6

CLASSIC TEST BMW M535i: Rani radovi

BMW M535i se pojavio 1980. godine kao specijalna verzija serije E12 dorađena od strane Motorsport odeljenja, što ga je učinilo pretečom prve generacije M5, ali i svojevsrnim začetnikom M Performance porodice. Kako sve to izgleda iz današnje perspektive, saznali smo prilikom nesvakidašnjeg „druženja“ sa vremešnim i lepo očuvanim primerkom u karakterističnoj plavoj boji

Foto: BMW

Foto: BMW

Posle dužeg vremena, ponovo smo iskoristili priliku da „skoknemo“ u prošlost, a „vremenska mašina“ ovoga puta nas je vratila na početak osamdesetih godina prošlog veka. Doba kada su se masovno slušale kasete, televizori u boji tek su pristizali u domove, dok su video rekorderi i bežični telefoni predstavljali poslednju reč tehnologije i čistu egzotiku nedostupnu široj populaciji…

pročitaj još

    Foto: BMW

    Foto: BMW

    Rečju, sve je bilo drugačije, pa i automobili. Sportski modeli jesu bili zastupljeni, mnogi se i danas rado sećaju tadašnjih kreacija Ferrarija, Lamborghinia, Porschea, Lotusa… Međutim, velike sportske limuzine sa snažnim motorima gotovo da nisu postojale. Stvari je promenio minhenski BMW kada je “promešao karte” uvođenjem oznake M535i pred sam kraj proizvodnog ciklusa prve generacije Serije 5 sa internom fabričkom oznakom E12.

    Foto: BMW

    Foto: BMW

    Ova, po mnogo čemu specifična verzija, ugledala je svetlost dana na Salonu automobila u Frankfurtu 1979. godine, a mi smo se upoznali sa jednim od samo 960 primeraka sa levim volanom, koliko ih je proizvedeno od aprila 1980. do maja naredne godine. Reč je o posebnoj, sportskoj izvedbi, odnosno prvoj „petici“ sa M potpisom koja je iz proizvodnih pogona u Dingelfingu transportovana na doradu u Minhen, u renomirano Motorsport odeljenje, gde je prolazila kroz poseban tretman.

    Foto: BMW

    Foto: BMW

    Susret sa BMW-om M535i nedvosmisleno sugeriše da je reč o limuzini izrađenoj odnosno dorađenoj po “M” sportskoj recepturi u skladu sa tadašnjim standardima, mogućnostima i zahtevima tržišta. Ovaj model zapravo je preteča ultimativnog M5 i ekvivalent današnjnim M Performance modelima. Zbog toga ga mnogi posmatraju u svetlu rodonačelnika M Performance linije koja poslednjih godina doživljava pravi procvat, uživajući sve veću popularnost među kupcima BMW-a.

    Foto: BMW

    Foto: BMW

    No, vratimo se na „M535i“… Karakteristična plava boja i tradicionalne Motorsport šare proizvode poseban vizuelni efekat i jasno razdvajaju sportsku „peticu“ od civilnih rođaka. Od ostalih modifikacija na eksterijeru pažnju privlače repni spojler, kao i BBS-ovi aluminijumski točkovi sa istaknutim Motorsport logotipima na centralnim „kapicama“. Na njih su namontirani pneumatici danas neverovatnih dimenzija za jedan automobil ovakvog profila – 195/70 VR14. Sve to deluje lepo i ne previše napadno i fino se uklapa je u klasične oštre linije sa velikim staklenim površinama, karakteristične za automobile iz sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog veka.

    Foto: BMW

    Foto: BMW

    Enterijer je izrađen u prepoznatljivom BMW-ovom stilu koji je zadržao osnove do današnjeg dana. To se pre svega osnosi na centralni greben, kao i na jednostavnu i preglednu instrument tablu, sa velikim obrtomerom i brzinomerom izgraviranim do 240 km/h. Posebnu pažnju nam je privukao tanak, upravljač sa tri paoka, koji je preuzet iz modela čuvenog sportskog dvoseda M1.

    Foto: BMW

    Foto: BMW

    Generalno, sa ove vremenske distance čitav prednji panel deluje spartanski. Kada je reč o opremi, malo toga se može navesti osim radio aparata. Nema čak ni električnih podizača, a o ostalom da ne govorimo… Međutim, kvalitet ne manjka, završna obrada je više nego soldina kao i materijali. Sedišta predstavljaju još jedan od autentičnih detalja kod M535i. Sportski su profilisana, presvučena velurom teget boje i daju dobru bočnu potporu pored udobnosti kakva se očekuje u svakodnevnoj vožnji.

    Foto: BMW

    Foto: BMW

    Prilikom ulaska u automobil, odmah smo primetili da se sedi neuporedivo više nego u modernim BMW modelima. Na okret ključa budimo linijski agregat sa šest cilindara, zapremine 3,5 litara, koji odmah otpozdravlja reskim zvukom koji dolazi iz dve izduvne cevi smeštene centralno pozadi. Reč je o motoru koji je preuzet iz veće limuzine 735i, a ugrađivao se i u kupe 635i CSL.

