7

TEST Alfa Romeo Stelvio 2.0 AT8 Q4: Ime je znak!

Znak ili predznak, svejedno... Kada se kaže Stelvio, prva asocijacija je, bar do sada, bila najviši planinski prevoj u Italiji. No, od kada je Alfa Romeo prikazao svoj prvi SUV pod istim imenom, asocijacije bi mogle da budu drugačije

Foto: Aleksandar Savin

Foto: Aleksandar Savin

Često imena u sebi nose predznak ili nagoveštavaju neko značenje, ukazuju na bitnu osobinu i slično. Tako Stelvio jasno upućuje na Passo dello Stelvio, planinski prevoj u Alpima, tačnije u severnoj Italiji ka južnom Tirolu, na nadmorskoj visini od 2.757 metara i put dug nešto više od 20 kilometara sa 75 serpentina. Iako je zatvoren za saobraćaj tokom većeg dela godine, ovaj planinski drum je sinonim za uživanje u vožnji za mnoge istinske ljubitelje automobila i motocikala.

pročitaj još

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Zato Alfa Romeo nije slučajno izabrao ime Stelvio za svoj nedavni korak u nepoznato, tačnije, na novu teritoriju – teritoriju SUV-a, i to onih sa izrazito sportskim karakteristikama, upravljivih, dobro izbalansiranih i snažnih! Međutim, koliko god to bio hrabar potez, on je ipak, nekako očekivan, bez obzira što nakon gotovo jednog veka istorije ove marke, italijanski proizvođač nije pravio takve radikalne promene.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    „Alfa duh“ je do sada uvek podrazumevao nešto drugo, a ne vozilo kao što je Stelvio, ali ako je još pre 15 godina Porsche mogao da prekrši tradiciju i napravi Cayenne, pa kasnije i manji Macan, zašto ne probati nešto novo! I tako… vremena se menjaju i prvi SUV u kući Alfa Romeo je tu. Upravo onakav, kakav se mogao i očekivati. Pogotovo još kada nosi ime Stelvio.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Čak i da ne znate o kojem se vozilu radi, odnosno sve i da nema logo, pa i da je pod pokrivačem, odmah biste mogli da prepoznate glavne „crte“ Alfe. One tipične, bez obzira na oblik i veličinu karoserije, kao što je trouglasta maska hladnjaka. Nove LED svetlosne grupe su zaista nove i drugačije od ono što smo do sada sretali, ali opet, nekako tipične za ovu marku. Dužina od 468 i širina 216 cm nisu neka novost, ali visina od 167 centimetara jeste. Mada i pored tih novih proporcija, sve linije karoserije i oblici se gotovo savršeno uklapaju. Svaki detalj je na svom mestu i sve je skladno i sa stilom, onako baš u duhu najbolje tradicije italijanske škole dizajna.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Sve ovo važi i za enterijer Stelvia, koji je jednostavan, ali u prefinjenom stilu i od veoma kvalitetnih materijala. Vozač je, naravno, u centru svih zbivanja i ka njemu su okrenuti okrugli instrumenti između kojih je „uglavljen“ TFT kolor monitor sa nekim od najznačajnijih informacija, pa čak i centralni displej od 8,8 inča, koji je diskretno zatamnjem i stapa se sa armaturnom tablom. Najvažnije komande su na dohvat ruke i prilično logično raspoređene, što na upravljaču, što na centralnom grebenu. Tu su rotacione komande Alfa Connect i audio sistema, ali i DNA selektor. Ručica osmostepenog automatskog menjača je lepo oblikovana, ali u pojedinim situacijama i nepotrebna, jer su tu velike polugle za promenu stepena prenosa, smeštene iza upravljača.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    U stilu nekih svojih daljih rođaka sa još bogatijim sportskim pedigreom, ovu Alfu moguće je pokrenuti u veoma kratkom vremenu. Najpre ćete palcem leve ruke pritisnuti dugme na upravljaču za startovanje motora, a levom nogom kočnicu, pa desnom rukom povući polugu za promenu stepena prenosa na više i onda desnom nogom samo dodati gas i Stelvio će silovito startovati iz mesta. Onako, baš u trenu!

