0

TEST Ford Mustang: Legenda živi! (VIDEO)

Davne 1964. godine, Ford Mustang je rekordnom prodajom od 22.000 primeraka tokom prvog dana kampanje, napravio revoluciju na američkom tržištu. Danas, u najnovijoj sedmoj generaciji, on u sebi još uvek nosi duh slavnog pretka sa sportskim karakteristikama po američkom receptu. Ipak, legenda više nije onaj klasičan „muscle car“, već dolazi sa četvorocilindarskim turbo agregatom, posebno prilagođenim evropskim standardima

Foto: Aleksandar Savin

Foto: Aleksandar Savin

Ford Mustang, američka automobilska ikona, rođena je davne 1964. godine u vreme „vladavine“ čuvenog, tada prvog čoveka legendarne američke kompanije, Li Ajakoke. Izašla ispod „lenjira“ dizajnera Džoa Bordinata i danas, nakon toliko godina, ne ostavlja ravnodušnim ni jednog pravog ljubitelja sportskih automobila, pa tako ni mene.

pročitaj još

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Tada, kad se pojavio, a bilo je to s proleća, izazvao je pravu histeriju kod kupaca, pa je samo prvog dana, 22.000 Amerikanaca uplatilo ovaj model. Do kraja te, 1964. godine, prodato je 120.000, a za godinu dana od početka, kupce je našlo čak 419.000 Mustanga! Od toga, 73 procenata kupaca naručilo je model sa V8 motorom po ceni od 2.368 dolara. „Osmak” je bio i ostao zaštitni znak ovog klasičnog “muscle car”, koji je kao alternativu nudio i V6 agregat.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Međutim, vremena se menjaju, pa je najnovija, sedma generacija zaživela kao globalni model sa ciljem da se nametne i u Evropi. A za tako nešto, bilo je potrebno pogoditi ukus kupaca sa ovog podneblja, ali i ponuditi ekonomičniji motor po najmodernijem receptu – redukovane zapremine, sa četiri cilindra i turbo punjenjem.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    TopSpeed je prošlog leta na međunarodnoj regionalnoj prezentaciji u Mađarskoj isprobao novi Mustang GT sa V8 motorom od 5,0 litara, a ovoga puta smo iskoristili priliku da se detaljnije upoznamo sa slabijom, ali ništa manje atraktivnom opcijom sa EcoBoost agregatom od 2,3 litra i 317 konjskih snaga.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Prva stvar koja mi je odmah ostavila utisak jeste da se radi o izuzetno zanimljivom i atraktvinom automobilu, koji je svojom pojavom izazivao pažnju mnogih prolaznika na beogradskim ulicama, a tome je “kumovala” i prelepa, jarko crvena boja koja mi se izuzetno dopala. “Fastback” odnosno kupe forma kako je zovu Amerikanci, ovde je iznedrila masivnu siletu sa dugačkom haubom i izraženim bokovima. U najkraćem, Mustang svojim gabaritima odmah daje na znanje da se neće sklanjati „s puta“ čak ni jačim i skupljim evropskim sportistima.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ulazak u automobil, takođe, promoviše “američku školu”. Recimo, brojčanik očitava brzinu u kilometrima, ali i u miljama. Primetno je i da kvalitet materijala na određenim mestima, kao ni završna obrada nisu u rangu evropskih konkurenata, ali ne treba mu to zamerati. Ovo je Mustang i njegovi kvaliteti su na nekim drugim “talasima”.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Susret sa vozačkim sedištem podsetio me je da su dizajneri posvetili dužnu pažnju vlasniku, tj. vozaču. Položaj za upravljačem će, verujem, malo kome predstavljati poblem, odnosno teško da će mu neko naći iole značajniju zamerku. Slično je i sa ogibljenjem na kojem leži i ovaj Mustang. Ono je, prema očekivanju tvrđe, ali ne čini ovaj automobil neudobnim.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Razumećete da se i ja, kao i većina drugih vozača, kada zauzmem položaj za upravljačem u automobilu sa manuelnim menjačem, prvo hvatam za njegovu ručicu. Ovaj Fordov šestostepeni me je odmah „kupio“. Ručica je kratka, precizna, tvrda, kratkog hoda, pa mi je bilo zaista uživanje laćati se lepo oblikovane ručice, koja uz to, odlično leži u ruci.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Zvuk mi se, takođe, dopao, imajući u vidu da simfoniju prave samo četiri cilindra i da je reč o turbo motoru. Ipak, moram da naglasim  da finalne tonove do kabine preko zvučnika prenosi generator zvuka, svojevrsno pojačalo. Bez obzira na to, zaista je bilo prijatno biti za volanom ovog Mustanga, posebno u gradskoj vožnji, jer bi svako dodavanje gasa izazivalo pozor prolaznika. Uz taj prijatan utisak, i druge stvari u ovom automobilu doprinosile su da se opet osećam u nečem posebnom. Kada bih poželeo žustriji odziv na gas, iz normalnog režima prebacivao sam u Sport+, dok sam treću opciju, Race mod ostavio za poligon prikladan za takve stvari.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Da, Mustang 2.3 EcoBoost isprobali smo i na stazi! Bilo je zabavno, ali iz 319 „konja“ nisam mogao da izvučem neku posebnu agesivnost. Motor vuče, ubrzavajući do “stotke” za pristojnih 5,8 sekundi, međutim, težina karoserije i pozamašni gabariti čine svoje. U krivinama, automobil vuče „preko nosa“, pa sam mu tu „udario“ mali minus na upravljivost.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ipak, ovaj Mustang nudi pristojnu zabavu kroz drift, a za to je potrebno posebno isključiti dva elektronska sistema, onaj za kontrolu stabilnosti i za kontrolu trakcije. Prvi se automatski isključuje izborom Race moda, a drugi je potrebno deaktivirati preko zasebnog prekidača koji se nalazi odmah pored selektora režima vožnje.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Oba tastera su, inače, lepo i originalno dizajnirana i nalaze se na centralnoj konzoli. Međutim, čak i sa isključenim elektronskim “stegama”, primetio sam da kontrola stabilnosti u izvesnoj meri koči prednje točkove tako da se nešto teže “kontrira” prilikom zanošenja zadnjeg dela. Što se kočnica tiče, one svim zadovoljavaju, ali, mogle bi da budu i agresivnije, volim kada “grizu”!

