6

TEST SEAT Ateca 1.6 TDI: Ulazak u arenu

Prvi SUV sa Pirineja krenuo je u nadmetanje sa rivalima u sve popularnijem segmentu porodičnih sportsko-rekreativnih vozila. Ateca deli platformu i mehaniku sa najbližim „rođacima“ iz Volkswagen grupe, ali se od njih po mnogo čemu razlikuje

Foto: Aleksandar Savin

Foto: Aleksandar Savin

Preferencije kupaca i amplitude na tržištu predstavljaju promenljivu koja umnogome određuje kakve će poteze vući proizvođači. Zbog toga je samo bilo pitanje vremena kada će se i SEAT uključiti u borbu za „mesto pod suncem“ u sve većoj i konkurentnijoj SUV areni.

pročitaj još

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Španci su ovu stratešku odluku realizovali kada već gotovo svi proizvođači imaju barem po jednog, a mnogi od njih, i više SUV modela različite veličine, klasne pripadnosti i cenovnog ranga. Kasni dolazak, međutim, nužno ne znači kašnjenje u negativnoj konotaciji. Naprotiv, to može biti i prednost u odnosu na nešto stariju konkurenciju, pogotovo što se još uvek ne nazire kraj ekspanzije ovog segmenta.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Treba imati u vidu i to da španska marka nikada ranije nije imala SUV model u svom portfoliju, pa otuda verovatno i oprez koji je doveo do temeljnih priprema za nastanak i komercijalizaciju Atece. Jasno je dakle, da je reč o potpuno novom modelu, koji ima dosta dodirnih tačaka sa Volkswagenovim Tiguanom i Škodom Kodiaq, ali se sa druge strane, po mnogo čemu i razlikuje od svojih rođaka sa kojima deli modularnu MQB platformu.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    SEAT se u okviru Volkswagen grupe ističe pre svega svojom urbanom, mladalačkom notom, pa u tom pogledu, izuzetak ne predstavlja ni najnoviji proizvod. To postaje jasno već na prvi pogled, jer se Ateca od pomenutih Tiguana i Kodiaqa razlikuje, pre svega, u pogledu dizajna. Sa 4,36 metara, nešto je kraća od njih, ali i od većine rivala u klasi. Kompaktan dizajn daje dinamičnu formu koja se u ovom slučaju nije negativno odrazila na ponudu prostora u unutrašnjosti.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Oštre linije dolaze u prvi plan zahvaljujući atraktivnim svetlosnim grupama i dominantnoj, saćastoj rešetki hladnjaka, koja se sa haube „preliva” gotovo do donje ivice branika. Tačnije, do zaštitne plastične oplate koja se prostire celim obimom karoserije, kao svojevrsna linija odbrane od oštećenja koja u vožnji van asfalta mogu prouzrokovati kamenčići, grane i slično… Koristan i atraktivan detalj predstavljaju i krovni nosači visokog sjaja. Oni zajedno sa aluminijumskim felnama i hromiranim okvirima prozora, dolaze u sklopu srednjeg paketa opreme Style.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Izražen volumen kabine je jedna od najvažnijih karakteristika gotovo svih SUV modela, pa tako i Atece. Dakle, uprkos nešto skromnijim dimenzijama, unutrašnjost nudi sasvim solidan nivo komfora za četiri odrasle osobe, a jedina zamerka ide na račun toga što će se peta osoba, odnosno putnik koji sedi pozadi u sredini, nešto više „grčiti” zbog širokog tunela.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Sa druge strane, pohvale zaslužuje funkcionalnost – tu su brojne pregrade i ostave za odlaganje flaša, čaša i ostalih sitnica bez kojih se danas ne kreće na putovanje. Ne treba zanemariti ni podatak  da prtljažnik „zahvata” čak 510 litara, što bi trebalo da zadovolji i najzahtevnije porodice prilikom pakovanja i odlaska na duže putovanje.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Vozačka pozicija je pedantno organizovana, instrument tabla svetli dopadljivom grafikom, dok je centralni greben podeljen u dve sekcije. Gornja je rezervisana za ekran osetljiv na dodir, koji objedinjuje rad multimedijalnog uređaja, Bluetooth konekcije sa pametnim telefonom (dostupni su i Apple Play i Android Auto aplikacije), putnog kompjutera i podešavanja raznih parametara na vozilu… Sedišta, presvučena nešto grubljim štofom u dve nijanse, više su nego korektno oblikovana i lepo obuhvataju telo.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Pokrećemo dizel agregat i odmah primećujemo da se 1.6 TDI prilikom hladnog starta javlja nešto prodornijm zvukom koji još više dolazi do izražaja pri ubrzavanju. Srećom, motor se stišava čim dostigne radnu temperaturu. U vožnji po gradu, Ateca pokazuje sve kvalitete jednog SUV modela, visoka pozicija sedenja omogućava odličnu preglednost svega što se dešava u saobraćaju oko vas.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Trokraki upravljač presvučen kožom, sa multifunkcijama, fino „leži” u rukama, pedale su izrazito meke, a ručica menjača je postavljena na pravo mesto. Osim toga ima kratak i precizan hod, a sve to olakšava vožnju i manevrisanje po gradu, baš kao i pomoć za kretanje na uzbrdici. Sa 115 konjskih snaga, Ateca se ne razmeće snagom, ali zato nudi adekvatan kompromis između performansi i ekonomičnosti. Kada je reč o potrošnji na otvorenom, prosek od 5 litara je lako dostižan, dok pažljiviji vozači mogu da ostvare i niže vrednosti. U gradskoj vožnji, pri normalnom režimu saobraćaja, teško da će „popiti” više od 6 litara, dok iz mesta do 100 kilometara na čas ubrzava za prihvatljivih 11,5 sekundi.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Motor dakle ima dovoljno snage da potegne kada zatreba, ali mu pomalo manjka elastičnost. U prevodu, za jači tempo i ubedljivija ubrzanja potrebno je češće posezati za ručicom menjača. Inače, kod testiranog modela, menjač prenosi snagu na prednje točkove, a u ponudi su, naravno, i skuplje verzije sa 4Drive pogonom na sva četiri točka, koji je dostupan isključivo uz snažnije 2.0 TDI agregate od 150 i 190 KS.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    No, i bez integralnog pogona, Ateca se vrlo dobro ponaša na drumu. Nešto tvrđe podešeno oslanjanje ume da naruši udobnost kada se vozi po baš lošem i neravnom kolovozu, ali je zato automobil krajnje poslušan i predvidiv u krivinama. Kada se pretera sa gasom očekivano dolazi do podupravljanja, no posmatrano u globalu, naginjanje karoserije svedeno je na minimum. Naravno, treba imati u vidu da je ovo porodičan automobil i nije za „jurcanje” po krivinama, ali opet za svoju sortu pruža dobar nivo vozne dinamike.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Utisci koje smo stekli nakon višednevnog testa sugerišu da je SEAT sa Atecom spremno zakoračio u SUV segment. Uz mnogobrojne kvalitete pokazao je tek po koju manu i nijedna od njih ne pretstavlja ozbiljnu prepreku koja bi potencijalne kupce mogla da odvrati od kupovine. Ateci u prilog ide i cena – ulazni model sa 1.0 TSI benzinskim motorom od 115 KS i skromnom opremom staje 18.990 evra, dok je za bogatije opremljenu dizel verziju Ateca 1.6 TDI Style potrebno izdvojiti 21.990 evra.

