1

TEST Smart Fortwo Electric Drive: Dinamično strujanje

Električna vozila su odavno realnost i nema sumnje da će ih u budućnosti biti sve više, svidelo se to nekima ili ne. Kod mnogih ljubitelja automobila i dalje postoji snažan otpor prema njima, a da nije sve tako sumorno, uverili smo se na prvoj vožnji četvrte generacije Smart Fortwo Electric Drive, koji osim nulte emisije, nudi iznenađujuća vozna svojstva

Foto: TopSpeed

Foto: TopSpeed

Još pre deset godina, eksperimentalna flota od 100 električnih Smartova krenula je da “struji” po ulicama Londona. Možda je u početku sve delovalo kao projekat sa neizvesnom sudbinom, ali ispostavilo se da je Daimlerov brend posvećen gradskim mikro automobilima imao odličnu percepciju budućnosti.

pročitaj još

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Da su lansiranjem Smarta Electric Drive napravlili pun pogodak, potkrepljuje činjenica da se na sceni pojavila već četvrta generacija mališana sa elektropogonom. Smartov uspeh na polju električnih vozila nije presedan, jer tu je čitava plejada sličnih modela (Tesla, Renault Zoe, e-Up, Hyundai Ioniq, Opel Ampera-e…).

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Dakle, vozila sa nultom emisijom uveliko predstavljaju realnost, a nema sumnje da će ih u budućnosti biti sve više i više, svidelo se to nekima ili ne. Uprkos svemu, kod mnogih ljubitelja  automobila i dalje postoji snažan otpor prema sve rasprostranjenijem trendu u automobilskoj industriji i u neku ruku, to je razumljivo ako se zna da je naučno dokazano kako u ljudskoj svesti postoji prirodan strah od velikih promena.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    A kakve promene unosi Smart Electric Drive, saznali smo na međunarodnoj prezentaciji za specijalizovane medije koja je nedavno održana u Tuluzu. Za razliku od starijih rođaka, četvrto “koleno” Smartove električne porodice razgranato je na tri modela – ForTwo, ForTwo Cabrio i ForFour. Autonomija vožnje je produžena, vreme punjenja skraćeno, a uvedene su još neke novine poput daljinske kontrole punjenja baterija i upravljanja nekim korisnim funkcijama pomoću smartfona.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Sada je opciono dostupan i veštački zvuk preko zvučnika na karoseriji, koji se po želji može isključiti. Ova novina uvedena je radi povećanja bezbednosti pešaka i ostalih učesnika u saobraćaju, jer kada se ne čuje, automobil predstavlja veću pretnju po njih.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Mi smo za test odabrali model ForTwo, u kombinaciji boja koje ističu “zelenu” narav, odnosno zaštitnički stav prema očuvanju čovekove okoline. Što se tiče dizajna, tu nema nekih velikih izmena u odnosu na običnu verziju. Novitet je u celosti zadržao oblik, ali je u potpunosti promenio strukturu. Ulogu gradskog specijalca, pogodnog za manevrisanje i parkiranje na malom prostoru uzdigao je na jedan sasvim drugi nivo kada je klasični motor sa unutrašnjim sagorevanjem zamenio elektromotorom.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Kako sve to izgleda u praksi? Pomalo neobično, ali i neočekivano zabavno od samog početka. Na okret ključa u kabini ostaje tišina, a saznanje da je agregat aktiviran stiže preko nešto drugačije instrument table od one kakvu poznajemo iz klasičnog modela.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Umesto količine goriva u rezervoaru očitava nivo baterije izražen u procentima, kao i projektovanu autonomiju, dok izdvojeni okrugli instrument sa leve strane ne pruža uvid u broj obrtaja već obaveštava o trenutnom iskorišćenju snage odnosno punjenju baterija u vožnji. Inače, napajanje u pokretu ostvaruje se rekuperacijom kinetičke energije kada se skine noga sa pedale gasa, kao i prilikom kočenja.