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Pored atletski izvajanog tela, odnosno dinamične karoserije koja počiva na novoj platformi, istoj kao i Giulia, Alfa Romeo Stelvio je pravi sportski SUV. U ovoj verziji, koju smo vozili, pokreće ga benzinski turbo-motor od 1.995 kubnih centimetara sa 280 konjskih snaga. One su dostupne pri 5.250 o/min i putem osmostepenog automatskog menjača i pogonskog sistema Q4, prenose se na sva četiri točka.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ovde se zapravo radi o novog generaciji agregata izrađenih od aluminijuma sa pogonskim osovinama od karbonskih vlakana, namenjenim upravo iskušenjima koja se postavljaju pred ovakva vozila. Tu treba ubrojati i zahtevne vozače, koji žele maksimum performansi na zahtevnim putevima, različitim podlogama i vremenskim uslovima. Dakle, Stelvio treba da ima snagu, ali i mogućnost da je adekvatno prenese na podlogu.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Mi pred ovaj SUV nismo stavili njegov „prirodni“ ili „domaći“ ambijent, odnosno pomenuti planinski prevoj u Italiji, već smo vožnju prilagodili našim uslovima i putevima, što asfaltiranim, ali i onim koji se smatraju asfaltiranim, a u suštini su makadamski ili prepuni raznih oštećenja. A tu je Stelvio opet na „svom“ terenu. Ubrzava do 100 km/h za obećanih 5,7 sekundi, dok lebdimo na 190 mm od tla. Oslanjanje stoički podnosi udarce, jer se napred radi o dvostrukim trouglastim ramenima, a pozadi o multilink aluminijumskom sistemu, pri čemu je hod opruga, naravno, nešto duži nego kod modela Giulia, ali i tvrđi.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    U krivinama je naginjanje karoserije neznatno, a snaga se u normalnim situacijama prenosi na zadnje točkove. Tek kada se za to ukaže potreba, dolazi do transfera ka točkovima napred, i to do 50 procenata. Inače, maksimalni obrtni moment je respektabilnih 400 Nm, pri  relativno niskih 2.250 obrtaja u minuti. Zahvaljujući relativno maloj masi, koja je postignuta upotrebom karbona i aluminijuma, ne samo kod pogona i transmisije, već i kod delova na karoseriji, Stelvio ima svega 1.660 kilograma. Naglašavamo „svega“ jer u poređenju sa nekim konkurentima to je značajno manje. Recimo, u sličnim verzijama, BMW X3 je teži za 145, a Porsche Macan 185 kilograma!

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Zato ne treba da čudi što se Stelvio, uz odličnu trakciju, sa takvom lakoćom „ispucava“ iz krivina, uz lagano zanošenje zadnjeg dela kada je DNA selektor u Dynamic modu. Tačnije, tada je i uživanje u vožnji najveće, jer Natural i Advanced Efficiency su za druge prilike. Menjač je, onako, reklo bi se nenametljiv, ali velike poluge prosto mame da budu upotrebljene, čak i kada za to nema realne potrebe. No, budući da je ovo veoma dinamičan SUV, te da DNA selektor pogona nije tu tek tako, treba se opustiti i priuštiti „oštrije“ i kraće promene stepena prenosa uz isto takav odziv na komandu gasa i nešto „teži“ upravljač.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    A kada smo već kod volana, on je malo neobičan. Sastoji se praktično iz tri paoka, ali kao da ima četiri segmenta, od kojih je gornji, nešto tanji, tj. mogao biti deblji. Oni, gde se uobičajeno nalaze ruke su OK, dok je donji deo čudan, budući da je kao iz dva „sloja“, pa još i neznatno zaravnjen. S obzirom sa kakvim se zadovoljstvom upravljač koristi, ovde bi mogle da se naprave neke izmene. Pogotovo po pitanju amplituda pomeranja po dubini i visini!

