4

TEST Toyota Prius Plug-In Hybrid: Don Kihot

Vetrenjače više nisu neprijatelj... Bar ne ove, koje proizvode električnu energiju i bar ne ovom automobilu Toyote, koji nosi naziv Prius Plug-in Hybrid druge generacije, jer njega pokreće upravo ta, “čista” energija. Međutim, borbi tu nije kraj!

Foto: Zoran Živkov

Foto: Zoran Živkov

Španski pisac Miguel de Servantes je još davno opisao pustolovine jednog čoveka koji je umislio da je vitez i njegova “herojska” dela. Njegov junak Alonso Kihano, odnosno Don Kihot od La Manče, između ostalog, hrabro je jurišao na vetrenjače, misleći u zabludi da su to džinovi i neprijatelji koji tlače narod…

pročitaj još

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Pet vekova kasnije, nalazim se u zemlji Don Kihota, upravo sa jednim takvim automobilom koji prilično verno odražava njegov duh. Samo što se nova Toyota Prius Plug-In Hybrid druge generacije ne bori sa vetrenjačama, kojih takodje ima, već sa shvatanjima i predrasudama… Što mojim, što ostatka sveta! Jer, cilj je, navodno, dostići tzv. “nultu emisiju” CO2.

    Foto: Toyota

    Foto: Toyota

    E sad, tu možemo raspravljati da li je to realno, odnosno, pre svega da li su automobili zapravo “glavni” ili samo “dežurni” neprijatelji za ono što se događa našoj planeti? A odgovor je veoma jednostavan – nisu! Lista zagađivača je prilično duga, a na njoj su pre motornih vozila mnoge druge aktivnosti i pojave. Međutim, lako je poput Servantesovog junaka videti nešto što zapravo nije slučaj i biti u zabludi. Još ako to biva potpomognuto od stane različitih lobija, eto povoda za borbu…

    Foto: Toyota

    Foto: Toyota

    U toj borbi, ovaj Don Kihot, alijas Toyota Prius Plug-In Hybrid ima novog saveznika, upravo u ovim  vetranjačama koje proizvode električnu energiju. I to onu “čistu”, dobijenu od vetra, kao što je, uostalom  čista i energija koja potiče iz ostalih, tzv. obnovljivih izvora, tj. od sunca, talasa, plime i oseke, pa geotermalna, itd. No, da situacija bude još konfuznija i da siroti Kihano bude još više zbunjen, tu se provlači i ona naoko čista energija iz hidroelektrana, kao i iz recikliranja otpada, samo što je ona u suštini “prljava” budući da je električna struja dobijena spaljivanjem fosilnih goriva, prirodnog gasa i biomase, te “cepanjem” atoma…

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    A sve to, Toyota Prius Plug-In Hybrid je spreman da potroši, jer on je deo evolutivnog procesa prema kojem Toyota namerava da godine 2050. postigne smanjenje emisije CO2 za 90%. Taj proces počeo je sa vozilima na hibridni pogon (Hybrid Vehicle), a nastavlja se upravo ovim modelom koji je moguće dopunjavati i na električnoj mreži (Plug-ih Hybrid Vehicle), da bi kasnije motor sa unutrašnjim sagorevanjem i rezervoar za gorivo bili potpuno izbačeni budući da je pogon električni (Electric Vehicle) i završava se tehnologijom sa gorivim ćelijama (Fuel Cell Vehicle).

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Za sada, japanskom proizvođaču sasvim dobro ide… U nekim zemljama EU vlada prava histerija za hibridnim i električnim vozilima, tako da je prodaja u konstantnom porastu. Konačno, Toyota je za dve decenije postojanja ovog modela, doduše u verziji sa hibridnim pogonom, dakle od decembra 1997. dostigla prodaju od 10 miliona vozila, od čega je milion kupce našao u EU!

    Foto: Toyota

    Foto: Toyota

    Inženjeri Toyote veruju da vozilo treba da obezbedi energiju za sebe, odnosno svoje kretanje. To je neki konačan cilj. No, nije li to onda već onaj san o perpetumobilu (perpetuum mobile) i beskonačnom kretanju? To ne poništava Prvi Njutnov zakon, ali je u direktnoj suprotnosti sa prvim i drugim principom termodinamike i teorije o očuvanju energije… Jao tebi, Don Kihote!