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Mi smo ga najveći deo vremena vozili u gradskoj sredini, s tim da nismo propustili priliku da ga proverimo i na lokalnim putevima, a nakratko smo se našli i na auto-putu. Pogonska jednica na struju raspolaže sa 81 konjskom snagom i maksimalnim obrtnim momentom od 160 Nm, a zadnje točkove pokreće preko automatskog menjača sa konstantnim prenosom.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Ključ vrlo dobrih voznih karakteristika leži upravo u “trenutnom” obrtnom momentu, koji je na raspolaganju od starta do krajnje brzine koja je elektronski ograničena na 130 km/h. Mališan poteže iznenađujuće živahno do nekih 60 km/h kada lagano počinje da posustaje. “Stotku” dostiže za solidnih 11,5 sekundi, a žustar start omogućava mu da iza sebe ostavi mnogo snažnije automobile kada se uključi zeleno svetlo na semaforu.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Važnu odliku predstavlja i nisko težište kao posledica smeštanja baterije u pod, proizvodeći veći stepen stabilnosti pri manevrima.  Sve u svemu vozna dinamika dostiže iznenađujuće visok nivo. Pored normalnog režima, na raspolaganju je i tzv. “Eco” kada gas ostaje “zavrnut”,  pa je i temperament dosta mirniji, izuzev kada se papučica gasa pritisne do kraja. Prilikom “kik dauna”, dolazi do privremene obustave ekološkog režima, što je od koristi prilikom preticanja.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Fabrika deklariše putnu autonomiju od 160 kilometara sa jednim punjenjem baterije, a na osnovu iskustva možemo da zaključimo da se radijus kretanja od minimum 100 kilometara ne dovodi u pitanje. Kod svih električnih automobila, vreme punjenja baterije predstavlja izuzetno važnu karakteristiku.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Smart Electric Drive se pomoću specijalnog “on board” punjača puni duplo brže nego ranije – 80 odsto kapaciteta dostiže za samo tri i po sata, a kada je priključen na klasičnu kućnu utičnicu, potrebno mu je šest sati. Kada već govorimo o bateriji moramo da napomenemo da projektovani životni vek iznosi osam godina i da je u potpunosti pokriven garancijom. Ukoliko se pre vremena izgubi propisani kapacitet, proizvođač će je zameniti o svom trošku.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Utisak koji smo stekli nakon dvodnevne vožnje je krajnje pozitivan. Smart umnogome ruši predrasude kako su električna vozila dosadna i sterilna, dok sa druge strane, kao mikro automobil i zaštitnik čovekove okoline promoviše sve one vrednosti koje se od jednog ovakvog vozila očekuju. Pod ruku sa tim dolazi i prilično visoka cena od 21.000 evra u Nemačkoj. Na našem tržištu još uvek nije krenula prodaja električnih vozila, ali će se i to u dogledno vreme promeniti, a Smart ED mogao bi da se pojavi tokom sledeće godine.

    Uroš Dedić/TopSpeed


    Smart ForTwo Electric Drive

    Karoserija kompakt, dvoja vrata, dva sedišta; d x š x v 2.695 x 1.663 x 1.555 mm, međ. rast. 1.873 mm, masa 1.085 kg, prtljažnik 260 – 350 lit.
    Motor električni; 81 KS; 160 Nm
    Baterija litijum-jonska 17,6 kWh
    Transmisija automatska; kontinuirani prenos
    Oslanjanje napred Macpherson, pozadi DeDion osovina
    Kočnice napred diskovi, nazad doboši
    Pneumatici napred 165/65 R15, nazad 185/60 R15
    Performanse 0-100 km/h za 11,5 s; 130 km/h; 0 g CO2/km

    Ocena
    + Nulta emisija, manevarske sposobnosti, dinamika vožnje
    –  Ergonomija

    Utisak
    Smart Electric Drive nudi tihu, jeftinu i iznenađujuće zabavnu vožnju, pre svega na urbanom “terenu”

    chats-viber-ts

    Tagovi: baterije, electric drive, ev, fortwo, smart, test
    Popularni komentari
    • D
      Deki73

      Kabrio elektro Smart je moj san