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Što se tiče balansa i upravljivosti, Alfa Romeo Stelvio je tu zaista odličan. U krivinama ostaje dugo stabilan, baš i kao i pri intenzivnim kočenjima sa naglim promenama pravca. Lagana „nervoza“ zadnjeg dela se tek poveremeno oseti, ali to nije ništa dramatično.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Komfor u vožnji je prilično dobar. Sedi se veoma udobno, i napred, i nazad. Prostora ima dovoljno, a čak je i prtljažnik sa svojih 525 litara sasvim u skladu sa očekivanjima od ovog SUV-a. Što se tiče buke u vožnji, ona je na nekvalitetnim podlogama malo izraženija, mada sasvim podnošljiva, pogotovo kada se u obzir uzmu točkovi od 20 cola.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Oni su deo paketa First Edition, koji je u osnovi prilično bogat i isključuje jedino panoramski krov. Sve ostalo sa spiska dodatne opreme je, praktično tu, počev od sistema aktivne i pasivne bezbednosti, pa preko informaciono-navigacionih, do novih audio doživljaja. A to ima i svoju cenu, koja u ovom slučaju iznosi tačno 49.990 evra koliko košta ovaj Stelvio sa dvolitarskim benzinskim motorom od 280 KS, osmostepenim automatskim menjačem i pogonom na sva četiri točka.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    I na kraju, ako bi trebalo oceniti kako izgleda ovaj ulazak Alfe u segment SUV-a, utisak je povoljan. Veoma povoljan! Možda Alfa Romeo Stelvio nije na nivou komfora i kvaliteta nemačke konkurencije, ali po pitanju vozne dinamike i dizajna, od nekih je čak i ispred. Što se tiče ostalih rivala, kao što su Volvo XC60, Land Rover Discovery Sport i Jaguar F-Pace, oni su koju krivinu niže ispod prevoja Stelvio, što zbog karakteristika, što zbog cena, baš kao i Škoda Kodiaq i ostalo društvo, koje je još dalje…

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    U svakom slučaju, Alfa Romeo Stelvio opravdava svoje ime i čini segment SUV-a još zanimljivijim i dinamičnijim. On će svakako biti izbor onih koji biraju srcem i unose nešto više emocija u vožnju… I adrenalina, naravno!

    Zoran Živkov/TopSpeed


    Alfa Romeo Stelvio First Edition 2.0 280 CV AT8 Q4

    Karoserija SUV, 5 sedišta; d x š x v 4.687 x 2.163 x 1.671 mm, međ. rast. 2.818 mm; zapremina prtljažnika 525 lit, masa 1.660 kg
    Motor benzin, turbo, redni, 4 cilindra, 1.995 ccm, 280 KS pri 5.250 o/min; 400 Nm pri 2.250 o/min
    Transmisija osmostepena, automatska; pogon 4×4
    Ogibljenje napred udvojena trouglasta ramena, spiralne opruge, amortizeri, popr. stabilizator; nazad multi-link
    Kočnice samoventilirajući diskovi napred i nazad
    Pneumatici 255/35 R20
    Performanse 0 – 100 km/h za 5,7 s; 230 km/h; 8,9 l/100 km; emisija CO2 161 g/km
    Cena od 46.590 evra

    Ocena
    + izuzetno atraktivna pojava, odlična vozna dinamika i ponašanje u krivinama
    – debljina upravljača i šum u vožnji na lošoj podlozi

    Utisak
    Stelvio ne samo što izgleda dobro, već i pruža veliko zadovoljstvo u vožnji, te opravdava ulazak marke Alfa Romeo u SUV segment

    chats-viber-ts

    Tagovi: alfa romeo, giulia, italija, prevoj, q4, stelvio, suv, test
    Popularni komentari
    • j
      ja

      Ja mislim da stelvio sa 280 ks postoji samo sa benzinskim motorom a dizel postoje 220 i 180 ks..

    • n
      neozbiljno

      alo redakcija, da li je benzinski motor ili dizel?
      mozda mešano 🙂

    • B
      Bole

      Iz teksta: “…tačno 49.990 evra koliko košta ovaj Stelvio sa dvolitarskim benzinskim motorom od 280 KS…”