    Uroš Dedić/TopSpeed


    SEAT Ateca 1.6 TDI
    Style

    Karoserija SUV, petora vrata, pet sedišta; d x š x v 4.363 x 1,841 x 1.601 mm, međ. rast. 2.638 mm; zapremina prtljažnika 510 lit, masa 1.370 kg
    Motor dizel, 4 cilindra, 1.598 ccm, 115 KS pri 1.500-4.000 o/min; 250 Nm pri 1.950-3.250 o/min
    Transmisija ručna, šest stepeni; pogon na prednje točkove
    Ogibljenje napred MacPherson, nazad polukruta osovina
    Kočnice napred samoventilirajući diskovi 312 mm, nazad puni diskovi 272 mm
    Pneumatici 215/55 R17
    Performanse 0-100 km/h za 11,5 s; 184 km/h; 4,3 l/100 km; emisija CO2 114 g/km
    Cena 21.990 evra

    Ocena
    + Cena, funkcionalnost, ekonomičan agregat
    –  Elastičnost motora

    Utisak
    Kao potpuno nov model, koji se ističe i povoljnom cenom, Ateca u najmanju ruku stoji uz rame najbližim konkurentima

    chats-viber-ts

    Tagovi: ateca, kodiaq, krosover, seat, suv, tdi, test, tiguan, vw
    Popularni komentari
    • Š
      Šure

      Kad vidim ovo TDI, prevrne mi se zeludac

    • v
      vordiljo

      Ukoliko želite da kupite ovaj automobil dobićete jako tužan odgovor od Seat zastupnika za Srbiju – Porše SCG. Naime pošto je Srbija dobila određenu kvotu Seata Ateca-e za 2017 (čitaj bednih 60-100 kom, i kako je ova kvota probijena, ako želite da kupite Seat Ateca-u u Srbiji, to ne možete uraditi pre 2018 godine. A to je informacija još iz aprila. Možete li da zamislite koja smo mi “banana” država kada morate da čekate na kupovinu automobila više od 8 meseci. Rok isporuke inače za ovaj automobil u zapadnoj Evropi je negde oko 5 meseci.