1

TEST Porsche 718 Boxster: Korak nazad, napred dva

Posle nekoliko decenija, Porsche se vratio četvorocilindrarskim bokser agregatima, a nakon 718 Cayman S, sada smo se posvetili testiranju modela 718 Boxster...

Foto: Luka Kulundžić

Foto: Luka Kulundžić

Istoriju Porscheovih uspeha započeli su neki od najvećih vozača prošlog veka upravo zahvaljujući konceptu lake karoserije sa centralno upakovanim „bokser” motorima sa četiri cilindra. To je otvorilo put ka više od 1.000 pobeda na prestižnim takmičenjima širom planete, bilo da se radi o „krugu”, reliju ili brdskim trkama.

pročitaj još

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Na sveprisutni trend smanjenja zapremine motora i vraćanje tehnologije turbo punjenja, takozvani „downsizing”, nisu ostali imuni ni u Štutgartu. Srce Porscheovih automobila, a to su pogonski agregati, jeste smanjeno kod većine modela, ali ono sada snažnije kuca! Zbog toga uopšte ne treba potezati pitanje da li će samo 2,0 litra biti dovoljno da 718 Boxster zadrži sve epitete koje ime brenda nosi i šta predstavlja u svetu sportskih dvoseda.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Za početak, da se osvrnemo na novu nomenklaturu i repozicioniranje u Porscheovoj gami. Oznaka 718 dolazi u prvi plan jer sugeriše da je reč o novoj liniji modela koja sada objedinjuje kupe i kabriolet verziju. I zaista, Cayman i Boxster ranije nisu bili toliko bliski po izgledu, a pored toga sada su izjednačeni i u pogledu snage.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Prelazimo na vizuelnu inspekciju… Moderan izgled napred promovišu nove LED svetlosne grupe sa karakteristične četiri diode. Spram prethodnika novitet je dobio na oštrini i agresivnosti, a jako lepo izgledaju i zadnje svetlosne grupe sa tankom “grafikom”. Izgled zadnjeg dela zaokružuju crne obloge – na gornjoj se šepuri logotip Porschea, dok u donjem, u sredini, “izvire” ovalni završetak izduvnog sistema. Pažnju privlače i prilično „otvoreni” aluminijumski naplaci od 20 inča iza kojih se jasno vide veliki ventilisani diskovi.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Unutrašnjost je izrađena po, rekli bismo, tipičnom receptu iz Štutgarta. Sportski profilisana sedišta, kvalitetni materijali, besprekorna završna obrada, prepoznatljiva instrument tabla sa dominantnim centralno postavljenim meračem broja obrtaja i ključ koji se ubacuje u kontakt bravu sa leve strane volana. Jednom rečju, ambijent koji nas nije iznenadio, ali nas je više nego dostojno ugostio.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    S obzirom na to da 718 Boxster kao najveću novinu promoviše upravo pogonski agregat, sada, dvadeset godina po lansiranju prvog Boxstera, susret sa četvrtom generacijom popularnog roadstera nastavljamo nešto detaljnijim ispitivanjem šta se nalazi ispod malenog poklopca motora novajlije pred nama. Model 718 pokreće bokser agregat sa četiri cilindra i turbo punjačem, a bez obzira na relativno skroman kapacitet, isporučuje zavidnih 300 konjskih snaga pri 6.500 obrtaja u minutu.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Maksimalni obrtni moment kojim raspolaže iznosi 380 Nm, od niskih 1.950 do solidnih 4.500 o/min. Ove cifre dokazuju da novi agregat 718-icu čini snažnijom od prethodnika za 35 KS i uz 35 odsto veći obrtni moment! Ovaj poslednji podatak nikako nije zanemarljiv, jer veći obrtni moment omogućuje znatno bolju elastičnost, odnosno međuubrzanja, posebno pri brzinama iznad 100 kilometara na čas.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Porsche je predano radio na povećanju efikasnosti turbo punjača, koji omogućuje odziv poput rasnog “atmosferca”, a time i visoke sportske karakteristike. To je ostvareno usklađivanjem rada ventilskog razvoda, vremena ubrizgavanja i položaja papučice gasa. Pritiskom papučice, momentalno se povećava ubrizgavanje goriva u cilindre, podiže pritisak u komori za sagorevanje i povećava obrtni moment, što rezultuje izvanrednim ubrzanjem. Ova komplikovana operacija sa ugradnjom turbo punjača izvedena je bez spoljnih izmena na prednjem delu, jer su iskorišćeni standardni otvori za vazduh, uz dodatak lateralnih ispod haube motora.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    A, to se sve u vožnji „na prvu loptu” i oseća! Smeštani u nisko postavljene „siceve”, odmah nam se javio onaj osećaj snažne povezanosti sa drumom. Automobil vuče lako i tečno već iz niskih obrtaja, dok sa porastom broja obrtaja, 718 Boxster nezadrživo grabi napred uz gromoglasnan zvuk. Inače, izduvni sistem je izrađen od brušenog nerđajućeg čelika sa završetkom trouglastog oblika i zadatkom da proizvede muziku za uživanje. Doduše, note su nešto drugačije spram onih koje „pevuši” redni „šestak”, ali ni ovo nije za bacanje.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Dinamičan tempo, kako na pravcu, tako i u krivinama, predstavlja pravo zadovoljstvo. Da bi sve u praksi funkcionisalo bez greške, implementirana je potpuno nova šasija čiji je zadatak da voznu dinamiku novog bokstera pomeri na novi novo. Automatski PDK menjač sa dvostrukim kvačilom munjevito menja stepene prenosa, naviše i naniže, a sav potencijal menjača i motora dolazi do punog izražaja pritiskom na dugme Sport.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Budući da je motor smešten centralno, problema sa rasporedom mase nema, što obezbeđuje vrhunske predispozicije za stabilno ležanje na drumu. Zarad povećanja stabilnosti i boljeg ležanja, posebno u krivinama, Porscheovi inženjeri su modifikovali brojne detalje na ogibljenju i povećali rigidnost, odnosno čvrstinu karoserije. A, s obzirom na izražene sportske performanse, ni kočioni sistem nije bio „pošteđen“ intervencije.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    718 Boxster sada ima povećane diskove, napred su prečnika 330 mm, pozadi 299 mm, a zapravo su preuzeti od snažnijeg modela Boxster S i – brutalno obavljaju svoj posao! Čak i kada se više nego dovoljno „ispucate” jurnjavom po krivinama, Porsche 718 Boxster nije rekao završnu reč. Kada je lepo vreme, uvek ostaje na raspolaganju i uživanje u laganoj vožnji sa otvorenim krovom koja servira novi vid zadovoljstva.