    Foto: Toyota

    Foto: Toyota

    Bolje da se ostavim ovoga i da razmotrimo šta, zapravo, žele kupci. Većina se uopšte ne razume, niti želi da se zamara razumevanjem krajnje sofisticirane tehnologije druge generacije Toyota Prius Plug-In Hybrid. Ono što će da zapamte, to je da vozeći isključivo na električnu energiju mogu da pređu i nešto više od 50 kilometara umesto dosadašnjih 25, koliko je mogla prva generacija, što je već sasvim solidna autonomija. Pritom, maksimalna brzina u EV modu je povećana sa 85 na 135 km/h, što je uz novi izgled, znatno agresivnije linije, bolje performanse i komfor, već sasvim dovoljo unapređenje! Za dalja razmišljanja i filozofiju, većina savremenih kupaca nema ni vremena ni ambicija…

    Foto: Toyota

    Foto: Toyota

    Novi Prius Plug-In Hybrid dolazi sa novom, četvrtom generacijom PHV pogona Toyote. To znači da ga pokreću dva, zapravo tri motora… Jedan je klasičan benzinski, četvorocilindarski, redni sa radnom zapreminom od 1.798 kubnih centimetara i maksimalnih 98 KS pri 5.200 o/min i najvećim obrtnim momentom od 142 Nm pri 3.600 o/m. Drugi je dualni pogon, tj. dva elektro-motora ili generatora od 31 i 72 KS koji je po prvi put primenjen ovde. I on omogućava vozilu bolja ubrzanja, kao i veću maksimalnu brzinu u EV modu. Ipak, do 100 km/h potrebno mu je 11,1 sekunda, a maksimalna brzina je 162 kilometra na čas.

    Foto: Toyota

    Foto: Toyota

    Razvoj ovog pogona omogućen je i napretkom tehnologije proizvodnje baterija. Smešten u podu prtljažnika, koji sada u osnovnoj konfiguraciji ima 360 litara zapremine, a sa oborenim naslonima zadnjeg sedišta, posmatrano do krova i 1.204 litre, novi “paket” litijum-jonskih baterija ima dvostruko veću snagu nego kod “priusa” prethodne generacije. Sa 4,4 kWh ona je povećana na 8,8 kilovat časova. Takođe, povećan je i broj ćelija sa 56 na 95 što je dovelo i do povećanja zapremine sa 87 sa 145 litara, a to je, opet, uslovilo i povećanje ukupne mase sa 80 na 120 kilograma!

    Foto: Toyota

    Foto: Toyota

    Kako baterije ne bi gubile svoje pefromanse na hladnoći, Toyota je ovde ugradila i posebne grejače za njihovo zagrevanje. To obezbeđuje i duže trajanje, ali i očuvanje kapaciteta, pa samim tim i veću autonomiju vožnje u “elektro” modu. A što se samog punjenja baterija tiče, ono je ubrzano za 65 % u odnosu na prethodni model. Za samo dva časa uz upotrebu “brzog punjača”, one će biti potpuno napunjene, a ukoliko se koristi standardna, kućna instalacija potebno je 3 časa i 10 minuta.

    Foto: Toyota

    Foto: Toyota

    Za Prius Plug-In Hybrid se može reći da je zaista “pametno vozilo”. Naime, automobil, odnosno računar sam bira pogon koji je najekonomičniji i najviše odgovara datom trenutku. Na raspolaganju su četiri osnovna moda pogona, hibridni (HV) koji omogućava automobilu da kombinuje snagu benzinskog i elektro-motora, isključivo eletrični (EV), električni za grad (EV City) koji prema potrebi angažuje i SUS motor kada je neophodna veća snaga ili ubrzanje, kao i mod za punjene baterija (Battery Charge Mode), koji podrazumeva što veće sakupljanje energije upotrebom benzinskog agregata, ali i kinetičke enegije, samo bez ikakovg angažovanja elektro-motora. Na ovo treba dodati i mogućnost vozača da sam bira mod vožnje “Normal”, “Eco” i “Power” u zavisnosti od potreba ili želja… Jadni Don Kihot! Kako bi tek sad bio zbunjen!

    Foto: Toyota

    Foto: Toyota

    U praksi, većina vozača će tek ponekad posegnuti za ovim komandama. Realno je da će se prepustiti vožnji u kombinovanom HV modu u kojem Prius Plug-In Hybrid sve radi sam, te uz laku nogu na gasu može da dođe i do potrošnje od svega litar benzina na 100 pređenih kilometara!

    Foto: Toyota

    Foto: Toyota

    Komfor vožnje je više nego zadovoljavajući, jer trim oslanjanja je dobro odmeren, a tu je i proverena TNGA (Toyota New Global Architectrure) platforma. Pa i dinamika je sasvm u redu, jer ne treba zaboraviti da je ovo četvorosed, tako da dodatna masa baterije na izvestan način biva kompenzovana jednim putnikom manje.