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Kao zaključak sa ovog kratkog performansa, mogao bih da kažem da je automobil sada prilagođen ukusu evropskih kupaca po tehničkim karakteristikama i efikasnosti, zadržavši pored toga elemente dizajna rodonačelnog modela. Ako bih bio strog sudija, rekao bih da je više za pokazivanje po gradu, ali sa pristojnim prtljažnikom i dva „pomoćna” sedišta pozadi, može se iskoristiti i za duže putovanje.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Bilo kako bilo, sa cenom od 43.700 evra i dobrim paketom opreme, dosta je jeftiniji od evropskih automobila slične klase, mada po dinamici vožnje ne može da se meri sa evropskim sportistima. Međutim, ne bi bilo ni bilo fer to od njega tražiti, niti tako nešto treba očekivati.

    Foto: Aleksandar Savin

    Foto: Aleksandar Savin

    Ovaj Mustang, kao ni mene, neće ni vas razočarati, jer daje drugu dimenziju zadovoljstva, koje sobom nose automobili sa pedigreom, što ovaj “divlji konj” svakako jeste. A na to će vas, kad god sednete za volan, pored mustanga u galopu na stubu upravljača, podsetiti i pločica u enterijeru na kojoj je s ponosom ugravirano: SINCE 1964.  Pedeset i kusur godina kasnije, mogu samo da dodam – legenda živi!

    Andrej Kulundžić/TopSpeed


    Ford Mustang Fastback 2.3 EcoBoost

    Karoserija kupe, dvoja vrata, 2+2 sedišta; D x Š x V 4.784 mm;1.956 mm; 1.381mm; međuos.rast. 2.720 mm; masa 1.655 kg, prtljažnik 408 lit.
    Motor benzinski, R4, turbo, 317 KS pri 5.500 o/m, 432 Nm pri 3.000 o/min
    Transmisija ručna, šestostepena, pogon na zadnje tokove
    Oslanjanje napred Mekferson, spiralne oruge, poprečni stabilizatori; nazad multlink, amotrizeri sa dvostrukim dejstvom
    Kočnice napred ventilirajući diskovi 352 mm, nazad ventilirajući diskovi 330 mm
    Pneumatici 225/40 R19
    Performanse 0-100 km za 5,8 sekundi, 8,0 l/100 km; 179 g CO2/km
    Cena od 43.700 evra

    chats-viber-ts

    Tagovi: ecoboost, ford mustang, muscle car, test