznatljiva harizmu koja nije izbledela sa rastom dimenzija.

    Uroš Dedić/TopSpeed


    MINI Cooper SD

    Karoserija kompakt, 3 vrata, 4 sedišta; d x š x v 3.850 x 1.803 x 1.414 mm, međ. rast. 2495 mm; masa 1.205 kg; prtljažnik 210 l
    Motor dizel, R4, turbo; 1.995 ccm; 170 KS pri 4.000 o/min; 360 Nm pri 1.500–2.750 o/min
    Transmisija automatska, šestostepena; pogon na prednje točkove
    Oslanjanje napred multi-link, nazad muliti-link
    Kočnice napred ventilisani diskovi, nazad puni diskovi
    Pneumatici 205/40 R18
    Performanse 0–100 km/h za 7,2 s; 225 km/h; 4,0 l/100 km, 104 g CO2/km
    Cena od 25.590 evra

    Ocena
    + Zabava u vožnji, snažan i štedljiv motor, kvalitetan enterijer
    – Udobnost, menjač

    chats-viber-ts

    Tagovi: bmw, cooper sd, dizel, john cooper works, mini, one, test