    Foto: BMW

    Foto: BMW

    Sa jednim bregastim vratilom (SOHC), čeličnim blokom i Bosch L-Jetronic sistemom ubrizgavanja, ovaj atmosferski motor “navijen” je na 218 konjskih snaga pri 5.200 obrtaja u minutu, uz maksimalni obrtni moment od 304 Nm pri 4.000 o/min. Pomenuta snaga na papiru možda ne deluje impozantno, ali ima je dovoljno, s obzirom na to da je automobil težak svega 1.400 kg! Uz to, petostepeni ručni Getrag menjač je dobio kraće prenosne odnose, što donosi „bonus“ na polju performansi.

    Foto: BMW

    Foto: BMW

    Inače, menjač je karakterisitičan i po tome što se u prvi stepen prenosa ručica gura ka sebi, u drugi od sebe udesno, treći opet ka sebi, itd… Dakle, svaki stepen prenosa ide, da tako kažemo, u kontra smeru. Inače, ručica nema onaj čuveni kratak hod kao što je slučaj sa BMW-ovim modelima iz devedesetih godina i kasnije. Ipak, dovoljno je precizna, ali zahteva određeno umeće od vozača kada treba izvući maksimum performansi. Naime, prilikom svakog šaltovanja u niži stepen prenosa, a naročito pri kočenju u dinamičnoj vožnji, potrebno je dodavati međugas. U suprotnom, kvačilo neće „uhvatiti“ kako treba i onda dolazi do nepoželjnog i štetnog „krčenja“ zupčanika.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    U nastojanju da osetimo sav potencijal, isprobali smo automobil i na auto-putu, ali i na užem krivudavom drumu. Sa punim gasom, uz prijatan zvuk karakterističan za BMW-ove „šestake“, do 100 km/h stiže za 7,2 sekunde i dostiže maksimalnu brzinu od gotovo 230 km/h. Što se tiče performansi, “kapa dole” jer BMW zaslužuje svaki respekt. Kada je reč o upravljanju, automobil dobro drži pravac pri jaćem tempu na auto-putu, ali je primetno da upravljač nije ni izbliza tako precizan i direktan ako se poredi sa današnjim standardima.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Slična je situacija i sa „hendlingom“, iako je M535i opremljen specijalnim Bilstein amortizerima. Kombinacija Mekferson napred i polukruta zadnja osovina nije najsrećnije rešenje i ograničava dinamične mogućnosti u krivinama, tako da prilikom brzih prolazaka dolazi do primetnog naginjanja. Ipak, diferencijal sa ograničenim proklizavanjem dozvoljava nešto ranije dodavanje gasa i brže izlaženje iz krivina, te smanjuje rizik od nepoželjnog zanošenja zadnjeg kraja.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Za bezbedno kočenje i zaustavljanje brinu četiri disk kočnice, napred su ventilirajući diskovi 280 mm, pozadi puni diskovi prečnika 272 mm, a da li je potrebno naglašavati da ABS sistema, naravno, nema? Kada već govorimo o kočnicama, koje su ostavile dobar utisak, one su blago modifikovane u odnosu na ostale E12 verzije – diskovi su istog prečnika, ali su kod M535i podebljani za 3 mm, na ukupno 25 mm.

    Foto: TopSpeed

    Foto: TopSpeed

    Sve u svemu, kratko druženje sa ovim začetnikom imperije sa oznakom M, koliko je budilo uspomene na ondašnji san ne samo mladih, naklonjenih sportskom uživanju i svojevrsnom prestižu, već nam je pokazalo koliko je opredeljenje Bavaraca da „izmisle“ novu klasu sportskih limuzina bio pun pogodak. Ali, i ukazalo nam je koliko je za samo dve, tri decenije od pojave prvog minhenskog sportiste, ista klasa napredovala do neprepoznatljivosti. Jer, ako izuzmemo pristojno ubrzanje i zavidnu i za današnje uslove, maksimalnu brzinu, skoro sve ostalo, od donjeg postroja, do unutrašnjosti, pripada automobilskoj i tehnološkoj istoriji…

    Uroš Dedić/TopSpeed

     

    Karoserija sedan, 4 vrata, 5 sedišta; d x š x v 4.618 x 1.689 x 1.422 mm, međ. rast. 2.638, masa 1.391 kg
    Motor benzin, R6; 3.453 ccm; 218 KS pri 5.200 o/min; 304 Nm pri 4.000 o/min
    Transmisija ručna, pet stepeni; pogon na zadnje točkove
    Kočnice napred diskovi 285 mm, nazad diskovi 285 mm
    Oslanjanje napred MacPherson, nazad polukruta osovina
    Pneumatici 195/70 VR14
    Performanse 0–100 km/h za 7,2 s; 228 km/h; N/A l/100 km

    Tagovi:
    Popularni komentari
    • s
      ss

      pa treba napredovati… ako to volite kupite onda i crno bele televizore…

    • s
      ss

      instrument tabla kod bmw ista sada i pre 40 god xaxaxa