    Foto: Luka Kulundžić

    Foto: Luka Kulundžić

    Nakon višednevnog testa, možemo da zaključimo kako gigant iz Štutgarta ovom „restrikcijom” nije „otupio očnjake” svojoj zveri. Istovremeno, ostvaren je još jedan važan dobitak, jer, pored smanjenja emisije štetnih izduvnih gasova, niža je i potrošnja goriva. Novi turbo agregat koji snagu prenosi putem PDK menjača sa dvostrukim kvačilom, ostvaruje uštedu od 0,7 litara na 100 km u odnosu na nešto žednijeg prethodnika i potrebno mu je, po fabričkim podacima, samo 7,4 litara da pređe 100 km! Kome sve to ne deluje dovoljno ubedljivo, tu je podatak o maksimalnoj brzini koja dostiže zaista ozbiljnih 275 km/h!

    Uroš Dedić/TopSpeed


    Porsche 718 Boxster
    Karoserija
    roadster, 2 sedišta; d x š x v 4.379 x 1,801 x 1.281 mm, međ. rast. 2.475 mm; zapremina prtljažnika 150 lit. napred, 125 lit. pozadi, masa 1.365 kg
    Motor bokser, 4 cilindra, 1.998 ccm, 300 KS pri 6.500 o/min; 380 Nm pri 1.950-4.500 o/min
    Transmisija automatska PDK, sedmostepena; pogon na zadnje točkove
    Ogibljenje nezavisno, multi-link napred i nazad
    Kočnice samoventilirajući diskovi napred i nazad
    Pneumatici 265/35 ZR20
    Performanse 0 – 100 km/h za 5,1 s; 275 km/h; 7,4 l/100 km; emisija CO2 168 g/km
    Cena od 58.236 evra

    Ocena
    + Vozna svojstva, kvalitet, imidž
    – Motoru nedostaje malo više sportskog šarma

    Utisak
    Zahvaljujući novim tehnologijama, Porsche ostaje Porsche, čak i kada ga pokreće motor sa četiri cilindra

    chats-viber-ts

    Tagovi: 718 boxster, porsche, roadster, test, turbo
    Popularni komentari
    • S
      SRLE

      Svaka Vam cast GENIJALCI, MOJ AUTO.