    Foto: Toyota

    Foto: Toyota

    Sedišta su priilčno udobna i prostora ima dovoljno. Doduše, to više važi za punike napred, dok će oni pozadi, ukoliko su višeg rasta osetiti skučenost u vidu blizine krova. Tačnije, zbog potrebe za što boljom aerodinamikom i da bi se ostvario koeficijent otpora vazduha od svega 0,25 Cd silueta ovog automobila je prilično čudna.

    Foto: Toyota

    Foto: Toyota

    Zapravo, kompletno vozilo izgleda čudno. Ili bolje rečeno, neobično! Agresivne, oštre linije preovlađuju, ali nekako najviše do izražaja dolaze na prednjem delu vozila. U tu priču se odlično uklapaju i nove MatrixLED svetlosne grupe sa po četiri reflektora, kao i vertkalna dnevna svetla. Ništa manje nije nobičan ni zadnji deo modela “prius plag-in hibrid” sa “bubrećim” petim vratima.

    Foto: Toyota

    Foto: Toyota

    Što se tiče dimenzija, u odnosu na prethodnu generaciju ova Toyota je za 165 mm duža, 15 mm šira i 20 niža. I kao takvoj verovatno bi joj bolje pristajali neki točkovi veći od 15 cola, ali ovde je, ipak, sve podređeno uštedama. Možda je delom i zbog toga enterijer pretrpeo i najmanje izmena. Istina, moderniji je i sada više u duhu game prati aktuelne trendove, a posebno je interesantna verzija sa dvobojnom unutrašnjošću. Tu je i veliki displej od 8 inča na kojem bi grafika mogla biti malo savremenija, baš kao što je i krajnje vreme da japanski proizvođač omogući veću amplitudu pomeranja upravljača po visini i dubini!

    Foto: Toyota

    Foto: Toyota

    Oprema i bezbednosni sistemi idu u potpunosti u korak sa vremenom, tako da je spisak dodatne opreme i svega ovog prilično, ali baš prilično dug. Naravno, sve ovo ima i direktan uticaj na cenu, koja na našem tržištu, za ovaj testirani model, iznosi 39.000 evra. Zato magična reč koja bi kupce dodatno privukla ovom modelu glasi – podsticaj! To ne mora biti subvencija, već i bilo kakva druga pogodnost, kojom bi država, kroz smanjenje svojih nameta stimulisala ljude da se pridruže ovom Don Kihotu u borbi za čistiju životnu sredinu. Mada, opet ja tu nešto umišljam, kao da ne znam u kakvoj zemlji živimo…

    Foto: Zoran Živkov

    Foto: Zoran Živkov

    Konačno, i Don Kihotu je pokušaj “probadanja” vetrenjače kopljem propao, jer je koplje zapelo u jedan krak elise i on je zbačen sa konja, što je još više zbunilo njegovog vernog štitonošu Sanča Pansu… Međutim, ostala je priča o čoveku koji se stalno bori sa problemima, naizgled nerešivim i irelevantnim, budući da postoje samo u njegovoj mašti! Zato ne bi bilo loše da svi zajedno malo realnije pogledamo svet oko sebe…

    Iz Barselone,
    Zoran Živkov/TopSpeed


    Toyota Prius Plug-in Hybrid

    Karoserija hečbek, 4 sedišta; d x š x v 4.645 x 1.760 x 1.470 mm, međ. rast. 2.700 mm; zapremina prtljažnika 360/1.204 lit, masa 1.550 kg
    Motor benzin, redni, 4 cilindra, 1.798 ccm, 98 KS pri 5.200 o/min; 142Nm pri 3.600 o/min, elektro-motor MG1 31 KS, elektro-motor MG2 72 KS
    Transmisija CVT; pogon napred
    Ogibljenje napred MacPherson, spiralne opruge, amortizeri, popr. stabilizator; nazad multi-link
    Kočnice samoventilirajući diskovi od 255 mm napred i puni diskovi od 259 mm nazad
    Pneumatici 195/65 R15
    Performanse 0 – 100 km/h za 11,1 s; 162 km/h; 1,0 l/100 km; emisija CO2- 22 g/km
    Cena 39.000 evra

    Ocena
    + izuzetno niska potrošnja i efikasnost, savremena tehnologija
    – cena i velika masa

    Utisak
    Toyota Prius Plug-in Hybrid je automobil koji, uz sve nesavršenosti, ipak ide svog ispred vremena

    chats-viber-ts

    Tagovi: hybrid, plug-in, prius, test, toyota
    Popularni komentari
    • S
      Stojko

      Nisam ljubitelj novih tehnologija ali ovaj auto bih vozio bez predrasuda.

    • F
      Fap masina★

      Japanci me svaki put očaraju.

    • Š
      Šumadinac

      Domaci zadatak za naciste